Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 14 okt 2016 17:07

dalethvav schreef:1. Lydia:
Van Lydia weten we niet eens of ze getrouwd was, laat staan of ze kinderen had en, als ze die al had of ze nog thuis woonden of dat één van haar (veronderstelde) kinderen klein dan wel baby was.


Belachelijke voorstelling van zaken.
Je doet net alsof ze mogelijk in een een-kamer flatje woonde.
Of Lydia zelf jonge kinderen had is niet relevant.
In die tijd woonden ook de oudere kinderen bij hun ouders en uiteraard de kleinkinderen.
Verder waren er de bedienden, vrije en slaven, ook allemaal met kinderen.
Hetzelfde geldt voor alle andere huisteksten.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor elbert » 17 okt 2016 08:35

dalethvav schreef:Er is geen enkele huistekst die opgevoerd kan worden als bewijstekst dat er ook kleine kinderen, laat staan baby's gedoopt zijn.
Mijn stelling is dat je niet uit de NT huisteksten hoeft te destilleren wat de samenstelling van een huisgezin is. Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom dat eigenlijk zou moeten. Dat "moet" alleen als je wilt bewijzen dat een kind niet gedoopt mag worden. Dan "moet" je kunnen bewijzen dat er met "huis" bedoeld wordt "een huisgezin dat geen kinderen in haar samenstelling heeft". En zelfs al zou je dat bewijzen, dan nog heb je niet bewezen dat een kind van gelovige ouders niet gedoopt mag worden. De bewijslast ligt namelijk helemaal niet bij degenen die de kinderdoop praktizeren. De bewijslast ligt bij degenen die haar afwijzen.

Mijn stelling is dat het enkele feit dat het woord "huis" gebruikt wordt, al bewijs genoeg is voor het principe dat iedereen in een huisgezin wordt ingesloten.
Het gaat me dus om het principe van de vertaling.
Daarvoor moet je niet beginnen met de huisteksten uit het nieuwe testament, maar de huisteksten uit het oude testament.
Laten we daar dus maar eens gaan beginnen, want het OT staat vol met huisteksten.
Het huis van Farao (Gen. 12:15-17), behoorden daar kinderen toe? Dat lijkt me wel, want een Farao had meerdere vrouwen en de kans dat daar hij kinderen had, was groot.
Het huis van Abraham, behoorden daar kinderen toe? (Gen. 17:13). Het antwoord is ja, want er wordt gesproken van degenen die in zijn huis geboren zijn.
Het huis van Jakob, behoorden daar kinderen toe? (Gen. 30:30). Het antwoord is ja, want hij spreekt over het werken voor zijn huis (huisgezin), toen er al ruimschoots kinderen geboren waren.
Hetzelfde geldt voor Gen. 46:27: al de zielen van het huis van Jakob waren 70.
enz. enz.

Ik kan wel doorgaan met teksten opnoemen, maar dan zit ik pagina's vol te schrijven. In alle gevallen gaat het om het principe dat een huis altijd inclusief kinderen en slaven is.
En nu komen een paar anti-kinderdopers en die beginnen met 7 teksten in het nieuwe testament. Het begin is al fout, dan kan de conclusie niet veel beter zijn.
Maar als je concordant wil vertalen, moet je alle huisteksten uit de Bijbel behandelen om de principiele betekenis van het woord huis te begrijpen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Arco » 17 okt 2016 08:50

Beste Elbert,

Als je stelt dat je niet "moet" bewijzen wat de samenstelling van een huis(gezin) is, terwijl jij wel je baseert op het uitgangspunt dat kinderen inclusief zijn, dan is dat toch een vreemde manier van redeneren.

Eerder schreef ik:
Helemaal eens om termen in het Oude Testament en het Nieuwe Testament gelijk te schakelen. Alleen dat is nog wat anders dan hoe we die woorden moeten opvatten. Ik ben het eens dat als je stelt dat kinderen in principe meegeteld worden onder de term "huis". Maar daarmee is niet gezegd dat die kinderen ook meetellen in het dopen. Als er staat "met heel zijn huis", terwijl er elders staat dat men zich moet bekeren en zich moet laten dopen (Hand. 2:38), dat dan de kinderen ook gedoopt moeten worden. Er wordt, volgens mij door Paulus, gesproken over de verantwoordelijkheid van ouders over hun kinderen. Daarmee kan je stellen dat kinderen inclusief zijn in het "huis", maar niet persé als dopeling.

En:
Eens, dat het vasten voor het dopen niet in de Bijbel wordt gesteld. Kan jij mij andere vroegchristelijke bronnen laten zien waaruit blijkt dat zuigelingen gedoopt werden?

Kan je, met name op het laatste, reageren?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor elbert » 17 okt 2016 09:42

Arco schreef:Beste Elbert,

Als je stelt dat je niet "moet" bewijzen wat de samenstelling van een huis(gezin) is, terwijl jij wel je baseert op het uitgangspunt dat kinderen inclusief zijn, dan is dat toch een vreemde manier van redeneren.
Beste Arco, nee dat is het niet. Het is juist vreemd om met huisgezin iets anders te bedoelen dan iedereen die er logischerwijze toe kan behoren, dus man, vrouw, kinderen, slaven enz.
Als in een krantenkop staat dat een gezin is omgekomen bij een tragisch ongeluk, terwijl ze onderweg waren naar hun vakantiebestemming, ga je er dan vanuit dat tot dat gezin geen kinderen behoren? Ik zou zeggen dat het omgekeerde het geval is, omdat er anders gestaan zou hebben dat een echtpaar omgekomen zou zijn. In de Bijbel gaat het niet anders.
Arco schreef:Eerder schreef ik:
Helemaal eens om termen in het Oude Testament en het Nieuwe Testament gelijk te schakelen. Alleen dat is nog wat anders dan hoe we die woorden moeten opvatten. Ik ben het eens dat als je stelt dat kinderen in principe meegeteld worden onder de term "huis". Maar daarmee is niet gezegd dat die kinderen ook meetellen in het dopen. Als er staat "met heel zijn huis", terwijl er elders staat dat men zich moet bekeren en zich moet laten dopen (Hand. 2:38), dat dan de kinderen ook gedoopt moeten worden. Er wordt, volgens mij door Paulus, gesproken over de verantwoordelijkheid van ouders over hun kinderen. Daarmee kan je stellen dat kinderen inclusief zijn in het "huis", maar niet persé als dopeling.
Als kinderen in principe meegeteld worden onder de term "huis" (correct), waarom zou dat betekenen dat ze niet gedoopt worden als "huis" en "doop" direct aan elkaar verbonden worden? Dat lijkt me ongerijmd. Het is waar dat geloof en bekering gevraagd worden van iedereen (dus ook de kinderen), maar die eis geldt wel naar vermogen. We vragen dus niet van de kinderen om een geloofsbelijdenis af te leggen als ze nog niet kunnen spreken, maar de doop komt hun niettemin toe. Dat heeft ook te maken met het feit dat ze ook vanaf het begin van de conceptie aan de vloek van Adam onderworpen zijn. Moeten we dan ook maar zeggen dat het opgenomen zijn in de genade een kwestie is voor de volwassenheid? Dat geloof ik niet en dat heeft consequenties voor je doopopvatting.
Arco schreef:Kan jij mij andere vroegchristelijke bronnen laten zien waaruit blijkt dat zuigelingen gedoopt werden?
Die zijn al meerdere malen gepasseerd:
Polycarpus (156 n.C.): ''Zesentachtig jaar lang ben ik Zijn discipel geweest, en nooit heeft Hij mij tekort gedaan; zou ik dan nu mijn Koning en Verlosser verlochenen?'' (Waarschijnlijk doelde Polycarpus hiermee op zijn doop als kind. Het is onwaarschijnlijk dat Polycarpus bij zijn dood veel ouder dan 86 was. Dit is van belang omdat hij de apostelen gekend heeft, m.n. de apostel Johannes).
Hippolytus van Rome (rond 215): "Eerst moet men de kleine kinderen dopen. Allen die voor zichzelf spreken kunnen, moeten zelf spreken. Voor hen echter die niet spreken kunnen, zullen hun ouders spreken of een ander, die tot hun familie behoort."
Origenes (185-254) zegt in zijn commentaar op de Romeinen¬brief dat de kerk van de apostelen de traditie ontving om de kinderen te dopen. Dat schreef hij als zoon uit een familie die al enkele generaties christen was! Hij moet dat dus van vader of grootvader gehoord hebben. Zijn bewering zou door tegenstanders gemakkelijk vanuit de toenmalige praktijk weer¬legd kunnen worden, maar dat is niet gedaan.
Cyprianus (geb. ca. 200, in 258 de marteldood gestorven) schreef in 250 na Chr. dat het niet nodig was om met de doop te wachten tot de achtste dag, maar dat het zelfs goed was om dit op de geboortedag te doen, ''omdat aan geen enkel mens, en geen ogenblik, de barmhartigheid en de genade van God onthouden mag worden, waarvan de bediening aan de kerk is toevertrouwd"
Origenes: “volgens de gewoonte der Kerk geven we de Doop ook aan baby’s” (Preek over Leviticus 8:31:11).
Het concilie van Carthago (253 na Chr.) veroordeelde de mening dat de Doop aan kinderen van minder dan 8 dagen oud onthouden moet worden.
Augustinus: “De gewoonte van de kerk om kinderen te dopen is zeker niet te weerspreken. . . noch is het te geloven dat deze traditie niet apostolisch zou zijn” (Letterlijke interpretatie van Gen. 10:23:39, 408 na Chr.).
Hieronder een lijstje met kerkvaders die zich uitspraken tegen de kinderdoop:
:wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor dalethvav » 17 okt 2016 12:00

elbert schreef:Als in een krantenkop staat dat een gezin is omgekomen bij een tragisch ongeluk, terwijl ze onderweg waren naar hun vakantiebestemming, ga je er dan vanuit dat tot dat gezin geen kinderen behoren? Ik zou zeggen dat het omgekeerde het geval is, omdat er anders gestaan zou hebben dat een echtpaar omgekomen zou zijn.

Het Griekse woord Oikos dat vertaald wordt met "huis" of, in de KJV soms met "household" betekent niet per definitie een gezin bestaande uit een ouderpaar met (kleine) kinderen / baby's.

Om nog even door te borduren op je (lugubere) voorbeeld:
Als ik in de krant lees dat een gezin is omgekomen bij een tragisch ongeluk, weet ik nog steeds niet of daar kleine kinderen / baby's bij waren of dat er veel oudere kinderen bij waren die al een eigen verantwoordelijkheid hadden.
Zo'n krantenkop is dus beslist géén bewijs van het aanwezig zijn van kleine kinderen / baby's.
Niemand zal n.a.v. zo'n krantenkop toch de conclusie durven trekken dat er "dus" ook kleine kinderen /baby's waren?
Het punt is ook niet of er met het "gehele huis" iedereen bedoeld wordt, dat zou nog prima kunnen. het punt is dat er bij de verdediging van de kinder/zuigelingendoop doorgaans vanuit wordt gegaan wordt dat er per definitie kleine kinderen/baby's aanwezig waren die óók gedoopt waren.
De mogelijkheid dat ze er niet bij waren is zeker net zo groot (zo niet groter gezien de contexten van de huisteksten) dan dat ze er wel bij waren.
Dat lijkt me hier het punt. En dat "bewijs" is flinterdun. In ieder geval te dun om er een dogma aan op te hangen lijkt me.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor elbert » 17 okt 2016 12:33

dalethvav schreef:Het Griekse woord Oikos dat vertaald wordt met "huis" of, in de KJV soms met "household" betekent niet per definitie een gezin bestaande uit een ouderpaar met (kleine) kinderen / baby's.
Niet per definitie in elk individueel geval, maar in principe wel. Daar gaat het dus om, het principe. Je borduurt voort op individuele gevallen, maar het gaat er niet om om casuistiek te bedrijven, maar om bijbelse principes boven water te krijgen.
Het Bijbelse principe is: kinderen zijn begrepen in hun ouders (inclusief), totdat ze zelf tot onderscheid van jaren gekomen zijn. Pas dan mag je van ze eisen, wat je van volwassenen mag eisen.
Het woord oikos betekent "huis", net als het hebreeuwse bayith. Met huis kun je de kant op van "gebouw" (bijv. de tempel), maar ook de kant van "gezin/familie". Die twee kanten zijn complementair. Familie/gezin is een sociaal bouwwerk en "gebouw" is een plaats waar een familie/gezin woont. Kortom: alles wat onder 1 dak woont, is een gezin, een oikos.
Zo behandelt God dus de sociale bouwwerken. Dat kun je goed zien met hoe Hij het volk (het huis) van Israel behandelt. Als het hoofd (de koning) de afgoden diende, dan sprak Hij het volk er op aan. Datzelfde geldt voor het huis van de christelijke gemeente. Zie bijvoorbeeld de 7 brieven aan de gemeenten van Klein Azie (in Openbaring) of de brieven van de apostelen. Daarin wordt de gemeente in principe als 1 geheel aangesproken. Zo ook de gezinnen.
dalethvav schreef:Het punt is ook niet of er met het "gehele huis" iedereen bedoeld wordt, dat zou nog prima kunnen. het punt is dat er bij de verdediging van de kinder/zuigelingendoop doorgaans vanuit wordt gegaan wordt dat er per definitie kleine kinderen/baby's aanwezig waren die óók gedoopt waren.
Nee, dat hoeft niet. Het gaat erom dat ze er in principe bij kunnen zijn. Of ze er in een specifiek geval al dan niet bij zijn is dan niet zo relevant.
dalethvav schreef: En dat "bewijs" is flinterdun. In ieder geval te dun om er een dogma aan op te hangen lijkt me.
De verdediging van de kinderdoop rust dan ook zeker niet uitsluitend op de huisteksten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor dalethvav » 17 okt 2016 14:04

dalethvav schreef:Het punt is ook niet of er met het "gehele huis" iedereen bedoeld wordt, dat zou nog prima kunnen. het punt is dat er bij de verdediging van de kinder/zuigelingendoop doorgaans vanuit wordt gegaan wordt dat er per definitie kleine kinderen/baby's aanwezig waren die óók gedoopt waren.

elbert schreef:"Nee, dat hoeft niet. Het gaat erom dat ze er in principe bij kunnen zijn. Of ze er in een specifiek geval al dan niet bij zijn is dan niet zo relevant.
Maar door het er steeds weer als bewijstekst bij te halen wordt het wel relevant gemaakt. Juist door voorstanders van kinder/babydoop, waarvan jij er een bent en nu zegt dat het níet relevant is. Een wat vreemde switch lijkt me.

dalethvav schreef: En dat "bewijs" is flinterdun. In ieder geval te dun om er een dogma aan op te hangen lijkt me.
elbert schreef:kinderdoop rust dan ook zeker niet uitsluitend op de huisteksten.
Nee, maar het is wel een punt dat er nagenoeg altijd (maar wel ten onrechte) bijgesleept wordt.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Arco » 17 okt 2016 14:22

elbert schreef:Beste Arco, nee dat is het niet. Het is juist vreemd om met huisgezin iets anders te bedoelen dan iedereen die er logischerwijze toe kan behoren, dus man, vrouw, kinderen, slaven enz.


Beste Elbert,

Toch is het zo dat er genoeg voorbeelden zijn dat het woord “huis”, in de context van het huisgezin, niet persé inclusief alles en iedereen. In Gen. 17 wordt het huis van Abraham besneden, maar dan natuurlijk alle mannen boven de 8 acht dagen. In Gen. 20:18 worden juist alleen de vrouwen bedoeld. In Gen. 39 wordt het huis van Potifar genoemd, maar dat was een eunuch, lijkt me dat hij geen kinderen had.

Terwijl er andere teksten zijn die erop duiden dat “huis” inclusief de kinderen zijn. Juist omdat het woord “huis” niet per definitie inclusief kinderen is, kan je daarop niet stellen dat kinderen gedoopt werden.

elbert schreef:Als in een krantenkop staat dat een gezin is omgekomen bij een tragisch ongeluk, terwijl ze onderweg waren naar hun vakantiebestemming, ga je er dan vanuit dat tot dat gezin geen kinderen behoren? Ik zou zeggen dat het omgekeerde het geval is, omdat er anders gestaan zou hebben dat een echtpaar omgekomen zou zijn. In de Bijbel gaat het niet anders.


Ik vind dit een vreemde vergelijking, kranten zijn wat mij betreft niet representatief voor de Bijbel. Dan nog weet je niet of dat gezin bestaat uit kinderen van jonge leeftijd of uit volwassen kinderen.

elbert schreef:Als kinderen in principe meegeteld worden onder de term "huis" (correct), waarom zou dat betekenen dat ze niet gedoopt worden als "huis" en "doop" direct aan elkaar verbonden worden? Dat lijkt me ongerijmd. Het is waar dat geloof en bekering gevraagd worden van iedereen (dus ook de kinderen), maar die eis geldt wel naar vermogen. We vragen dus niet van de kinderen om een geloofsbelijdenis af te leggen als ze nog niet kunnen spreken, maar de doop komt hun niettemin toe. Dat heeft ook te maken met het feit dat ze ook vanaf het begin van de conceptie aan de vloek van Adam onderworpen zijn. Moeten we dan ook maar zeggen dat het opgenomen zijn in de genade een kwestie is voor de volwassenheid? Dat geloof ik niet en dat heeft consequenties voor je doopopvatting.


Het is niet zo dat er een verbinding is tussen “huis” en “doop”, maar er is een verbinding tussen “bekering” en “doop”. Dat is wat te lezen valt in Hand. 2:38. Voor bekering is het nodig een bewust zijn van de zonde, daarvoor moet je weten wat zonden zijn en waarom het verkeerd is. Dat kan je niet van kinderen, zuigelingen, verwachten. Daarmee worden kinderen niet buiten de genade gehouden, maar onder de ouderlijke verantwoordelijkheid meegenomen. En laten we helder hebben dat de doop niet het middel tot genade is, maar een zichtbaar instrument voor de afwassing van de zonden.

elbert schreef:Die zijn al meerdere malen gepasseerd:

Polycarpus (156 n.C.): ''Zesentachtig jaar lang ben ik Zijn discipel geweest, en nooit heeft Hij mij tekort gedaan; zou ik dan nu mijn Koning en Verlosser verlochenen?'' (Waarschijnlijk doelde Polycarpus hiermee op zijn doop als kind. Het is onwaarschijnlijk dat Polycarpus bij zijn dood veel ouder dan 86 was. Dit is van belang omdat hij de apostelen gekend heeft, m.n. de apostel Johannes).
Hippolytus van Rome (rond 215): "Eerst moet men de kleine kinderen dopen. Allen die voor zichzelf spreken kunnen, moeten zelf spreken. Voor hen echter die niet spreken kunnen, zullen hun ouders spreken of een ander, die tot hun familie behoort."
Origenes (185-254) zegt in zijn commentaar op de Romeinen¬brief dat de kerk van de apostelen de traditie ontving om de kinderen te dopen. Dat schreef hij als zoon uit een familie die al enkele generaties christen was! Hij moet dat dus van vader of grootvader gehoord hebben. Zijn bewering zou door tegenstanders gemakkelijk vanuit de toenmalige praktijk weer¬legd kunnen worden, maar dat is niet gedaan.
Cyprianus (geb. ca. 200, in 258 de marteldood gestorven) schreef in 250 na Chr. dat het niet nodig was om met de doop te wachten tot de achtste dag, maar dat het zelfs goed was om dit op de geboortedag te doen, ''omdat aan geen enkel mens, en geen ogenblik, de barmhartigheid en de genade van God onthouden mag worden, waarvan de bediening aan de kerk is toevertrouwd"
Origenes: “volgens de gewoonte der Kerk geven we de Doop ook aan baby’s” (Preek over Leviticus 8:31:11).
Het concilie van Carthago (253 na Chr.) veroordeelde de mening dat de Doop aan kinderen van minder dan 8 dagen oud onthouden moet worden.
Augustinus: “De gewoonte van de kerk om kinderen te dopen is zeker niet te weerspreken. . . noch is het te geloven dat deze traditie niet apostolisch zou zijn” (Letterlijke interpretatie van Gen. 10:23:39, 408 na Chr.).


Dat van Polycarpus, dat is een regelrechte invulling. We weten de exacte leeftijd van Polycarpus niet, hij benoemt niet dat hij als kind gedoopt is. Dus concluderen dat hij als kind gedoopt is, dat is te voorbarig.

Het opvallende is dat de kerkvaders de kinderdoop vermelden, maar dat pas vanaf de tweede helft van de tweede eeuw. Eerdere citaten of aanleidingen zijn er blijkbaar niet.

elbert schreef:Hieronder een lijstje met kerkvaders die zich uitspraken tegen de kinderdoop:


elbert schreef: :wink:


Grapjas. Van de volgende kerkvaders is bekend dat zij niet gedoopt waren in hun jeugd, terwijl zij vrijwel zeker christelijke ouders hadden:
Efrem de Syriër (306 – 373)
Gregorius van Nazianze (329 – 389)
Basilius van Caesarea (330 – 379)
Ambrosius van Milaan (339 – 397)
Johannes Chrysostomus (349 – 407)
Augustinus van Hippo (354 – 430)

Dan is er nog Tertullianus (160 – 230) die kritisch was over de kinderdoop:
According to everyone’s condition and disposition, and also his age, the delaying of baptism is more profitable, especially in the case of little children. For why is it necessary—if [baptism itself] is not necessary—that the sponsors should be thrust into danger? For they may either fail of their promise by death, or they may be mistaken by a child’s proving of wicked disposition…. They that understand the weight of baptism will rather dread the receiving of it, than the delaying of it. An entire faith is secure of salvation! (de baptismo, ch. xviii)

De Didache (waarschijnlijk geschreven tussen 90 en 150) heb je van tafel geveegd, maar ook daaruit blijkt dat de instructies voor het dopen niet van toepassing kunnen zijn op kinderen.

Heb je naast de “huisgezin” argumenten en de citaten van de kerkvaders vanaf de tweede eeuw nog andere bewijzen? Want, hoewel ik niet persé tegen de kinderdoop ben, ben ik wel kritisch waarop de kinderdoop is gebaseerd. Ik verketter niemand over de kinderdoop, dan zou ik mijzelf ook moeten verketteren, mijn kinderen zijn gedoopt. Alleen, ik zoek naar voldoende grondslag voor de kinderdoop.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor elbert » 17 okt 2016 15:21

Arco schreef:Beste Elbert,

Toch is het zo dat er genoeg voorbeelden zijn dat het woord “huis”, in de context van het huisgezin, niet persé inclusief alles en iedereen. In Gen. 17 wordt het huis van Abraham besneden, maar dan natuurlijk alle mannen boven de 8 acht dagen. In Gen. 20:18 worden juist alleen de vrouwen bedoeld. In Gen. 39 wordt het huis van Potifar genoemd, maar dat was een eunuch, lijkt me dat hij geen kinderen had.
Maar dat staat er dan expliciet bij. Als het er niet expliciet bijstaat, dan kun je toch gevoeglijk aannemen dat er geen uitzondering op de regel gemaakt wordt? De regel is namelijk dat een huisgezin in principe uit elk gezinslid bestaat.
Arco schreef:Juist omdat het woord “huis” niet per definitie inclusief kinderen is, kan je daarop niet stellen dat kinderen gedoopt werden.
In principe is elk huisgezin inclusief kinderen als die er zijn.
Of is het nu zo dat in principe de kinderen uitgesloten zijn van een gezin? Dat zou de wereld op zijn kop zijn. Het woord huisgezin veronderstelt ieder die daartoe behoort: man, vrouw, eventuele kinderen en eventuele slaven. Dat was in de oudheid zo en behoudens slaven is dat nu nog zo.

Dalethvav en jij proberen duidelijk te maken dat een "huis" niet per definitie inclusief kinderen is. Maar vertel me dan eens: wie maakt er "per definitie" dan wel deel uit van een gezin?
Mannen en vrouwen? Tja, je hebt ook eenoudergezinnen waar de vader of de moeder ontbreken. Je hebt zelfs gezinnen waar een minderjarig kind alle verantwoordelijkheden draagt.
Dus als je zo gaat redeneren maakt per definitie nog helemaal niemand deel uit van een gezin.
Maar in principe maakt iedereen deel uit van een gezin die daartoe behoort. Dus ook kinderen.
Dit is zo elementair dat het weinig zin heeft om er een discussie over te voeren.
Arco schreef:Dan nog weet je niet of dat gezin bestaat uit kinderen van jonge leeftijd of uit volwassen kinderen.
Tja, je weet ook niet of een tempel uit stenen bestaat. Maar in principe ga ik daar toch maar vanuit. Nogmaals: het gaat niet om de casuistiek, maar om het principe. Ik hoop dat je het verschil tussen beide weet.

Arco schreef:Het is niet zo dat er een verbinding is tussen “huis” en “doop”, maar er is een verbinding tussen “bekering” en “doop”.
Het is beide het geval.
Arco schreef:Dat is wat te lezen valt in Hand. 2:38. Voor bekering is het nodig een bewust zijn van de zonde, daarvoor moet je weten wat zonden zijn en waarom het verkeerd is. Dat kan je niet van kinderen, zuigelingen, verwachten. Daarmee worden kinderen niet buiten de genade gehouden, maar onder de ouderlijke verantwoordelijkheid meegenomen. En laten we helder hebben dat de doop niet het middel tot genade is, maar een zichtbaar instrument voor de afwassing van de zonden.
1. Je kunt bekering en geloof weldegelijk verwachten van kinderen, alleen kun je niet op die leeftijd het uiten daarvan verwachten. Dat mag later. Dat wil niet zeggen dat je om die reden ze de doop zou moeten onthouden.
2. Als kinderen onder de ouderlijke verantwoordelijkheid worden meegenomen, mag je ze net zo goed als hun ouders dopen, anders neem je de ouderlijke verantwoordelijkheid niet serieus. Als kinderen immers onder die verantwoordelijkheid vallen, komt hun ook toe wat de ouders toekomt.

Arco schreef:Dat van Polycarpus, dat is een regelrechte invulling. We weten de exacte leeftijd van Polycarpus niet, hij benoemt niet dat hij als kind gedoopt is. Dus concluderen dat hij als kind gedoopt is, dat is te voorbarig.
Dat kun je vinden, maar de consequentie van wat je zegt, is dat Polycarpus minstens 100 jaar zou zijn geweest bij zijn marteldood. Dat lijkt me minder waarschijnlijk.
Arco schreef:Het opvallende is dat de kerkvaders de kinderdoop vermelden, maar dat pas vanaf de tweede helft van de tweede eeuw. Eerdere citaten of aanleidingen zijn er blijkbaar niet.
Er zijn sowieso weinig buitenbijbelse bronnen voor de tweede helft van de tweede eeuw over welk onderwerp dan ook. Dus dat is niet vreemd.
Arco schreef:Grapjas. Van de volgende kerkvaders is bekend dat zij niet gedoopt waren in hun jeugd, terwijl zij vrijwel zeker christelijke ouders hadden:
Efrem de Syriër (306 – 373)
Gregorius van Nazianze (329 – 389)
Basilius van Caesarea (330 – 379)
Ambrosius van Milaan (339 – 397)
Johannes Chrysostomus (349 – 407)
Augustinus van Hippo (354 – 430)
Het is niet zo vreemd dat deze kerkvaders allen uit de 4e eeuw stammen. Toen was er in sommige kringen het tijdelijke gebruik om de doop uit te stellen tot vlak voor de dood, omdat men ten onrechte meende dat de doop de zonden ook daadwerkelijk afwaste en je daarna weer besmet kon raken. Deze dwaling is later weer gecorrigeerd, met name ook door deze theologen zelf. Sommigen van hen hebben de kinderdoop dan ook gewoon als bijbels en teruggaand op apostolische tijden bestempeld.
Arco schreef:Dan is er nog Tertullianus (160 – 230) die kritisch was over de kinderdoop:
According to everyone’s condition and disposition, and also his age, the delaying of baptism is more profitable, especially in the case of little children. For why is it necessary—if [baptism itself] is not necessary—that the sponsors should be thrust into danger? For they may either fail of their promise by death, or they may be mistaken by a child’s proving of wicked disposition…. They that understand the weight of baptism will rather dread the receiving of it, than the delaying of it. An entire faith is secure of salvation! (de baptismo, ch. xviii)
Daar heb ik eerder iets over geschreven. Tertullianus was kritisch over het dopen van kinderen van anderen dan de biologische ouders. Dat kun je in jouw citaat ook lezen: hij heeft het over "sponsors", niet over "ouders"! Op een andere plaats schreef hij juist positief over de doop van kinderen van gelovige ouders.
Arco schreef:De Didache (waarschijnlijk geschreven tussen 90 en 150) heb je van tafel geveegd, maar ook daaruit blijkt dat de instructies voor het dopen niet van toepassing kunnen zijn op kinderen.
Je bedoelt het vasten? Nou, ik zou het niet geven van moedermelk niet onder vasten willen scharen, maar eerder als een poging tot moord op een pasgeborene. Het vasten is natuurlijk bedoeld voor degenen die dat kunnen. Om gedoopt te worden hoef je helemaal niets te kunnen.
Arco schreef:Heb je naast de “huisgezin” argumenten en de citaten van de kerkvaders vanaf de tweede eeuw nog andere bewijzen?
1. Bedenk wel dat de citaten van kerkvaders vanaf de 2e eeuw flink wat gewicht in de schaal leggen. Want zij zijn kinderen en kleinkinderen van degenen die de apostelen gekend hebben. Zij wisten dus of de kinderdoop terugging op de apostelen of niet. Ze verklaarden dat de kinderdoop terugging op de apostelen. Als ze gelogen hebben, hebben ze wellicht over andere dingen ook gelogen. Wat te denken van de canon bijvoorbeeld? Maar ik ga ervan uit dat ze de waarheid spraken.
2. Er zijn voldoende andere bewijzen voorhanden. Die zijn uiteraard van theologische aard, omdat er nergens een direct gebod of verbod in de bijbel staat over het dopen van kinderen. Je moet dus een conclusie trekken op theologische argumenten en die argumenten zijn in de loop van de geschiedenis voldoende gegeven. Je kunt in elk geval mijn talloze posts over dit onderwerp in de loop der jaren teruglezen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 17 okt 2016 15:47

Arco schreef: Ik verketter niemand over de kinderdoop, dan zou ik mijzelf ook moeten verketteren, mijn kinderen zijn gedoopt. Alleen, ik zoek naar voldoende grondslag voor de kinderdoop.

Worstel je ermee, omdat je kinderen met vragen komen hierover?
Ik hoor steeds vaker dat kinderen zich laten overdopen, (omdat ze naar een evangelische kerk of baptisengemeente overgaan) het is vaak tot verdriet van de ouders.
Of een kind wil zich laten ontdopen. Maar dat kan niet. Je kunt je doopbewijs verscheuren, maar daarmee maak je je doop niet ongedaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Arco » 17 okt 2016 16:00

@Elbert: je krijgt nog een reactie.

Chaya schreef:Worstel je ermee, omdat je kinderen met vragen komen hierover?
Ik hoor steeds vaker dat kinderen zich laten overdopen, (omdat ze naar een evangelische kerk of baptisengemeente overgaan) het is vaak tot verdriet van de ouders.
Of een kind wil zich laten ontdopen. Maar dat kan niet. Je kunt je doopbewijs verscheuren, maar daarmee maak je je doop niet ongedaan.


Mijn kinderen zijn nog erg jong, maar als ze maar iets op hun vader lijken, dan gaan ze vragen stellen. :D
Dat ik Elbert het vuur aan de schenen leg, dat is eigenlijk ook richting mijzelf. Ik worstel niet direct met de kinderdoop, maar ik wil de grondslag voor de kinderdoop helder hebben.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 17 okt 2016 16:38

Arco schreef:Mijn kinderen zijn nog erg jong, maar als ze maar iets op hun vader lijken, dan gaan ze vragen stellen. :D
Dat ik Elbert het vuur aan de schenen leg, dat is eigenlijk ook richting mijzelf. Ik worstel niet direct met de kinderdoop, maar ik wil de grondslag voor de kinderdoop helder hebben.

Aha, ik begrijp het. Jij zei in het andere topic dat je anders bent gaan denken over de zondag. Dat doe ik w.b. de kinderdoop. Ik was daar eerst veel strikter in. Nu denk ik daar genuanceerder over.
Dat wil niet zeggen dat ik mijn eigen kinderdoop ongedaan wil maken of mezelf wil laten herdopen, maar ik heb meer begrip gekregen voor mensen die de volwassendoop laten toepassen.
Het is allemaal niet zo in zwart wit te vangen.

Lees jij wel eens oudvaders? Die zijn het ook niet allemaal met elkaar eens over de doop, maar toch was er veel respect voor elkaar.
En veel mensen lezen de verschillende oudvaders onbekommerd en onbevangen naast elkaar. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 17 okt 2016 17:18

Arco schreef:Mijn kinderen zijn nog erg jong, maar als ze maar iets op hun vader lijken, dan gaan ze vragen stellen.
Dat ik Elbert het vuur aan de schenen leg, dat is eigenlijk ook richting mijzelf. Ik worstel niet direct met de kinderdoop, maar ik wil de grondslag voor de kinderdoop helder hebben.
De grondslag van de kinderdoop berust nu op de verbondleer, dat was in de vroege kerk niet het geval.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Honesty

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Honesty » 17 okt 2016 20:29

Chaya schreef:
Worstel je ermee, omdat je kinderen met vragen komen hierover?
Ik hoor steeds vaker dat kinderen zich laten overdopen, (omdat ze naar een evangelische kerk of baptisengemeente overgaan) het is vaak tot verdriet van de ouders.
Of een kind wil zich laten ontdopen. Maar dat kan niet. Je kunt je doopbewijs verscheuren, maar daarmee maak je je doop niet ongedaan.

Dat laatste is nog maar de vraag.
Paulus zegt dat besneden zijn of niet besneden zijn NIETS betekent, maar of men een nieuwe schepping is.
Als je dat overzet op de kinderdoop, zoals de HC dat doet, maakt ook dat dan dus niets uit, maar wel of men een nieuwe schepping is !

Een aangetrouwde familie uit jouw gemeente heeft 7 kinderen, waarvan er nog 3 naar de kerk gaan, net als de 2 ouders.
Alle kinderen zijn als baby "gedoopt".
(jammer dat er niet zoals in het engels een verschil is tussen "christening" en "baptizing" )

Zeg nu eens eerlijk, zou je niet dolblij zijn wanneer je kind bewust werd gedoopt als belijdenis van zijn/haar geloof, zoals dat in het NT ook werd gedaan?
Of heb je liever kinderen die het allemaal maar lariekoek vinden en de wereld dienen?

Laten we alsjeblieft niet onevenredig veel waarde toekennen aan een gebruik, zoals de katholieken dat ook doen met hun ouwels, waarvan ze zeggen dat het echt het lichaam van Jezus is.
Het zijn en blijven gedenktekens, die op geen enkele manier iets bewerkstelligen, want God ziet het hart aan van ieder mens.
Het sleutelwoords en blijft geloof.
En een waar geloof behoeft geen hulpmiddelen, want het is een zeker weten en vertrouwen op de dingen die komen gaan.
Zonder geloof wordt niemand verzegeld met de Heilige Geest als onderpand.

Efeze 1:13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte.
14 Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verlossing die ons ten deel viel, tot lof van Zijn heerlijkheid

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor hans0166 » 17 okt 2016 21:30

Honesty schreef:
Laten we alsjeblieft niet onevenredig veel waarde toekennen aan een gebruik, zoals de katholieken dat ook doen met hun ouwels, waarvan ze zeggen dat het echt het lichaam van Jezus is.



wat een belachelijke off topic opmerking mbt iets wat voor andere Christenen heilig is. Je stelt jezelf hierdoor boven en buiten de kerkgeschiedenis. Hebt er niets van begrepen en gooit een slordige 2000 jaar geloof op de vuilnisbelt. De reformatie ziet het weliswaar anders, maar betekent niet dat hun kijk van de laaste 500 jaar de enige juiste is.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten