Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 26 okt 2017 10:46

Bambi schreef:2 Welke zonden hebben babies al gedaan? Want we worden wel in een zondige wereld geboren, maar wel met een ziel die van God afkomt. En de ziel is niet zondig, maar de mens waar die ziel inzit, met zijn zondige natuur

En de gelovige mens, richt zich weer meer op zijn ziel (denk ikzelf. Weet ook niet hoe dat verder gaat) en verbindt zo die ziel weer meer met God
Marnix schreef:Als 2 het geval is: waarom werden kinderen dan beneden in het oude verbond als ze niks verkeerd hadden gedaan? En stel je daarmee dat wedergeboorte pas nodig is als je eerst hebt gezondigd? Jezus zegt toch dat iedereen opnieuw geboren moet worden? Niet alleen volwassenen? En een derde probleem bij deze theorie: Wat nou als je 6 jaar bent? Heb je dan al gezondigd? Ja. Dus dan kan je niet gered worden totdat je wedergeboren bent?
naamloos schreef:Wat heeft de besnijdenis hier mee te maken?
Marnix schreef:Volgens mij heel veel, het was symbool van het verbond dat God met zondige mensen sluit (daarom vloeide er ook bloed) in het oude verbond. Het is een teken dat God een verbond met je sluit, ook al ben je van nature zondig en dat Hij je wil heiligen en reinigen.
Bedoel je nou het bloed dat bij de besnijdenis vloeide? Want het oude verbond (Sinaïtische verbond) waar o.a. de offerdienst werd ingesteld was er nog helemaal niet toen God een verbond met Abraham sloot, met als teken de besnijdenis.
Ik zie in Genesis 15 en 17 bij de verbondsluiting nergens iets over heiliging en reiniging van zonden door bloed.
En Abrahams geloof werd hem tot rechtvaardigheid gerekend vóórdat hij besneden werd.
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=1686
Marnix schreef:Ik weet ook wel dat volwassendopers geloven dat hun kinderen ook geliefd door God zijn en gered. Ik vraag alleen altijd: “waarom geloof je dat als je zegt: je moet wedergeboren worden, alleen als je zelf gelooft ben je ook gered.” Hoe zijn ze dan gered als ze niet geloven?
Zoals gezegd, ik geloof dat vroeggestorven kinderen gered zijn. Ik geloof ook dat levende jonge kinderen veilig zijn bij God, maar ik zou het woord 'gered' daar niet voor gebruiken omdat je niet weet of het kind, als het tot zijn verstand gekomen is, zich van God zal afkeren.
Wedergeboorte: Ieder die gelooft dat ​Jezus​ de ​Christus​ is, is uit God geboren. Daar is enig besef voor nodig.
Wie nog geen besef heeft (en daarom niet kán geloven of niet geloven) is veilig bij Jezus, die een verzoening voor de zonden van de hele wereld.
Als gezegd word dat geloof en wedergeboorte nodig is om gered te worden, dan verondersteld dat kennis van God en zijn belofte.
Dat is dus niet van toepassing op hen die daar geen kennis van hebben, en daarom mag de conclusie niet zijn dat zij dus niet gered zijn.
Marnix schreef:Daarin zit de basis van waarom kinderdopers hun kinderen dopen. En ja, dan is nog de vraag of de doop als teken daarbij hoort of niet, daarvan ben ik ook niet heel erg overtuigd of zo, ik weet het niet zo, beide lijnen hebben een prima onderbouwing. Maar ik wil dan wel graag uitleggen waarom kinderdopers hun kinderen dopen en vanuit welk geloofs-oogpunt ze dat doen. En dat hebbem wij ook gedaan.
Als je weet dat de doop de wedergeboorte symboliseert is die vraag toch niet zo moeilijk meer, toch?
De beloften staan in het Woord, en de doop beeldt uit wat geloof uitwerkt. Maar goed, ik snap je uitleg. :)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor MoesTuin » 26 okt 2017 11:00

Maar als we nu heel eenvoudig alleen onze blik houden op de Heere Jezus en hoe Hij de weg ging toen Johannes alle mensen die het horen wilde opriep.
"Hij is op komst....de Koning.....bekeerd u!"
Mensen van allerlei slag belijden alle hindernissen om die Koning te kunnen ontvangen.
De Koning zélf kijkt toe?
Nee, de Heere Jezus staat in de rij.
Geen toekijker, maar doopkandidaat.
De Heere Jezus is uit Galilea gekomen naar de doopplaats om gedoopt te worden.
Johannes de Doper en de Heere Jezus, oog in oog.
En de Heere Jezus vraagt
"Johannes wil je mij dopen?"
Bij Johannes de Doper slaan bijna de stoppen door.
Daar straks heeft hij gezegd: "Ik ben niet waardig om zijn slaaf te zijn die zijn voeten wast"
Johannes weigert de Heere Jezus te dopen en roept uit
"U bent de koning, ik minder dan uw slaaf.
U komt van God, ik ben een falend mens.
Alstublieft doop mij"

In Matteüs 3:15 lezen we dan het antwoord van de Heere Jezus: "laat het onmiddellijk toe; zó immers past het ó n s alle gerechtigheid te vervullen!"


De Heere Jezus hoefde zich toch niet voor te bereiden op de komst van de koning?
Hij is de koning.
De Heere Jezus hoefde toch niet te breken met een zondig verleden?
Hij komt van God.
Wat zou hij moeten belijden?
Hij was toch zonder zonde?
Waarom zegt hij niet: "zó immers past het mij". Hij zegt: "ons".
Zó, dat wil zeggen: zó moet het, zó door onder te gaan in het water en door eruit op te staan.
Dit is de weg die wij (meervoud) behoren te gaan.
Wij? Ja, heel deze samengestroomde menigte; gewone mensen, theologen, tollenaars, Romeinse soldaten en ik.
De Heere Jezus verklaart zich solidair met allen die bij de Jordaan zijn samengekomen.
Behoren wij dan niet deze weg allemaal te gaan?
Om zo aan Gods recht, om aan Gods wil te voldoen.
Gods wil vervullen.
De Heere Jezus heeft méér voor ogen gehad.
Zijn opdracht van de Vader.
Om de weg te gaan waardoor hij ons allen, wie we ook zijn: joden en heidenen, schriftgeleerden, belastingambtenaren in vijandelijke dienst, soldaten van een bezettende macht, met God te kunnen verzoenen.
Dat is de kruisweg.
Ondergaan in het water van de dood en daaruit als overwinnaar opstaan.
En de Heere Jezus belijdt hier dat hij bereid is die weg te gaan.
En dáárom stemt Johannes de Doper in.
En als de Heere Jezus ondergaat in het water en opstaat en de oever beklimt, dan gaat de hemel open. Een duif vliegt naar hem toe en vindt een rustplaats op zijn hoofd, de Heilige Geest en een stem zegt tot allen:
"Dit is Mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik welbehagen heb gekregen"
(:17).
God zegt over zijn gedoopte Zoon: Hij is Mijn geliefde Zoon,
Hij liet zich dopen om God zijn eenswillendheid met Gods wil te tonen, de weg van de Vader te gaan.

Dit staat letterlijk in de bijbel over de doop (on topic absoluut)

Je leest en merkt op bij Johannes de doper ook de twijfel rondom de doop van de Heere Jezus....maar na het onderwijs van de Heere Jezus is hij overtuigd!(in het dik zwart gedrukt)

Wat betekend dit voor ons en voor de doop in onze gemeenten en kerken anno 2017?
Wat betekend dit voor ons persoonlijk Geloof in de Heere Jezus Christus die ons oproept om Hem te volgen.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2017 11:33

benefietdiner schreef:Dat is het hem nu juist Marnix daar kun je helemaal niets van vinden in de Bijbel :neeschudden: zelf nog geen hint. :neeschudden: met de huisteksten tevergeefs.Zeker maar daardoor ga je er niet iets bij verzinnen en als je dat wel gedaan hebt laat je je corrigeren toch :jaknikken: Ook Boston trok de ‘verbonden’ die speciaal voor Israël golden gelijk met de heidenen. Dat neem ik hem niet kwalijk, hij wist in zijn tijd ook niet beter.


Jij kan daar niets over vinden. De meesten zijn het daar gelukkig niet mee eens. Die hebben voldoende Bijbelse onderbouwing en hebben God leren kennen en durven vervolgens vanuit dat geloof te stellen dat God ook van hun kinderen houdt en ze redt. Daarom kon Boston zo'n uitspraak doen en hebben vele anderen zekerheid gekend over het lot van hun jong gestorven kinderen. Als jij beweert dat ze daar totaal geen grond voor hadden is dat jouw verzinsel en hoop ik dat jij het waarom daar achter ook gaat ontdekken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2017 11:40

naamloos schreef:Bedoel je nou het bloed dat bij de besnijdenis vloeide? Want het oude verbond (Sinaïtische verbond) waar o.a. de offerdienst werd ingesteld was er nog helemaal niet toen God een verbond met Abraham sloot, met als teken de besnijdenis.
Ik zie in Genesis 15 en 17 bij de verbondsluiting nergens iets over heiliging en reiniging van zonden door bloed.
En Abrahams geloof werd hem tot rechtvaardigheid gerekend vóórdat hij besneden werd.


Maar voor de kinderen van Abraham golf dat laatste niet. God sloot zijn verbond met hen voordat ze op basis van hun eigen geloof gerechtvaardigd werden.


Zoals gezegd, ik geloof dat vroeggestorven kinderen gered zijn. Ik geloof ook dat levende jonge kinderen veilig zijn bij God, maar ik zou het woord 'gered' daar niet voor gebruiken omdat je niet weet of het kind, als het tot zijn verstand gekomen is, zich van God zal afkeren.
Wedergeboorte: Ieder die gelooft dat ​Jezus​ de ​Christus​ is, is uit God geboren. Daar is enig besef voor nodig.
Wie nog geen besef heeft (en daarom niet kán geloven of niet geloven) is veilig bij Jezus, die een verzoening voor de zonden van de hele wereld.
Als gezegd word dat geloof en wedergeboorte nodig is om gered te worden, dan verondersteld dat kennis van God en zijn belofte.
Dat is dus niet van toepassing op hen die daar geen kennis van hebben, en daarom mag de conclusie niet zijn dat zij dus niet gered zijn.


Wat ze later als ze tot verstand gekomen zijn zouden doen lijkt me niet echt aan de orde als ze daar nooit komen. En als ze daar wel komen zal dat dan ook van invloed zijn. Je kan bij het vaderhuis weglopen zoals de verloren zoon deed. Met je laatste stukje ben ik het aardig eens. Dat is dan ook de grond van het verbond en ook van de kinderdoop. God doet beloften en als we opgroeien hebben we de verantwoordelijkheid dat te geloven en persoonlijk te maken. Maar dat doet niets af aan de beloften van God.


Als je weet dat de doop de wedergeboorte symboliseert is die vraag toch niet zo moeilijk meer, toch?
De beloften staan in het Woord, en de doop beeldt uit wat geloof uitwerkt. Maar goed, ik snap je uitleg. :)


Volgens mij beeldt de doop het gereinigd worden door het bloed van Christus, schoongewassen worden door Zijn offer, uit. En ik geloof dat dat ook de kinderen geldt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor MoesTuin » 26 okt 2017 12:21

Dit is wat de Heere Jezus doet met kinderen.
Omarmen, de handen opleggen en zegenen.
Er komt geen water aan te pas.
bij kinderdoop wordt toch eigenlijk meer besprenkelt dan de doop door onderdompeling waar we in de bijbel duidelijk over lezen ( na geloof en bekering)
In de bijbel kunnen we genoeg terug lezen over de positie van kinderen bij de Heere Jezus, Hij kent ze allen, psalm 139 ook, en kinderen worden zelfs als voorbeeld gesteld.
Als wij niet worden als kinderen zullen wij het koninkrijk van God niet binnengaan.

Als baby's en kleine kinderen door de doop deel hebben aan Gods genadeverbond, als zij deel hebben aan de uitwerking van het volbrachte werk van de Heere Jezus van verlossing en verzoening, de Heilige Geest in hen woont en werkt, waarom mogen kinderen in de gemeente van de Heere Jezus Christus niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal?

Ergens klopt er hier iets dan toch niet. Het spreekt elkaar tégen
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 26 okt 2017 13:01

Marnix schreef:Maar voor de kinderen van Abraham golf dat laatste niet. God sloot zijn verbond met hen voordat ze op basis van hun eigen geloof gerechtvaardigd werden.
Zeker horen Abrahams nakomelingen bij het verbond. (voor de inhoud daarvan Genesis zie 15 en 17)
Daarnaast moeten zij evengoed tot geloof komen eer ze gerechtvaardigd zijn: We zagen al dat ​Abrahams​ vertrouwen hem werd toegerekend als een daad van ​gerechtigheid. 10 Maar wanneer gebeurde dat? Toen hij al ​besneden​ was of daarvoor? Het laatste, toen hij nog niet ​besneden​ was. 11 De ​besnijdenis​ ontving hij later als een bezegeling en teken dat hij als ​onbesnedene​ ​rechtvaardig​ was omdat hij op God vertrouwde. Zo werd hij de vader van alle onbesnedenen die geloven, zodat ook zij als rechtvaardigen konden worden aangenomen. 12 En hij werd eveneens de vader van hen die ​besneden​ zijn, althans van hen die zich niet alleen hebben laten ​besnijden​ maar ook onze vader ​Abraham​ volgen in het geloof dat hij als ​onbesnedene​ bezat.
Marnix schreef:Wat ze later als ze tot verstand gekomen zijn zouden doen lijkt me niet echt aan de orde als ze daar nooit komen.
Als ze gestorven zijn hoef je uiteraard niet te gaan speculeren wat ze later eventueel zouden gedaan hebben.
Marnix schreef:Met je laatste stukje ben ik het aardig eens. Dat is dan ook de grond van het verbond en ook van de kinderdoop. God doet beloften en als we opgroeien hebben we de verantwoordelijkheid dat te geloven en persoonlijk te maken. Maar dat doet niets af aan de beloften van God.
God koppelt zijn beloften niet in een verbond aan de doop, maar Hij doet beloften in zijn Woord aan de hele wereld.
Marnix schreef:Volgens mij beeldt de doop het gereinigd worden door het bloed van Christus, schoongewassen worden door Zijn offer, uit. En ik geloof dat dat ook de kinderen geldt.
Ik hou Romeinen 6 aan: 1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de ​genade​ te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de ​zonde, nog in ​zonde​ kunnen leven? 3 Weet u niet dat wij die ​gedoopt​ zijn in ​Christus​ ​Jezus, zijn ​gedoopt​ in zijn dood? 4 We zijn door de ​doop​ in zijn dood met hem ​begraven​ om, zoals ​Christus​ door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer ​slaven​ van de ​zonde​ zijn.

Welke zonden en welk oude leven laat een baby achter zich? Volgens mij heeft hij nog geen zonden gedaan, en zijn of haar leven begint pas.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Bambi » 26 okt 2017 13:14

Ik zat net te bedenken dat de hele Bijbel is samen te vatten in de Heere Jezus

Het vleesgeworden Woord. Hij laat de liefde van God voor ons zien, maar ook Zijn eigen liefde voor ons
In zijn wandel op aarde en in die ene daad
Ik kan dat gevoel niet eens in woorden omschrijven

En babies en kinderen staan nog open voor die liefde en zijn er nog mee verbonden
Zelfs als ze in ongelovige gezinnen zijn opgegroeid
Een kind neemt ook makkelijk aan dat God bestaat en dat de Heere Jezus de zoon van God is
En vanuit die aanname stellen ze vragen
Niet zoals volwassenen doen, die er al vanuit hun verstand vanuit gaan dat het menselijk onmogelijk is dat een God die je niet ziet, bestaat

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor schaapje » 26 okt 2017 14:06

In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor benefietdiner » 26 okt 2017 14:21

Marnix schreef:Jij kan daar niets over vinden.
Jij ook niet maarde mensen houden er nu eenmaal van om gefopt te worden. Luther zij weg met die 5 poppenkasten, jammer dat hij die enen er ook niet bij mee genomen had maar ja het was al een hele klus die vijf dus. Ik ben er Luther nog altijd en steeds dankbaar voor en die enen zal een hardnekkige blijven voordat die ook verdwijnt.

Bambi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Bambi » 26 okt 2017 14:45

benefietdiner schreef:Jij ook niet maarde mensen houden er nu eenmaal van om gefopt te worden. Luther zij weg met die 5 poppenkasten, jammer dat hij die enen er ook niet bij mee genomen had maar ja het was al een hele klus die vijf dus. Ik ben er Luther nog altijd en steeds dankbaar voor en die enen zal een hardnekkige blijven voordat die ook verdwijnt.

Gooi nu es ff je verstand aan de kant en ga het met je hart en met de liefde van God en de Heere Jezus voor de mensen bekijken
Dan zie je dat het Hen niet uitmaakt wanneer en of je gedoopt wordt
dus dan is een bekvechten erover en de een zichzelf uitmunderder achten dan de ander al onzin

Dopen is een hartzaak. Tussen ouders en God en tussen een gelovige en God Daarom moet je een ieder er in vrij laten
En niet anderen je mening erover opdringen
Je mag je standpunten die jij zelf hebt erover geven, maar niet die andere veroordelen, die er anders over denkt

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2017 15:10

naamloos schreef:
Welke zonden en welk oude leven laat een baby achter zich? Volgens mij heeft hij nog geen zonden gedaan, en zijn of haar leven begint pas.


Om te beginnen waren dat allemaal mensen die tot geloof waren gekomen toen ze volwassen waren en zich dus lieten dopen. In die context moet je het uiteraard ook lezen, de vraag is alleen of dat de enige context is. Dat probeer ik juist duidelijk te maken.

Daarnaast kan je stellen dat baby's geen zonde doen. Dat zou kunnen. Vanaf wanneer dan wel? Na 1 jaar? Of 2? Of 4? Hoe het ook is, iedereen wordt geboren onder de vloek van de zonde, wat wil zeggen, dat iedereen ook zal gaan zondigen. Ongeacht op welk moment dat precies is. En God zet je vervolgens apart, heiligt je, wast je schoon en zegt: Je hoort bij mij. Mijn offer is ook voor jou. Daarom zijn kinderen heilig, schoongewassen en gered. Ze horen bij het koninkrijk van Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor benefietdiner » 26 okt 2017 15:26

Bambi schreef:Gooi nu es ff je verstand aan de kant en ga het met je hart en met de liefde van God en de Heere Jezus voor de mensen bekijken
Dan zie je dat het Hen niet uitmaakt wanneer en of je gedoopt wordt
dus dan is een bekvechten erover en de een zichzelf uitmunderder achten dan de ander al onzin

Dopen is een hartzaak. Tussen ouders en God en tussen een gelovige en God Daarom moet je een ieder er in vrij laten
En niet anderen je mening erover opdringen
Je mag je standpunten die jij zelf hebt erover geven, maar niet die andere veroordelen, die er anders over denkt

Ik belijd de ‘moraaltheologie’ en daarbij kun je het verstand nooit uitschakelen. De kinderdoop lijkt inderdaad wel een ‘gevoelstheologie’ en inderdaad is de liefde hét belangrijkste maar alleen liefde kom je van kwaad tot erger. Onze rooms-katholieken broeders hebben de liefde ook veel teveel de vrijen loop gelaten en kwamen zo tot allerlei stelling die het protestantisme er uit gekieperd hebben.

Bambi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Bambi » 26 okt 2017 15:31

benefietdiner schreef:Ik belijd de ‘moraaltheologie’ en daarbij kun je het verstand nooit uitschakelen. De kinderdoop lijkt inderdaad wel een ‘gevoelstheologie’ en inderdaad is de liefde hét belangrijkste maar alleen liefde kom je van kwaad tot erger. Onze rooms-katholieken broeders hebben de liefde ook veel teveel de vrijen loop gelaten en kwamen zo tot allerlei stelling die het protestantisme er uit gekieperd hebben.

Het blijft een hartzaak, ouders die hun kinderen in de handen van God leggen, is wel wat anders dan mensen geld laten betalen voor kwijtschelden van hun zonden door mensen

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor hans0166 » 26 okt 2017 15:39

Bambi schreef:Het blijft een hartzaak, ouders die hun kinderen in de handen van God leggen, is wel wat anders dan mensen geld laten betalen voor kwijtschelden van hun zonden door mensen


verklaar je nader, want waar je dit nou weer vandaansleept?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Veendam » 26 okt 2017 16:00

hans0166 schreef:verklaar je nader, want waar je dit nou weer vandaansleept?

Gesleept uit de bekende kerkgeschiedenis waar mensen aflaten konden kopen zodat hun zonden van het verleden maar ook soms zelfs voor de toekomst tegen betaling van geld werden weggedaan door de katholieke kerk


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten