Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 18 sep 2017 13:12

mona schreef:Nee, mijns niet. Er is toch maar 1 doop? ik lees niet dat de Heere Jezus verschillende dopen ingesteld heeft, voor verschillende omstandigheden.

Dus wat is dan de zin om over te gaan tot een baptistenleer, als je alreeds gedoopt bent?
mona schreef:Hij baant mijn weg. Als ik uit mijn gemeente moet gaan: dan ga ik. Als ik moet blijven: dan blijf ik.
Van Bunyan werd in zijn tijd ook gezegd dat hij een sektariër was, toen hij een andere doopvisie kreeg. Gelukkig waren de ouders van Spurgeon ruimhartig, zij waren bij de overdoop van hun zoon.

Zou de Heere echt van ons vragen om opnieuw gedoopt te worden? Ik kan daar niet bij.
mona schreef:om mezelf af te zetten tegen iets waar ik nooit onderzoek naar had gedaan.

Vorige week zondag en gisteren ook weer, kwam in de preek naar voren dat het niet de geleerde bijbelkenners waren, die Jezus prees.
Ook werden zij niet als eerste geroepen.
Integendeel, de schriftgeleerden en farizeëers werden berispt, vanwege hun woorden en daden.
Ook Petrus werd eens bestraft en was hij niet goed bezig (in mensen ogen)?

De geschriften van onze oud- en kerkvaders moeten wij koesteren, zeker waar, dat zij niet allemaal op één lijn lagen, is ook waar, maar het kan wel naast elkaar bestaan.
Maar ik denk niet dat wij een soort navolgers van oudvaders moeten worden, het voorbeeld van Bunyan.
Eens gedoopt, altijd gedoopt, is mijn visie.

Vaak komt het verachte, het eenvoudige naar voren in het evangelie. Niet de gravers, noch de vernieuwers.
Als je tussen mensen zit van wie de gedachten versluierd zijn, doet het er allemaal niet meer toe. Misschien hebben zij ook ooit fel van leer getrokken, zware discussies gevoerd, zelfs voorganger geweest, maar uiteindelijk leidt het tot niets.
Het gaat erom, weet de Heere van mij af, ken ik de Heere, als mijn borg en Zaligmaker.
Moet je daartoe opnieuw gedoopt worden? Ik zeg nee.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Cathy » 18 sep 2017 14:03

naamloos schreef:kHeb er niets op tegen om ook buiten Bijbelse bronnen te gebruiken. Echter als daaruit blijkt dat de babydoop gebruikelijk was wil dat nog steeds niet zeggen dat Jezus en de apostelen dat zo geleerd en geboden hebben.
Hoe er ook mee omgegaan werd, de opdracht was niet om je hele huis te laten dopen.

Nee, dat klopt. Maar ik denk (nog steeds) dat het een logisch gevolg was wat nergens wordt verboden.
Wij moeten onze kinderen niet laten dopen; wij mogen dat.

Het kan dus goed zijn dat bij de 'huisteksten' als vanzelfsprekend de babys waren uitgesloten. (net zoals Elkana met heel zijn huis naar de offerdienst ging, maar Hanna en de kleine Samuël toch achter bleven).

Dus Elkana met heel zijn huis = Peninna :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 18 sep 2017 14:45

Cathy schreef:Nee, dat klopt. Maar ik denk (nog steeds) dat het een logisch gevolg was wat nergens wordt verboden.
Wij moeten onze kinderen niet laten dopen; wij mogen dat.
Ik denk dat het alleen geoorloofd is als je met heel je ​hart​ gelooft. Hand. 8.
Of, zoals Paulus het zegt, wanneer we met Christus gestorven, begraven en weer opgestaan zijn. (wedergeboorte)
Johannes vat die twee mooi samen: Ieder die gelooft dat ​Jezus​ de ​Christus​ is, is uit God geboren.

Wel kan ik me goed voorstellen dat het logisch gevonden werd. Ze waren, op goede gronden, gewend aan collectief denken.
Cathy schreef:Dus Elkana met heel zijn huis = Peninna
Uhmm, nee Peninna had kinderen, en Hanna en Samuël hoorden in principe ook bij heel zijn huis.
Maar hij ging alleen met Pininna en hun kinders op stap. Dus heel zijn huis was hier zonder Hanna en Samuël.
Laatst gewijzigd door naamloos op 19 sep 2017 06:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mona » 18 sep 2017 21:41

Chaya schreef:Dus wat is dan de zin om over te gaan tot een baptistenleer, als je alreeds gedoopt bent?

Ik ben als kind gedoopt omdat mijn ouders mij als kind hebben laten dopen.
dat hebben zij gedaan omdat zij vonden dat zij dat moesten doen, en ik ben blij dat zij een keuze hebben gemaakt waarvan zij met heel hun hart dachten dat dat de Bijbelse weg was.
Maar mijn visie is daarin anders geworden. Ik kan de Bijbelse opdracht van de Heere Jezus niet negeren: onderwijs, geloof, doop.
Hoe meer je de Bijbel daarop onderzoekt, hoe meer zaken er tot zijn recht komen.

Chaya schreef:Zou de Heere echt van ons vragen om opnieuw gedoopt te worden? Ik kan daar niet bij.

Vanuit jouw visie kan ik die vraag heel goed begrijpen. Ik neem je dat ook helemaal niet kwalijk. Trouwens, ik laat het aan de Heere over wat mijn weg is. Dat had ik al eerder aangegeven. Zonder duidelijkheid of ik gedoopt moet worden, laat ik mijn niet dopen. Ik doe niet mee aan een hype ofzo. Het enige wat ik wil is Zijn wil te doen.

Chaya schreef:Vorige week zondag en gisteren ook weer, kwam in de preek naar voren dat het niet de geleerde bijbelkenners waren, die Jezus prees.Ook werden zij niet als eerste geroepen.Integendeel, de schriftgeleerden en farizeëers werden berispt, vanwege hun woorden en daden.Ook Petrus werd eens bestraft en was hij niet goed bezig (in mensen ogen)?De geschriften van onze oud- en kerkvaders moeten wij koesteren, zeker waar, dat zij niet allemaal op één lijn lagen, is ook waar, maar het kan wel naast elkaar bestaan.Maar ik denk niet dat wij een soort navolgers van oudvaders moeten worden, het voorbeeld van Bunyan.

Mmmm, schaar je mij nu onder de Schriftgeleerden en de farizeeërs? Ik ga er maar vanuit van niet. :wink:
Je zou ook het voorbeeld van de mensen uit Berea aan kunnen halen, die de schriften onderzochten of het wel zo was wat men verkondigde.
Het gaat er maar om wat je hartgesteldheid is! Wil je je leven inrichten naar wat Hij vraagt, of wil je wettisch naar de letter leven, en vooral anderen daar op oordelen? Dat is het verschil.

Chaya schreef:Eens gedoopt, altijd gedoopt, is mijn visie.

Dat snap ik.

Chaya schreef:Vaak komt het verachte, het eenvoudige naar voren in het evangelie. Niet de gravers, noch de vernieuwers.Als je tussen mensen zit van wie de gedachten versluierd zijn, doet het er allemaal niet meer toe. Misschien hebben zij ook ooit fel van leer getrokken, zware discussies gevoerd, zelfs voorganger geweest, maar uiteindelijk leidt het tot niets.

Mmmm, schaar je mij nu onder de gravers en de verniewers? En dat mijn gedachten versluierd zijn? ik ga er maar van uit van niet :wink:
Je zou ook het voorbeeld van de mensen uit Berea aan kunnen halen, die de schriften onderzochten of het wel zo was wat men verkondigde.
Het gaat er maar om wat je hartgesteldheid is! Onderzoek je Zijn wil in Zijn Woord, graaf je in dat Woord? Dan wil ik wel een graver zijn!

Chaya schreef:Het gaat erom, weet de Heere van mij af, ken ik de Heere, als mijn borg en Zaligmaker.

Juist daar gaat het om. En ik hoef mij er niet voor te schamen dat ik dat - uit genade! - mag zeggen.
Als jij dat ook mag zeggen dan hoeven we elkaar niet te veroordelen.

Chaya schreef:De geschriften van onze oud- en kerkvaders moeten wij koesteren, zeker waar, dat zij niet allemaal op één lijn lagen, is ook waar, maar het kan wel naast elkaar bestaan.Maar ik denk niet dat wij een soort navolgers van oudvaders moeten worden, het voorbeeld van Bunyan.
Soms denk ik wel eens: als het over een ander onderwerp was gegaan dan de doop, dan hadden we juist wel een voorbeeld aan de oudvaders moeten nemen. Maar van de doop hoeft dan dat even niet.
Voor mij is het niet een voorbeeld, maar wel een bemoediging.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Dies

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Dies » 19 sep 2017 13:01

Chaya schreef:Zou de Heere echt van ons vragen om opnieuw gedoopt te worden? Ik kan daar niet bij.

Dat kan een ander niet voor - in dit geval Mona - beslissen.
Dopen is overigens niet noodzakelijk. God hoeft er niet door overtuigd te worden. Ook in de gereformeerde termen zou je kunnen zeggen dat de doop maar een teken is en niet de betekenende zaak zelf. Strikt gereformeerd gezien zijn ongedoopte kinderen van gelovige ouders toch in het verbond begrepen.

40 jaar geleden heb ik me laten dopen hoewel ik als baby al besprenkeld was. Ik heb er nooit spijt van gehad hoewel ik me wel eens heb afgevraagd of het niet beter was om het niet te doen. Het gaf namelijk nogal gedoe met (schoon)familie. Wat mij betreft was het niet zoiets als "overdopen". Het enige dat gedoopt werd toen ik pakweg 5 maanden oud was waren de vingers van de dominee; ik werd vervolgens met die natte vingers besprenkeld. :lol:
Toen ik als volwassene gedoopt werd was dat door onderdompeling. Mijn doop was niet een vorm van toelaten als lid van een gemeente en in een evangelische gemeente heb ik me ook nooit thuis gevoeld en ook ben ik nooit lid geweest van een evangelische gemeente. Gevolg is dan dat je gewoon lid van de kerk blijft of als de lucht geklaard is weer lid word. Recent las ik in een beleidsplan van een naburige hervormde gemeente dat "overdopers" niet welkom waren aan het Heilig Avondmaal of in een lerende functie mits er schuldbelijdenis werd gedaan [-X . In sommige gemeenten ben je dus nooit meer volwaardig lid. bezint dus eer je begint :-k

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 19 sep 2017 13:21

mona schreef:Vanuit jouw visie kan ik die vraag heel goed begrijpen. Ik neem je dat ook helemaal niet kwalijk. Trouwens, ik laat het aan de Heere over wat mijn weg is. Dat had ik al eerder aangegeven. Zonder duidelijkheid of ik gedoopt moet worden, laat ik mijn niet dopen. Ik doe niet mee aan een hype ofzo. Het enige wat ik wil is Zijn wil te doen.

Daar ging ik ook wel van uit hoor.
mona schreef:Mmmm, schaar je mij nu onder de Schriftgeleerden en de farizeeërs? Ik ga er maar vanuit van niet.

Nee hoor, maar ik vond het voor mezelf zo opvallend dat het in meerdere preken werd benoemd.
Onderzoekt de Schriften. Maar wel bidden om wijsheid.
mona schreef:Je zou ook het voorbeeld van de mensen uit Berea aan kunnen halen, die de schriften onderzochten of het wel zo was wat men verkondigde.
Het gaat er maar om wat je hartgesteldheid is!

Maar ik waan mij niet zo wijs als de mensen uit Berea. Mijn hartsgesteldheid is eigenlijk wel dat ik graag uitleg wil.
Dies schreef:40 jaar geleden heb ik me laten dopen hoewel ik als baby al besprenkeld was. Ik heb er nooit spijt van gehad hoewel ik me wel eens heb afgevraagd of het niet beter was om het niet te doen. Het gaf namelijk nogal gedoe met (schoon)familie. Wat mij betreft was het niet zoiets als "overdopen". Het enige dat gedoopt werd toen ik pakweg 5 maanden oud was waren de vingers van de dominee; ik werd vervolgens met die natte vingers besprenkeld.

De ene predikant laat een paar druppels vallen en de ander schept driemaal zijn hand vol.
Ik denk dat dit als zodanig niks uitmaakt.
Het "gevaar" van deze dingen kan zijn, dat je er nooit over uitgesproken raakt. Want wanneer is een doop dan wel geldig?
Moet je koppie onder? Mag je op een bankje knielen met je hoofd licht achterover en druppelt de dominee dan nogmaals water op je?
Sommige mensen vinden het zo belangrijk om de jordaandoop te ondergaan. Het water wordt zelfs daartoe overgevlogen als dat moet.
We moeten denk ik oppassen om niet al te zeer aan werkheiligheid te doen.
De uiterlijke kenmerken als zaligmakend te duiden.
Ik vind het persoonlijk al lastig genoeg om te doen wat ik me op zondagavond voornam. Maar hoe vaak schiet het langere bijbellezen er soms niet in :oops: of zit ik te knikkebollen boven mijn dagboekje.
De praktijk van de drukke alledag is zo vaak dat ik te weinig tijd aan de Heere besteed.
Dat is niet om vroom te praten, dat is gewoon zo.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 19 sep 2017 13:47

146 pag. over kinder-of geloofsdoop! Nu, wat mij betreft, ik kan met allebei heel goed leven, al heb ik persoonlijk een voorkeur voor de doop op geloofsbelijdenis. Zelf ben ik ook als baby gedoopt en pas op mijn 29e jr tot geloof gekomen. Maar ik heb nooit roeping of behoefte gehad om mij nog een keer te laten dopen. Want als die doop in de Naam van de Drieënige God geschiedt is is zij m.i. rechtsgeldig. Want het accent behoort bij Hem niet bij het geloof van de mens te liggen en Zijn beloften gaan altijd aan het geloof vooraf, anders valt er niets te geloven! Als dus later het geloof hierbij komt is m.i. de zaak compleet. En de praktijk bewijst dat als godvrezende ouders in het geloof hun kind laten dopen God dat geloof met Zijn zegen kroont en er toch Zijn kerk door gebouwd heeft al is het van het begin niet zo geweest. Ik meen dat het J.H.Gunning was die eens gezegd heeft: ’Als de Heere Jezus een kerk binnenkwam waar net een kind gedoopt werd zou Hij zeggen. ‘Ho,ho, zo was het niet bedoeld, maar ga nu maar door’ .Maar die dolgedraaide verbondsopvatting die de doop i.p.v. de besnijdenis zet zou Hij zeker niet goedkeuren.

Want het kwalijke van de zaak is juist dat beroep op het verbond met Abraham Dat ‘bewijs’ is vals; de doop is geen sacrament van het verbond met Abraham, dat is en blijft de besnijdenis, maar van het N.V. en is ook nooit op de kerk overgegaan, daar is geen enkel bewijs voor in de Schrift te vinden.
Voor hoe dat volgens de Schrift ligt met de verschillende verbonden verwijs ik naar mijn concept voor een alternatieve verbondstheologie in het laatste bericht van pag.145

Dies

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Dies » 19 sep 2017 14:10

Chaya schreef:De ene predikant laat een paar druppels vallen en de ander schept driemaal zijn hand vol.
Ik denk dat dit als zodanig niks uitmaakt.
Het "gevaar" van deze dingen kan zijn, dat je er nooit over uitgesproken raakt. Want wanneer is een doop dan wel geldig?
Moet je koppie onder? Mag je op een bankje knielen met je hoofd licht achterover en druppelt de dominee dan nogmaals water op je?
Sommige mensen vinden het zo belangrijk om de jordaandoop te ondergaan. Het water wordt zelfs daartoe overgevlogen als dat moet.
We moeten denk ik oppassen om niet al te zeer aan werkheiligheid te doen.
De uiterlijke kenmerken als zaligmakend te duiden.

Of het nu een paar druppels zijn of een paar handen; het blijft natuurlijk veel te weinig water om er een mens in te dopen in de ware betekenis van het woord 'dopen'. :mrgreen:

Overigens ben ik er voorstander van dat ieder hierin vrij is te handelen naar beste inzicht. Er staat nergens in de bijbel dat kinderen gedoopt moeten worden. Ook staat nergens dat het niet mag. Waarbij ik wel wil melden dat Eureunao helemaal gelijk heeft dat het verbondsmotief nergens in de bijbel aan de doop wordt gelinkt. Zelfs niet als Paulus de kinderen van de gelovigen 'heilig' noemt!
Maar in elk geval weg met de gewetensdwang: weg met de kerkelijke blokkades die de gemeente moeten vrijwaren van leden die de traditionele kinderdoop bijbels niet zien zitten. Het is schandalig dat juist die groep als melaatsen wordt behandeld.
En dat terwijl er zoveel kwaad bestaat dat echte geestelijke blokkades opwerpt in de christelijke gemeente.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 19 sep 2017 14:17

ereunao schreef:146 pag. over kinder-of geloofsdoop! Nu, wat mij betreft, ik kan met allebei heel goed leven, al heb ik persoonlijk een voorkeur voor de doop op geloofsbelijdenis.

Ik kan ook heel goed met allebei leven, mijn echtgenoot is een geloofsdoper.
Maar hij is niet bij de Bijbel opgevoed.
Ik wel.
Ik hoef niet meer te kiezen, ik zal geen kind meer ten doop houden. Maar stel dat dit wel zo zou zijn, dan is dat toch wel heel lastig.
Want de praktijk kan dan zijn, oudste 3 kinderen gedoopt, de laatste 2 niet. Gewoon een voorbeeld.
In onze kerk is laatst een baby gedoopt, alleen de moeder hield het ten doop, de vader is slechts "meelevend". Gelukkig niet vijandig, dat is al een Zegen. Maar ik vond het wel verdrietig toen ik haar alleen zo zag staan, met haar 2 kindjes.
Dan haal ik persoonlijk daar toch wel een Troost uit, voor deze moeder dus.
ereunao schreef:Want het kwalijke van de zaak is juist dat beroep op het verbond met Abraham Dat ‘bewijs’ is vals; de doop is geen sacrament van het verbond met Abraham, dat is en blijft de besnijdenis, maar van het N.V. en is ook nooit op de kerk overgegaan, daar is geen enkel bewijs voor in de Schrift te vinden.

Ezechiël 36, vers 37
Alzo zegt de Heere Heere: Daarenboven zal Ik hierom van het huis Israels verzocht worden, dat Ik het hun doe; Ik zal ze vermenigvuldigen van mensen, als schapen.
Gelijk de geheiligde schapen, gelijk de schapen van Jeruzalem op hun gezette hoogtijden, alzo zullen de eenzame steden vol zijn van mensenkudden; en zij zullen weten, dat Ik de Heere ben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Radical » 19 sep 2017 15:00

In de Bijbel laten mensen zich dopen bij hun bekering.
Zo is er bijvoorbeeld de cipier, die Paulus moest bewaken. God brak de deuren van de gevangenis open, zodat Paulus vrij naar buiten kon wandelen. Het gevolg was dat deze cipier tot geloof kwam. Lees wat er gebeurde:

‘En ze verkondigden hem en al zijn huisgenoten de boodschap van de Heer. Nog in dat nachtelijk uur nam hij hen mee om hun wonden uit te wassen. Meteen daarna liet hij zich dopen met allen die bij hem hoorden.’ (Handelingen 16:30-34)

Toen de boodschap van het evangelie aan de mensen te Korinthe gebracht werd, lieten ze zich ook onmiddellijk dopen:

‘En vele van de Korintiers, die hem hoorden, geloofden en lieten zich dopen’ (Handelingen 18:8)

Hetzelfde vond plaats op de dag dat de heilige Geest Jeruzalem overweldigde, en Petrus tot de menigte sprak in de kracht van Gods vuur:

‘En hij deed de dringende oproep: ‘Laat u redden uit deze verdorven wereld!’ Zij die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; die dag sloten zich ongeveer drieduizend mensen bij hen aan.’ (Handelingen 2:37-40)

Veel mensen denken dat de doop iets is waarover je diep moet nadenken en waar je zogezegd ‘klaar’ voor moet zijn. Maar dat is niet wat de Bijbel zegt.

‘En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam.’ (Handelingen 22:16)

Laat je niet weerhouden van deze stap in gehoorzaamheid aan God.
Als je in je kerk niet gedoopt kunt worden, zoek dan een christelijke broer of zus, die je hier even mee wil helpen, in alle eenvoud en gehoorzaamheid. Het enige wat je nodig hebt om je te laten dopen, is: water!

En de kinderdoop dan?
Jezus Christus was als kind ook aan God opgedragen en wel door twee uitzonderlijke gezegende profeten, bij de tempel in Jeruzalem. Hoeveel meer zegen kun je als kind meekrijgen dan dit? Jezus was trouwens de Zoon van God, Hij was zelf God in mensengedaante. En toch… liet Hij zich dopen, toen Hij als volwassene aan zijn dienst voor zijn hemelse Vader begon. Zo liet Hij een voorbeeld na voor ons allemaal.

Als Jezus Christus zich als volwassene liet dopen, kunnen wij dan beweren meer te zijn dan Hem en ons niet laten dopen?

lees verder in : bron https://www.ontdekgod.nl/bijbel-dopen-volwassendoop/
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor benefietdiner » 19 sep 2017 15:40

ereunao schreef:Voor hoe dat volgens de Schrift ligt met de verschillende verbonden verwijs ik naar mijn concept voor een alternatieve verbondstheologie in het laatste bericht van pag.145

Een alternatief voor de verbondsleer is bedelingenleer of dispensationalisme. Jij maakt ook een sterke scheiding tussen Gods plan met Israël en de Kerk en de scheiding tussen het oude verbond en het nieuwe verbond. De Wet van Mozes, zo geloven dispensationalisten, is gegeven aan Israël, als in een huwelijksverbond, en moet niet worden opgelegd aan heidenen.
Het alternatief bestaat al zij het dan door jou toegespitst.

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 19 sep 2017 17:41

Chhaya:
Ezechiël 36, vers 37
Alzo zegt de Heere Heere: Daarenboven zal Ik hierom van het huis Israels verzocht worden, dat Ik het hun doe; Ik zal ze vermenigvuldigen van mensen, als schapen.
Gelijk de geheiligde schapen, gelijk de schapen van Jeruzalem op hun gezette hoogtijden, alzo zullen de eenzame steden vol zijn van mensenkudden; en zij zullen weten, dat Ik de Heere ben.


Het gaat in Ezech.36 over de zegeningen die de Heere zal geven aan het land en het volk Israël in het messiaanse rijk. Als zij weer in het land zullen wonen en Hij hun hart besneden zal hebben. vs 26. Wat heeft dit met de doop te maken?

Dies:
Overigens ben ik er voorstander van dat ieder hierin vrij is te handelen naar beste inzicht. Er staat nergens in de bijbel dat kinderen gedoopt moeten worden. Ook staat nergens dat het niet mag. Waarbij ik wel wil melden dat Eureunao helemaal gelijk heeft dat het verbondsmotief nergens in de bijbel aan de doop wordt gelinkt. Zelfs niet als Paulus de kinderen van de gelovigen 'heilig' noemt!
Maar in elk geval weg met de gewetensdwang: weg met de kerkelijke blokkades die de gemeente moeten vrijwaren van leden die de traditionele kinderdoop bijbels niet zien zitten. Het is schandalig dat juist die groep als melaatsen wordt behandeld. En dat terwijl er zoveel kwaad bestaat dat echte geestelijke blokkades opwerpt in de christelijke gemeente.[/quote]

Ha Dies, oer-gezellig jou hier weer eens te mogen ontmoeten. Ik heb je als een goed debater leren kennen, dus ik zou zeggen maak je borst maar nat jongen. En onthoudt dat mijn naam geen euro- maar ereunao is Zoals je gezien hebt heb ik een concept voor een alternatieve verbondtheologie geschreven, dus ik zou zeggen: ; denk eens met mij mee en kijk jij hier ook eens naar, Want hier zit wel de crux, de cruciale denkfout in deze hele discussie! Dat blijkt ook weer duidelijk uit de reactie van Chaya die de profetie van Israël aftrekt en zelfs op de doop toepast. De doop wordt idd. nergens direct aan een verbond gelinkt, maar als teken van de afwassing der zonden wijst zij wel degelijk op het bloed van het N.V.

benefiet:
[
Een alternatief voor de verbondsleer is bedelingenleer of dispensationalisme. Jij maakt ook een sterke scheiding tussen Gods plan met Israël en de Kerk en de scheiding tussen het oude verbond en het nieuwe verbond. De Wet van Mozes, zo geloven dispensationalisten, is gegeven aan Israël, als in een huwelijksverbond, en moet niet worden opgelegd aan heidenen.
Het alternatief bestaat al zij het dan door jou toegespitst.


Dat alternatief bestaat idd. al, maar het punt is dat de geref. verbondsleer het grote struikelblok gebleven is voor het recht verstaan van de bijbelse verbonden en daarmee van de doop en ook het H.A. als sacramenten van het N. V. voor de gelovigen uit de heidenen totdat Hij komt.Gereformeerden zijn aan hun verbondsleer verknocht zoals Rome aan zijn eigen leer, maar het moet toch echt op de helling als je een juist zicht op Israël en de doop wilt krijgen.En dat Gods plan met Israël een ander is dan met de Gemeente leert de Schrift ook duidelijk. Want het is een andere relatie; Israël is het aardse volk en de Gemeente de hemelse bruid van de Koning.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 19 sep 2017 18:15

Dies schreef:Er staat nergens in de bijbel dat kinderen gedoopt moeten worden. Ook staat nergens dat het niet mag.
Dat klopt, maar als je iets in iemands naam doet dan moet dat wel ergens vandaan komen.
Je kunt niet zomaar iets uit naam van een ander zeggen omdat je zelf denkt dat hij het daar wel mee eens zal zijn.
Ik kan uit naam van Rutte gevangene X wel gratie toezeggen, maar daar heb ik geen enkel recht toe want Rutte heeft mij dat niet opgedragen.
Om iets in de naam van een ander te doen moet ik zijn of haar uitdrukkelijke toestemming hebben lijkt mij.

Ik doop u in de naam van de Vader, Zoon en de Heilige Geest betekent dan eigenlijk, dat degene die doopt, in de naam van de 3-ene God zegt dat de baby in Christus Jezus door de doop met Hem gestorven, begraven en weer opgestaan is. Is dat waar? Hoe weet hij dat?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Jesaja40 » 19 sep 2017 18:41

naamloos citeert:

Om iets in de naam van een ander te doen moet ik zijn of haar uitdrukkelijke toestemming hebben lijkt mij.

Ik doop u in de naam van de Vader, Zoon en de Heilige Geest betekent dan eigenlijk, dat degene die doopt, in de naam van de 3-ene God zegt dat de baby in Christus Jezus door de doop met Hem gestorven, begraven en weer opgestaan is. Is dat waar? Hoe weet hij dat?


Een zeer sterk argument. En Bijbels gezien juist, want een ieder die tot geloof komt mag door het watergraf heen opstaan in een nieuw leven. Is dat leven dan direct volmaakt? De Bijbel leert ons dat mensen vallen en weer opstaan. De kinderdoop is een keuze van de ouders en niet van het kind. De besnijdenis voor de jongens is een gebod en daar dienen Joodse ouders zich aan te onderwerpen. Bovendien is het op de 8e dag het meest veilige moment van het kind en krijgt het direct daarna zijn naam.

aan allen:

Ik zie uw reacties vanuit Joodse zijde en bemerk bij velen onder u een andere visie. Daar kan en wil ik geen waardeoordeel over geven. Ik kan alleen maar aangeven dat de Bijbelse doop een persoonlijke keuze is iedereen die tot het volle besef is gekomen: nu is het zover, ik kan niet anders dan gevolg geven aan de Bijbelse doop en mij laten onderdompelen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor GDK » 19 sep 2017 19:44

naamloos schreef:Je kunt niet zomaar iets uit naam van een ander zeggen omdat je zelf denkt dat hij het daar wel mee eens zal zijn.
Ik doop u in de naam van de Vader, Zoon en de Heilige Geest betekent dan eigenlijk, dat degene die doopt, in de naam van de 3-ene God zegt dat de baby in Christus Jezus door de doop met Hem gestorven, begraven en weer opgestaan is. Is dat waar? Hoe weet hij dat?


Dat weet hij doordat het kindje uit gelovige ouders geboren is en lid is van de gemeente die zalig wordt. God is een God van kleine kinderen! Zo simpel is het, volgens mij.
En de kerk doopt kinderenniet zomaar, dat is een karikatuur. Daar is lang over nagedacht en over gebeden. En -om het maar even brede te trekken- niet alleen over de doop van kinderen is nagedacht, maar bijvoorbeeld ook over de drie-eenheid die jij boven zomaar te berde brengt. En die -als we eerlijk zijn- ook best lastig bijbels te funderen is. Je ziet dus, als we zo beginnen is het einde zoek en blijven we nergens. Want dan moeten we -zoals Calvijn ergens fijntjes opmerkt- zelfs ook vrouwen verbieden avondmaal te vieren, want daar is ook geen explicitiete bijbeltekst van te vinden.

Alles wat de Heere niet heeft verboden is toegestaan.!
Vooruit met de geit!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten