3parels schreef:En nog één keer de vraag: waar staat in de Bijbel dat de doop ipv de besnijdenis is gekomen? Ik zou deze bewering zo graag in een tekst of bijbelgedeelte onderbouwt zien worden.
Dat wordt gebaseerd op Kol 2: 11,12.
Cathy schreef:Daar wordt door besnijdenis en doop verwezen naar Christus. De besnijdenis vooruit en de doop 'achteruit'.
In de doop lijkt de besnijdenis tot vervulling te zijn gekomen.
Persoonlijk vind ik dat wel een lastige.
Inderdaad, dit is de enige, maar dan ook echt de enige tekst die altijd aangehaald wordt om te verdedigen dat "de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen". Echter, dat is niet het punt dat Paulus hier maakt.
Wat Paulus hier als Jood doet is, vanuit zijn Joodse denken, op een beeldende manier een vergelijk maken tussen heidenen die fysiek toe willen treden tot het Joodse volk (proselieten) en heidenen die geestelijk toe willen treden tot het Joodse volk. Hij doet dat als volgt (zie voor een uitgebreid commentaar http://kifa.kz/eng/bible/stern/stern_kolossianam_02.php):
Voor fysieke toetreding zijn nodig:
1. Besnijdenis (door een mohel, besnijder).
2. Rituele bad.
3. Offer.
Voor geestelijke toetreding zijn nodig
1. Besnijdenis (van het hart door 'geestelijke' mohel Christus).
2. Doop.
3. Offer (aan het kruis gebracht door Christus).
Wat hier dus náást elkaar (en nog niet eens i.p.v.) staat zijn respectievelijk
1. Fysieke besnijdenis / geestelijke besnijdenis van het hart.
2. Rituele bad / doop.
3. Offer van proseliet / Offer aan het kruis door Christus.
Er staat immers in Kol. 2:11:
1. Kol. 2:11: In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen plaatsvindt (...)
2. Kol. 2:12: U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt, (...)
3. Kol. 23:14: (...) en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen.
Je kunt in dat gedeelte niet zomaar alles op een hoop vegen / ineenschuiven en vervolgens beweren dat "de doop i.p.v. de besnijdenis is gekomen". Dan mis je echt het punt dat Paulus hier maakt.