Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 21 sep 2017 18:10

jesaja40:
Waarom zijn de Reformatorische kerken meegegaan met de RK leer vanuit de vroege kerk? De reformatie had niet die kennis zoals die nu is. En toch men laat zoals het is. Ik mis daarin een radicaliteit om te kiezen. Een gemiste kans? Ja, maar er is ook hoop, dat kinderen die inzien dat zij niet actief hebben bijgedragen aan hun doop de ruimte wordt geboden om die te ondergaan. De kerk moet dan zo hoffelijk zijn om hen die die keuze maken te respecteren en niet over te gaan tot excomuniceren. Het laatste is mijns inziens het verstoten en zeer bot afwijzen van wat een individu gelooft en waar hij/zij voor staat.


Dat is niet helemaal correct; De Reformatorische kerken hebben weliswaar de kinderdoop van de vroege kerk overgenomen, maar die die link naar het verbond met Abraham er achteraf als 'bewijs' bijgesleept. Maar dat is natuurlijk een kanjer van een cirkelredenering! Maar wat wil je, als de leraars kinderen geworden zijn, aan wie moet Hij dan de kennis leren, aan de gespeenden van de melk, de afgetrokkenen van de borsten? zie Jes.28:9.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Jesaja40 » 21 sep 2017 18:22

ereuano citeert:

De Reformatorische kerken hebben weliswaar de kinderdoop van de vroege kerk overgenomen, maar die die link naar het verbond met Abraham er achteraf als 'bewijs' bijgesleept.


Toen was deze dwaling al een feit. Deze strookt niet met de Bijbelse doop.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Jesaja40 » 21 sep 2017 18:26

elbert citeert:
Het N.V. waarvan de doop een sacrament is voor de gelovigen uit de heidenen geen zaadverbond,dat staat nergens in de bijbel, wel dat alleen geloof en wedergeboorte de toegangspoort tot het heil in Chr. is. zie Joh.1:13 en zondag 7 HC.


De kerk heeft iets sacraals aan toegevoegd, waardoor het een hogere waarde krijgt door de doop een "sacrament" te noemen. Raar, want de besnijdenis van de jongens op de 8e dag is helemaal geen "sacrament".
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mona » 21 sep 2017 20:23

Cathy schreef:Ik heb twee zussen die zich hebben laten overdopen, waarvan er één tot de erkenning is gekomen dat het niet nodig was geweest. Dat heeft gemaakt ik genuanceerder ben gaan denken.
Cathy, dit vind ik dan weer een onderwerp waar ik wel meer over zou willen weten. Zou je toch niet een kleine toelichting hierop willen geven?

elbert schreef:In dat geval zou de doop volkomen overbodig zijn. Als de doop niet Gods zichtbare Woord zou zijn, zegt het niets.

De doop is een teken van de afwassing van de zonden, van het gestorven en begraven en het opgestaan zijn met Jezus Christus in een nieuw leven.
Het laat iets zien aan de zichtbare en onzichtbare wereld. Het laat zien dat men overgezet is van het rijk der duisternis naar het koninkrijk van de Zoon van God.
Waar in de Bijbel zie jij dat God iets belooft aan degene gedoopt wordt?

elbert schreef:Uit de Bijbel leren we dat God een God is van de gelovigen en hun kinderen. Op basis van dit ene gegeven wordt er gedoopt. De kinderen worden als gelovigen behandeld, net als hun gelovige ouders, totdat ze tot de leeftijd van onderscheid gekomen zijn. En dan verwachten we ook dat ze bevestigen dat ze geloven, net als hun ouders.

Ik denk dat er heel veel ouders zijn die dit wel hebben verwacht, maar waarvan de kinderen de kerk desondanks toch vaarwel hebben gezegd. Ondertussen zijn ze wel gedoopt als zijnde een gelovige.... Maar het bleek bij nader inzien toch niet waar te zijn geweest.
Wat heeft de doop dan voor waarde gehad? Waar heeft deze doop dan voor gestaan? Het is nooit goed om vooruit te lopen op zaken. Hoe vaak wordt er niet gezegt dat men iemand niet te snel de handen op moet leggen. En men doet dat wel bij een baby, in de hoop/verwachting dat dat ze het geloof gaan bevestigen. Laten we eerst afwachten of er geloof is gekomen! Er staat niet voor niets in de Bijbel: wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden. Zegt de Heere Jezus deze zin per ongeluk in deze volgorde?

elbert schreef:Daarom gaat het initiatief tot de doop in principe niet uit van degene die gedoopt moet worden, maar degene die geroepen is om te dopen, de kerk.
hiervoor zou ik graag een Bijbelse onderbouwing zien.
Filippus zegt tegen de kamerling: Zo u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. (om u te laten dopen)
Ik zie hier geen verwijzing in naar het feit dat juist Filippus de Kamerling oproept om zich te laten dopen.
Nee, de kamerling vraagt er zelf om, om gedoopt te worden.
Maar goed, stel nu dat er iemand belijdenis van het geloof wil doen, en hij meld zich op belijdenis catechisatie, zeg je dan ook: je mag geen belijdenis doen, want je bent niet door de kerk zelf opgeroepen?

elbert schreef:Nee, het onderwijs begint al bij de geboorte en geen seconde later. Te zeggen dat je pas een leerling wordt als je tot je verstand gekomen bent, impliceert dat je rustig tot je 18e thuis met blokken kunt spelen en pas daarna naar school kunt gaan. Dat is gelukkig niet zo. In de jongste jaren leert een kind het meeste. Daarmee is een kind al meteen een leerling, in de christelijke kerk: een discipel.
Zo heb ik het niet bedoelt, en nu ik het nalees kan ik me voorstellen dat je het zo hebt opgevat.
Ik bedoelde dat iemand tot zijn verstand is gekomen als hij voor het gegeven onderwijs ook de verantwoording kan dragen.
Het onderwijs zelf moet inderdaad zo vroeg mogelijk beginnen.

elbert schreef:Let wel dat er in deze doopopdracht geen volgorde zit, zo van "eerst maar de volken onderwijzen, dan hen dopen en daarna ze leren om de geboden in acht te nemen". Zo staat het er in het grieks niet. Het veronderstelt alles tezamen, wat bij elkaar hoort.
Des te meer reden om als kerk niet een baby te roepen om zich te laten dopen.
Maar ik begrijp het wel, want als de ouders hun kindje laten dopen, wordt er veronderstelt dat de ouders gelovig zijn. Maar wie bepaalt dat? Hoe zie je dat? Mag de levenswandel getoetst worden? Kunnen alle ouders een getuigenis geven van Gods werk in hun leven? Gaan alle ouders die hun kindje laten dopen ook aan het Avondmaal? Dat mag mijns inziens dan verwacht worden.

elbert schreef:Wie tot die gemeente behoort, behoort ook gedoopt te zijn. Dat is geen optie, dat is een vereiste.

Dus gaan alle doopouders aan het Avondmaal. Dat is dan ook vereiste. Want alleen gelovige ouders mogen hun kindje laten dopen. (zie hierboven)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mona » 21 sep 2017 20:33

Jesaja40 schreef:De kerk heeft iets sacraals aan toegevoegd, waardoor het een hogere waarde krijgt door de doop een "sacrament" te noemen. Raar, want de besnijdenis van de jongens op de 8e dag is helemaal geen "sacrament".

Klopt, het woord sacrament komt uit de Rooms Katholiek kerk. Zij geloven dat de doop een gewijde handeling is, waardoor God tot de mens komt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor benefietdiner » 21 sep 2017 20:41

mona Ik ben trots op je hoe je de geloofsdoop verwoord omhelzing-smile

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 22 sep 2017 03:06

mona schreef:Waar in de Bijbel zie jij dat God iets belooft aan degene gedoopt wordt?

Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden

Ik denk dat er heel veel ouders zijn die dit wel hebben verwacht, maar waarvan de kinderen de kerk desondanks toch vaarwel hebben gezegd. Ondertussen zijn ze wel gedoopt als zijnde een gelovige.... Maar het bleek bij nader inzien toch niet waar te zijn geweest.
Wat heeft de doop dan voor waarde gehad?

Weet je waar ik zo benieuwd naar ben, wat doen mensen zoals jij, Mona met b.v. de gelijkenis van het verloren schaap, de verloren zoon ?
Die Vader zegt "en hij was verloren, en is gevonden". Dat is toch wel iets anders.


Maar ik begrijp het wel, want als de ouders hun kindje laten dopen, wordt er veronderstelt dat de ouders gelovig zijn. Maar wie bepaalt dat? Hoe zie je dat?

Wie bepaalde dat de kamerling gelovig was ?

Mag de levenswandel getoetst worden?

Nee - want de mens ziet wat voor ogen is - het is alleen God die het hart aanziet.


Klopt, het woord sacrament komt uit de Rooms Katholiek kerk. Zij geloven dat de doop een gewijde handeling is, waardoor God tot de mens komt.

Petrus legt uit wat er bij de Doop gebeurd wanneer hij zegt: “Bekeert u allen, en laat u dopen in de naam van Jezus Christus, tot vergeving uwer zonden; dan zult gij de gaven ontvangen van den Heiligen Geest.” (Hand. 2: 38). Hier staat geen beperking bij voor kinderen. Hij voegt eraan toe: “Want voor u is de belofte; ook voor uw kinderen, en voor allen die van verre zijn: voor allen, die de Heer onze God Zich zal roepen” (2: 39). Er staat ook: “Nu dan, wat draalt ge? Sta op, laat u dopen, en uw zonden afwassen onder aanroeping van zijn Naam.” Deze geboden zijn universeel, en niet beperkt tot volwassenen. Deze geboden maken ook duidelijk dat er een noodzakelijke verbinding is tussen Doop en verlossing, een verbinding die expliciet genoemd wordt in 1 Pet. 3: 21 : Waarvan het tegenbeeld, de doop, ons nu ook behoudt, niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams, maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus;


Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor MoesTuin » 22 sep 2017 10:20

mona schreef:Het is inderdaad wel zo dat je je een beetje voelt als een melaatse. Zo heb ik het wel ervaren.
Terwijl je er juist van overtuigt bent dat de geloofsdoop de Bijbelse instelling is.

In verschillende topics die ik doorlas over dit onderwerp, kwam naar voren dat bij de doop God tegen het kind zegt: Ik wil je Vader zijn. Maar ik kan daar nergens een Bijbelse onderbouwing voor terug vinden bij de instelling van de doop door de Heere Jezus.
Mijns inziens wordt er bij de doop door God niets belooft of toegezegd, van kinderen niet en van volwassenen niet.

Als je je laat dopen nadat je tot geloof bent gekomen, is dat altijd omdat God de eerste is geweest!!
Hier zet ik twee uitroeptekens achter.
We belijden dat niemand vanuit zichzelf God zoekt. Als iemand mag weten gered te zijn, en de Heere Jezus zijn Zaligmaker is,
dan is het God Zelf die hem opgezocht heeft. Het gaat bij de geloofsdoop dus per definitie niet om de eigen keuze. Maar het is een zichtbare belijdenis van het feit dat hij, door genade, met Christus is gestorven, begraven en opgestaan in een nieuw leven.

Als de doop zijn werkelijke betekenis krijgt, wordt het des te belangrijker te doen wat Christus van ons vraagt, en te doen wat Hij heeft ingesteld.


Helemaal mee eens Mona.
In de bijbel lezen we duidelijk de persoonlijke oproep: "Bekeert u, want het Koninkrijk der Hemelen is nabij"!
Ik ben ook heel benieuwd, mocht die er zijn, naar een bijbelse onderbouwing bij de instelling van de doop aan kinderen door de Heere Jezus, want ik lees heel iets anders in de bijbel.

Eén ding weten wij uit de bijbel namelijk zeker, dat kinderen door Jezus ons ten voorbeeld worden gesteld.
Als wij niet worden als kinderen zullen wij het koninkrijk van God niet binnengaan.
"Hij roept een jongetje bij zich, laat dat midden tussen hen staan en zegt: "amen is het, zeg ik u: als ge niet omkeert en wordt als de jongetjes zult ge het koninkrijk der hemelen echt niet binnenkomen" (Matteüs 18:2-3 Naardense Bijbel).
Dit is Jezus Zijn antwoord op de vraag: Wie is de grootste in het koninkrijk der hemelen?
En verder: wordt zo gering als dit jongetje en wie dit jongetje welkom heet, heet Mij welkom. Wee hen die kinderen tot kwaad verleiden.
Jezus heeft kinderen genezen, uit de doden opgewekt.
In Marcus 10:13-16 lezen we het overbekende: "Ze hebben kinderen (letterlijk: jongetjes) tot hem gebracht, dat Hij die zal vastgrijpen. Maar de leerlingen straffen hen af.
Maar als Jezus dat ziet wordt hij boos en zegt tot hen: laat de kinderen (jongetjes) bij Mij komen, verhinder ze niet; want van zulken is het koninkrijk van God; amen is het, zeg ik u: wie het koninkrijk niet ontvangt als een kind (jongetje), zal het echt niet binnengaan! Hij sluit hen in de armen, legt hun de handen op en zegent".
Dit is wat Jezus doet met kinderen.
Omarmen, de handen opleggen en zegenen.
Er komt geen water aan te pas.
Hij omarmt ze, legt hen de handen op en spreekt de zegen van Zijn Hemelse Vader over hen uit.
Niets meer, niets minder.




Jesaja40 schreef:
Velen onder u zullen een afweging moeten maken. Niets is verplicht of moet gedaan worden. Het is een persoonlijke zaak tussen u als persoon en de Eeuwige. Kijk maar naar de Moorman, was die bij een kerk aangesloten om toestemming te vragen? Nee, hij vroeg slecht wat is er op tegen om gedoopt te worden. Geen kerkelijk instituut. De trekkende liefde van de Eeuwige bracht hem thuis.


Helemaal eens met Jesaja.
Het zijn moeilijke zaken, moeilijke onderwerpen, zeker als je hier al jaren op een bepaalde manier tegen aankijkt of gelooft.
Maar ik geloof dat we in Geloof hierin ook verder moeten en kunnen en we in Zijn Licht mogen staan en vragen: Heere, maak mij Uw Wegen bekend door Uw Woord en zeker ook door Uw Geest....
en we lezen in de Bijbel ook dat de Heere Jezus zegt, Wie in Mij gelooft, zal Eeuwig Leven ontvangen!
Er wordt enkel Geloof gevraagd!
Wat maken we het ons toch moeilijk soms....
denk aan de moordenaar aan het kruis: "Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn" (Lucas 23:43). Deze woorden sprak de Here Jezus kort voor Zijn sterven aan het kruis tot één van de twee moordenaars, die met Hem werden gekruisigd omdat de moordenaar zijn schuld beleed en in Geloof!
Wellicht ook een soort (geestelijke) Geloofsdoop!

p.s. persoonlijk is dit een moeilijk onderwerp ook, want zelf ben ik gedoopt, belijdenis zelf gedaan (maar meer in die tijd van dat het allemaal zo hoorde, het werd gewoon verwacht van je.) eigen kinderen ook allen gedoopt.
Maar de Heere is met mij een weg gegaan, een ware vlucht..... omzwervingen waar ik nog volop in zit.
Ogen die geopend werden, veel onbegrip vanuit de traditionele kerkmens.
Maar ik weet mij geborgen in Hem en niets kan mij scheiden van Zijn Liefde.
mbt de kinderdoop en de belijdenis, ik zie voor mij zelf zeker geen reden om nogmaals een doop door onderdompeling te doen (Geloofsdoop).
Ik Geloof, vanuit mijn hart.....dat is toch wel het belangrijkste....persoonlijk geloof (geen geloof omdat het verwacht wordt van de omgeving , vorm, e.d.)
Ondanks het onderwijs van de kerk in mijn jeugd (is nooit tot mij toen doorgedrongen de rijke Liefde en Genade en een Persoonlijk Geloof in de Heere Jezus Christus)
Dit is voor mij na een periode van de kerk de rug terugkeren en mij zelf ontdekken en leren kennen in alles, pas aan het licht gekomen door Zijn Licht, want Hij heeft mij nooit losgelaten.
En bevrijdt van alles ben ik weer terug in Geloof en in een Kerk die ruim open staat binnen de kaders van het Woord van God en open staat voor de leiding van Zijn Geest! (want allen dienen wij 1 Heere, Abba Vader)
Het geen Mona nu doormaakt raakt mij zeer in dankbaarheid met name.
MoesTuin
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 22 sep 2017 10:40

rotterdam:
Petrus legt uit wat er bij de Doop gebeurd wanneer hij zegt: “Bekeert u allen, en laat u dopen in de naam van Jezus Christus, tot vergeving uwer zonden; dan zult gij de gaven ontvangen van den Heiligen Geest.” (Hand. 2: 38). Hier staat geen beperking bij voor kinderen. Hij voegt eraan toe: “Want voor u is de belofte; ook voor uw kinderen, en voor allen die van verre zijn: voor allen, die de Heer onze God Zich zal roepen” (2: 39). Er staat ook: “Nu dan, wat draalt ge? Sta op, laat u dopen, en uw zonden afwassen onder aanroeping van zijn Naam.” Deze geboden zijn universeel, en niet beperkt tot volwassenen. Deze geboden maken ook duidelijk dat er een noodzakelijke verbinding is tussen Doop en verlossing, een verbinding die expliciet genoemd wordt in 1 Pet. 3: 21 : Waarvan het tegenbeeld, de doop, ons nu ook behoudt, niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams, maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus;


Wat je hier zegt klinkt wel heel aannemelijk, maar er zit een addwetje onder het gras. In de 1e plaats spreekt Petrus hier niet tot heidenen, die kwamen niet naar Jeruzalem om het pinksterfeest te vieren, stel je voor! Hij spreekt tot Joden en Jodengenoten vs 5, Israëlietische mannen vs 22 en spreekt hen aan in de verbondslijn hst.3:25. En zelfs dan blijkt dat het aanbod van de genade geen reden was om ze te dopen. Want ‘Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen’. Want het gaat hier primair om de belofte van de H.Geest die in de lijn van Gods verbond met Israël door Mozes en de profeten beloofd was. Zie Deut.30:6 , Joël 3;28,29 en Zach.12;10. Als God een Jood bekeert is dat altijd krachtens Zijn verbond met Abraham zie Luk. 19:9. Petrus dacht hier helemaal nog niet aan heidenen, dat kwam pas in Hand 10 aan de orde. God bekeert heidenen niet krachtens het verbond, maar alleen uit barmhartigheid:
Rom.15:8 En ik zeg, dat Jezus Christus een dienaar geworden is der besnijdenis, vanwege de waarheid Gods, opdat Hij bevestigen zou de beloftenissen der vaderen;
9 En de heidenen God vanwege de barmhartigheid zouden verheerlijken; gelijk geschreven is: Daarom zal ik U belijden onder de heidenen, en Uw Naam lofzingen.

Ik stem dus graag en dankbaar toe dat het aanbod van genade in de verkondiging van het evangelie zich later tot de heidenen heeft uitgebreid, maar dat het aanbod zonder meer noch voor de Jood noch voor de heidenen reden was om te dopen.

Ik zie dat ook het woord sacrament voor sommigen een struikelblok vormt. En daar valt idd. over te twisten. Maar ik neem hier graag de definitie van zondag 25 vr. en antw.66 over:
Wat zijn Sacramenten?
Antw: ‘De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt’. En zo gezien zijn het wel degelijk sacramenten.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mona » 22 sep 2017 13:08

rotterdam schreef:Ik denk dat er heel veel ouders zijn die dit wel hebben verwacht, maar waarvan de kinderen de kerk desondanks toch vaarwel hebben gezegd. Ondertussen zijn ze wel gedoopt als zijnde een gelovige.... Maar het bleek bij nader inzien toch niet waar te zijn geweest.
Wat heeft de doop dan voor waarde gehad?

Weet je waar ik zo benieuwd naar ben, wat doen mensen zoals jij, Mona met b.v. de gelijkenis van het verloren schaap, de verloren zoon ?
Die Vader zegt "en hij was verloren, en is gevonden". Dat is toch wel iets anders.


Ik doe daar helemaal niets mee, ik laat het staan zoals dat in de Bijbel staat.
De genade van God is zo groot. Een ieder die Hem te voet valt onder belijdenis van zijn zonden, zal door Hem aangenomen worden.
Dat is onze redding, niet? Dat God zo genadig is. Ook na ontvangen genade, mogen we altijd weer bij Hem terug komen.
Ook een gedoopt kind wat de wereld in is gegaan mag bij de Heere komen. Maar niet omdat God dat bij de doop heeft beloofd, maar omdat God dat in Zijn Woord heeft beloofd. Een ieder die Mijn Naam aanroept, zal zalig worden. Romeinen 10 vers 13
Ik vind het jammer dat ik nog steeds geen Bijbelse onderbouwing heb van wat de Heere Jezus belooft bij de instelling van de kinderdoop. Ik heb er al een paar keer om gevraagd.
Rotterdam, kan jij mij die onderbouwing geven?

rotterdam schreef:Mag de levenswandel getoetst worden?

Nee - want de mens ziet wat voor ogen is - het is alleen God die het hart aanziet.

Dus kan de tucht losgelaten en afgeschaft worden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 22 sep 2017 13:52

mona schreef:Ik vind het jammer dat ik nog steeds geen Bijbelse onderbouwing heb van wat de Heere Jezus belooft bij de instelling van de kinderdoop. Ik heb er al een paar keer om gevraagd.
Rotterdam, kan jij mij die onderbouwing geven?

Wat gaf jij als antwoord toen je nog voor de kinderdoop was?

Lees dit antwoord van ds. Tuinier eens:
Een enkele reactie van mijn kant: de doop op zich heeft niets verdienstelijks, integendeel. Alle verdiensten liggen in de betekende zaak van de doop: de vergeving van de zonden en de vernieuwing van je hart en leven door het bloed en de Geest van Christus. Alle verdiensten liggen in Hem, in Hem alleen. Wel is het zo dat jij met je gedoopte voorhoofd des te meer reden van de HEERE hebt ontvangen om tot Hem te gaan, Hem smekend om Zijn genade, in de doop beloofd en toegezegd. Ds. L. G. C. Ledeboer zei al tegen zijn jonge catechisanten: “Door jullie doop hebben jullie grond om tot Hem te gaan, wees daar dan werkzaam mee. Laat je gedoopte voorhoofd aan Hem zien. In deze weg maakt Hij Zijn Woord waar: Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen (Ps. 81:11).”
PLEITEN OP DE BELOFTE VAN DE DOOP

Ik vind je wel heel stellig anti, opeens. En dat is iets wat ik niet kan begrijpen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 22 sep 2017 15:08

Chaya:
Ds. L. G. C. Ledeboer zei al tegen zijn jonge catechisanten: “Door jullie doop hebben jullie grond om tot Hem te gaan, wees daar dan werkzaam mee. Laat je gedoopte voorhoofd aan Hem zien. In deze weg maakt Hij Zijn Woord waar: Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen (Ps. 81:11).


Neem mij niet kwalijk Chaya, mar ik vind dit maar een bijgelovige, typisch roomse overschatting van het uiterlijke ritueel. Want de sacramenten zijn op zich geen pleitgrond, wel de beloften van het evangelie die aan alle mensen in de prediking gelijkelijk worden aangeboden. Maar dat ligt weer op het terrein van het aanbod der genade en wij worden niet als gelovigen, maar als ongelovige Adamskinderen geboren. Zodra een mens leert op die beloften te pleiten houdt hij op een ongelovige te zijn, al is hij zich in dat stadium van het geloofsleven nog niet bewust wedergeboren te zijn. Met al die beloften komt hij in het gemis van de door de doop betekende zaak. Want ik zeg niet dat het geen genade is, maar het is Christus niet en die de Zoon niet heeft die heeft het leven niet.1Joh.5:12

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 22 sep 2017 15:21

ereunao schreef:Chaya:
Neem mij niet kwalijk Chaya, mar ik vind dit maar een bijgelovige, typisch roomse overschatting van het uiterlijke ritueel.

Als het dan maar een uiterlijk ritueel is, waarom dan pagina's vol schrijven om de voorstanders van de kinderdoop te overtuigen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor benefietdiner » 22 sep 2017 16:59

Chaya schreef:Als het dan maar een uiterlijk ritueel is, waarom dan pagina's vol schrijven om de voorstanders van de kinderdoop te overtuigen?
Een uiterlijk ritueel wil zeggen dat de doop in zichzelf niets doet, niets bewerkt of er iets door krijgt, het is een symbolisch teken van je geloof. Een symbolisch afwassen van de zonde en een te kennen geven van het nieuwe leven, ondergaan en opstaan.

Overtuigen dat lukt nooit, als je zelf overtuigd bent van de boodschap, kun je ook overtuigend zijn. Maar een ander proberen te overtuigen is onzinnig werk daarom kunnen wij door discussies verschillen tegenover elkaar zetten en inzicht krijgen in verschillen of ze op goede Bijbelse gronden gebaseerd zijn. De Bijbelse grond of basis van de kinderdoop is nul, zelfs nog geen hint.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor pindas83 » 22 sep 2017 17:20

Jesaja40 schreef:Een rare voorstelling van zaken, zo luchtig ga je niet om met de Bijbel.

Mijn advies aan u is om u te verdiepen in de opgangsfeesten van Israël.


Het was niet vervelend bedoeld hoor maar als je een letterlijke lezing prefereert dan kom je weleens tot dit soort conclusies.
Excuus mocht het aanstootgevend zijn geweest!

Maar mag ik zo vrij zijn te vragen wat de zgn. opgangsfeesten met 'wel of geen kinderdoop' te maken hebben, want die mis ik even.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten