Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mona » 21 okt 2017 18:44

Gravo,

Dank voor je hartelijke, opbouwende broederliefde, die spreekt uit je reactie.... :?
Gezegende zondag,

vriendelijke groet van Mona.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Speedy » 21 okt 2017 18:44



Zucht, het staat er NIET πεπιστευκὼς is een SINGULARIS. Dat betekent dat ALLEEN hij (dat is de stokbewaarder) gelovig is geworden. Anders had het participium een pluralis moeten zijn. Ik ben geen voorstander van de NBV, maar de vertalers van de NBV hebben het goed gezien "Hij en al zijn huisgenoten waren buitengewoon verheugd dat hij nu in God geloofde."
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Bambi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Bambi » 21 okt 2017 18:50

3parels schreef:Graag laat ik de vijandigheden ook varen, ik vond het een nare toon hierboven. Ik word er gelijk zo verdrietig van. Waarom elkaar zo vijandig aanspreken, al het ook normaal kan. Laten we onze woorden toch wegen, en grievende taal achterwege laten. Kun je niet normaal mee doen, doe dan niet mee!


Goed zo, vond ik ook al

En zo kan ik nog wel even doorgaan! Wat voor mij meer geldt dan alle theorieën van welke reformator of dominee dan ook, de Bijbel spreekt steeds met twee woorden over de doop: Bekering/geloof in combinatie met dopen. Niet voor de bekering maar tegelijkertijd of erna! Nooit ervoor. Ik kom nergens een voorbeeld tegen dat iemand werd gedoopt voordat ie tot geloof kwam!
Wie dus beweert dat dit wel mag, kom dan maar met 1 tekst waarin iemand gedoopt wordt waarbij er alleen over verbond en niet over bekering/geloof gesproken wordt! Eentje maar. Hierboven staan al 6 teksten die bekering en doop samen nemen! Men komt altijd met visies- lijnen - theorieën van dominees maar nooit met één Bijbeltekst waarin het letterlijk staat terwijl er plenty teksten van de geloofsdoop staan.
Waarom zouden we niet veel meer vasthouden aan de teksten dan aan visies van dominees en kerken? Want als ik me daarin ga verdiepen, dan verdrink je in de verschillende visies van de kerken. EN ja.... welke is dan de ware??? Ik hou me liever aan wat de Bijbel zegt. Die heeft het alleen over het in Christus zijn of erbuiten zijn en dat bekering noodzakelijk is. Niks geen lieve woordjes voor bondelingen en hoopvolle symbolen... Jezus was zeer zeer duidelijk tegen Nicodemus en op de Pinksterdag was de prediking snoeihard tegen bondelingen. Dus laten we onze kinderen eerlijk behandelen, ook als je wel voor de kinderdoop bent. Zonder bekering en geloof kunnen ze niet sterven!

Ga maar uitzoeken wanneer de discipelen zelf gedoopt zijn, was dat voor ze ineens doorhadden dat de Heere Jezus Gods Zoon was, of werden ze ook al gedoopt in de naam van de Heere Jezus, door Johannes de Doper, voordat ze doorhadden dat de Heere Jezus Gods Zoon was?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 21 okt 2017 19:33

3parels schreef:Maar de verbondenleren die 200 jaar geleden bedacht zij, mogen van mij echt wel losgelaten worden. Als je die verschillende versies allemaal gaat lezen en je daarin gaat verdiepen weet je zeker dat het er niet beter van is geworden.

Weet je wel waar je over praat eigenlijk?
Iets wat 200 jaar oud is,volgens jou, is niet per definitie fout!
Bambi schreef:ga maar uitzoeken wanneer de discipelen zelf gedoopt zijn, was dat voor ze ineens doorhadden dat de Heere Jezus Gods Zoon was,

Inderdaad, scherp Bambi d:)b
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor gravo » 21 okt 2017 23:41

Wat hier niet begrepen wordt door degenen die de kinderdoop afwijzen is dat de band die God en mens door het geloof krijgen een verhouding van liefde is. En dat betekent dat God nooit om de kinderen van Zijn kinderen heen kan. Er is dus iets meer aan de hand, dan de wat mechanische zienswijze waarbij elk mens, als puur individu met God omgaat. Dat is weliswaar iets dat de reformatie lijkt te hebben benadrukt, met een persoonlijke verantwoordelijkheid van de mens, maar dat moet je vooral zien tegenover de misstanden waarbij een geestelijkheid zich verhief boven de leken (in de RKK) en zich als middelaar opwierp tussen God en die leken. Dat was fout en terecht heeft de Reformatie dit herstelt door de Bijbel aan het volk terug te geven, inclusief de mogelijkheid om zelf te lezen en te geloven.
Maar nu is die zelfstandigheid overgegaan in het moderne begrip individualisme, waarbij je van niemand meer iets hoeft aan te nemen, omdat je er immers helemaal alleen voor mag gaan. Zelfs de band tussen ouders en kinderen valt in die gedachte weg.
Een goed voorbeeld dat duidelijk maakt waarom de gereformeerden dat toch heel anders zien blijkt uit de leerstelling dat ouders niet hoeven te twijfelen over de zalige staat van hun kinderen als ze vroeg sterven.
De geharnaste dopersen zullen nu roepen, vanuit hun wiskundige kijk op zalig worden: dat kan helemaal niet! Zo'n kind heeft zich nog niet bekeerd. Er is nog geen geloof (daarom dopen we dat kind ook niet), maar je voelt dat de gereformeerde leer hier toch een ander pad opgaat.
Eigenlijk wordt in dit voorbeeld duidelijk dat niet de gelovige mens bepalend is voor de zalige staat van de mens. Zeker, we worden door geloof zalig, maar dat geloof moet niet als een betaalmiddel worden gezien, als een garantiebewijs, als een ruilmiddel. Als pasmunt, waarmee we onze zaligheid komen ophalen. Zo van: als ik geloof, dat moet God me wel zalig maken, zo zit de regel namelijk in elkaar.

Geloof staat tegenover de werken. Geloof is alleen maar beamen wat God zegt en doet. En God doet en zegt ook iets aan onze kinderen.

Nee, in allerlaatste en allerdiepste instantie is het niet het geloof van de mens die de zaligheid tot stand brengt, maar is het de liefde en de barmhartigheid van God. Alles wat een mens doet en kan, ook op geestelijk gebied, is een toegerekende zaak. God schenkt het uit genade om Zijns Naams wil. Het wordt louter en alleen gedreven door Zijn wil. Niet door de onze. Daarom is er zaligheid mogelijk voor vroeggestorven kinderen, voor verstandelijk gehandicapten (die de wiskunde van de dopersen niet kunnen volgen of uitvoeren), ja, zelfs voor mensen die hun eigen geloof niet kunnen of durven bevestigen. De bepalende zaak is de wedergeboorte, de geboorte uit God. En hoe onhebbelijk dit ook overkomt bij moderne christenen die alles zelf in de hand willen hebben, we zijn en blijven daarvoor afhankelijk van God.
Dat is voor mij direct de bevrijdende kant van de zaak. Want als het dan louter en alleen van God afhangt....dan zullen er vast meer mensen zalig worden dan wij denken en dan zal dat vast op meer manieren gebeuren dan wij in onze verstandige logica der dingen vermoeden.
Ik heb wat dat betreft wel een hoge pet op van God, om het een beetje alledaags te zeggen. Komt goed!

Het vertrouwen op die goede afloop, dat God zeker een weg vindt voor ons en onze kinderen, dat is mede een reden waarom de kinderdoop een echt sacrament is waar de Kerk niet buiten kan. Het verkondigt het geloof en de hoop in iets dat we nog niet met onze ogen kunnen zien. Het keert zich tegen het Thomas-geloof van: eerst zien en dan geloven (voor mij een variant op het doperse: eerst geloven en dan dopen). Die ijzeren logica heeft iets heel menselijks, er zit wantrouwen achter. Eerst maar es effe zien of.......!
Waar is je geloof dan, vraag ik me af. Alle dingen zijn mogelijk voor degene die gelooft. Sluit je eigen kinderen daar niet van uit!

Wij dopen onze kinderen omdat wij geloven in God. Wij hebben zoveel vertrouwen in Hem dat wij zeker weten dat God onze kinderen (de kinderen van Zijn kinderen) net zo lief heeft als Hij ons lief heeft. Ik denk dat de Kerk zich daar niet in vergist. Al zien wij het nog niet met onze eigen ogen (kinderen zijn nog klein), ...onze geloofsogen zien het echter al wel. Wij tellen de sterren, net als Abraham en houden ons vast aan de belofte die ons in ons geloof gegeven is. We zouden niet waarlijk zalig zijn, als we onze kinderen daarin niet zouden kunnen betrekken. En die liefde voor onze kinderen hebben wij gemeen met God. Wie zijn kinderen niet in alles (dus ook in zaken van geloof) aan God toevertrouwd, maar aan hun eigen geloof over laat, is een klein-gelovige.
Wie zijn kinderen opvoedt met de zekerheid dat zij door hun ouders, maar ook door de God van hun ouders serieus worden bemind, bereidt voor hen de weg der zaligheid, denk ik. Zij horen er bij. Vandaar dat het dankgebed in het doopformulier God bedankt dat Hij ons en onze kinderen tot Zijn kinderen aangenomen heeft. Dat is ook gereformeerd.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor schaapje » 22 okt 2017 08:51

Als geloofsdoper heb ik mijn kinderen niet laten dopen, waarom, omdat ik het vertrouwen had in God dat Hij mijn kinderen net zo lief heeft als ik. En ik niet de dingen in eigen hand wil hebben maar wil wachten op God hoe Hij ze tot bekering zal brengen.
Zo .. en dat is ook gebeurd en hebben zij zich ook laten dopen.

Verder denk ik dat God,s liefde niet minder is voor de "babydopers" of de "geloofsdopers" God is groter dan al deze verschillen in leer, en Hij kijkt alleen naar het hart en geloof van Zijn kinderen.

Wel een heel kwalijke zaak dat er iemand zo'n vies haat spuitende posting kan doen in dit topic wat een respectvolle sfeer had.
Maar al deze harde scheldpartijen komen op zijn ogen hoofd neer, zo gaat dat meestal.

En het is trouwens belachelijk om te schrijven dat wij de "geloofsdopers" denken dat onze kinderen er niet bij horen of dat wij ze uitsluiten ergens van, onze kinderen zijn geheiligd door ons geloof in Christus Jezus.( de tekst hierover zal wel bekend zijn)

Ja..... ook wij vertrouwen op een goede afloop omdat ons geloof groot is in een liefdevolle en een trouwe God.

:wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Johan100 » 22 okt 2017 09:54

Dit is wel een helder stukje voor jullie.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2017 10:22

gravo schreef:Wat hier niet begrepen wordt door degenen die de kinderdoop afwijzen is dat de band die God en mens door het geloof krijgen een verhouding van liefde is. En dat betekent dat God nooit om de kinderen van Zijn kinderen heen kan. Er is dus iets meer aan de hand, dan de wat mechanische zienswijze waarbij elk mens, als puur individu met God omgaat.
Ik moet je teleur stellen, want ik begrijp dat prima. En gelukkig is Gods liefde niet afhankelijk van doopwater.
En verder: we mogen onze kinderen in de liefde Gods opvoeden, maar je kunt nou eenmaal niet voor je kinderen geloven.
gravo schreef:Maar nu is die zelfstandigheid overgegaan in het moderne begrip individualisme, waarbij je van niemand meer iets hoeft aan te nemen, omdat je er immers helemaal alleen voor mag gaan. Zelfs de band tussen ouders en kinderen valt in die gedachte weg.
Een goed voorbeeld dat duidelijk maakt waarom de gereformeerden dat toch heel anders zien blijkt uit de leerstelling dat ouders niet hoeven te twijfelen over de zalige staat van hun kinderen als ze vroeg sterven.
De geharnaste dopersen zullen nu roepen, vanuit hun wiskundige kijk op zalig worden: dat kan helemaal niet! Zo'n kind heeft zich nog niet bekeerd. Er is nog geen geloof (daarom dopen we dat kind ook niet), maar je voelt dat de gereformeerde leer hier toch een ander pad opgaat.
In je brulbrief doe je voorkomen alsof je de discussie gevolgt hebt "Deze discussie toont aan hoezeer ...." maar uit je schrijfsels blijk dat nergens uit. (of je hebt onze posts niet begrepen, dat kan ook natuurlijk) Zo heb ik intussen al heel wat keer gezegd dat ik en veel anderen, als voorstander van de geloofsdoop, ook helemaal niet twijfel over de zalige staat van vroeg gestorven kinderen. Ik ga daarbij wat verder dan de gereformeerden, want ik beperk Gods genade niet tot gelovigen en hun kinderen. Zie o.a. mijn reactie op di okt 17, 2017 9:13 am.
- Zie het Lam Gods dat de zonde (e.v. zonde-natuur) der wereld wegneemt.
- Hij is een verzoening voor onze zonden (m.v. dadelijke zonden), niet alleen voor de onze, maar ook voor de hele wereld.
- God heeft in Christus de wereld met zichzelf verzoenend.
Dus 'roep' jij nou maar niet voor de 'geharnaste dopersen', wij kunnen voor onszelf praten.
gravo schreef:Eigenlijk wordt in dit voorbeeld duidelijk dat niet de gelovige mens bepalend is voor de zalige staat van de mens. Zeker, we worden door geloof zalig, maar dat geloof moet niet als een betaalmiddel worden gezien, als een garantiebewijs, als een ruilmiddel. Als pasmunt, waarmee we onze zaligheid komen ophalen. Zo van: als ik geloof, dat moet God me wel zalig maken, zo zit de regel namelijk in elkaar.
Geloof is geen betaalmiddel, nooit gezegd of gedacht ook. De doop is ook geen betaalmiddel, garantiebewijs, ruilmiddel, pasmunt waarmee we Gods beloften naar ons toehalen. Zo van: als ik gedoopt ben is God mijn Vader.
gravo schreef:Daarom is er zaligheid mogelijk voor vroeggestorven kinderen, voor verstandelijk gehandicapten (die de wiskunde van de dopersen niet kunnen volgen of uitvoeren), ja, zelfs voor mensen die hun eigen geloof niet kunnen of durven bevestigen. De bepalende zaak is de wedergeboorte, de geboorte uit God. En hoe onhebbelijk dit ook overkomt bij moderne christenen die alles zelf in de hand willen hebben, we zijn en blijven daarvoor afhankelijk van God.
Dat is voor mij direct de bevrijdende kant van de zaak. Want als het dan louter en alleen van God afhangt....dan zullen er vast meer mensen zalig worden dan wij denken en dan zal dat vast op meer manieren gebeuren dan wij in onze verstandige logica der dingen vermoeden.
Ik heb wat dat betreft wel een hoge pet op van God, om het een beetje alledaags te zeggen. Komt goed!
Zoals je nu misschien zult snappen is het voor mij, als geloofsdoper, gemakkelijk te volgen dat jonggestorven kinderen en verstandelijk gehandicapten zalig zijn/worden. En ja hoor, de 'doperse wiskunde' laat ook toe dat mensen die het evangelie niet kennen -en het daarom ook niet kunnen geloven of verwerpen- zalig kunnen worden, want God zal iedereen vergelden naar zijn werken: Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. Iedereen die het goede doet wacht glorie, eer en ​vrede, de ​Joden​ in de eerste plaats, maar ook de andere volken. Nou, kijk eens aan. Een beetje gerust gesteld nu?
gravo schreef:Het vertrouwen op die goede afloop, dat God zeker een weg vindt voor ons en onze kinderen, dat is mede een reden waarom de kinderdoop een echt sacrament is waar de Kerk niet buiten kan. Het verkondigt het geloof en de hoop in iets dat we nog niet met onze ogen kunnen zien. Het keert zich tegen het Thomas-geloof van: eerst zien en dan geloven (voor mij een variant op het doperse: eerst geloven en dan dopen). Die ijzeren logica heeft iets heel menselijks, er zit wantrouwen achter. Eerst maar es effe zien of.......!
Waar is je geloof dan, vraag ik me af. Alle dingen zijn mogelijk voor degene die gelooft. Sluit je eigen kinderen daar niet van uit!
De praktijk leert dat zeker niet alle kinderen van gelovigen ook zelf tot geloof komen. Mensen hebben iets heel menselijks, daar zijn ze namelijk mens voor. Dus inderdaad, eerst geloof, dan dopen. (een variant van het Thomas-geloof van kinderdopers is voor mij ''eerst dopen dan geloven'')
Waar is dan het geloof in het geschreven woord van God vraag ik me af. Is dat afhankelijk van het doopwater?
gravo schreef:Wij dopen onze kinderen omdat wij geloven in God. Wij hebben zoveel vertrouwen in Hem dat wij zeker weten dat God onze kinderen (de kinderen van Zijn kinderen) net zo lief heeft als Hij ons lief heeft. Ik denk dat de Kerk zich daar niet in vergist. Al zien wij het nog niet met onze eigen ogen (kinderen zijn nog klein), ...onze geloofsogen zien het echter al wel. Wij tellen de sterren, net als Abraham en houden ons vast aan de belofte die ons in ons geloof gegeven is. We zouden niet waarlijk zalig zijn, als we onze kinderen daarin niet zouden kunnen betrekken. En die liefde voor onze kinderen hebben wij gemeen met God. Wie zijn kinderen niet in alles (dus ook in zaken van geloof) aan God toevertrouwd, maar aan hun eigen geloof over laat, is een klein-gelovige.
Wie zijn kinderen opvoedt met de zekerheid dat zij door hun ouders, maar ook door de God van hun ouders serieus worden bemind, bereidt voor hen de weg der zaligheid, denk ik. Zij horen er bij. Vandaar dat het dankgebed in het doopformulier God bedankt dat Hij ons en onze kinderen tot Zijn kinderen aangenomen heeft. Dat is ook gereformeerd.
Wij dragen onze kinderen op omdat wij geloven in God. Wij hebben vertrouwen in Hem en weten dat Hij onze kinderen (ja, zelfs de hele wereld) liefheeft. Wij voeden onze kinderen op in de verwachting dat God hen zal leiden tot een waarachtig geloof. Aan Hem zal het niet liggen als ze niet tot geloof komen, want wij weten dat God nog meer van onze kinderen houd dan wij zelf doen. Daarom vertrouwen we ze met een gerust hart aan Hem toe, en hoeven we niet voorbarig alvast maar te gaan dopen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor gravo » 22 okt 2017 11:28

Mijn grootste bezwaar tegen de geloofsdopers is dat ze de wijsheid van de theologie van de Kerk niet op waarde schatten. Anders dan iedereen denkt geeft de pure Bijbeltekst onvoldoende handvat voor een door en door systematische theologie. De dogmatiek, zeg maar de centrale leerstellingen van de Kerk moeten, of je het nu leuk vindt of niet, door theologen worden opgesteld. Zoveel mogelijk wordt geprobeerd de letter en de geest van de gehele Bijbel daarin terug te laten komen, maar er zal altijd een vrij forse interpretatie nodig zijn om tot een dogma te komen. Ik erken dat je dan zowel tot pure geloofsdoop als tot kinderdoop kunt komen. Voor beide is wat te zeggen. Je hebt theologen nodig voor kinderdoop, maar je hebt evenzeer theologen nodig voor geloofsdoop. De traditionele keuze van de Kerk is: de kinderdoop.

Maar waarom heeft de Kerk dan toch voor kinderdoop gekozen? Omdat daarmee de groei en het voortbestaan van de Kerk werd verzekerd. Dat is geen oneigenlijke reden. Want hierdoor komt het dat wij vandaag de dag nog steeds christen zijn. De inlijving in de Kerk wordt door de kinderdoop vergemakkelijkt en bij wijze van spreke geautomatiseerd. Dat klinkt heel ongeestelijk, maar dat is het niet. Want het is de reden dat de Kerk nog steeds bestaat. En daarmee draagt het bij aan de opdracht van Jezus om overal ter wereld het Evangelie te verkondigen. Dat heeft de Kerk dus goed aangepakt. De Islam doet dat precies zo. Zij stellen dat elk mens als moslim wordt geboren. Hun ritueel is dat ze bij de geboorte de geloofssoera in het oor van hun pasgeboren kinderen fluisteren. Staat ook nergens in de Koran, maar het is een noodzakelijk ritueel om de Islam blijvend te laten bestaan. Op die manier wordt de Islam niet ondermijnd van binnenuit.

Op het moment dat je van je godsdienst een vrije-keuze-systeem maakt sterft het langzaam uit. Eerst verbrokkelt het, omdat iedereen naar zijn eigen godsdienst op zoek mag gaan (hij is immers officieel nog niks) en uiteindelijk blijkt nog maar een klein percentage zich thuis te voelen bij de moederkerk. Waarmee de familie uiteen valt. Elke generatie een beetje meer.

Invoering van de geloofsdoop is dan ook vanuit het voortbestaan van de Kerk desastreus. Er zijn dus geestelijke argumenten voor de kinderdoop, het door mij genoemde collectieve karakter van het heil (God heeft een volk en spreekt in termen van familie) en er is een zeer belangrijk praktisch argument. Wil je het christelijk geloof laten voortbestaan, dan moet je je richten op het behoud van de generaties. Dat is geen onheilige truc, want je kunt hiervoor in de Bijbel volop terecht, omdat de verhouding God / volk Gods beschreven wordt met het begrip "verbond". De trouw die aan dit verbond verbonden is strekt zich altijd uit over de geslachten, over onze kinderen. Net zoals wij ook terug mogen en kunnen kijken naar vroeger, naar onze vaderen. De Kerk omspant tijd en eeuwigheid. We zijn zelfs verbonden met de triumferende kerk, met degenen die ons zijn voorgegaan.

De minachting voor deze belangrijke praktische keuze tot het behoud van de Kerk, zal ons duur komen te staan. Wij hebben de geslachten nodig om voort te kunnen bestaan. Zo is het altijd geweest in de Kerk van alle tijden en alle plaatsen. Als je het geloof teveel individualiseert en de generaties sterk van elkaar gaat afschermen door een vrije-keuze-geloof, dan gaat het mis. Waarom denk je dat het joodse volk het ook zo lang uithoudt in een door en door vijandige wereld? Zou dat misschien ook iets te maken kunnen hebben met hun intense inwijdingsritueel, namelijk de besnijdenis? Direct helemaal onderdeel zijn van de familie, van de godsdienst, van het volk van God? Bekijk het eens op die manier!

Het is typisch reformatorisch om alleen de Schrift te willen gebruiken en de Traditie ( in dit geval: de eeuwenlange praktijk van kinderdoop) weg te wuiven. In de tijd van bloeiende protestantse kerken leek dat ook te kunnen. Maar we leven nu in een andere tijd. Het protestantisme gaat aan haar eigen gelijk ten onder (een archipel, waarin alle eilanden elkaar bevechten) en dat komt omdat men het gemeenschappelijke uit het oog verliest en ook de instrumenten tot eenheid en bewaring van de Kerk niet meer ziet zitten. Die wijsheid ligt vast en samengevat in de Traditie van de Kerk. Ga je die de deur uit doen, dan heeft dat op termijn een bepalend effect. De Kerk verdwijnt. Vandaar mijn angst voor verbrokkeling en uiteindelijke ondergang van het christendom.
Met het afschaffen van de kinderdoop zet je de de deur naar de uitgang open. Iedereen die geboren wordt is nog geen lid. Want (nog) niet gelovig. Die sfeer krijg je dan. Wat je noemt een self fulfilling prophecy.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2017 12:19

gravo schreef:Mijn grootste bezwaar tegen de geloofsdopers is dat ze de wijsheid van de theologie van de Kerk niet op waarde schatten. Anders dan iedereen denkt geeft de pure Bijbeltekst onvoldoende handvat voor een door en door systematische theologie. De dogmatiek, zeg maar de centrale leerstellingen van de Kerk moeten, of je het nu leuk vindt of niet, door theologen worden opgesteld. Zoveel mogelijk wordt geprobeerd de letter en de geest van de gehele Bijbel daarin terug te laten komen, maar er zal altijd een vrij forse interpretatie nodig zijn om tot een dogma te komen. Ik erken dat je dan zowel tot pure geloofsdoop als tot kinderdoop kunt komen. Voor beide is wat te zeggen. Je hebt theologen nodig voor kinderdoop, maar je hebt evenzeer theologen nodig voor geloofsdoop. De traditionele keuze van de Kerk is: de kinderdoop.
En of jij het nu leuk vind of niet, de gemeenteleden dienen -net als de Bereërs- te onderzoeken of de dingen, die de meneren theologen ons voorschotelen, alzo zijn.

Op de rest van je betoog ga ik maar in. Wij hebben niet te klagen over de groei van de gemeente, daar heeft de geloofsdoop helemaal geen invloed op.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor 3parels » 22 okt 2017 13:57

gravo schreef:Wat hier niet begrepen wordt door degenen die de kinderdoop afwijzen is dat de band die God en mens door het geloof krijgen een verhouding van liefde is. En dat betekent dat God nooit om de kinderen van Zijn kinderen heen kan. Er is dus iets meer aan de hand, dan de wat mechanische zienswijze waarbij elk mens, als puur individu met God omgaat. Dat is weliswaar iets dat de reformatie lijkt te hebben benadrukt, met een persoonlijke verantwoordelijkheid van de mens, maar dat moet je vooral zien tegenover de misstanden waarbij een geestelijkheid zich verhief boven de leken (in de RKK) en zich als middelaar opwierp tussen God en die leken. Dat was fout en terecht heeft de Reformatie dit herstelt door de Bijbel aan het volk terug te geven, inclusief de mogelijkheid om zelf te lezen en te geloven.
Maar nu is die zelfstandigheid overgegaan in het moderne begrip individualisme, waarbij je van niemand meer iets hoeft aan te nemen, omdat je er immers helemaal alleen voor mag gaan. Zelfs de band tussen ouders en kinderen valt in die gedachte weg.

Kijk en daar gaan velen de mist in! Ook een baptist gelooft dat God een God van de gezinnen is. Dat Hij voor hun kinderen zorgt, hen beloften geeft. Alleen dopen zij hen niet op die beloften, maar pas wanneer dit kind ook daadwerkelijk tot geloof is gekomen. In een eerder posting werd ook het '' werken' genoemd. Zo van: ik moet het doen, ik moet tot geloof komen. Het zijn kant en klare leugens over baptisten. Wie leest hier graag Spurgeon, Phillpot of Bunyan. Waren zij remonstrants? Hadden zij zelf t geloof gegrepen? Zij geloven ook dat God het geloof schenkt, werkt en hen opzocht. Als belijdenis van deze opzoekende genade werden zij gedoopt. Ik vind het altijd erg pijnlijk om te lezen dat baptisten altijd weg worden gezet als individualisten die zelf in de hemel zien te komen en die in een God geloven die niks voor hun kinderen heeft. Leugens leugens leugens!

Een goed voorbeeld dat duidelijk maakt waarom de gereformeerden dat toch heel anders zien blijkt uit de leerstelling dat ouders niet hoeven te twijfelen over de zalige staat van hun kinderen als ze vroeg sterven.

Geloven veel baptisten ook hoor, sommigen denken er anders over. Net zoals niet alle gereformeerden er zo over denken. Je stigmatiseert behoorlijk. Er zijn veel onderlinge verschillen. Binnen gemeentes en kerken.

De geharnaste dopersen zullen nu roepen, vanuit hun wiskundige kijk op zalig worden: dat kan helemaal niet! Zo'n kind heeft zich nog niet bekeerd.

Ik denk dat je beter een goed boek over de baptisten kunt gaan lezen. Zij geloven ook dat hun kinderen in hun ouders geheiligd zijn wanneer ze nog niet tot verstand gekomen zijn. Waarom doe je uitspraken die je niet onderzocht hebt?

Er is nog geen geloof (daarom dopen we dat kind ook niet), maar je voelt dat de gereformeerde leer hier toch een ander pad opgaat.
Eigenlijk wordt in dit voorbeeld duidelijk dat niet de gelovige mens bepalend is voor de zalige staat van de mens. Zeker, we worden door geloof zalig, maar dat geloof moet niet als een betaalmiddel worden gezien, als een garantiebewijs, als een ruilmiddel. Als pasmunt, waarmee we onze zaligheid komen ophalen. Zo van: als ik geloof, dat moet God me wel zalig maken, zo zit de regel namelijk in elkaar.

Het voorbeeld gaat al mank, laat staan je redenatie. Een baptist doopt pas wanneer het kind tot verstand gekomen is en het belijd van Christus te zijn, dat het daar ook van kan getuigen, net als bij de kamerling, maar er kan zeker eerder sprake zijn van geloof. Net als ze bij de zuigelingendopers ook geen belijdenis doen met hun 12e... komop! Waarom doen ze geen belijdenis, precies om dezelfde reden dat ze bij de baptisten nog niet dopen op zo'n jonge leeftijd.
En over dat geloof een ruilmiddel is moet je zelf nog maar eens goed nadenken. Het geloof is alleen een instrument, het vertrouwen op het bloed van Christus, dat is in zichzelf niets. Het ruilmiddel is het bloed van Christus. Hij gaat in onze plaats staan, ruilt van plaats. En Hij betaald ook gelijk. color]

Geloof staat tegenover de werken. Geloof is alleen maar beamen wat God zegt en doet. En God doet en zegt ook iets aan onze kinderen.

[color=#FF0000]Dat zal een baptist helemaal met je eens zijn hoor.


Nee, in allerlaatste en allerdiepste instantie is het niet het geloof van de mens die de zaligheid tot stand brengt, maar is het de liefde en de barmhartigheid van God. Alles wat een mens doet en kan, ook op geestelijk gebied, is een toegerekende zaak. God schenkt het uit genade om Zijns Naams wil. Het wordt louter en alleen gedreven door Zijn wil. Niet door de onze. Daarom is er zaligheid mogelijk voor vroeggestorven kinderen, voor verstandelijk gehandicapten (die de wiskunde van de dopersen niet kunnen volgen of uitvoeren), ja, zelfs voor mensen die hun eigen geloof niet kunnen of durven bevestigen. De bepalende zaak is de wedergeboorte, de geboorte uit God. En hoe onhebbelijk dit ook overkomt bij moderne christenen die alles zelf in de hand willen hebben, we zijn en blijven daarvoor afhankelijk van God.

Dit is een baptist echt wel met je eens hoor. Volgens mij weet je echt niet dat net als bij de kinderdopers ook verschillen zitten onder de baptisten. Je zult remonstrantse baptisten hebben, maar er zijn ook gereformeerde baptisten. Het lijkt ook wel alsof je baptisten een beetje ziet als moderne christenen, dus van de laatste tijd.. terwijl er in alle tijden al baptisten zijn geweest. Al vanaf het jaar 30.

Dat is voor mij direct de bevrijdende kant van de zaak. Want als het dan louter en alleen van God afhangt....dan zullen er vast meer mensen zalig worden dan wij denken en dan zal dat vast op meer manieren gebeuren dan wij in onze verstandige logica der dingen vermoeden.
Ik heb wat dat betreft wel een hoge pet op van God, om het een beetje alledaags te zeggen. Komt goed!

Gelukkig maar, als het van de mens afhangt wordt niemand zalig. Beaamt deze baptist ook hoor. Alle eer aan God!

Het vertrouwen op die goede afloop, dat God zeker een weg vindt voor ons en onze kinderen, dat is mede een reden waarom de kinderdoop een echt sacrament is waar de Kerk niet buiten kan.

Mmmm..... waar staat dit in de Bijbel? Staat er werkelijk in de Bijbel dat de doop ingesteld is door God om een weg te vinden voor onze kinderen? Onze kinderen moeten dezelfde weg gaan als wij, door tot Christus te komen. Er is geen andere weg voor onze kinderen. Wij mogen onze kinderen daarin voorgaan, hen voorleven en hen erop wijzen. Meegaan op deze weg. Zo kwam Timotheus tot geloof!

Het verkondigt het geloof en de hoop in iets dat we nog niet met onze ogen kunnen zien. Het keert zich tegen het Thomas-geloof van: eerst zien en dan geloven (voor mij een variant op het doperse: eerst geloven en dan dopen). Die ijzeren logica heeft iets heel menselijks, er zit wantrouwen achter. Eerst maar es effe zien of.......!
Waar is je geloof dan, vraag ik me af. Alle dingen zijn mogelijk voor degene die gelooft. Sluit je eigen kinderen daar niet van uit!

Fijn dat je zo groot vertrouwen hebt dat je kind wel zalig zal worden, maar ik wil je wel waarschuwen. Op deze grond zijn er veel verloren gegaan. Alsof jouw geloof je kind zalig maakt, omdat het gedoopt wordt. Ik zou zeggen: word eens wakker! Velen zijn verloren gegaan met een gedoopt voorhoofd. Ze hebben God verlaten bij het opgroeien. Hun ouders zijn vredig gestorven met de gedachte dat het allemaal goed zou komen, God heeft t immers beloofd. Maar dat is het niet, het is niet goed gekomen! God is zeker een God van geslachten, maar Monica heeft haar knieën kapot gebeden voordat zij vrucht zag. Onze kinderen hebben gebed nodig geen valse berusting op de doop, net als Job elke dag offerde voor zijn kinderen. Abel was zalig, Kaïn keerde zich af. Jakob geloofde, Ezau diende de wereld. Allemaal besneden, maar toch zegt dat dus niks. Net als de doop van je kind dus niks zegt. Het maakt het oordeel voor hen alleen groter. Wel de weg geweten en niet te bewandelen. En dat is voor kinderen van baptisten niet anders. We geven onze kinderen een grote grote verantwoordelijkheid mee als we ze opvoeden naar Gods Woord. Wanneer ze zich dan afkeren zal het oordeel zwaarder zijn dan voor iemand die voor de wereld groot is gebracht.

Wij dopen onze kinderen omdat wij geloven in God. Wij hebben zoveel vertrouwen in Hem dat wij zeker weten dat God onze kinderen (de kinderen van Zijn kinderen) net zo lief heeft als Hij ons lief heeft. Ik denk dat de Kerk zich daar niet in vergist. Al zien wij het nog niet met onze eigen ogen (kinderen zijn nog klein), ...onze geloofsogen zien het echter al wel. Wij tellen de sterren, net als Abraham en houden ons vast aan de belofte die ons in ons geloof gegeven is. We zouden niet waarlijk zalig zijn, als we onze kinderen daarin niet zouden kunnen betrekken. En die liefde voor onze kinderen hebben wij gemeen met God. Wie zijn kinderen niet in alles (dus ook in zaken van geloof) aan God toevertrouwd, maar aan hun eigen geloof over laat, is een klein-gelovige.

O... een baptist betrekt zijn kinderen ook zeker op deze manier. Gods liefde voor kinderen is zeker groot, Jezus zegende hen en de Bijbel spreekt altijd vol liefde over de kinderen. Maar de doop is geen instelling van God om aan de zuigelingen te laten zien dat Hij ze zo lief heeft of onze belijdenis dat we in God geloven. Dat is de misvatting. Die liefde is er! Zeker! Maar daar is de doop geen teken van! Die doop komt pas naar voren bij het tweede deel van Johannes 3: 16... want God heeft de wereld lief, maar degene die gelooft wordt ook daadwerkelijk zalig. OF je nou jood bent en besneden, gelovige ouders hebt of niet... er wordt geloof gevraagd?

Wie zijn kinderen opvoedt met de zekerheid dat zij door hun ouders, maar ook door de God van hun ouders serieus worden bemind, bereidt voor hen de weg der zaligheid, denk ik. Zij horen er bij. Vandaar dat het dankgebed in het doopformulier God bedankt dat Hij ons en onze kinderen tot Zijn kinderen aangenomen heeft. Dat is ook gereformeerd.

Een baptist bereid zijn kinderen ook voor. ZIJ horen er zeker bij! EN dat dankgebed, toets dat eens aan de tekst die Luther kreeg want eh... de doop is echt niet het middel van God dat Hij onze kinderen in genade aanneemt. Eh.... dat is rooms hoor. De doop maakt niet zalig. Geloof in het bloed van Christus maakt zalig. De rechtvaardige zal door het GELOOF leven!

gravo


Kortom Gravo... uit je posting krijg ik het idee dat je echt niet goed op de hoogte bent van het baptisme. Niet alle zijn remonstrants net zoals niet alle gereformeerden contra-remonstrants zijn. Baptisten geloven zeker in een God die ook zorgt voor hun kinderen. Nuancering zou heel fijn zijn! Als je echt wil weten hoe een baptist denkt zou ik het boek van Schippers aanbevelen. 'Zo gij van harte geloofd, dan is het geoorloofd!" Maar kijk uit... voor je het weet wordt je overtuigt!
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor 3parels » 22 okt 2017 15:11

gravo schreef:Invoering van de geloofsdoop is dan ook vanuit het voortbestaan van de Kerk desastreus. Er zijn dus geestelijke argumenten voor de kinderdoop, het door mij genoemde collectieve karakter van het heil (God heeft een volk en spreekt in termen van familie) en er is een zeer belangrijk praktisch argument. Wil je het christelijk geloof laten voortbestaan, dan moet je je richten op het behoud van de generaties. Dat is geen onheilige truc, want je kunt hiervoor in de Bijbel volop terecht, omdat de verhouding God / volk Gods beschreven wordt met het begrip "verbond". De trouw die aan dit verbond verbonden is strekt zich altijd uit over de geslachten, over onze kinderen. Net zoals wij ook terug mogen en kunnen kijken naar vroeger, naar onze vaderen. De Kerk omspant tijd en eeuwigheid. We zijn zelfs verbonden met de triumferende kerk, met degenen die ons zijn voorgegaan.

Eh.... volgens mij bestaan baptisten ook nog steeds hoor! Al langer dan hervormden en gereformeerden. Zij richten zich ook op geloofsopvoeding van hun kinderen. De Kerk wordt niet in stant gehouden door onze kinderen maar te dopen, maar wanneer we bidden voor onze kinderen, hen voorleven en hen dichtbij de Heere groot brengen dan wil de Heere dat zegenen. Zo doet de Heere dat ZELF!

De minachting voor deze belangrijke praktische keuze tot het behoud van de Kerk, zal ons duur komen te staan. Wij hebben de geslachten nodig om voort te kunnen bestaan. Zo is het altijd geweest in de Kerk van alle tijden en alle plaatsen. Als je het geloof teveel individualiseert en de generaties sterk van elkaar gaat afschermen door een vrije-keuze-geloof, dan gaat het mis. Waarom denk je dat het joodse volk het ook zo lang uithoudt in een door en door vijandige wereld? Zou dat misschien ook iets te maken kunnen hebben met hun intense inwijdingsritueel, namelijk de besnijdenis? Direct helemaal onderdeel zijn van de familie, van de godsdienst, van het volk van God? Bekijk het eens op die manier!

Zie jij je puber maar eens te dwingen tot geloof. Wanneer ze niet meer willen, willen ze niet meer. Geloof me... Monica heeft Augustinus ook proberen te dwingen maar het lukte haar niet. Alleen de Heere zelf kan de haten van onze kinderen zacht maken en ombuigen. Uiteindelijk bleef voor haar maar één weg.... het gebed. Hebben wij al zoveel gebeden voor onze kinderen? En ook de joden moesten door geloof behouden worden. Die besnijdenis maakte hen niet zalig. En zulke volhouders waren het niet hoor... ze waren nog geen paar weken door de rode zee of ze begonnen al af te wijken en een afgod te maken. Wanneer God niet trouw bleef, waren ze nooit in het land gekomen. Of ze nou besneden waren of niet. En ja... gelovigen hebben de gemeenschap der heiligen nodig. Maar ik kan met iedere gelovige gemeenschap hebben. Kinderdoper, baptist, wederdoper, ongedoopte of besneden. Wie Jezus liefheeft is mijn broeder/zuster!

Het is typisch reformatorisch om alleen de Schrift te willen gebruiken en de Traditie ( in dit geval: de eeuwenlange praktijk van kinderdoop) weg te wuiven. In de tijd van bloeiende protestantse kerken leek dat ook te kunnen. Maar we leven nu in een andere tijd. Het protestantisme gaat aan haar eigen gelijk ten onder (een archipel, waarin alle eilanden elkaar bevechten) en dat komt omdat men het gemeenschappelijke uit het oog verliest en ook de instrumenten tot eenheid en bewaring van de Kerk niet meer ziet zitten. Die wijsheid ligt vast en samengevat in de Traditie van de Kerk. Ga je die de deur uit doen, dan heeft dat op termijn een bepalend effect. De Kerk verdwijnt. Vandaar mijn angst voor verbrokkeling en uiteindelijke ondergang van het christendom.
Met het afschaffen van de kinderdoop zet je de de deur naar de uitgang open. Iedereen die geboren wordt is nog geen lid. Want (nog) niet gelovig. Die sfeer krijg je dan. Wat je noemt een self fulfilling prophecy.

Ik zou mijn gemeente niet graag bouwen op alleen dopelingen die als zuigeling gedoopt zijn. Zo van: als er veel kindjes geboren worden, groeit de kerk vanzelf. Makkelijke manier van aanwas. Ik bouw de kerk liever op met gelovigen. Dan word het koren wel van het kaf gescheiden. Al zul je er ook valse belijders tussen hebben zitten. Maar de grens wordt ook weer een stuk duidelijker. Gelukkig zijn er nog hervormde en gereformeerde gemeentes waar dat onderscheid nog wordt gemaakt, gedoopt zijn is daar geen vrijbrief. Je behoort tot de gemeente maar niet tot de Kerk. Wedergeboorte is noodzakelijk. Maar in de kerken waar de dopeling als kind van God wordt aangesproken zie je vaak kerkleegloop en de zonde wordt weer toegelaten. Ik zou eerder zeggen: met het afschaffen van prediking waarin de oproep tot geloof en bekering niet meer klinkt zet je de deur naar de uitgang open. Dat heeft werkelijk niets met dopen te maken. Er is ook een grote leegloop in gemeentes waar de zuigelingen gedoopt worden. Dat heeft te maken met de prediking. Wanneer de mensen het rechte Woord niet meer horen, zal de jeugd als eerst gaan afhaken. Of je nu baptist bent of zuigelingendoper. Soms zitten kerken overvol omdat men de mensen naar de mond spreekt, net als de valse profeten deden. Wanneer de ware leer komt lopen mensen weg, ze willen het niet horen. Dus leegloop kan twee dingen betekenen en groei ook. Dus toetsen van de prediking is hierin erg belangrijk.

gravo
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Veendam » 22 okt 2017 16:18

Als het loslaten van de kinderdoop dan zo funest zou zijn voor de gereformeerde gezindte dan vraag ik mij af hoe funest het zou zijn wanneer bijvoorbeeld Evangelische Gemeenten of Baptistengemeenten de mogelijkheid hadden om lid te worden zonder volwassendoop.
Dan heb je een grote kans dat er een grotere leegloop komt in de gereformeerd gezinde kerken naar de Evangelische Gemeenten en Baptistengemeenten.

Als je Gereformeerd bent in hart en nieren en dat vooral wilt blijven wees dan blij dat ze niet de grote belemmering, " de volwassendoop", wegnemen.

Nina

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Nina » 22 okt 2017 16:57

Veendam schreef:Als het loslaten van de kinderdoop dan zo funest zou zijn voor de gereformeerde gezindte dan vraag ik mij af hoe funest het zou zijn wanneer bijvoorbeeld Evangelische Gemeenten of Baptistengemeenten de mogelijkheid hadden om lid te worden zonder volwassendoop.
Dan heb je een grote kans dat er een grotere leegloop komt in de gereformeerd gezinde kerken naar de Evangelische Gemeenten en Baptistengemeenten.

Als je Gereformeerd bent in hart en nieren en dat vooral wilt blijven wees dan blij dat ze niet de grote belemmering, " de volwassendoop", wegnemen.


Niet in alle baptistengemeentes / evangelische gemeentes is de geloofsdoop voorwaarde om lid te worden. In mijn gemeente kan je wel lid worden, maar (uiteraard) geen oudste/diaken worden of een andere bestuurlijke taak.
Er komen inderdaad veel mensen over uit andere gemeentes, maar gelukkig ook veel mensen die voorheen niet kerkelijk en/of gelovig waren.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor gravo » 22 okt 2017 17:16

Mijn laatste bezwaar tegen de geloofsdoop is, dat het vaak samen gaat met een zekere voorkeur voor het hebben van een gemeente vol ware gelovigen, een heiligenkerk. Alleen wedergeborenen behoren echt lid te zijn van de gemeente, alle anderen moeten op zekere afstand blijven. Een gedachte die we al bij Tertullianus tegenkomen, waarom hij ook niet tot de kerkvaders of de heiligen van de kerk wordt gerekend. In de litanie van alle heiligen wordt wel Sante Augustine gezongen, maar niet Sante Tertulliane. Zijn visie is nooit erkend.
Het gevaar van de hang naar een zuivere christelijke gemeenschap is dat er steeds scherper en meer rigide gelet gaat worden op wie nu wél en wie nu niet tot die ware gemeente behoort. Met alle gevolgen voor de twijfelgevallen. Dit kan leiden tot zeer radicale toestanden, die er ook geweest zijn in doperse kringen.

Om mijn bijdragen dus nog kort samen te vatten:
Waarom is voor gelovige christenen de kinderdoop te verkiezen boven de geloofsdoop?
1. Omdat de doop uitdrukking geeft aan het collectieve karakter van Gods heil. God heeft een volk en verbindt Zich aan een gemeenschap / gemeente, die net zo samenhangen als de organen van een lichaam. In die zin is het principe van besnijdenis en doop hetzelfde.
2. Met de doop duiden we aan hoezeer God ons éérst liefheeft. Zalig worden is gevonden worden, een genadige komst van God in ons leven. De volle breedte en diepte van Gods genade wordt duidelijk, wanneer wij ten volle geloven dat onze God ook onvoorwaardelijk de God is van onze kinderen. de gave van geloof wordt voorafgegaan door Gods barmhartigheid. Dat dit zo is wordt duidelijk uit de zaligheid van onze jong gestorven kinderen, aldus de gereformeerde opvatting. Het is niet onze wil die bepalend is, maar de ontferming van God (Rom.9, 15 en 16)
3. De Kerk heeft niet voor niets gekozen voor de kinderdoop vanuit het oogpunt de gemeenschap te kunnen bewaren en te laten groeien. Als er geen ritueel zou zijn geweest waardoor de natuurlijke aanwas direct aan het geloof van de ouders zou zijn verbonden, had het christendom zich niet kunnen uitbreiden. Dat geldt nu nog steeds. Nergens is de duiventil-werking zo groot als in de evangelische vrije groepen die hun gemeenschap puur bouwen op grond van iemands volwassen keuze en de daarmee verbonden geloofsdoop. Nogmaals, geloofsdoop kun je ook verdedigen, maar het tere punt is de zwakkere loyaliteit aan de gemeenschap, omdat het een té individualistische startpunt kent.
4. De kinderdoop behoedt ons voor de luchtfietserij van het streven naar een pure kerk van louter wedergeborenen. Daar zijn al genoeg ongelukken door ontstaan.

Bovenstaande handzame samenvatting heb ik even gemaakt om de klagers van dienst te zijn die maar geen inhoudelijke punten in mijn bijdragen konden ontwaren. En als iemand zich heeft gestoord aan mijn kritiek op de geloofsdopers, weet dan dat ik en de Kerk er niet over zijn begonnen.

Baptisten, hele fijne mensen, grote predikers, mooie traditie, maar in mijn visie hebben ze toch de verkeerde, dat wil zeggen moderne kant gekozen, waarbij het individu te veel los wordt gescheurd van de relatie waarin God graag de mensen ontmoet. Hij zoekt namelijk een volk, zoals een herder een kudde. Wij kunnen niet los van het Lichaam van Christus bestaan. En als de moeders hun kinderen naar Jezus brengen volstaat Hij niet met de opmerking dat er veel voor hun gebeden zal worden, dat ze een kleurplaat krijgen, een aai over de bol of "slechts" een zegen. Nee, Hij legt hun de handen op en zegt dat het Koninkrijk der Hemelen voor hen is. Wat wil je nog meer?


gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten

cron