Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 sep 2016 18:52

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor JongeLeerling » 24 okt 2016 14:24

naamloos schreef:Ik kan er slecht tegen als ik een papegaai-visie lees, en dat alles wat je eigen verstand en bevinding je leert in een kwaad daglicht wordt gesteld.
Je roept al snel dat iets denigrerend is, maar blijkbaar heb je zelf geen enkele moeite om denigrerende opmerkingen te maken.


Ik volg de discussie nog niet, maar zag deze opmerking voorbij komen. "Wat je eigen verstand en bevinding je leert"? Is dat je kompas? Is dat waar je blind op durft te varen? Zou je niet eerder het tegenovergestelde doen? Huiveren voor je eigen verstand en hart? Moet je het niet uitschreeuwen met de dichter van Psalm 144 "Wat is de mens, wat is in hem te prijzen?"?

Honesty

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Honesty » 24 okt 2016 14:36

JongeLeerling schreef:
Ik volg de discussie nog niet, maar zag deze opmerking voorbij komen. "Wat je eigen verstand en bevinding je leert"? Is dat je kompas? Is dat waar je blind op durft te varen? Zou je niet eerder het tegenovergestelde doen? Huiveren voor je eigen verstand en hart? Moet je het niet uitschreeuwen met de dichter van Psalm 144 "Wat is de mens, wat is in hem te prijzen?"?

Paulus zegt ook, Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen....maar dan komt de oplossing, Jezus zal ons verlossen en Zijn Geest getuigt met onze geest !!!
De christen is verre van blindvarend, zijn geloof is zijn kompas.
Dat oude hart is dood, en hij heeft Hem lief met zijn gehele verstand.
Geen vrije wil meer, of instinct, dat is de natuurlijke mens, maar de mens die wedergeboren is, uit God geboren, leeft in hem.
En over die mens heeft Naamloos het lijkt me, maar dat legt ie je vast graag zelf wel uit.
Kain werd al gezegd dat hij moest heersen over zijn vrije wil.
Laten we dat nu eindelijk een keer doen, in navolging van Jezus Zelf.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2016 15:07

JongeLeerling schreef:Ik volg de discussie nog niet, maar zag deze opmerking voorbij komen. "Wat je eigen verstand en bevinding je leert"? Is dat je kompas? Is dat waar je blind op durft te varen? Zou je niet eerder het tegenovergestelde doen? Huiveren voor je eigen verstand en hart? Moet je het niet uitschreeuwen met de dichter van Psalm 144 "Wat is de mens, wat is in hem te prijzen?"?
Waarom zouden we moeten huiveren voor ons hart en verstand die we beide van God hebben ontvangen?
Als ik de bijbel lees dan probeer ik te begrijpen wat er staat én wat er bedoelt wordt, en daar heb ik mijn verstand voor nodig.
Dat doe ik liever dan blind varen op wat een ander -bijv. de kerk- zegt wat er bedoelt wordt. (al neem ik dat wel mee in mijn overweging)
Ik heb de kerk niet hoger staan als Gods woord zelf. En de H.G. werkt door ons verstand en hart heen.
Als bovendien mijn ervaring klopt met wat mijn verstand vanuit de bijbel begrijpt, wel, dan heb ik geen enkele reden om te huiveren hoor!
Dat heeft compleet niets te maken met het prijzen van de mens. :shock:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 24 okt 2016 15:17

JongeLeerling schreef:Zou je niet eerder het tegenovergestelde doen? Huiveren voor je eigen verstand en hart? Moet je het niet uitschreeuwen met de dichter van Psalm 144 "Wat is de mens, wat is in hem te prijzen?"?

naamloos schreef:Waarom zouden we moeten huiveren voor ons hart en verstand die we beide van God hebben ontvangen?
Honesty schreef:De christen is verre van blindvarend, zijn geloof is zijn kompas.
Dat oude hart is dood, en hij heeft Hem lief met zijn gehele verstand.


Is geloven met je verstand zaligmakend? Nee, dat is niet zaligmakend. Geloven kun je niet met je verstand alleen. Een heel belangrijk element van het geloof is: vertrouwen; het vertrouwen dat God Zijn belofte waar wil maken. Het vertrouwen dat God jouw God wil zijn. Er staat in zondag 7 (van de Catechismus): Wat is nu het geloof? Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat in de Bijbel staat. Dat is slechts een historisch geloof! Dat is niet zaligmakend. Maar het ware geloof is ook een vast vertrouwen, dat God jouw God wil zijn. Dat God jouw zonden wil vergeven. Alleen om Christus' wil. Dat vertrouwen is onmisbaar! Dat staat duidelijk in de Bijbel. De wijze Spreukendichter zegt: Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij uw hart! (Spr. 23:26). En de dichter van Psalm 84: "Heere der heirscharen, welgelukzalig is de mens die op U vertrouwt" (Dus het gaat om het vertrouwen op de Heere.)

En Spreuken 3:5: "Vertrouw op de Heere met uw ganse hart, en steun op uw verstand niet. Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken." Dat is een heel mooie tekst. "Vertrouw op de Heere!" En steun op uw verstand niet. Zelf heb 'k het (met mijn verstand) vaak verkeerd. Zelf zit 'k er dikwijls helemaal naast. Maar gelukkig als je op de Heere vertrouwt. En, om niet meer te noemen, de apostel Paulus schrijft in zijn brief: "Met het hart gelooft men..." Romeinen 10:10 (lees deze tekst maar na). Het staat duidelijk in de Bijbel dat je met je hart gelooft. Dat kun je (als je ogen daarvoor open gaan) bijna op iedere bladzijde van de Bijbel vinden. Echt waar. Als je het gaat zien.

VRAAG EN ANTWOORD
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2016 15:20

Chaya schreef:Is geloven met je verstand zaligmakend? Nee, dat is niet zaligmakend. Geloven kun je niet met je verstand alleen.
Zeg ik dat? Ik heb het uitdrukkelijk over verstand én hart-bevinding.

Gij zult de Heer, uw God, liefhebben uit heel uw hart en uit heel uw ziel en uit heel uw verstand en uit heel uw kracht.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 24 okt 2016 15:49

naamloos schreef:Ik heb het uitdrukkelijk over verstand én hart-bevinding.

Bevinding? :shock: Dat ik dit nog mag meemaken.
naamloos schreef:Ik kan er slecht tegen als ik een papegaai-visie lees, en dat alles wat je eigen verstand en bevinding je leert in een kwaad daglicht wordt gesteld.

Noem je dat zo?
Papegaaivisie, kwaad daglicht, hoe mild en vriendelijk. Ik kan nergens terugvinden waar jouw "theologie" op gebaseerd is.
Vertrouwend op eigen verstand en gevoel, maar ware bevinding, die beproefd en gelouterd wordt, lees ik helaas niet.
Als je van 1 posting al op je teentjes getrapt bent, en het een plasje overheen noemt.
Is dat jouw manier van onder elkaar gaan staan?
Paulus wordt hier heel vaak geciteerd, maar wel selectief. Helaas.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2016 17:23

Chaya schreef:Bevinding? :shock: Dat ik dit nog mag meemaken.
Gaat dit nou serieus over welk woord ik gebruik om iets te benoemen? Waar een mens al geen waarde aan kan hechten.
Chaya schreef:Noem je dat zo?
Papegaaivisie, kwaad daglicht, hoe mild en vriendelijk.
Ik werd een beetje geïnspireerd door deze opmerking van jou: "Ik kan er slecht tegen als ik een soort doe-het-zelf visie lees en alles wat de kerk betreft in een kwaad daglicht wordt gesteld".
Chaya schreef: Ik kan nergens terugvinden waar jouw "theologie" op gebaseerd is.
De bijbel! :)
Chaya schreef:Vertrouwend op eigen verstand en gevoel, maar ware bevinding, die beproefd en gelouterd wordt, lees ik helaas niet.
Dat komt omdat het onderwerp niet over beproeving en loutering gaat. Je kunt er altijd een topic over openen.
Ik vertrouw liever op mijn eigen verstand dan op dat van een ander, al is het woord vertrouwen hier enigszins misleidend omdat het voor 'klanktheologie-mensen' kan suggereren dat je je vertrouwen dan niet op God hebt gesteld.
Chaya schreef:Als je van 1 posting al op je teentjes getrapt bent, en het een plasje overheen noemt.
Is dat jouw manier van onder elkaar gaan staan?
Ja kijk, het ging niet om een broodrooster hè! @Ereunao trekt mijn relatie met God in twijfel (ereuao: "Dit alles verraadt wel een ontstellend gebrek aan ontdekkend licht; wie zo denkt is kennelijk in beleving des harten nooit zondaar voor God geworden en als een gelovige en niet als een goddeloze gerechtvaardigd!") en jij komt eventjes vertellen wat daarvan de oorzaak is.
Is dat jullie manier van onder elkaar gaan staan? Voor God spelen noem ik dat.
Chaya schreef:Paulus wordt hier heel vaak geciteerd, maar wel selectief. Helaas.
Inderdaad helaas ...!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 sep 2016 18:52

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor JongeLeerling » 24 okt 2016 21:45

Honesty schreef:Paulus zegt ook, Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen....maar dan komt de oplossing, Jezus zal ons verlossen en Zijn Geest getuigt met onze geest !!!
De christen is verre van blindvarend, zijn geloof is zijn kompas.
Dat oude hart is dood, en hij heeft Hem lief met zijn gehele verstand.
Geen vrije wil meer, of instinct, dat is de natuurlijke mens, maar de mens die wedergeboren is, uit God geboren, leeft in hem.
En over die mens heeft Naamloos het lijkt me, maar dat legt ie je vast graag zelf wel uit.
Kain werd al gezegd dat hij moest heersen over zijn vrije wil.
Laten we dat nu eindelijk een keer doen, in navolging van Jezus Zelf.


- Inderdaad zegt Paulus 'Ik ellendig mens ..", maar Paulus zegt ook dat als hij het goede wilt doen, het kwade hem bij ligt.
- Gods Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn (Romeinen 8). Ik snap niet wat dat te maken heeft met het huiveren voor je eigen gedachten en waken voor je arglistige hart?
- Christen is vanuit zichzelf blindvarend. Mijn vraag was niet of het geloof je kompas was, maar of je kompas je eigen verstand was? Fundamenteel verschil, dat zal je met mij eens zijn. Een kind van God kan God aan de plaats laten en zelf de koers uitstippelen. Ooit van gehoord?
- Een mens heeft nog nooit een vrije wil gehad. Waar haal je dat uit Gods Woord vandaan? Dat gaat regelrecht tegen Gods woord en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften in.

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 sep 2016 18:52

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor JongeLeerling » 24 okt 2016 22:03

naamloos schreef:Waarom zouden we moeten huiveren voor ons hart en verstand die we beide van God hebben ontvangen?
Als ik de bijbel lees dan probeer ik te begrijpen wat er staat én wat er bedoelt wordt, en daar heb ik mijn verstand voor nodig.
Dat doe ik liever dan blind varen op wat een ander -bijv. de kerk- zegt wat er bedoelt wordt. (al neem ik dat wel mee in mijn overweging)
Ik heb de kerk niet hoger staan als Gods woord zelf. En de H.G. werkt door ons verstand en hart heen.
Als bovendien mijn ervaring klopt met wat mijn verstand vanuit de bijbel begrijpt, wel, dan heb ik geen enkele reden om te huiveren hoor!
Dat heeft compleet niets te maken met het prijzen van de mens. :shock:


1. Misschien moeten we er voor huiveren, omdat het met zonde bevlekt is? Na ontvangen genade ben je bevrijd van de wet, maar dat houdt niet dat je vrij ben van zonde. Ook na ontvangen genade is onze verstand zo vaak gericht op de wereld, op jezelf, tegen God. Dagelijks moeten we ingewonnen worden om God te dienen en te eren.
2. Inderdaad heb je daar verstand voor nodig, bij het Bijbellezen. Maar mijn verstand leert mij niks wat eeuwigheidswaarde heeft. Mijn bevinding leert mij alleen dat ik een hater van God ben. Dat de Heilige Geest ons verstand wil leiden in de waarheid van het Woord is wat anders. Maar die notitie ontbrak bij jou 'mijn verstand en mijn bevinding leert'. In het leren van God, van de Bijbel sta niet 'ik' centraal, maar zijn wij passief.
3. De kerk heeft ook niet het laatste woord. Maar de N.G.B. leert ons dat de Schrift het absolute gezag heeft. En dat wij met ons verduisterd verstand dat Woord niet kunnen begrijpen, maar daarin afhankelijk zijn van de Heilige Geest. Na de Schrift wijst de N.G.B. op de traditie van de kerk. En daarna kom jij en ik. Laten we maar niet te hoogmoedig denken van onszelf, maar eerder ootmoedig leren van hen die ons voorgegaan zijn. (en ja dat is de kerk). Jouw benadering getuigt van hoogmoed. En zegt de Schrift niet 'Wie zichzelve verhoogt zal ...'?
4. "Wat mijn verstand van de Bijbel weet én dat in overeenstemming met mijn ervaring, dan hoef ik niet te twijfelen en heb ik geen reden om te huiveren". Weet je dat ik dit een gruwelijk gevaarlijke uitspraak vind? Jouw ervaring en jouw kennis maak je dan normatief en Gods spreken (door Zijn Geest) schuif je dan aan de kant. Dat zal je niet erkennen, maar dat doe je ten diepste wel. Jouw verstand en jouw ervaring als dat in samenspraak is met elkaar, dan snap jij wat God bedoeld heeft te zeggen. Ik blijf liever afhankelijk van het onderwijs van de Heilige Geest, Die mij voor dwalen moet behoeden. Ik raad het jou ook aan om dat te doen. Laat je maar leiden, dan kom je nooit bedrogen uit!
5. Wellicht moet je verstand Psalm 144 maar eens goed lezen. Prijzen van de mens is hier niet dat God zegt 'joh wat doet jij het goed met je verstand en met je ervaring', nee het prijzen van de mens in Psalm 144 heeft te maken met het onwaardige weten van de dichter voor de Heere. 'Wat is een mens, dat gij zijner gedenkt?'. Een mens is een stofje aan de weegschaal en een druppel aan de emmer. We zijn niets voor de Heere. En dat de algenoegzame God, Die niet in woorden uit de drukken is, naar zo iemand wil omkijken in gunst en genade dat is wonder. Een wonder; we zien het, maar doorgronden het niet. Want hoe kan Die hoge, heilige, rechtvaardige en genadige God nu gemeenschap hebben met een doorbrenger, albederver, dwaalzieke, allesmissend en verloren zondaar? Dat is "wat is in de mens te prijzen?", helemaal niets dat een mens waardig maakt voor God. Dat leert je verstand niet, ook je ervaring niet, dat moet een Drie-enig God je openbaren; ken je er iets van? Ik wens het je van harte toe! Want voor zulke is er nog doen aan. Voor zulke verlorenen en allesmissende zondaren is er een Borg en Middelaar gegeven uit grondeloze zondaarsliefde!

Honesty

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Honesty » 24 okt 2016 22:49

JongeLeerling schreef:1. Misschien moeten we er voor huiveren, omdat het met zonde bevlekt is? Na ontvangen genade ben je bevrijd van de wet, maar dat houdt niet dat je vrij ben van zonde. Ook na ontvangen genade is onze verstand zo vaak gericht op de wereld, op jezelf, tegen God. Dagelijks moeten we ingewonnen worden om God te dienen en te eren.
2. Inderdaad heb je daar verstand voor nodig, bij het Bijbellezen. Maar mijn verstand leert mij niks wat eeuwigheidswaarde heeft. Mijn bevinding leert mij alleen dat ik een hater van God ben. Dat de Heilige Geest ons verstand wil leiden in de waarheid van het Woord is wat anders. Maar die notitie ontbrak bij jou 'mijn verstand en mijn bevinding leert'. In het leren van God, van de Bijbel sta niet 'ik' centraal, maar zijn wij passief.
3. De kerk heeft ook niet het laatste woord. Maar de N.G.B. leert ons dat de Schrift het absolute gezag heeft. En dat wij met ons verduisterd verstand dat Woord niet kunnen begrijpen, maar daarin afhankelijk zijn van de Heilige Geest. Na de Schrift wijst de N.G.B. op de traditie van de kerk. En daarna kom jij en ik. Laten we maar niet te hoogmoedig denken van onszelf, maar eerder ootmoedig leren van hen die ons voorgegaan zijn. (en ja dat is de kerk). Jouw benadering getuigt van hoogmoed. En zegt de Schrift niet 'Wie zichzelve verhoogt zal ...'?
4. "Wat mijn verstand van de Bijbel weet én dat in overeenstemming met mijn ervaring, dan hoef ik niet te twijfelen en heb ik geen reden om te huiveren". Weet je dat ik dit een gruwelijk gevaarlijke uitspraak vind? Jouw ervaring en jouw kennis maak je dan normatief en Gods spreken (door Zijn Geest) schuif je dan aan de kant. Dat zal je niet erkennen, maar dat doe je ten diepste wel. Jouw verstand en jouw ervaring als dat in samenspraak is met elkaar, dan snap jij wat God bedoeld heeft te zeggen. Ik blijf liever afhankelijk van het onderwijs van de Heilige Geest, Die mij voor dwalen moet behoeden. Ik raad het jou ook aan om dat te doen. Laat je maar leiden, dan kom je nooit bedrogen uit!
5. Wellicht moet je verstand Psalm 144 maar eens goed lezen. Prijzen van de mens is hier niet dat God zegt 'joh wat doet jij het goed met je verstand en met je ervaring', nee het prijzen van de mens in Psalm 144 heeft te maken met het onwaardige weten van de dichter voor de Heere. 'Wat is een mens, dat gij zijner gedenkt?'. Een mens is een stofje aan de weegschaal en een druppel aan de emmer. We zijn niets voor de Heere. En dat de algenoegzame God, Die niet in woorden uit de drukken is, naar zo iemand wil omkijken in gunst en genade dat is wonder. Een wonder; we zien het, maar doorgronden het niet. Want hoe kan Die hoge, heilige, rechtvaardige en genadige God nu gemeenschap hebben met een doorbrenger, albederver, dwaalzieke, allesmissend en verloren zondaar? Dat is "wat is in de mens te prijzen?", helemaal niets dat een mens waardig maakt voor God. Dat leert je verstand niet, ook je ervaring niet, dat moet een Drie-enig God je openbaren; ken je er iets van? Ik wens het je van harte toe! Want voor zulke is er nog doen aan. Voor zulke verlorenen en allesmissende zondaren is er een Borg en Middelaar gegeven uit grondeloze zondaarsliefde!

Zoek eerst het Koninkrijk en de rest zal u geschonken worden.
Dat is een belofte.
Van God.
Met voorbijzien van de onwetendheid van destijds roept Hij nu alle mensen op zich tot Hem te wenden.
Paulus zei dat de joden zichzelf het eeuwige leven niet waardig achtten , aangezien zij de boodschap van God afwezen.
Jij zegt dat de drieenig God hen dat had moeten openbaren, ken je er iets van etc etc?
Hier ga je de fout in.
Jezus wilde hen onder zijn vleugels zoals een hen haar kuikens verzameld, maar zij wilden niet
Zoekt en gij zult vinden, betekent dat wij aan de slag moeten.
Wij dienen Hem aan te nemen, niet andersom.(Kol 2:6)Zoals u (ONDERWERP)dan Christus Jezus, de Heere,(LIJDEND VOORWERP) hebt aangenomen, wandel in Hem,
weest ijverig en bekeert u. (openbaring 3:19)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2016 23:03

JongeLeerling schreef:1. Misschien moeten we er voor huiveren, omdat het met zonde bevlekt is? Na ontvangen genade ben je bevrijd van de wet, maar dat houdt niet dat je vrij ben van zonde. Ook na ontvangen genade is onze verstand zo vaak gericht op de wereld, op jezelf, tegen God. Dagelijks moeten we ingewonnen worden om God te dienen en te eren.
Paulus zegt: Want God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid.
Johannes: De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.
JongeLeerling schreef:2. Inderdaad heb je daar verstand voor nodig, bij het Bijbellezen. Maar mijn verstand leert mij niks wat eeuwigheidswaarde heeft. Mijn bevinding leert mij alleen dat ik een hater van God ben. Dat de Heilige Geest ons verstand wil leiden in de waarheid van het Woord is wat anders. Maar die notitie ontbrak bij jou 'mijn verstand en mijn bevinding leert'. In het leren van God, van de Bijbel sta niet 'ik' centraal, maar zijn wij passief.
O ja? ik zei anders: "En de H.G. werkt door ons verstand en hart heen".
JongeLeerling schreef:3. De kerk heeft ook niet het laatste woord. Maar de N.G.B. leert ons dat de Schrift het absolute gezag heeft. En dat wij met ons verduisterd verstand dat Woord niet kunnen begrijpen, maar daarin afhankelijk zijn van de Heilige Geest. Na de Schrift wijst de N.G.B. op de traditie van de kerk. En daarna kom jij en ik. Laten we maar niet te hoogmoedig denken van onszelf, maar eerder ootmoedig leren van hen die ons voorgegaan zijn. (en ja dat is de kerk). Jouw benadering getuigt van hoogmoed. En zegt de Schrift niet 'Wie zichzelve verhoogt zal ...'?
Lees maar eens wat er van de Bereërs staat, die namen niet zomaar aan wat Paulus zei: En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.
Trouwens, welke van de 40.000 kerkstromingen zou ik volgens jou moeten volgen?
Het 'leuke' van refo's is dat ze altijd gereed staan om te (ver)oordelen.
JongeLeerling schreef:4. "Wat mijn verstand van de Bijbel weet én dat in overeenstemming met mijn ervaring, dan hoef ik niet te twijfelen en heb ik geen reden om te huiveren". Weet je dat ik dit een gruwelijk gevaarlijke uitspraak vind? Jouw ervaring en jouw kennis maak je dan normatief en Gods spreken (door Zijn Geest) schuif je dan aan de kant. Dat zal je niet erkennen, maar dat doe je ten diepste wel. Jouw verstand en jouw ervaring als dat in samenspraak is met elkaar, dan snap jij wat God bedoeld heeft te zeggen. Ik blijf liever afhankelijk van het onderwijs van de Heilige Geest, Die mij voor dwalen moet behoeden. Ik raad het jou ook aan om dat te doen. Laat je maar leiden, dan kom je nooit bedrogen uit!
Tja, als je mijn reactie in stukjes hakt dan kun je er van alles van maken.
Die ''gruwelijk gevaarlijke'' uitspraak stond in de context van, daar komt ie wederom: "En de H.G. werkt door ons verstand en hart heen".
JongeLeerling schreef:5. Wellicht moet je verstand Psalm 144 maar eens goed lezen. Prijzen van de mens is hier niet dat God zegt 'joh wat doet jij het goed met je verstand en met je ervaring', nee het prijzen van de mens in Psalm 144 heeft te maken met het onwaardige weten van de dichter voor de Heere. 'Wat is een mens, dat gij zijner gedenkt?'. Een mens is een stofje aan de weegschaal en een druppel aan de emmer. We zijn niets voor de Heere. En dat de algenoegzame God, Die niet in woorden uit de drukken is, naar zo iemand wil omkijken in gunst en genade dat is wonder. Een wonder; we zien het, maar doorgronden het niet. Want hoe kan Die hoge, heilige, rechtvaardige en genadige God nu gemeenschap hebben met een doorbrenger, albederver, dwaalzieke, allesmissend en verloren zondaar? Dat is "wat is in de mens te prijzen?", helemaal niets dat een mens waardig maakt voor God. Dat leert je verstand niet, ook je ervaring niet, dat moet een Drie-enig God je openbaren; ken je er iets van? Ik wens het je van harte toe! Want voor zulke is er nog doen aan. Voor zulke verlorenen en allesmissende zondaren is er een Borg en Middelaar gegeven uit grondeloze zondaarsliefde!
Yep, de mens is in vergelijking met God bijzonder nietig. Maar dat heeft nog steeds niets te maken met de reactie die ik gaf, want God heeft ons verstand gegeven. En ik ben niet van plan om dat te kleineren maar om het te gebruiken. Daar heb ik het nl voor gekregen.
En dat heeft niets met hoogmoed te maken want dat kun je gewoon doen zonder er prat op te gaan.
Die overvloed aan (overvrome) negatieve bijvoeglijke naamwoorden vind ik eerder het tegenovergestelde van hoogmoed.
Ik ken niet 1 mens wiens gemoed zo gesteld is, en dat blijkt doorgaans al heel snel.
Als een ander iets negatiefs tegen hen zegt zitten ze direct verontwaardigd op de kast.
Die verontwaardiging is alleen terecht als het niet waar is wat die ander beweerd, maar wie werkelijk zo nederig van gemoed is als jij hierboven noemt zou dan alleen maar ''amen'' behoren te zeggen.
Praat niet hoger van je werkelijke 'gemoed' maar ook niet lager, in beide gevallen ga je er overheen.


6. Kinderdoop: graag jullie hulp..................................................................................... (daar gaat dit topic nl. over)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 sep 2016 18:52

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor JongeLeerling » 25 okt 2016 13:39

Honesty schreef:Zoek eerst het Koninkrijk en de rest zal u geschonken worden.
Dat is een belofte.
Van God.
Met voorbijzien van de onwetendheid van destijds roept Hij nu alle mensen op zich tot Hem te wenden.
Paulus zei dat de joden zichzelf het eeuwige leven niet waardig achtten , aangezien zij de boodschap van God afwezen.
Jij zegt dat de drieenig God hen dat had moeten openbaren, ken je er iets van etc etc?
Hier ga je de fout in.
Jezus wilde hen onder zijn vleugels zoals een hen haar kuikens verzameld, maar zij wilden niet
Zoekt en gij zult vinden, betekent dat wij aan de slag moeten.
Wij dienen Hem aan te nemen, niet andersom.(Kol 2:6)Zoals u (ONDERWERP)dan Christus Jezus, de Heere,(LIJDEND VOORWERP) hebt aangenomen, wandel in Hem,
weest ijverig en bekeert u. (openbaring 3:19)

Bedankt voor je reactie op het antwoord aan naamloos, heb je mijn antwoord aan jou ook gelezen? Of had je die over het hoofd gezien? Voor alle zekerheid vraag ik het even na.

Gods Woord staat inderdaad vol met beloften. Jij en ik zullen het met elkaar eens zijn dat deze belofte van God ja en amen zijn in Christus. Alleen de belofte van God heeft wel de zwarte achtergrond van onze ongerechtigheid. Wij hebben het niet verdiend dat de Heere in Zijn Woord veel rijke beloftes heeft opgenomen, toch doet de Heere dat uit louter genade. Daarin mogen we toch zien dat de Heere geen lust heeft in de dood van een zondaar, maar dat de Heere gediend en gevreesd wil worden door een volk dat uit zichzelf niet naar Hem vraagt.
Gods Woord staat ook inderdaad met oproepen tot bekering en geloof. Ook daar mogen wij niet omheen lezen, want het heeft de Heere goed gedacht ook deze woorden aan ons te openbaren. Het is onze, jouw en mijn, verantwoordelijkheid om zalig te worden. We kunnen nooit de schuld aan God geven dat wij niet bekeerd of gelovig zijn. Nee het is de plicht van ons, omdat de Heere allereerst onze Schepper en Formeerder is en ten tweede omdat wij (ik ga er vanuit dat je gedoopt bent) op het erf van het verbond zijn opgenomen. En dat wij door de doop op het erf van het verbond zijn, moeten de verbondeisen (wedergeboorte, geloof en bekering) ingewilligd worden. Daar heeft de Verbonds-God recht op.
Maar nu komt de vraag of wij ons bekeren kunnen en vanuit onszelf God kunnen aannemen. Nee zul je zeggen, althans dat hoop ik, maar als wij het doen dan is dat van God. Zo wordt er vaak geredeneerd. En dat is niet Bijbels. 3x komt in Ezechiël voor dat wij een vlesen hart moeten krijgen. Twee keer van de drie is het een werk van God. Eén keer wordt het gebracht als een oproep. Wat wil nu deze oproep zeggen? En met deze zo vele andere oproepen? Dat het onze verantwoordelijkheid is, dat allereerst. Maar te meer moeten deze oproepen ons in de onmogelijkheid brengen en doen uitdrijven tot de Heere, Die bij machte is om van een stenen hart een vlesen hart te maken. Dat is het doel van al deze oproepen van de Heere. Dat legt niet, tenminste zo interpreteer ik je stellinginname, vermogens in de mens om je te bekeren om te geloven. Nee dat gaat regelrecht tegen Gods Woord in.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor learsi » 25 okt 2016 16:24

naamloos schreef: "En de H.G. werkt door ons verstand en hart heen"


Leg eens uit hoe dat werkt, dat de H.G. "door je verstand en hart heen werkt".

bvd
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 25 okt 2016 17:44

learsi schreef:Leg eens uit hoe dat werkt, dat de H.G. "door je verstand en hart heen werkt".
Daar is geen universeel model voor. Bovendien kan dát wat van de Geest is en wat van jezelf is zo door elkaar heen lopen dat je het zelf niet zo precies weet. De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.

En nee sorry, ik ga niet vertellen hoe dat dat bij mij werkte (en voor een ander kan ik niet praten).
Ik heb geen zin in de reformatorische keuringsdienst die altijd gereed staan er bovenop te duiken, en precies weet hoe zulke dingen gaan.
Hier missen ze iets, daar is iets wat er niet hoort te zijn, de volgorde klopt niet ..... enz.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 sep 2016 18:52

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor JongeLeerling » 25 okt 2016 19:34

naamloos schreef:Paulus zegt: Want God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid.
Johannes: De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.

O ja? ik zei anders: "En de H.G. werkt door ons verstand en hart heen".

Lees maar eens wat er van de Bereërs staat, die namen niet zomaar aan wat Paulus zei: En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.
Trouwens, welke van de 40.000 kerkstromingen zou ik volgens jou moeten volgen?
Het 'leuke' van refo's is dat ze altijd gereed staan om te (ver)oordelen.

Tja, als je mijn reactie in stukjes hakt dan kun je er van alles van maken.
Die ''gruwelijk gevaarlijke'' uitspraak stond in de context van, daar komt ie wederom: "En de H.G. werkt door ons verstand en hart heen".

Yep, de mens is in vergelijking met God bijzonder nietig. Maar dat heeft nog steeds niets te maken met de reactie die ik gaf, want God heeft ons verstand gegeven. En ik ben niet van plan om dat te kleineren maar om het te gebruiken. Daar heb ik het nl voor gekregen.
En dat heeft niets met hoogmoed te maken want dat kun je gewoon doen zonder er prat op te gaan.
Die overvloed aan (overvrome) negatieve bijvoeglijke naamwoorden vind ik eerder het tegenovergestelde van hoogmoed.
Ik ken niet 1 mens wiens gemoed zo gesteld is, en dat blijkt doorgaans al heel snel.
Als een ander iets negatiefs tegen hen zegt zitten ze direct verontwaardigd op de kast.
Die verontwaardiging is alleen terecht als het niet waar is wat die ander beweerd, maar wie werkelijk zo nederig van gemoed is als jij hierboven noemt zou dan alleen maar ''amen'' behoren te zeggen.
Praat niet hoger van je werkelijke 'gemoed' maar ook niet lager, in beide gevallen ga je er overheen.

6. Kinderdoop: graag jullie hulp..................................................................................... (daar gaat dit topic nl. over)


Bedankt voor je reactie Naamloos. Laat ik allereerst mijn verontschuldigingen aanbieden voor het in stukjes knippen van je reactie. Ik heb het niet goed begrepen hoe je het bedoelde, dat spijt mij. Het kwam over als de manier van enkele losse termen, waarschijnlijk door je manier van schrijven. Dat is niet te wijten aan jou, maar aan mijn interpretatie.

Je haalt terechte teksten uit het Nieuwe Testament aan. Inderdaad zou het zo moeten zijn, daar moet ik je gelijk ingeven. Alleen wel met een kanttekening erbij, waarvan ik hoop dat je het niet verkeerd zou opvatten; Dat wij niet vreesachtig hoeven zijn, betekent niet dat wij ons verstand en onze ervaring moeten blindvaren. Je zult dat hoop ik erkennen, dat het wel een gevaar is die in je opvatting schuil ging. De grens tussen het laten leiden door de Heilige Geest in de geheimen van Gods Woord is flinterdun met het zelf denken wat Gods Woord inhoud. En daar mag je, nee moet je huiverig voor zijn. Niet om belerend te zijn, zo bedoel ik het niet, maar ook na ontvangen genade moeten Gods kinderen zo vaak weer op hun plaats gebracht worden om wat voor reden dan ook. Dus het kan ook zijn dat Gods kind weer teruggebracht moet worden door de Heere, omdat hij of zij het zelf zo goed weet wat de Heere wil en bedoeld. Niet dat ik hiermee jou bedoel, ook niet om te oordelen, maar is er nog aandacht voor het 'alzo spreekt de Heere?' en is er nog tijd en ruimte om afhankelijk te zijn van de bediening van Gods Geest?

De kerk boven de Schrift achten, daar zijn wij het als het goed is het over eens, mag en kan niet. De Schrift heeft het laatste Woord en is van kaft tot kaft Gods Woord. Dat is gereformeerde leer. Mijn opmerking over het feit dat de Schrift het absolute gezag heeft, sluit het onderzoeken van de Bijbel niet uit. Wat de Bereërs deden, dat moeten wij vandaag nog steeds doen. Maar in wat voor houding? Als leerling van de Schrift of als leraar over de Schrift? Begrijp je wat ik bedoel? Van de kerk en de dominee hoef je niet alles aan te namen, nee je moet onderzoeken of het in overeenstemming is met Gods Woord. Daar zijn wij het zeker met elkaar over eens. Maar de traditie heeft wel kerkelijk gezag, dat mag je niet vergeten. In de exegese is er een stelregel: als jij de eerste bent met een bepaalde exegese, mag je ervan uitgaan dat je fout zit.

Ik zei al dat je het niet zou erkennen "Dat zal je niet erkennen, maar dat doe je ten diepste wel. Jouw verstand en jouw ervaring als dat in samenspraak is met elkaar, dan snap jij wat God bedoeld heeft te zeggen.". Want de Heilige Geest werkt door je verstand en hart heen. Ja dat doet Hij, maar de uitwerking ervan daar kan je verschillende kanten mee op. Niet als mijn verstand en ervaring door Gods Geest ja zeggen, snap ik Gods Woord. Je moet het omdraaien. Gods Woord wordt door Gods Geest in onze harten en ons verstand geplant, daarom ga ik het begrijpen. Dat is wel wat anders.

Op je laatste alinea ga ik maar niet meer in. Ik heb geschreven wat ik geschreven heb, daar sta ik nog steeds achter. Niet omdat ik dit vind, maar omdat het de weg is die de Heere aanwijst in Zijn Woord. Daarvan ben ik overtuigd met heel mijn hart. Wij moeten het alleen maar hebben van genade, elke keer weer opnieuw. Genade, genade. Daar moet ik van leven, daar mag ik van leven. Niet om iets in mij, nee een albederver, een dwaalziek schaap, een doorbrenger; dat ben ik van nature. Daar wordt ik elke dag bij bepaald, elke keer mag (ja mag, want het is pure genade) ik leren dat het verder moet, nog dieper! Waarom dan? Omdat mijn Koning meer en meer de eer zal krijgen, dat Hij in mij steeds meer zal worden. Opdat Zijn Naam steeds meer in mij door Christus verheerlijkt zal worden.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron