Boaz schreef:De beloften voor Israel zijn aards. Zij zijn uitverkoren als Gods volk hier op aarde, om Zijn Naam groot te maken. Je leest in dit verbond niets over behoudenis, deel aan de toekomende wereld enz voor iedereen die onder dit verbond wordt/ werd geboren.
Heeft de schrijver van de Hebreeenbrief dan gelogen toen hij schreef dat Abraham: "de stad verwachtte die fundamenten heeft, waarvan God de Bouwer en Ontwerper is." (Hebr. 11:10)? En diezelfde schrijver gaat nog een stukje verder door te stellen dat dit voor iedere gelovige geldt die onder het oude verbond leefde.
En wat te denken van Jezus zelf, die tegen de Sadduceeen uitlegt waarom Abraham, Izak en Jakob voor God leven en deel hebben aan de opstanding en dus aan de toekomende wereld?
Hoezo aards?
Boaz schreef:Je zit dus appels met peren te vergelijken. Omdat God in één Verbond op een bepaalde manier handelt, hoeft Hij dat in een ander verbond toch niet hetzelfde te doen? Het zijn twee verbonden, die naast elkaar staan, het is niet zo dat de ene de ander vervangt.
God kan in het ene verbond op een bepaalde manier handelen, maar wat Hij niet kan, is bepaalde principes opzij zetten, want dat raakt aan het wezen van Wie God is. Als God dus op gezinsniveau met de gelovigen handelt, dan zal Hij dat blijven doen.
Er is nog iets anders en misschien nog wel belangrijker: je zegt dat het verbond met Abraham en het nieuwe verbond naast elkaar bestaan.
In dat verband heb ik een vraag die precies aangeeft waarom deze uitspraak onjuist is. Ik zet deze vraag in bold:
tot welk verbond behoort de gelovige jood dan?
Antwoord: beide tegelijk, want dat kan niet anders. Daarom is het verbond met Abraham opgegaan in het nieuwe verbond en staan ze niet naast elkaar, maar liggen ze in elkaars verlengde. Op dezelfde manier hebben de heidenen deel aan het verbond omdat het met het oog op Christus is gesloten. Is de landbelofte dan voor hen? Ja en nee. Nee, niet het landje Israel, maar wel de hele toekomende aarde.
Boaz schreef:Schokkend dat het al eeuwen bestond? Duik maar eens in de literatuur, dan zal je zien dat heidenen die tot de God van Israel kwamen, en gedoopt, èn besneden werden, èn een offer moesten brengen in de tempel.
Ja, en ook hun kinderen werden gedoopt. Dat lees ik ook in de literatuur.
Boaz schreef:Een niet-Jood heeft niets te maken met het verbond dat God met Abraham sloot, maar wel met de daarin beloofde zegen die ook tot de heiden zou komen. (Gal 3:14: 'Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen in Jezus Christus, opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof.')
Hier belooft God al dat er ooit een zegen zal uitgaan tot de hele wereld, maar er staat niet dat het verbond voor de hele wereld open zal komen te staan.
Als je de zegen van het verbond ontvangt, dan deel je ook in het verbond zelf. Want het verbond is opgericht met als doel om te zegenen. Dat wordt nog duidelijker als we het griekse woord diatheke (verbond/testament) bezien. Iemand die een erfenis krijgt (dus zegen ontvangt uit die erfenis) deelt in die erfenis (verbond).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)