JongeLeerling schreef:1. Misschien moeten we er voor huiveren, omdat het met zonde bevlekt is? Na ontvangen genade ben je bevrijd van de wet, maar dat houdt niet dat je vrij ben van zonde. Ook na ontvangen genade is onze verstand zo vaak gericht op de wereld, op jezelf, tegen God. Dagelijks moeten we ingewonnen worden om God te dienen en te eren.
Paulus zegt: Want God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid.
Johannes: De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.
JongeLeerling schreef:2. Inderdaad heb je daar verstand voor nodig, bij het Bijbellezen. Maar mijn verstand leert mij niks wat eeuwigheidswaarde heeft. Mijn bevinding leert mij alleen dat ik een hater van God ben. Dat de Heilige Geest ons verstand wil leiden in de waarheid van het Woord is wat anders. Maar die notitie ontbrak bij jou 'mijn verstand en mijn bevinding leert'. In het leren van God, van de Bijbel sta niet 'ik' centraal, maar zijn wij passief.
O ja? ik zei anders: "En de H.G. werkt door ons verstand en hart heen".
JongeLeerling schreef:3. De kerk heeft ook niet het laatste woord. Maar de N.G.B. leert ons dat de Schrift het absolute gezag heeft. En dat wij met ons verduisterd verstand dat Woord niet kunnen begrijpen, maar daarin afhankelijk zijn van de Heilige Geest. Na de Schrift wijst de N.G.B. op de traditie van de kerk. En daarna kom jij en ik. Laten we maar niet te hoogmoedig denken van onszelf, maar eerder ootmoedig leren van hen die ons voorgegaan zijn. (en ja dat is de kerk). Jouw benadering getuigt van hoogmoed. En zegt de Schrift niet 'Wie zichzelve verhoogt zal ...'?
Lees maar eens wat er van de Bereërs staat, die namen niet zomaar aan wat Paulus zei: En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.
Trouwens, welke van de 40.000 kerkstromingen zou ik volgens jou moeten volgen?
Het 'leuke' van refo's is dat ze altijd gereed staan om te (ver)oordelen.
JongeLeerling schreef:4. "Wat mijn verstand van de Bijbel weet én dat in overeenstemming met mijn ervaring, dan hoef ik niet te twijfelen en heb ik geen reden om te huiveren". Weet je dat ik dit een gruwelijk gevaarlijke uitspraak vind? Jouw ervaring en jouw kennis maak je dan normatief en Gods spreken (door Zijn Geest) schuif je dan aan de kant. Dat zal je niet erkennen, maar dat doe je ten diepste wel. Jouw verstand en jouw ervaring als dat in samenspraak is met elkaar, dan snap jij wat God bedoeld heeft te zeggen. Ik blijf liever afhankelijk van het onderwijs van de Heilige Geest, Die mij voor dwalen moet behoeden. Ik raad het jou ook aan om dat te doen. Laat je maar leiden, dan kom je nooit bedrogen uit!
Tja, als je mijn reactie in stukjes hakt dan kun je er van alles van maken.
Die ''gruwelijk gevaarlijke'' uitspraak stond in de context van, daar komt ie wederom: "En de H.G. werkt door ons verstand en hart heen".
JongeLeerling schreef:5. Wellicht moet je verstand Psalm 144 maar eens goed lezen. Prijzen van de mens is hier niet dat God zegt 'joh wat doet jij het goed met je verstand en met je ervaring', nee het prijzen van de mens in Psalm 144 heeft te maken met het onwaardige weten van de dichter voor de Heere. 'Wat is een mens, dat gij zijner gedenkt?'. Een mens is een stofje aan de weegschaal en een druppel aan de emmer. We zijn niets voor de Heere. En dat de algenoegzame God, Die niet in woorden uit de drukken is, naar zo iemand wil omkijken in gunst en genade dat is wonder. Een wonder; we zien het, maar doorgronden het niet. Want hoe kan Die hoge, heilige, rechtvaardige en genadige God nu gemeenschap hebben met een doorbrenger, albederver, dwaalzieke, allesmissend en verloren zondaar? Dat is "wat is in de mens te prijzen?", helemaal niets dat een mens waardig maakt voor God. Dat leert je verstand niet, ook je ervaring niet, dat moet een Drie-enig God je openbaren; ken je er iets van? Ik wens het je van harte toe! Want voor zulke is er nog doen aan. Voor zulke verlorenen en allesmissende zondaren is er een Borg en Middelaar gegeven uit grondeloze zondaarsliefde!
Yep, de mens is in vergelijking met God bijzonder nietig. Maar dat heeft nog steeds niets te maken met de reactie die ik gaf, want God heeft ons verstand gegeven. En ik ben niet van plan om dat te kleineren maar om het te gebruiken. Daar heb ik het nl voor gekregen.
En dat heeft niets met hoogmoed te maken want dat kun je gewoon doen zonder er prat op te gaan.
Die overvloed aan (overvrome) negatieve bijvoeglijke naamwoorden vind ik eerder het tegenovergestelde van hoogmoed.
Ik ken niet 1 mens wiens gemoed zo gesteld is, en dat blijkt doorgaans al heel snel.
Als een ander iets negatiefs tegen hen zegt zitten ze direct verontwaardigd op de kast.
Die verontwaardiging is alleen terecht als het niet waar is wat die ander beweerd, maar wie werkelijk zo nederig van gemoed is als jij hierboven noemt zou dan alleen maar ''amen'' behoren te zeggen.
Praat niet hoger van je werkelijke 'gemoed' maar ook niet lager, in beide gevallen ga je er overheen.
6. Kinderdoop: graag jullie hulp..................................................................................... (daar gaat dit topic nl. over)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)