Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 25 okt 2016 21:18

138 pagina's! Alles overziende vraag ik mij af wat dit nog met het probleem kinderdoop te maken heeft.Om het nu nog maar eens heel eenvoudig te zeggen; de grootste fout in deze leer is dat men de doop een op een naast de besnijdenis geplaatst heeft. Maar de besnijdenis was en is uiteraard een zaadverbond omdat de Messias uit dat volk geboren moest worden en Hij als de wettige erfgenaam van de troon van David nog steeds nog steeds een relatie met Israël heeft als met geen ander volk. Dat is dus een zaak van de natuurlijke geboorte uit Joodse ouders. Maar de doop is geen sacrament van het verbond met Abraham, maar van het N.V. En daar gaat wel het om geloof en wedergeboorte. Ik herinner hier slechts aan om bij de les en de kern van de zaak te te blijven. ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Johan100 » 25 okt 2016 23:02

Is de besnijdenis nog steeds van kracht?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

mohamed

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mohamed » 25 okt 2016 23:44

ereunao schreef:138 pagina's! Alles overziende vraag ik mij af wat dit nog met het probleem kinderdoop te maken heeft.Om het nu nog maar eens heel eenvoudig te zeggen; de grootste fout in deze leer is dat men de doop een op een naast de besnijdenis geplaatst heeft. Maar de besnijdenis was en is uiteraard een zaadverbond omdat de Messias uit dat volk geboren moest worden en Hij als de wettige erfgenaam van de troon van David nog steeds nog steeds een relatie met Israël heeft als met geen ander volk. Dat is dus een zaak van de natuurlijke geboorte uit Joodse ouders. Maar de doop is geen sacrament van het verbond met Abraham, maar van het N.V. En daar gaat wel het om geloof en wedergeboorte. Ik herinner hier slechts aan om bij de les en de kern van de zaak te te blijven. ereunao

Na de dood en opstanding van de Messias kwam het oude verbond te vervallen, zie Romeinen 7 vanaf vers 1. Dat dit ontkend wordt zien we bevestigd in de opmerking van de weduwe die geen rouw wil zien. Geef haar zoveel pijn en rouw als zij zichzelf luister en weelde gunde. Want zij zegt bij zichzelf: “Ik ben een koningin op mijn troon; voor mij geen weduwschap, voor mij geen rouw!” (Op 8,7)

Dies

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Dies » 26 okt 2016 07:57

Johan100 schreef:Is de besnijdenis nog steeds van kracht?

Als exclusief gebod aan het Joodse volk is de besnijdenis nog steeds van kracht. In Romeinen 3:1v wordt over het nut van de besnijdenis geschreven in de tegenwoordige tijd. Dat alleen al toont aan dat de doop niet in de plaats van de besnijdenis kan zijn gekomen.

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 26 okt 2016 09:58

Dies:
Als exclusief gebod aan het Joodse volk is de besnijdenis nog steeds van kracht. In Romeinen 3:1v wordt over het nut van de besnijdenis geschreven in de tegenwoordige tijd. Dat alleen al toont aan dat de doop niet in de plaats van de besnijdenis kan zijn gekomen


Precies! De christen-joden besnijden nog steeds hun kinderen vanwege het verbond met Abraham dat nooit op de kerk is overgegaan. De besnijdenis, is weliswaar inhoudelijk in Chr. vervuld, maar wordt alleen voor de Gemeente ad interim vervangen door de doop. Maar dat duurt evenals het H.A. totdat Hij komt 1 Kor. 11:26. Met de wederkomst van de Messias keert de stroom van Gods genade echter weer terug in de bedding van het verbond met Abraham. En dan zullen besnijdenis en pascha opnieuw als de tekenen van Gods verbond met Israël functioneren. En dan, en niet eerder, worden al de beloften van het verbond met Abraham ten volle vervuld in zijn natuurlijk zaad en niet in de kerk! Micha 7:20; Ezech.37:21-27 en al de profeten. Wij leven dus tussen komst en wederkomst van de Messias in het interval in de profetie tussen de 69e en de 70e jaarweek van Dan 9. Maar de kerk, die zichzelf als i.p.v.Israël ziet, laat natuurlijk ook de profetie doorlopen in de kerkgeschiedenis. mvrgr:ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor benefietdiner » 26 okt 2016 11:03

ereunao schreef:De besnijdenis, is weliswaar inhoudelijk in Chr. vervuld, maar wordt alleen voor de Gemeente ad interim vervangen door de doop. Maar dat duurt evenals het H.A. totdat Hij komt 1 Kor. 11:26.
Hiermee geef je dus wel een rechtvaardiging voor de kinderdoop in de kerk, dat is tegenstrijdig wat je eerst zei.
ereunao schreef:De christen-joden besnijden nog steeds hun kinderen vanwege het verbond met Abraham dat nooit op de kerk is overgegaan

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 26 okt 2016 11:42

benefietdiner:
Hiermee geef je dus wel een rechtvaardiging voor de kinderdoop in de kerk, dat is tegenstrijdig wat je eerst zei.


Die conclusie is fout;Ik rechvaardig alleen de bediening van Doop en H.A. als sacramenten van het N.V. voor de Gemeente totdat Hij komt
Los van de vraag of dit ook voor zuigelingen geldt. Want de Joden vieren ook met hun hele gezin het Paschha. Zeg ik hiermee dat wij ook onze kinderen mee moeten nemen naar het H.A.? ereunao

Honesty

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Honesty » 26 okt 2016 15:39

JongeLeerling schreef:Bedankt voor je reactie op het antwoord aan naamloos, heb je mijn antwoord aan jou ook gelezen? Of had je die over het hoofd gezien? Voor alle zekerheid vraag ik het even na.

Gods Woord staat inderdaad vol met beloften. Jij en ik zullen het met elkaar eens zijn dat deze belofte van God ja en amen zijn in Christus. Alleen de belofte van God heeft wel de zwarte achtergrond van onze ongerechtigheid. Wij hebben het niet verdiend dat de Heere in Zijn Woord veel rijke beloftes heeft opgenomen, toch doet de Heere dat uit louter genade. Daarin mogen we toch zien dat de Heere geen lust heeft in de dood van een zondaar, maar dat de Heere gediend en gevreesd wil worden door een volk dat uit zichzelf niet naar Hem vraagt.
Gods Woord staat ook inderdaad met oproepen tot bekering en geloof. Ook daar mogen wij niet omheen lezen, want het heeft de Heere goed gedacht ook deze woorden aan ons te openbaren. Het is onze, jouw en mijn, verantwoordelijkheid om zalig te worden. We kunnen nooit de schuld aan God geven dat wij niet bekeerd of gelovig zijn. Nee het is de plicht van ons, omdat de Heere allereerst onze Schepper en Formeerder is en ten tweede omdat wij (ik ga er vanuit dat je gedoopt bent) op het erf van het verbond zijn opgenomen. En dat wij door de doop op het erf van het verbond zijn, moeten de verbondeisen (wedergeboorte, geloof en bekering) ingewilligd worden. Daar heeft de Verbonds-God recht op.
Maar nu komt de vraag of wij ons bekeren kunnen en vanuit onszelf God kunnen aannemen. Nee zul je zeggen, althans dat hoop ik, maar als wij het doen dan is dat van God. Zo wordt er vaak geredeneerd. En dat is niet Bijbels. 3x komt in Ezechiël voor dat wij een vlesen hart moeten krijgen. Twee keer van de drie is het een werk van God. Eén keer wordt het gebracht als een oproep. Wat wil nu deze oproep zeggen? En met deze zo vele andere oproepen? Dat het onze verantwoordelijkheid is, dat allereerst. Maar te meer moeten deze oproepen ons in de onmogelijkheid brengen en doen uitdrijven tot de Heere, Die bij machte is om van een stenen hart een vlesen hart te maken. Dat is het doel van al deze oproepen van de Heere. Dat legt niet, tenminste zo interpreteer ik je stellinginname, vermogens in de mens om je te bekeren om te geloven. Nee dat gaat regelrecht tegen Gods Woord in.


Ik reageerde niet op Naamloos, maar op jou, dat leek me vrij duidelijk.
Je betoog klinkt me zo onbekend in de oren want wat Ezechiel tot de israelieten zei onder het oude verbond is niet van toepassing op ons. Zij waren het verhardde, hardnekkige volk wat Hem niet zocht.
Wij zijn (dankzij hun hardbekkigheid) nu ook uitverkoren OM deel te worden van hen voor wie Zijn ontferming geldt ("want de bruiloftzaal moet vol")
Dat waren met name vooral de israelieten in de tijd van Ezechiel, maar nu zijn wij heidenen ook uitverkoren.
Rom 9:25 Zoals Hij ook in Hosea zegt: Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde.
Rom9:4 Zij zijn immers Israëlieten;
voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.

De verbonden golden dus voor de israelieten, en niet voor ons heidenen.
Als wij echter tot geloof komen en Hem aannemen, delen we wel in de zegeningen van die verbonden, de scheidsmuur is weg.
Over een verbondsgod en een verbondserf heb ik nog nooit gehoord, een kind van gelovige ouders is zowiezo geheiligd, zegt Paulus, daar staat nergens bij dat de doop dat bezegelt.
Het symbool van het NV is trouwens de drinkbeker, dat staat meerdere keren in verschillende Evangelieen.
De doop die Paulus beschrijft in Romeinen 6 en Kolossenzen 2 is een doop die NIET met handen geschiedt, dezelfde doop die Johannes al eerder aankondigde, de doop met Geest en Vuur !
De doop, de sabbath , de eredienst en de tempel hebben allemaal een andere in/vervulling gekregen.
Een geestelijke.
Niet met handen gebouwd.
Galaten 3:
23 Voordat het geloof echter kwam, werden wij door de wet bewaakt, als gevangenen opgesloten, totdat het geloof geopenbaard zou worden.
24 Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden.
25 Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester.
26 Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus.
27 Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.

dit is toch onmogelijk van toepassing op een zuigeling ?

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 26 okt 2016 20:09

Honesty:
Als wij echter. tot geloof komen en Hem aannemen, delen we wel in de zegeningen van die verbonden, de scheidsmuur is weg


Je spreekt hier van verbonden in het meervoud. Maar het verbond met met David, Levie etc zijn allemaal verbonden binnen het verbond met Abraham dat nooit op de kerk is overgegaan.
In Lukas 3 gaat het geslachtsregister van de Messias terug tot Adam,de zoon van God,het verbond der genade omvat de gelovigen van alle tijden en plaatsen,zowel voor als na de dood van Christus.
Maar omdat de Verlosser naar zijn mensheid uit het geslacht van Abraham geboren moest worden heeft dit basale genadeverbond eeuwenlang zijn bedding in het verbond met Abraham gehad en bij de dood v.Chr ofschoon in wezen hetzelfde, een nieuwe gestalte gekregen in het N.V. in Zijn bloed. Deze verbonden hebben dan ook vele beloften met elkaar gemeen en vielen toen praktisch samen. De Jood is van nature een kind van het verbond met Abraham (Hand.3:25),maar heeft zonder het geloof van Abraham nog geen deel aan de belofte van het Evangelie dat God tevoren aan Abraham verkondigd en op Christus bevestigd heeft (Gal.3:8). En het zijn de beloften van dit Evangelie en niet van de verbonden met Israël die door de doop verzegeld worden gr:ereunao

En mohamed kan dat onderschrift beter weglaten! gr.van die oude filosemiet

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 sep 2016 18:52

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor JongeLeerling » 27 okt 2016 14:36

Honesty schreef:Ik reageerde niet op Naamloos, maar op jou, dat leek me vrij duidelijk.
Je betoog klinkt me zo onbekend in de oren want wat Ezechiel tot de israelieten zei onder het oude verbond is niet van toepassing op ons. Zij waren het verhardde, hardnekkige volk wat Hem niet zocht.
Wij zijn (dankzij hun hardbekkigheid) nu ook uitverkoren OM deel te worden van hen voor wie Zijn ontferming geldt ("want de bruiloftzaal moet vol")
Dat waren met name vooral de israelieten in de tijd van Ezechiel, maar nu zijn wij heidenen ook uitverkoren.
Rom 9:25 Zoals Hij ook in Hosea zegt: Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde.
Rom9:4 Zij zijn immers Israëlieten;
De verbonden golden dus voor de israelieten, en niet voor ons heidenen.
Als wij echter tot geloof komen en Hem aannemen, delen we wel in de zegeningen van die verbonden, de scheidsmuur is weg.
Over een verbondsgod en een verbondserf heb ik nog nooit gehoord, een kind van gelovige ouders is zowiezo geheiligd, zegt Paulus, daar staat nergens bij dat de doop dat bezegelt.
Het symbool van het NV is trouwens de drinkbeker, dat staat meerdere keren in verschillende Evangelieen.
De doop die Paulus beschrijft in Romeinen 6 en Kolossenzen 2 is een doop die NIET met handen geschiedt, dezelfde doop die Johannes al eerder aankondigde, de doop met Geest en Vuur !
De doop, de sabbath , de eredienst en de tempel hebben allemaal een andere in/vervulling gekregen.
Een geestelijke.
Niet met handen gebouwd.
Galaten 3:
23 Voordat het geloof echter kwam, werden wij door de wet bewaakt, als gevangenen opgesloten, totdat het geloof geopenbaard zou worden.
24 Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden.
25 Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester.
26 Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus.
27 Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.

dit is toch onmogelijk van toepassing op een zuigeling ?


Allereerst heb ik een totaal andere Schriftvisie dan jou, dat merk ik al. Het Oude Testament heeft met de komst van de Heere Jezus niet gelijk afgedaan, maar is van fundamenteel belang voor het verstaan van het Nieuwe Testament. Van Genesis tot Openbaring loopt er één rode draad door de Bijbel. Daarnaast vind ik het erg verkeerd om het Oude Testament alleen op Israël te laten slaan, want Genesis (en op meerdere plaatsen) zie je een universele inzet van de Heere. De Heere had Israël niet op het oog, nee Hij had de wereld op het oog. En door en in Israël heeft Hij deze lijn voortgezet, nadat wij de deur hebben dichtgegooid. In Israël stelde de Heere ons heidenen een voorbeeld.

Wat betreft je aanhaling uit Hosea. Lees wel verder, want de Heere komt daarop terug. Wat betreft je visie op het verbond en op de doop, daar gaan onze wegen eveneens uiteen. En ik kan hierover het gesprek met je aangaan, maar daar ontbreekt mij de tijd voor. Als het al zin heeft, want ik waag te betwijfelen of wij bij elkaar zullen kunnen komen. Laat ik het maar wensend uitdrukken.

Honesty

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Honesty » 27 okt 2016 17:56

Geloof is vele malen sterker dan symbolen en rituelen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor elbert » 01 nov 2016 22:52

Honesty schreef:Geloof is vele malen sterker dan symbolen en rituelen.
Vraag de gemiddelde voorbijganger eens naar de sterkte van diens geloof (als hij/zij dat al heeft). Ik denk niet dat je veel antwoorden zult krijgen in de trant van: "joh, mijn geloof is toch zo sterk, ik heb er niks geen hulp bij nodig".
Doop en avondmaal zijn door God gegeven hulpmiddelen tot versterking van het geloof. Tenminste, dat is 1 van de redenen waarom ze er zijn. Dat geloof ik en dat ervaar ik ook zo. Want God weet wel dat wij niet zulke geestelijke krachtpatsers zijn. Daarom geeft Hij in Zijn wijsheid ons zichtbare tekenen om ons meer en meer te verzekeren van Zijn liefde, genade en trouw voor ons. Zo leren we om ons meer en meer aan Hem toe te vertrouwen. Dat is geloof: onze zwakheid in Zijn almachtige handen leggen.
learsi schreef:"Jezus doopte" en "Jezus doopte niet maar Zijn discipelen"
Er staat dat Jezus niet zelf doopte, maar zijn discipelen. Dat betekent wel dat de discipelen/apostelen in Zijn Naam (dus namens Hem en op Zijn bevel) doopten. Zo gaat dat nog. Daarom is de doop geen kwestie van keuze (zo van: je moet maar zien of je gedoopt wordt), maar is die geboden voor iedereen die bij Jezus hoort. Daarom begint het bij mij wat te kriebelen als ik verhalen hoor in de trant van: "ik heb mijn leven aan Jezus gegeven, toen ben ik Hem gaan volgen en toen heb ik ervoor gekozen om me te laten dopen". Dat is allemaal echt authentiek gemeend, daar twijfel ik niet aan, maar ik snap de klemtoon op het "ik" alleen niet zo goed.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Honesty

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Honesty » 02 nov 2016 07:22

elbert schreef:Vraag de gemiddelde voorbijganger eens naar de sterkte van diens geloof (als hij/zij dat al heeft). Ik denk niet dat je veel antwoorden zult krijgen in de trant van: "joh, mijn geloof is toch zo sterk, ik heb er niks geen hulp bij nodig".
Doop en avondmaal zijn door God gegeven hulpmiddelen tot versterking van het geloof. Tenminste, dat is 1 van de redenen waarom ze er zijn. Dat geloof ik en dat ervaar ik ook zo. Want God weet wel dat wij niet zulke geestelijke krachtpatsers zijn. Daarom geeft Hij in Zijn wijsheid ons zichtbare tekenen om ons meer en meer te verzekeren van Zijn liefde, genade en trouw voor ons. Zo leren we om ons meer en meer aan Hem toe te vertrouwen. Dat is geloof: onze zwakheid in Zijn almachtige handen leggen.


Ik lees toch echt dat Hij ons een andere Trooster zou zenden, zijn heilige Geest, om ons te versterken,
Dat staat er zo duidelijk.
Deze Trooster was er nog niet, totdat Jezus verheerlijkt was.
De tijdsperiode die jij aanhaalt was van daarvoor, toen zij nog discipelen waren, geen apostelen!
Hoe kunnen er nu mensen zijn die zeggen dat Hij tekenen als hulpmiddelen heeft gegeven in deze welaangename tijd, nadat de heilige Geest ons is gezonden?
De doop is trouwens geen zelfgerichte uiting van iemand die op het "ik" van zijn bekering de aandacht wil vestigen, maar iemand die zijn Redder erkent en zijn vertrouwen op Hem alleen vestigt en getuigt van Zijn volbrachte werk.


Paulus zegt: God zij dank dat ik niemand van u gedoopt heb, behalve dan Crispus en Gajus. Dus niemand kan zeggen dat u in mijn naam gedoopt bent. O ja, ik heb ook nog het gezin van Stefanas gedoopt; verder zou ik niet weten dat ik iemand gedoopt heb. Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen; en dat niet met geleerde woorden, want dan had het kruis van Christus zijn kracht verloren." (1 Korintiërs 1:13-17)

Hoe verklaar je de vetgedrukte teksten van de apostel ?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor hans0166 » 02 nov 2016 09:21

Honesty schreef: Paulus zegt: God zij dank dat ik niemand van u gedoopt heb, behalve dan Crispus en Gajus. Dus niemand kan zeggen dat u in mijn naam gedoopt bent. O ja, ik heb ook nog het gezin van Stefanas gedoopt; verder zou ik niet weten dat ik iemand gedoopt heb. Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen; en dat niet met geleerde woorden, want dan had het kruis van Christus zijn kracht verloren." (1 Korintiërs 1:13-17)
Hoe verklaar je de vetgedrukte teksten van de apostel ?


voor mij is vers 12 en heel 13 hier de sleutel en niet het verknipte citaat als bovenstaande, je noemt 13-17 maar je begint met 14 ?...



12 En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus.

13 Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor elbert » 02 nov 2016 10:42

Honesty schreef:Ik lees toch echt dat Hij ons een andere Trooster zou zenden, zijn heilige Geest, om ons te versterken,
Dat staat er zo duidelijk.
Deze Trooster was er nog niet, totdat Jezus verheerlijkt was.
De tijdsperiode die jij aanhaalt was van daarvoor, toen zij nog discipelen waren, geen apostelen!
Hoe kunnen er nu mensen zijn die zeggen dat Hij tekenen als hulpmiddelen heeft gegeven in deze welaangename tijd, nadat de heilige Geest ons is gezonden?

1. Toen Jezus sprak over een andere Trooster, sprak Hij over zijn opname in de hemel en het zenden van de Heilige Geest. Hij sprak daarbij niet over de doop.
2. Bij/vlak voor Zijn hemelvaart sprak Hij wel over de doop: de apostelen moesten de wereld in trekken en alle volken dopen (Matth. 28).
3. De doop vormt dus onderdeel van de instellingen die Jezus heeft ingesteld voor deze tijd. Deze instelling moet onderhouden worden.
4. Dat blijkt ook uit het vervolg (Handelingen, brieven van de apostelen enz.).
5. De Heilige Geest gebruikt in deze tijd het Woord om het geloof te werken en de sacramenten (doop, avondmaal) om het geloof te versterken. De Geest werkt niet los van deze werkelijkheid, maar werkt door de middelen van Woord en sacrament.
Honesty schreef:Paulus zegt: God zij dank dat ik niemand van u gedoopt heb, behalve dan Crispus en Gajus. Dus niemand kan zeggen dat u in mijn naam gedoopt bent. O ja, ik heb ook nog het gezin van Stefanas gedoopt; verder zou ik niet weten dat ik iemand gedoopt heb. Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen; en dat niet met geleerde woorden, want dan had het kruis van Christus zijn kracht verloren." (1 Korintiërs 1:13-17)

Hoe verklaar je de vetgedrukte teksten van de apostel ?
Je moet goed letten op de context van dit gedeelte. Paulus zegt niet dat er niet gedoopt moet worden. Als dat zo zou zijn, zou hij zichzelf in woord en daad tegenspreken (o.a. Hand. 16:15, Hand. 16:33, Rom. 6:4, Kol. 12:2 enz).
De context van dit gedeelte is verdeeldheid: sommige mensen in Korinthe beroemden zich erop dat ze door een bepaalde persoon gedoopt waren. "Ik ben van Paulus, ik ben van Apollos, ik ben van Cefas". Maar dit soort verdeeldheid is helemaal verkeerd. Het is dan ook niet belangrijk door wie je gedoopt bent.
In dit context is het te verklaren dat Paulus verzucht: "gelukkig heb ik maar weinigen van jullie gedoopt".
Wat betreft de uitspraak dat Christus Paulus niet gezonden heeft om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen, is er een eenvoudige uitleg:
het gaat hier om de persoonlijke hoofdopdracht van Paulus: het Evangelie verkondigen aan de heidenen. Het dopen kwam voor hem persoonlijk als opdracht op de tweede plaats. Dat kon hij dus ook aan zijn medewerkers (Silas, Barnabas) overlaten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten