Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Marleen1987 » 02 sep 2017 19:27

Observer schreef:Dag Marleen,

Mooi dat je voor Christus kiest. Je wordt als het ware met Christus begraven in de doop in de dood en staat op in een nieuwheid van leven, en als een nieuwe schepping (Rom. 6; 2 Kor. 5:16-17)!

Groetjes,
Observer Elle


Heb er zzelf eerst over getwijfeld. Ik ben opgevoed in de gereformeerde gemeente dus als kind al gedoopt. Iets wat ze in de gemeente ook accepteren. Daar doe ik het ook niet om. Ga nu net weer een jaar naar de kerk ongeveer. In de tijd dat ik niet ging zijn groot aantal jaren zijn er heel veel dingen gebeurd en daarom wil ik mij weer laten dopen om het achter me te laten, hoop ik.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Race406 » 02 sep 2017 19:34

Dopen doe je niet om wat achter je te laten! Dopen is nie't om iets van jezelf te bevestigen. God bevestigt in de doop Zijn liefde aan jou. Dat heeft Hij al gedaan, en dat hoeft niet nog een keer te gebeuren.... Hij houdt Zijn woord, eens aan jou gegeven. Dat zie je nu zelf. Hij heeft je weer teruggebracht bij de kerk. Hij houdt Zijn verbond! Als je erover door wilt praten dan stuur maar een PB of een mail.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Observer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 aug 2017 12:55

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Observer » 02 sep 2017 20:06

Dag Marleen,

In de kerkelijke wereld bestaat er meer dan één opvattingen over de doop. Er zijn evangelische kringen die de baby-doop niet zien als een doop. Reformatorische christenen geloven weer dat de doop door onderdompeling niet nodig is, omdat je door je ouders al ter besprenkeling met water bent aangeboden aan de dominee die gelooft dat je door de besprenkeling bent opgenomen in het nieuwe verbond en het Abrahamitisch verbond. Maar zelfs Jezus werd gedoopt door onderdompeling in het water van de Jordaan toen hij ongeveer 30 jaar was. Persoonlijk zie ik de doop door onderdompeling in water wanneer je persoonlijk voor Jezus kiest, dan ook als de meest juiste, ook omdat het dan een persoonlijke keuze is en niet een keuze van je ouders. De doop in het NT is een nieuwe begin in het leven van een volgeling van Jezus.

Omdat de doop volgens de reformatorische leer in de plaats is gekomen van de besnijdenis, die overigens alleen de jongetjes ondergingen op de 8e dag van hun leven, wordt er blijkbaar van uitgegaan dat daarom een besprenkeling met water bij een baby voldoende is, en dat de ouders net als de joodse ouders de opvoeding in het geloof op zich nemen. Maar in het NT wordt de besnijdenis van het hart gezien als het teken dat men lid is geworden van de christelijke gemeente, en deze besnijdenis wordt niet door mensenhanden verricht maar door de werking van Gods geest in een mens waardoor een mens door het horen van het evangelie tot berouw en omkering komt en zich laat dopen in water in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige geest, waardoor men persoonlijk als het ware wordt overgezet in het lichaam van Christus, anders gezegd de christelijke gemeente, wat niet een naamkerk of denominatie is, maar de bijbelse christelijke gemeente, die jammer genoeg in de loop van krap 2000 jaar uiteengevallen is in ongeveer 40.000 verschillende stromingen, kerkgenootschappen en sekten.

Maar goed, ieder moet voor zichzelf uitmaken wat hij doet betreffende de manier van dopen/besprenkelen omdat ieder persoonlijk verantwoordelijk is voor God en Jezus. Daar helpt een vader of moeder of kerkgenootschap van welke pluimage ook, niet bij. In een oud christelijk geschrift, genaamd "De Didache" of "De leer der apostelen" wordt de doop door besprenkeling als laatst genoemd, met daarvóór de onderdompeling IN water.

Sterkte en Gods zegen met je beslissing, wat deze ook mag/zal zijn.

Groetjes,
Observer Elle.

Marleen1987 schreef:Heb er zzelf eerst over getwijfeld. Ik ben opgevoed in de gereformeerde gemeente dus als kind al gedoopt. Iets wat ze in de gemeente ook accepteren. Daar doe ik het ook niet om. Ga nu net weer een jaar naar de kerk ongeveer. In de tijd dat ik niet ging zijn groot aantal jaren zijn er heel veel dingen gebeurd en daarom wil ik mij weer laten dopen om het achter me te laten, hoop ik.

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Marleen1987 » 03 sep 2017 20:52

Race406 schreef:Dopen doe je niet om wat achter je te laten! Dopen is nie't om iets van jezelf te bevestigen. God bevestigt in de doop Zijn liefde aan jou. Dat heeft Hij al gedaan, en dat hoeft niet nog een keer te gebeuren.... Hij houdt Zijn woord, eens aan jou gegeven. Dat zie je nu zelf. Hij heeft je weer teruggebracht bij de kerk. Hij houdt Zijn verbond! Als je erover door wilt praten dan stuur maar een PB of een mail.


Ik merk dat er heel verschillend over gedacht wordt inderdaad... dat maakt het niet makkelijker. Sprak pas een dominee die mijn schtergrond goed kent. Die gaf aan dat het inderdaad niet nodig is maar ook niet verkeerd. Hij zag het als extra bevestiging. Was gewoon een Hervormde dominee overigens.
Wil niet echt een discussie, voor mij elf heb ik een beslissing genomen na lang twijfelen

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor henkie » 04 sep 2017 08:37

Marleen1987 schreef:Ik merk dat er heel verschillend over gedacht wordt inderdaad... dat maakt het niet makkelijker. Sprak pas een dominee die mijn schtergrond goed kent. Die gaf aan dat het inderdaad niet nodig is maar ook niet verkeerd. Hij zag het als extra bevestiging. Was gewoon een Hervormde dominee overigens.
Wil niet echt een discussie, voor mij elf heb ik een beslissing genomen na lang twijfelen


Als ik dit zo lees, meen ik een soortgelijke vraag in de vragenrubriek te zijn tegengekomen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom niets met dat antwoord doet. Kun je dat uitleggen?

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Marleen1987 » 04 sep 2017 10:05

henkie schreef:Als ik dit zo lees, meen ik een soortgelijke vraag in de vragenrubriek te zijn tegengekomen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom niets met dat antwoord doet. Kun je dat uitleggen?


Wie zegt dat ik niets met dat antwoord gedaan hebt, alleen omdat ik na lang twijfelen en gesprekken gevoerd te hebben. En niet alleen met mensen uit de gemeente waar ik nu ben. Toch tot een andere overtuiging ben gekomen.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor henkie » 04 sep 2017 10:18

Marleen1987 schreef:Wie zegt dat ik niets met dat antwoord gedaan hebt, alleen omdat ik na lang twijfelen en gesprekken gevoerd te hebben. En niet alleen met mensen uit de gemeente waar ik nu ben. Toch tot een andere overtuiging ben gekomen.


Met niets gedaan, bedoel ik dat je het advies terzijde hebt gelegd.

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Marleen1987 » 04 sep 2017 10:40

henkie schreef:Met niets gedaan, bedoel ik dat je het advies terzijde hebt gelegd.


Ik heb veel hier gelezen over overdopen/volwassendoop etc. En ja hier wordt vooral gezegd dat je dan de kinderdoop in twijfel trekr en dat niet mag. Alleen ik zie dat niet zo, want het is mijn bedoeling ook niet om dat in twijfel te trekken. Alleen mijn verlangen zit zo diep van binnen... Dat is ook niet zo schrijvend uit te leggen

Een dominee uit de pkn legde het pas zo uit... Sommige mensen in de kerk kiezen er voor als ze veel in hun huwelijk hebben meegemaakt om opnieuw voor God het jawoord te zeggen.. Het hoeft niet wat toen je trouwde heb je dat al gedaan en heb je als ware samen een verbond gesloten. Eigenlijk is het overbodig... Maar het is niet verkeerd het is een extra bevestiging.
En zo zag hij mijn doop ook het hoeft niet, maar omdat ik met zoveel dingen worstel nog en dat als symbool door onderdompeling wordt afgewassen dat je daar alles achterlaat etc.

Als je mijn vraag bedoeld dan raadde die dominee aan om schuldbelijdenis te doen, maar dat had ik al gedaan.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor benefietdiner » 04 sep 2017 14:01

Marleen1987 schreef:Ik heb veel hier gelezen over overdopen/volwassendoop etc. En ja hier wordt vooral gezegd dat je dan de kinderdoop in twijfel trekr en dat niet mag. Alleen ik zie dat niet zo, want het is mijn bedoeling ook niet om dat in twijfel te trekken. Alleen mijn verlangen zit zo diep van binnen... Dat is ook niet zo schrijvend uit te leggen
\:D/ :)nico
https://www.youtube.com/watch?v=B4kR27jX-KQ
https://www.youtube.com/watch?v=idgBohAe8Ug&t=30s

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2017 15:24

Marleen1987 schreef:Een dominee uit de pkn legde het pas zo uit... Sommige mensen in de kerk kiezen er voor als ze veel in hun huwelijk hebben meegemaakt om opnieuw voor God het jawoord te zeggen.. Het hoeft niet wat toen je trouwde heb je dat al gedaan en heb je als ware samen een verbond gesloten. Eigenlijk is het overbodig...

Vreemde wegwijzer.
Laat uw ja, ja zijn!
Marleen1987 schreef:En ja hier wordt vooral gezegd dat je dan de kinderdoop in twijfel trekr en dat niet mag. Alleen ik zie dat niet zo, want het is mijn bedoeling ook niet om dat in twijfel te trekken.

Een doop is voor altijd geldig. Je kunt je niet laten ontdopen, dus een dubbele doop heeft geen meerwaarde als zodanig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Marleen1987 » 04 sep 2017 15:51

Chaya schreef:Vreemde wegwijzer.
Laat uw ja, ja zijn!

Een doop is voor altijd geldig. Je kunt je niet laten ontdopen, dus een dubbele doop heeft geen meerwaarde als zodanig.


Voor mij heeft het duidelijk wel een meerwaarde....
Je kan het onnodig vinden, maar het is gewoon iets wat ik in mijn eigen hart voel...

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor benefietdiner » 04 sep 2017 15:58

Marleen1987 schreef:Ik heb veel hier gelezen over overdopen/volwassendoop etc. En ja hier wordt vooral gezegd dat je dan de kinderdoop in twijfel trekr en dat niet mag. Alleen ik zie dat niet zo, want het is mijn bedoeling ook niet om dat in twijfel te trekken. Alleen mijn verlangen zit zo diep van binnen... Dat is ook niet zo schrijvend uit te leggen
Dat is ook niet zo als je alsnog de geloofsdoop ondergaat.
Geloofsdoop is geen overdopen.
Hanteer ook niet de term ‘overdopen’ de juiste benaming is ‘geloofsdoop’ wat totaal los staat van de kinderdoop.
Marleen1987 schreef:Een dominee uit de pkn legde het pas zo uit... Sommige mensen in de kerk kiezen er voor als ze veel in hun huwelijk hebben meegemaakt om opnieuw voor God het jawoord te zeggen.. Het hoeft niet wat toen je trouwde heb je dat al gedaan en heb je als ware samen een verbond gesloten. Eigenlijk is het overbodig... Maar het is niet verkeerd het is een extra bevestiging.
En zo zag hij mijn doop ook het hoeft niet, maar omdat ik met zoveel dingen worstel nog en dat als symbool door onderdompeling wordt afgewassen dat je daar alles achterlaat etc.
Dat heeft hij als voorbeeld juist uitgelegd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2017 16:03

Marleen1987 schreef:Voor mij heeft het duidelijk wel een meerwaarde....
Je kan het onnodig vinden, maar het is gewoon iets wat ik in mijn eigen hart voel...

Ja, dat kan.
Maar de Heere heeft jou Zijn trouw beloofd bij je doop, als teken en zegel van het Verbond. Daar kun je van op aan!
Van onze kant zijn de beloften altijd zwak, nooit helemaal zeker.
De doop is een bevestiging van God's trouw en liefde voor de allerkleinsten.
Het overdopen is iets van deze tijd, waarin alles moet draaien om beleving, keuzes en gevoelens.
En geloven gaat vaak tegen de stroom van gevoelens en keuzes in.

Hier een artikel van een predikant die het overdopen zelfs een dwaling noemt.

https://www.rd.nl/oud/kl/010122kl03.html

Let wel: dit gaat niet over volwassendoop, maar de overdoop!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Marleen1987 » 04 sep 2017 16:47

Chaya schreef:Ja, dat kan.
Maar de Heere heeft jou Zijn trouw beloofd bij je doop, als teken en zegel van het Verbond. Daar kun je van op aan!
Van onze kant zijn de beloften altijd zwak, nooit helemaal zeker.
De doop is een bevestiging van God's trouw en liefde voor de allerkleinsten.
Het overdopen is iets van deze tijd, waarin alles moet draaien om beleving, keuzes en gevoelens.
En geloven gaat vaak tegen de stroom van gevoelens en keuzes in.

Hier een artikel van een predikant die het overdopen zelfs een dwaling noemt.

https://www.rd.nl/oud/kl/010122kl03.html

Let wel: dit gaat niet over volwassendoop, maar de overdoop!


Bij ons in de kerk wordt de kinderdoop ook gewoon erkend, en is het je eigen keuze of je je laat dopen dmv onderdompeling. Het is bij mij geen keus van ja laat ik mij is dopen...Het komt echt vanuit mijn hart.
De dominee die ik sprak begreep mij... En wees niet met het vingertje [-X Hij begreep wat ik voelde in mijn hart, en dat ik door mijn gemeente ook totaal niet gedwongen werd om te dopen...
Het is de eerste kerkelijke gemeente waar ik mag zijn wie ik ben.... Ik wordt niet uitgelachen of genegeerd...

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Marleen1987 » 04 sep 2017 16:48

benefietdiner schreef:Dat is ook niet zo als je alsnog de geloofsdoop ondergaat.
Geloofsdoop is geen overdopen.
Hanteer ook niet de term ‘overdopen’ de juiste benaming is ‘geloofsdoop’ wat totaal los staat van de kinderdoop.
Dat heeft hij als voorbeeld juist uitgelegd.


Ik ben nog niet zo thuis in al die namen :D


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten