Chaya schreef:En hoe is dat gekomen? Betekent dit dat je opnieuw gedoopt bent?
Dank voor je vraag Chaya.
Nee ik ben niet opnieuw gedoopt. Ik laat mijn weg aan de Heere over.
Maandag las ik 2 Samuel 22 vers 33:
God is mijn vesting en kracht;
Hij heeft mijn weg volkomen gebaand.Dat was zo heerlijk om te lezen. Hij zal het leiden, ik hoef mezelf niet in allerlei bochten te wringen.
Hoe is dat gekomen? Ik heb mij nooit serieus in de doop verdiept. Maar toen ik de Bijbelse instelling van Christus las, en de diepte en rijkdom die Paulus beschrijft over de inhoud van de doop, toen kreeg ik een groot verlangen om dit verder te onderzoeken. Dan zie je opeens welke verbonden er zijn, wat het Nieuwe Verbond is, dat de doop niet in de plaats van de besnijdenis is gekomen en dat de verbondstheologie pas een paar honderd jaar bestaat. (en wat daar allemaal weer uit voort is gekomen: strijd, visieverschillen, nuance verschillen, kerkscheuring...).
In het begin was ik hier zo door van slag, dat ik het diep heb weggestopt. Ik durfde niet eens te bidden om licht van de Heere, want ik was ontzettend bang dat de geloofsdoop wel eens werkelijk Bijbels kon zijn. En dan zou ik mijn redenen voor de kinderdoop los moeten laten. Dat wilde ik niet. Ik was bang voor de gevolgen. Bang voor afdwaling. Ook ik heb in het verleden mij schamper uitgelaten over de 'overdopers'.
Maar steeds kwam de doop weer boven. Toch maar weer verder lezen, de Heere bidden om licht, inzicht, onderwijs. Leid mij in Uw waarheid Heere!
Ook het ontstaan van de kinderdoop, geloofsdoop. De geschiedenis door de eeuwen heen.
Ik kende niemand die de geloofsdoop had ondergaan. Ik kon met niemand praten. Ik was alleen met alles wat ik leerde.
Dit vond ik echt heel erg moeilijk.
Ik had veel steun aan de situatie dat bij Spurgeon en Bunyan de doopvisie ook later is veranderd. Ook het voorwoord van Spurgeon bij een boekje over de doop heeft mijn erg bemoedigt.
Trouwens ook dat een aantal puriteinen ook geloofsdopers zijn. Want de puriteinse leer heeft mijn hart.
Al met al is het een proces van jaren geweest. Totdat je op een punt komt dat je je niet meer achter je overtuiging wilt en kunt verschuilen.
Cathy schreef:Ook te kort door de bocht. We weten er weinig van. Ik denk dat het zo gebruikelijk was dat het niet werd vermeld.
Origenes (185- 254) geeft daar ook aanleiding toe: 'hierom heeft ook de kerk van de apostelen de traditie ontvangen om zelfs aan de kleinsten de doop te geven'.
Origenes heeft wel meer dingen over de doop gezegd, ook zaken waar ik het niet mee eens ben:
Ten aanzien van de doop verwijst Origenes vaak naar Paulus' opvatting in Rom.6:3-11. Origenes heeft eraan bijgedragen dat - dankzij deze verwijzing - de doop in de paasnacht ging plaatsvinden. Volgens Origenes geeft de doop de vergeving van de zonden aan. Hij vergelijkt het met de zondvloed en de doortocht door de Rode Zee. Voordat iemand werd gedoopt moest deze eerst ongeveer drie jaar het catechumenaat als voorbereiding doorlopen. Na de doop mocht het niet over zijn, maar moest men zich blijven voeden met het Woord om niet weer terug te vallen in het oude ongeloof.
Enkele elementen uit de doopliturgie bij Origenes zijn: "renuntiatio" (afzwering van de duivel), belijdenis met een trinitarisch karakter, doop door onderdompeling, handoplegging waarmee de Heilige Geest wordt overgedragen, zalving tot het priesterschap aller gelovigen en een kruisteken op het voorhoofd.
Bron:
http://vroegekerk.nl/content.php?id=7Cathy schreef:Heb je over Augustinus en die vloek ook meer informatie? Of staat het ergen in zijn boeken?
Over de vloek heb ik gelezen in het boek: Zo gij van ganse harte gelooft is het geoorloofd, van Hendrik Schipper. Net even gezocht op welke pagina, maar kan het zo gauw niet vinden. Ik zal verder gaan met zoeken. Ik heb het ook al eerder gelezen. Ook staat het hier:
In A.D. 414 vaardigt het concilie onder
voorzitterschap van Augustinus de volgende "liefdeblijk" uit: "Wij willen dat een ieder, die
loochent dat jonge kinderen door de doop uit hun verloren toestand gered en eeuwig zalig
worden, vervloekt is"!
http://www.baptistenhuizen.nl/wp-conten ... tisme2.pdf