Moderator: Moderafo's
Als je dat als vooronderstelling hebt, dan zul je het in de Schrift ook niet vinden, al staat het levensgroot voor je neus.mealybug schreef:Nergens in de Schrift is het zuurdesem een teken van iets positiefs.
Wilsophie schreef:Goed dan gaan we uit van meerder soorten zuurdesems. Mij best. Dan moeten we naar Korinthe gaan want daar is een zuurdesem van kwaadheid en boosheid. Later in vers 9 en 10 worden er geen eigenschappen genoemd maar personen. Dus dan tel ik zo ongeveer 6 soorten zuurdesem, maar het blijft iets waar je je verre van moet houden.
Dus over letterlijk gesproken.....
Dan nemen we een letterlijke tekst over zuurdesem uit 1 Kor 5: "....[..] "Dezulken over te geven aan de satan tot verderf des vleses, opdat de geest behouden moge worden in de dag van de Heere Jezus Christus, (welke dag dat is ga ik nu niet op in).
" Uw roem is niet goed. Weet gij niet dat een weinig zuurdesem het gehele deeg zuur maakt?
Zuivert dan de oude zuurdesem uit opdat gij een nieuw deeg moogt zijn, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus. Zo dan laat ons feest houden niet in de oude zuurdesem noch in de zuurdesem der kwaadheid en der boosheid maar in de ongezuurde broden der opgerechtheid en der waarheid. U zou ze zich niet moeten vermengen met hoereerders deze wereld, de rovers de afgodendienaars enz...U niet vermengen.
Duidelijker kan bijna niet.
6 En Jezus zeide tot hen: Ziet toe, en wacht u van den zuurdesem der Farizeen en Sadduceen.
Nee, in 1 Kor. 5 vers 5-13 worden slechte daden, gedachten enz. vergeleken met een zuurdeeg. In dit geval wordt het beeld van het zuurdeeg gebruikt om te benadrukken dat die slechte daden enz. alles doortrekken in ons leven. Daar gaat het in dit gedeelte om.Wilsophie schreef:@ Elbert wat vind of doe je dan met 1 kor. 5 vers 5-13. Daar staat levensgroot voor je neus dat zuurdesem ongeacht welk soort negatief is. Wij moeten ons er verre van houden,omdat het zuurdesem de zonde is van de vorige dag.
Wat er ook staat voor "de vorige dag".
Mattheüs 13:31 Een andere gelijkenis heeft Hij hun voorgesteld, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan het mosterdzaad, hetwelk een mens heeft genomen en in zijn akker gezaaid;
32 Hetwelk wel het minste is onder al de zaden, maar wanneer het opgewassen is, dan is 't het meeste van de moeskruiden, en het wordt een boom, alzo dat de vogelen des hemels komen en nestelen in zijn takken
Mattheüs 17:20 En Jezus zeide tot hen: OM UWS ONGELOOFS WIL; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn.
Wat is "het"?Wilsophie schreef:Ok Elbert, maar waarom wordt het dan in Lucas weer vergeleken met de mosterdboom ( niet het mosterdzaad)?
Dat is misschien opmerkelijk qua vorm, niet qua betekenis. Als je parallelle perikopen naast elkaar legt, dan wordt duidelijk dat er hetzelfde bedoeld wordt.Wilsophie schreef:Opmerkelijk is dat hier het woord Koninkrijk Gods gebruikt wordt en niet het koninkrijk der hemelen.
ee, in 1 Kor. 5 vers 5-13 worden slechte daden, gedachten enz. vergeleken met een zuurdeeg. In dit geval wordt het beeld van het zuurdeeg gebruikt om te benadrukken dat die slechte daden enz. alles doortrekken in ons leven. Daar gaat het in dit gedeelte om.
Waarom bedoel je er niet het koninkrijk van God mee? Want dat staat in de tekst.Wilsophie schreef:Met "het" bedoel ik natuurlijk het zuurdesem.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten