Johannes 20:17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Johannes 20:17

Berichtdoor mealybug » 09 okt 2013 11:17

Jezus zei tot Maria Magdalena , Hou me niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren tot mijn Vader., maar ga heen tot mijne broeders, en zeg hen ''Ik vaar op (Tegenwoordige tijd)tot Mijn Vader en tot uw Vader, tot Mijn God en tot Uw God.

De kanttekeningen zeggen dat het hier om de Hemelvaart gaat (en Maria zou nog genoeg tijd heben om Hem vast te houden etc), maar diezelfde avond nog moest Thomas zijn vinger in Zijn zijde brengen.
En de Hemelvaart duurde nog 40 dagen.

Waarom schreven de kanttekkenaren niet gewoon dat Jezus die dag naar de Vader ging ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2013 12:24

Ik snap je punt niet.

"Ik vaar op" heeft helemaal niets met tegenwoordige tijd in de zin van "het gebeurt nu" te maken. Stel, ik krijg een telefoontje dat ik een reis naar Amerika heb gewonnen. Ik leg de hoorn neer en schreeuw over de afdeling: Ik ga naar Amerika! Dan is er niemand hier die verwacht dat ik gelijk naar het vliegtuig ren. Een van de eerste vragen die ik zal krijgen is: Wanneer?

Taalkundig gezien is er totaal geen probleem. Jezus kondigt zijn hemelvaart aan. Ik ga terug naar de Hemel. En dat deed Hij 40 dagen later ook. Uit de context blijkt dus ook dat dit klopt. Jezus verschijnt nog een aantal maal aan de discipelen en gaat daarna naar de Vader.

Hoe leg jij die tekst dan uit?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor coby » 09 okt 2013 14:26

mealybug schreef:Jezus zei tot Maria Magdalena , Hou me niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren tot mijn Vader., maar ga heen tot mijne broeders, en zeg hen ''Ik vaar op (Tegenwoordige tijd)tot Mijn Vader en tot uw Vader, tot Mijn God en tot Uw God.

De kanttekeningen zeggen dat het hier om de Hemelvaart gaat (en Maria zou nog genoeg tijd heben om Hem vast te houden etc), maar diezelfde avond nog moest Thomas zijn vinger in Zijn zijde brengen.
En de Hemelvaart duurde nog 40 dagen.

Waarom schreven de kanttekkenaren niet gewoon dat Jezus die dag naar de Vader ging ?

Was beter geweest ja. De kanttekenaren begrepen het waarschijnlijk niet.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Bambi

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Bambi » 09 okt 2013 14:38

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor schelpje3 » 09 okt 2013 14:40

De kanttekenaren begrepen het heel wel.
Dit staat erbij:
26 Dat is, Ik zal haast opvaren, namelijk nadat Ik hen van alles eerst zal onderricht hebben.
Zoals het voorbeeld van Marnix dus.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor coby » 09 okt 2013 14:55

Marnix schreef:Hoe leg jij die tekst dan uit?

Zij mocht Hem niet aanraken, want Hij was net opgewekt uit de dood, maar nog niet in de hemel geweest. Hij had nog geen verheerlijkt Lichaam wat ze wel aan mochten raken.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2013 15:45

Ehh?

Onderbouwing?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor coby » 09 okt 2013 16:00

Marnix schreef:Ehh?

Onderbouwing?

Het is een uitleg zie ik, wist niet dat er ook andere waren.

http://m.biblestudytools.com/commentari ... hn-20.html:
That Jesus speaks to Mary as the High Priest fulfilling the day of atonement (Le 16). Having accomplished the sacrifice, He was on His way to present the sacred blood in heaven, and that, between the meeting with Mary in the garden and the meeting of Matthew 28:9 . He had so ascended and returned
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor alexander91 » 09 okt 2013 16:39

mealybug schreef:Jezus zei tot Maria Magdalena , Hou me niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren tot mijn Vader., maar ga heen tot mijne broeders, en zeg hen ''Ik vaar op (Tegenwoordige tijd)tot Mijn Vader en tot uw Vader, tot Mijn God en tot Uw God.

De kanttekeningen zeggen dat het hier om de Hemelvaart gaat (en Maria zou nog genoeg tijd heben om Hem vast te houden etc), maar diezelfde avond nog moest Thomas zijn vinger in Zijn zijde brengen.
En de Hemelvaart duurde nog 40 dagen.

Waarom schreven de kanttekkenaren niet gewoon dat Jezus die dag naar de Vader ging ?
Volgens mij redeneert Mealybug ook vanuit het aanraken van Thomas diezelfde avond nog, terwijl Maria Magdalena Hem niet leek te mogen aanraken. Ik denk dat hij dat als tegenspraak ziet waaruit hij afleidt dat Christus diezelfde dag al opvoer naar de hemel. Of niet?

Maar uit wat je opschrijft maak ik op dat Christus Maria Magdalena gebiedt om Hem niet vast te houden. Vasthouden betekent niet dat ze Hem niet mocht aanraken. Misschien omarmde ze Hem wel, en moest ze Hem loslaten om het nieuws te brengen?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor rotterdam » 09 okt 2013 17:35

mealybug schreef:
Waarom schreven de kanttekkenaren niet gewoon dat Jezus die dag naar de Vader ging ?


Omdat dit nergens uit blijkt

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2013 18:19

Een andere mogelijke verklaring is:

Jezus wijst Maria de goede prioriteit. Op dat
moment is het belangrijkste dat het nieuws wordt doorverteld aan de discipelen. Dat is de opdracht. Hou me niet vast, ik ben nog niet weg. Vertel het nieuws aan mijn broeders. En later verschijnt hij aam hen, ook aan Maria.

Tegelijk is dat ook een mooie les met het oog op de opdracht die de volgelingen van Jezus krijgen. Met Hem leven is goed, maar hou het niet voor jezelf, vertel het door aan anderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor alexander91 » 09 okt 2013 18:21

Marnix schreef:Tegelijk is dat ook een mooie les met het oog op de opdracht die de volgelingen van Jezus krijgen. Met Hem leven is goed, maar hou het niet voor jezelf, vertel het door aan anderen.
Mooie gedachte!
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor mealybug » 09 okt 2013 18:53

alexander91 schreef: Volgens mij redeneert Mealybug ook vanuit het aanraken van Thomas diezelfde avond nog, terwijl Maria Magdalena Hem niet leek te mogen aanraken. Ik denk dat hij dat als tegenspraak ziet waaruit hij afleidt dat Christus diezelfde dag al opvoer naar de hemel. Of niet?

Maar uit wat je opschrijft maak ik op dat Christus Maria Magdalena gebiedt om Hem niet vast te houden. Vasthouden betekent niet dat ze Hem niet mocht aanraken. Misschien omarmde ze Hem wel, en moest ze Hem loslaten om het nieuws te brengen?


Ik bedoel inderdaad dat Jezus niet vastgehouden/aangeraakt kon worden omdat Hij het proces nog niet had afgemaakt, zoals Coby al zei.
Zoals Hij de rol van het Lam dat ter slachting geleid was, vervuld had, zo ook was Hij de eersteling vrucht op deze dag van het beweeg-offer,
Hij bood zich die dag als eerste der Eerstelingen zich aan in de hemelse gewesten.
Want dat was de Opstandingsdag altijd (geweest), nl. de dag waarop de garve van het beweegoffer gebracht werd.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Rozijn » 09 okt 2013 20:07

Uit het feit dat Maria Jezus niet herkende, maak ik op dat Zijn gedaante wel degelijk vernieuwd was, Maria had Zijn "oude" gestalte zeker herkend.
Maria hing teveel aan een Jezus op aarde, Thomas geloofde helemaal niet in een Jezus op aarde. En beiden kregen onderwijs op maar.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor mealybug » 09 okt 2013 21:39

Rozijn schreef:Uit het feit dat Maria Jezus niet herkende, maak ik op dat Zijn gedaante wel degelijk vernieuwd was, Maria had Zijn "oude" gestalte zeker herkend.
Maria hing teveel aan een Jezus op aarde, Thomas geloofde helemaal niet in een Jezus op aarde. En beiden kregen onderwijs op maar.

Daar gaat het even niet om.
Het gaat erom dat Jezus die dag al naar de Vader ging, of dat Hij het toen al over Zijn hemelvaart zou hebben gehad, nog 40 dagen later, (dat is wat de kanttekeningen zeggen.)
Wat denk je van stelling inmijn vorige post?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten