Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2017 14:44

3parels schreef:JA en dat is precies de reden waarom de zuigelingendoop zo hardnekkig is. De dwaling is dat deze doop gezien wordt als liefde van God. Maar dat zou betekenen dat ongedoopte zuigelingen minder liefde van God krijgen. En dat is nou echt niet waar. Want de zuigelingen van de baptisten krijgen precies hetzelfde als de gedoopte zuigeling.

Sorry 3parels, maar dit is zo'n onzinnige bewering. Waar haal je dit nu vandaan?
De liefde van God is zelfs voor de onbekeerde groot!
Anders zaten wij hier nu niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 30 okt 2017 15:11

Johan:
Maar het gebeurt wel bij jou in de kerk.


Wie zegt dat? Het gebeurt in alle kerken waar de bloedband als criterium voor de doop gehanteerd wordt

hmmmm, volgens mij is dat niet de bedoeling van de doop toch?
dan kun je spreken van een dwalen lijkt mij...


Nee niet de bedoeling, maar het is wel de praktijk.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor benefietdiner » 30 okt 2017 19:54

Ik vraag mij inmiddels af na 180 pagina’s of het kind van de topicstarter, die na gezondheid inmiddels 4 jaar moet zijn, gedoopt is of dat ze in een labyrint zijn beland en het niet meer zien zitten.

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 10 nov 2017 13:00

Ik kreeg bericht van een nieuwe reactie van Bambi, maar zie dat die inmiddels ook al verwijderd is. Toch betreft dit alles direct die door de kinderdoop ontstane massale dooppraktijk.
Want dat volk dat een liederlijk leven leidde was in de RKK als baby gedoopt. En de Reformatie heeft die doop altijd erkend omdat zij in de naam van de Vader, de Zoon en de H.Geest geschied was.gr: ereunao

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor coby5 » 10 nov 2017 20:35

benefietdiner schreef:Ik vraag mij inmiddels af na 180 pagina’s of het kind van de topicstarter, die na gezondheid inmiddels 4 jaar moet zijn, gedoopt is of dat ze in een labyrint zijn beland en het niet meer zien zitten.

Dat vraag ik me ook altijd af als ik dit topic zie. Tegen de tijd dat we eruit zijn is het kind al volwassen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Johan100 » 10 nov 2017 20:48

Ik ben er al uit hoor, coby5. En ik heb nog steeds geen goede Bijbelse argumenten gezien voor de babydoop.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 10 nov 2017 22:00

Ik ben er al uit hoor, coby5. En ik heb nog steeds geen goede Bijbelse argumenten gezien voor de babydoop.

En ik ook niet, maar er valt naar mijn gevoel best mee te leven zolang men dat verbond met Abraham niet als bewijs gebruikt. Want dat is nooit op de kerk overgegaan!

Jedidjas
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2017 15:19

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Jedidjas » 10 nov 2017 22:09

Na al die 180 pagina's discussie heb ik het idee dat sommige mensen iets heel belangrijks over het hoofd zien en het belangrijkste vergeten . Stop met discusseren en vraag in overgave in gebed of de Heilige Geest je de waarheid wil laten openbaren. Hij wordt immers de Geest van de Waarheid genoemd!! Ik heb het zelf ook gedaan en Hij heeft het me inderdaad geopenbaard . Gods Woord is erg duidelijk hierin als de Heilige Geest je het licht erop laat schijnen. Ik hoop en bid dat jullie dit allemaal zullen vragen in volledige overgave.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor gravo » 10 nov 2017 22:36

Jedidjas schreef:Na al die 180 pagina's discussie heb ik het idee dat sommige mensen iets heel belangrijks over het hoofd zien en het belangrijkste vergeten . Stop met discusseren en vraag in overgave in gebed of de Heilige Geest je de waarheid wil laten openbaren. Hij wordt immers de Geest van de Waarheid genoemd!! Ik heb het zelf ook gedaan en Hij heeft het me inderdaad geopenbaard . Gods Woord is erg duidelijk hierin als de Heilige Geest je het licht erop laat schijnen. Ik hoop en bid dat jullie dit allemaal zullen vragen in volledige overgave.

Dat is op zich een boeiende suggestie. Stoppen met discussiëren en in plaats daarvan bidden of je de waarheid direct van de Heilige Geest geopenbaard mag krijgen. Kennelijk een begaanbare weg, want Jedidjas heeft antwoord. De vraag die je wist dat zou komen is natuurlijk: "Jedidjas, vertel ons..wat is het antwoord?"

Ongeacht of Jedidjas dit antwoord met ons wil delen (waarmee hij de discussie definitief zou weten te beslechten met argumenten van hogerhand), heb ik nog wel een algemene vraag bij deze methode: is het zo dat het antwoord dat de Heilige Geest direct aan iemand openbaart bij alle gelovigen altijd precies hetzelfde antwoord is?
Als dat zo is, ben ik nóg benieuwder naar het door Jedidjas verkregen antwoord. Want dat moet dan het definitief uitsluitsel zijn op de vragen rond kinderdoop / volwassendoop. (Dat was toch het onderwerp van dit topic.)
Maar als dat niet zo is, dan blijven we aangewezen op onze eigen overdenkingen en interpretaties van de Heilige Schrift. Dan blijft de één dit vinden en de ander dat, zoals het al eeuwen gaat.

Dank dus voor deze boeiende suggestie, maar wat mij betreft behoeft deze nog enige toelichting.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor coby5 » 12 nov 2017 15:29

Jedidjas schreef:Na al die 180 pagina's discussie heb ik het idee dat sommige mensen iets heel belangrijks over het hoofd zien en het belangrijkste vergeten . Stop met discusseren en vraag in overgave in gebed of de Heilige Geest je de waarheid wil laten openbaren. Hij wordt immers de Geest van de Waarheid genoemd!! Ik heb het zelf ook gedaan en Hij heeft het me inderdaad geopenbaard . Gods Woord is erg duidelijk hierin als de Heilige Geest je het licht erop laat schijnen. Ik hoop en bid dat jullie dit allemaal zullen vragen in volledige overgave.

Ja. Mijn kinderen zijn nog geen 12 en hebben wel hun hart aan de Heer gegeven, zijn gedoopt in de Heilige Geest, mogen het avondmaal nemen, maar dopen mocht niet. Hoe meer ik erover las, des te meer had ik iets van: dat slaat nergens op die leeftijdsgrens van 12 jaar. Maar ja, ik kan niet tegen de vader van m'n kinderen zeggen: joh je hebt het weer helemaal fout en luister naar mij. Dus vandaag hadden we een gebedsdienst en ik bad: God laat het hem zien. En na de dienst zegt m'n zoon: ma! Ik mag nu gedoopt worden van papa!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 15 nov 2017 15:03

In het RD staat nu een serie over eerwaarde heren en hulppredikers.
Dit type van voorgangers verdwijnt stilaan, maar dit terzijde.
Maar deze zinnen troffen mij:

Zijn ouders waren goed kerkelijk meelevend, zegt Van der Galiën. „Vader kende een ander leven. Hij had altijd de begeerte om ergens een plekje te mogen ontvangen in de wijngaard om de daden des Heeren te verkondigen.

Er lag vooralsnog wel een probleem. Het gezin kerkte trouw in Broeksterwoude, maar vader had moeite met de kinderdoop. En dus bleef Van der Galiën ongedoopt en kon hij ook geen belijdenis doen.

De ouders van de heer van der Galiën waren chr. ger., de kerk waar ik ook lid van ben.
Ik vond het best wel bijzonder om te lezen.
OOK KERKELIJKE ZWERVERS KOMEN EENMAAL THUIS
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor 3parels » 15 nov 2017 16:22

Chaya schreef:Sorry 3parels, maar dit is zo'n onzinnige bewering. Waar haal je dit nu vandaan?
De liefde van God is zelfs voor de onbekeerde groot!
Anders zaten wij hier nu niet.


Dat is precies wat ik wil beweren!! Uit het woordje 'zelfs' lees ik dat je dus denkt dat God een liefde heeft voor de godsdienstige mens en zelfs ook nog voor de wereld, misschien interpreteer ik nu verkeerd, verbeter me dan maar. Maar zo zit het niet. God heeft niet de kerkelijke wereld lief en zelfs de onbekeerde.... HIJ HEEFT DE HELE VERLOREN WERELD LIEF MET EEN EVEN ZO GROTE LIEFDE.
De liefde voor een verloren wereld is zo groot dat God Zijn eniggeboren Zoon zond. En een ieder (gedoopt/niet-gedoopt, kerkelijk/ niet-kerkelijk) kan met deze tekst naar GOd toe gaan... en zeggen: daar staat t Heere... ik geloof!
Wat een gedoopt voorhoofd dan meer heeft dan een ongedoopt voorhoofd?? Zo hoorde ik onze ds zeggen: een gedoopt kind is begraven in Christus! Pardon: dat is net zoiets als een gedoopt kind is gestorven aan zijn oude mens (kortom: wedergeboren dus!)... echt niet waar!
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 15 nov 2017 17:05

3parels schreef:Wat een gedoopt voorhoofd dan meer heeft dan een ongedoopt voorhoofd??


Interessant - dan kun je mij vast uitleggen wat er bedoeld wordt in Marcus 16.

Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Johan100 » 15 nov 2017 17:07

Gedoopt met de Heilige Geest, Rotterdam. Weet je dat nu nog niet na zoveel pagina's discussie?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bambi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Bambi » 15 nov 2017 18:07

De doop is in principe ingesteld om de erfzonde af te wassen, omdat er zoveel kinderen overleden
Daar kwamen meer redenen bij o.a dat het kind dan uit de handen van de duvel gered werd

http://www.vatican.va/roman_curia/congr ... io_fr.html

Google vertaalt het redelijk goed


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten