Zuurdesem, positief of negatief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 11:28

N.a.v. het topic over de kanttekeningen bij Joh 20:17, wat enigszins off topic ging, maar een neiuw onderwerp aangemaakt,
''6 Uw roem deugt niet. Weet gij niet, dat een weinig zuurdeeg het gehele deeg zuur maakt?
7 Doet het oude zuurdeeg weg, (zuivert dan den ouden zuurdesem uit. Statenvertaling) opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ONGEZUURD. Want ook ons paaslam is geslacht: Christus.
8 Laten wij derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.
(1 Korinthe 5:6-8)''

Hoe kan de gelijkenis van het rijzende zuurdesem nog positief genoemd worden?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 12:05

Jvslooten schreef:@Wilsophie

Als je consequent bent eet je ook geen ongezuurd brood meer.. ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij, als bijbelgetrouwe Christen, je willens en wetens zou voeden met iets wat in de bijbel ALTIJD als verwerpelijk wordt beschouwd.


Wat stoffelijk was en geestelijke zaken slecht uitbeeldde en naar vooruit keek, is nu dus geestelijk.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor elbert » 11 okt 2013 14:24

In het ene geval positief en in het andere geval negatief. Het hangt er dus maar net vanaf in welke context het gebruikt wordt.
Positief: Matth. 13:33 en Luk. 13:21.
Negatief: Matth. 16:6-12, Mark. 8:15, Luk. 12:1, 1 Kor. 5:6-8, Gal. 5:9
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor coby » 11 okt 2013 14:28

mealybug schreef:N.a.v. het topic over de kanttekeningen bij Joh 20:17, wat enigszins off topic ging, maar een neiuw onderwerp aangemaakt,
''6 Uw roem deugt niet. Weet gij niet, dat een weinig zuurdeeg het gehele deeg zuur maakt?
7 Doet het oude zuurdeeg weg, (zuivert dan den ouden zuurdesem uit. Statenvertaling) opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ONGEZUURD. Want ook ons paaslam is geslacht: Christus.
8 Laten wij derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.
(1 Korinthe 5:6-8)''

Hoe kan de gelijkenis van het rijzende zuurdesem nog positief genoemd worden?

Waarom niet? Die andere 2 zijn ook goed hier:

Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zuurdesem, welke een vrouw nam en in drie maten meel deed, totdat het geheel doorzuurd was.

Het Koninkrijk der hemelen komt overeen met iemand, die goed zaad gezaaid had in zijn akker.

Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mosterdzaadje, dat iemand nam en in zijn akker zaaide

Het Koninkrijk der hemelen is iets goeds en toevallig wordt zuurdesem de ene keer negatief en de andere keer positief gebruikt, het is maar een gelijkenis. Het doet me denken aan die van zout. Als alles is doorzuurd en dat zou slecht zijn, slaat het nergens op, dan blijft er niks goeds meer over van het Koninkrijk, bovendien is het Koninkrijk dat zuurdesem hier en elders is het de troep die het Koninkrijk wil vervuilen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor JeeWee » 11 okt 2013 14:40

wel grappig: ik krijg gelijk een reclame eronder over een workshop broodbakken
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 15:29

coby schreef:Waarom niet? Die andere 2 zijn ook goed hier:

Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zuurdesem, welke een vrouw nam en in drie maten meel deed, totdat het geheel doorzuurd was.


De juiste vertaling is dat de vrouw het zuurdesem verborg.
Dat lijkt me geen goede daad.

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 11 okt 2013 16:30

Ik heb even in mijn bijbeltje opgezocht of Zuurdesem positief of negatief was. Ik kwam de volgende tekst tegen, oordeel zelf maar:)

Lukas 13:20-21a:
En Hij zei opnieuw: Waarmee zal Ik het Koninkrijk van God vergelijken? Het is gelijk aan zuurdeeg.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 16:44

Jvslooten schreef:En Hij zei opnieuw: Waarmee zal Ik het Koninkrijk van God vergelijken? Het is gelijk aan zuurdeeg.


Ja, dat staat er.
maar er staat ook dat het koninkrijk met geweld genomen wordt.

Klinkt ook tegengesteld aan ; ‘Mijn koninkrijk is niet van deze wereld. Als mijn koninkrijk van deze wereld was, zouden mijn dienaars gestreden hebben, opdat ik niet aan de Joden was overgeleverd’ (Joh. 18:36).
Er is dus een verschil tussen het koninkrijk der Hemelen en koninkrijk van God ?

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor alexander91 » 11 okt 2013 18:20

Jvslooten schreef:En Hij zei opnieuw: Waarmee zal Ik het Koninkrijk van God vergelijken? Het is gelijk aan zuurdeeg.
mealybug schreef:
Ja, dat staat er.
maar er staat ook dat het koninkrijk met geweld genomen wordt.

Klinkt ook tegengesteld aan ; ‘Mijn koninkrijk is niet van deze wereld. Als mijn koninkrijk van deze wereld was, zouden mijn dienaars gestreden hebben, opdat ik niet aan de Joden was overgeleverd’ (Joh. 18:36).
Er is dus een verschil tussen het koninkrijk der Hemelen en koninkrijk van God ?
Als je in de goddelijkheid van Christus gelooft, dan lijkt mij dat als Hij het heeft over het Koninkrijk van God, dat Hij het heeft over "Mijn koninkrijk" en dan lees ik in Joh 18:36 dat dit koninkrijk niet van deze wereld is. Jezus spreekt over zijn eigen koninkrijk als Hij het heeft over het koninkrijk van God.

En toen Christus tegen zijn discipelen zei: "Wie er geen heeft, verkope zijn kleed en kope een zwaard" (Luk. 22:36), bleek dat ook niet heel letterlijk te zijn, want Petrus mocht die niet gebruiken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 18:22

elbert schreef:In het ene geval positief en in het andere geval negatief. Het hangt er dus maar net vanaf in welke context het gebruikt wordt.
Positief: Matth. 13:33 en Luk. 13:21.
Negatief: Matth. 16:6-12, Mark. 8:15, Luk. 12:1, 1 Kor. 5:6-8, Gal. 5:9


Wie maakt echter uit wat postief is en wat negatief.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de gelijkenis van het mosterdzaadje .
Sommigen leggen zelfs de betekenis van het ''nestelende gevogelte des hemels'' in de takken positief uit.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Rozijn » 11 okt 2013 18:51

En terecht, de boom wordt zo groot dat de vogels er ruim in kunnen wonen.
Van heel klein tot heel groot!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 19:00

Rozijn schreef:En terecht, de boom wordt zo groot dat de vogels er ruim in kunnen wonen.
Van heel klein tot heel groot!


Think again,

In Matth. 13 : 19, waar de Heere Jezus uitlegt wie nu de vogelen des hemels zijn, die het zaad van het Woord wegpikken (Matth. 13 : 4),wat langs de weg gezaaid was, zegt hij toch echt dat het de boze is, volgens mij.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor alexander91 » 11 okt 2013 19:12

Rozijn schreef:En terecht, de boom wordt zo groot dat de vogels er ruim in kunnen wonen.
Van heel klein tot heel groot!
mealybug schreef:
Think again,

In Matth. 13 : 19, waar de Heere Jezus uitlegt wie nu de vogelen des hemels zijn, die het zaad van het Woord wegpikken (Matth. 13 : 4),wat langs de weg gezaaid was, zegt hij toch echt dat het de boze is, volgens mij.
Een gelijkenis is een gelijkenis. Verschillende zaken worden afgebeeld als andere zaken. Dat betekent niet dat ze dat ook daadwerkelijk zijn...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 19:29

alexander91 schreef:Think again,

In Matth. 13 : 19, waar de Heere Jezus uitlegt wie nu de vogelen des hemels zijn, die het zaad van het Woord wegpikken (Matth. 13 : 4),wat langs de weg gezaaid was, zegt hij toch echt dat het de boze is, volgens mij.
Een gelijkenis is een gelijkenis. Verschillende zaken worden afgebeeld als andere zaken. Dat betekent niet dat ze dat ook daadwerkelijk zijn...[/quote]
Als er gewoon letterlijk in hetzelfde hoofdstuk staat dat dat de uitleg is, moet je toch wel van hele hoge huize komen om de uitleg zelfs nog te ontkennen.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor alexander91 » 12 okt 2013 11:52

mealybug schreef:Als er gewoon letterlijk in hetzelfde hoofdstuk staat dat dat de uitleg is, moet je toch wel van hele hoge huize komen om de uitleg zelfs nog te ontkennen.
Volgens mij niet, want dat ging over een heel ander beeld dat Christus schetste. Bovendien pikten deze vogels de zaadjes weg, en gingen ze geen nestjes bouwen in de boom... Heel verschillende situaties dus... Daarnaast, in het OT waren het raven die Elia van eten voorzagen. Maar ja, dat zal dan ook wel de satan zijn geweest die Elia in zijn vleselijke lusten wilde voorzien ;-). Of ben je nu minder consequent?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten