Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Honesty

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Honesty » 18 okt 2016 07:11

hans0166 schreef:

wat een belachelijke off topic opmerking mbt iets wat voor andere Christenen heilig is. Je stelt jezelf hierdoor boven en buiten de kerkgeschiedenis. Hebt er niets van begrepen en gooit een slordige 2000 jaar geloof op de vuilnisbelt. De reformatie ziet het weliswaar anders, maar betekent niet dat hun kijk van de laaste 500 jaar de enige juiste is.

Voor de israelieten was de koperen staak ook heilig geworden, ze gingen deze vereren.
Daarom moest koning Hizkia deze vernietigen.
Offerplaatsen werden vernietigd.
Je zou bijna denken dat het ook een voorafschaduwing betrof van wat later deel van de "kerkgeschiedenis" werd, en de beeldenstorm en een correctie door de Reformatie.
Maar dat is inderdaad een ander onderwerp.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 18 okt 2016 07:24

Honesty schreef:
Zeg nu eens eerlijk, zou je niet dolblij zijn wanneer je kind bewust werd gedoopt als belijdenis van zijn/haar geloof, zoals dat in het NT ook werd gedaan?
Of heb je liever kinderen die het allemaal maar lariekoek vinden en de wereld dienen?


Mag ik jou iets vragen Honesty ?

"Het grootste twijfelpunt bij de evangelische benadering is de paradox van Gods onvoorwaardelijke liefde. Aan de ene kant houdt Hij onvoorwaardelijk van mij, maar eigenlijk alleen onder de voorwaarde dat je Jezus accepteert. Je moet dus je leven aan Hem geven en dan pas wordt de liefde onvoorwaardelijk.
Een kennis van mij, een evangelist, in een achterstandswijk vertelde me ;
Ik zag Antilliaanse jongens en meisjes in mijn buurt die op de tienergroep kwamen en hun leven aan Jezus gaven. Met passie en tranen. Ze waren er zo door gegrepen. Maar uiteindelijk konden ze hun sociale achtergrond toch niet ontsnappen en zijn sommigen tienermoeders en criminelen geworden.
Nu vraag ik jou ; Is daarmee de onvoorwaardelijke liefde van God dan weg? Worden ze nu door hun levenswijze naar de hel gestuurd?"

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Arco » 18 okt 2016 09:03

elbert schreef:Maar dat staat er dan expliciet bij. Als het er niet expliciet bijstaat, dan kun je toch gevoeglijk aannemen dat er geen uitzondering op de regel gemaakt wordt? De regel is namelijk dat een huisgezin in principe uit elk gezinslid bestaat.

In principe is elk huisgezin inclusief kinderen als die er zijn.
Of is het nu zo dat in principe de kinderen uitgesloten zijn van een gezin? Dat zou de wereld op zijn kop zijn. Het woord huisgezin veronderstelt ieder die daartoe behoort: man, vrouw, eventuele kinderen en eventuele slaven. Dat was in de oudheid zo en behoudens slaven is dat nu nog zo.

Dalethvav en jij proberen duidelijk te maken dat een "huis" niet per definitie inclusief kinderen is. Maar vertel me dan eens: wie maakt er "per definitie" dan wel deel uit van een gezin?
Mannen en vrouwen? Tja, je hebt ook eenoudergezinnen waar de vader of de moeder ontbreken. Je hebt zelfs gezinnen waar een minderjarig kind alle verantwoordelijkheden draagt.
Dus als je zo gaat redeneren maakt per definitie nog helemaal niemand deel uit van een gezin.
Maar in principe maakt iedereen deel uit van een gezin die daartoe behoort. Dus ook kinderen.
Dit is zo elementair dat het weinig zin heeft om er een discussie over te voeren.


De eerder genoemde voorbeelden zijn juist met expliciete benoeming van degene die inclusief waren. Juist daarom kan je “huis” niet automatisch opvatten als inclusief alles en iedereen.

Je geeft aan dat het elementair is, maar laten we helder hebben dat juist omdat het op geen enkele andere wijze expliciet genoemd wordt, namelijk dat het dopen van kinderen praktijk is, is het zo dat de teksten met “huisgezin” de enige aanwijzing daarvoor is. Dat vind ik te mager.

Op twee of drie getuigen staat een zaak. Als de kinderdoop alleen gebaseerd is op de teksten met “huisgezin”, dan heb ik maar één Schriftelijke aanwijzing.

Het breken van brood en het drinken van wijn, in de vorm van de gedachtenis aan de Heere Jezus, vinden we op meerdere plaatsen terug. Zoals in Luk. 24:35, Hand. 2:46, 20:7, etc. Voldoende getuigteksten dat het breken van brood een gewoonte is geworden. Op deze manier van getuigteksten, zijn die er dan voor de kinderdoop?

elbert schreef:Tja, je weet ook niet of een tempel uit stenen bestaat. Maar in principe ga ik daar toch maar vanuit. Nogmaals: het gaat niet om de casuistiek, maar om het principe. Ik hoop dat je het verschil tussen beide weet.


En een kerk heeft een toren? In de meeste gevallen wel, maar niet altijd. Zo is het ook met een huisgezin. Die kan bestaan uit kinderen, maar die kinderen zijn niet altijd zuigelingen.

Arco schreef:Het is niet zo dat er een verbinding is tussen “huis” en “doop”, maar er is een verbinding tussen “bekering” en “doop”.


elbert schreef:Het is beide het geval.


Wil u koffie of thee? Ja, lekker.

De Ethiopische man, die door Filippus gedoopt werd, daarvan weten we niet of zijn huisgezin ook gedoopt werd. Misschien had hij die niet, omdat het een eunuch was. En de huisgezinnen van Simon (Hand. 8:13), Crispus en Gajus (1 Kor. 1:14). In Hand. 8:12 lezen we dat er mannen en vrouwen werden gedoopt, maar er worden geen kinderen genoemd.

Arco schreef:Dat is wat te lezen valt in Hand. 2:38. Voor bekering is het nodig een bewust zijn van de zonde, daarvoor moet je weten wat zonden zijn en waarom het verkeerd is. Dat kan je niet van kinderen, zuigelingen, verwachten. Daarmee worden kinderen niet buiten de genade gehouden, maar onder de ouderlijke verantwoordelijkheid meegenomen. En laten we helder hebben dat de doop niet het middel tot genade is, maar een zichtbaar instrument voor de afwassing van de zonden.


elbert schreef:1. Je kunt bekering en geloof weldegelijk verwachten van kinderen, alleen kun je niet op die leeftijd het uiten daarvan verwachten. Dat mag later. Dat wil niet zeggen dat je om die reden ze de doop zou moeten onthouden.


Mijn kinderen weten als gevolg van mijn correctief optreden dat sommige dingen niet mogen. Alleen kan je dat bekering noemen? Zondekennis? Als zuigeling waren ze daar helemaal onwetend van. Hoe kan je dan bekering en geloof verwachten, terwijl duidelijk is vanuit de Bijbel dat er eerst bekering was en daarna werd men gedoopt.

elbert schreef:2. Als kinderen onder de ouderlijke verantwoordelijkheid worden meegenomen, mag je ze net zo goed als hun ouders dopen, anders neem je de ouderlijke verantwoordelijkheid niet serieus. Als kinderen immers onder die verantwoordelijkheid vallen, komt hun ook toe wat de ouders toekomt.


Waarom zou je die ouderlijke verantwoordelijkheid niet nemen? De doop is niet het instrument voor die verantwoordelijkheid. Bij vooral evangelische gemeenten worden kinderen opgedragen, daarbij belijden hun ouders dat zij hun verantwoordelijkheid nemen.

elbert schreef:Dat kun je vinden, maar de consequentie van wat je zegt, is dat Polycarpus minstens 100 jaar zou zijn geweest bij zijn marteldood. Dat lijkt me minder waarschijnlijk.


En waarom niet? Er is geen enkele aanleiding om te denken dat hij persé 86 jaar moet zijn geweest. Er wordt alleen gesteld dat hij 86 jaar een leerling van Jezus Christus is geweest.

Arco schreef:Het opvallende is dat de kerkvaders de kinderdoop vermelden, maar dat pas vanaf de tweede helft van de tweede eeuw. Eerdere citaten of aanleidingen zijn er blijkbaar niet.


elbert schreef:Er zijn sowieso weinig buitenbijbelse bronnen voor de tweede helft van de tweede eeuw over welk onderwerp dan ook. Dus dat is niet vreemd.


Weinig, maar die zijn er toch: de brief van Barnabas, de brieven van Clemens, de herder van Hermas, Didache, de brieven van Ignatius van Antiochië en de brief van Polycarpus van Smyrna. Zo noem ik er een aantal. In al deze stukken wordt, voor zover ik weet, niet over de kinderdoop gesproken.

Arco schreef:Van de volgende kerkvaders is bekend dat zij niet gedoopt waren in hun jeugd, terwijl zij vrijwel zeker christelijke ouders hadden:
Efrem de Syriër (306 – 373)
Gregorius van Nazianze (329 – 389)
Basilius van Caesarea (330 – 379)
Ambrosius van Milaan (339 – 397)
Johannes Chrysostomus (349 – 407)
Augustinus van Hippo (354 – 430)


elbert schreef:Het is niet zo vreemd dat deze kerkvaders allen uit de 4e eeuw stammen. Toen was er in sommige kringen het tijdelijke gebruik om de doop uit te stellen tot vlak voor de dood, omdat men ten onrechte meende dat de doop de zonden ook daadwerkelijk afwaste en je daarna weer besmet kon raken. Deze dwaling is later weer gecorrigeerd, met name ook door deze theologen zelf. Sommigen van hen hebben de kinderdoop dan ook gewoon als bijbels en teruggaand op apostolische tijden bestempeld.


Als je nagaat wanneer deze mannen gedoopt werden, dan is dat zeker niet altijd vlak voor hun dood. Wat de lijst aangeeft is dat het zeker niet een gewoonte was om de kinderdoop toe te passen.

elbert schreef:Daar heb ik eerder iets over geschreven. Tertullianus was kritisch over het dopen van kinderen van anderen dan de biologische ouders. Dat kun je in jouw citaat ook lezen: hij heeft het over "sponsors", niet over "ouders"! Op een andere plaats schreef hij juist positief over de doop van kinderen van gelovige ouders.


De kinderdoop was dus blijkbaar geen gewoonte, maar iets waar met voorzichtigheid mee om gegaan werd.

elbert schreef:Je bedoelt het vasten? Nou, ik zou het niet geven van moedermelk niet onder vasten willen scharen, maar eerder als een poging tot moord op een pasgeborene. Het vasten is natuurlijk bedoeld voor degenen die dat kunnen. Om gedoopt te worden hoef je helemaal niets te kunnen.


Dat lees ik zo niet in de Bijbel. Bekeert u en laat u dopen! (Hand. 2)

elbert schreef:1. Bedenk wel dat de citaten van kerkvaders vanaf de 2e eeuw flink wat gewicht in de schaal leggen. Want zij zijn kinderen en kleinkinderen van degenen die de apostelen gekend hebben. Zij wisten dus of de kinderdoop terugging op de apostelen of niet. Ze verklaarden dat de kinderdoop terugging op de apostelen. Als ze gelogen hebben, hebben ze wellicht over andere dingen ook gelogen. Wat te denken van de canon bijvoorbeeld? Maar ik ga ervan uit dat ze de waarheid spraken.


Zodra er mensen in het spel zijn, moet je altijd oppassen. Toets alles aan de Schrift, want een foutje kan er zo insluipen. Neem nu het vieren van kerst op 25 december. Dat werd ook al vroeg ingevoerd, maar dat is zeker niet Bijbels te noemen. Zelfs in het warme Israël waren de herders niet in december op het veld. Dus de kerkvaders die voor de kerstviering waren op 25 december, zaten fout. Wie garandeert mij dat de kerkvaders het dan wel juist hebben over de kinderdoop?

elbert schreef:2. Er zijn voldoende andere bewijzen voorhanden. Die zijn uiteraard van theologische aard, omdat er nergens een direct gebod of verbod in de bijbel staat over het dopen van kinderen. Je moet dus een conclusie trekken op theologische argumenten en die argumenten zijn in de loop van de geschiedenis voldoende gegeven. Je kunt in elk geval mijn talloze posts over dit onderwerp in de loop der jaren teruglezen.


Prima om jouw oude posts door te lezen, maar daar lees ik niet veel nieuws dan dat je hier al genoemd heb. Dus kom maar op met die andere bewijzen!
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor hans0166 » 18 okt 2016 09:05

Honesty schreef: een correctie door de Reformatie.



lees eens een paar boeken van Augustinus, Ignatius en de andere oude schrijvers, of zelfs de "grote" reformator Luther.
Kom je tot heel andere gezichtspunten.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Katlheen » 18 okt 2016 09:23

Laten we alsjeblieft niet onevenredig veel waarde toekennen aan een gebruik, zoals de katholieken dat ook doen met hun ouwels, waarvan ze zeggen dat het echt het lichaam van Jezus is.


Hier ga je nogal kort door de bocht. Ik zou zeggen: ga je er eens in verdiepen wat ze nu precies geloven en hoe het nu precies zit. En het "gebruik" in dit geval is een sacrament. Verdiep je daar ook eens in, dan zal je zien dat er een hele wereld voor je open gaat. Een wereld waar je juist veel waarde aan mag toekennen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Honesty

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Honesty » 18 okt 2016 11:24

hans0166 schreef:lees eens een paar boeken van Augustinus, Ignatius en de andere oude schrijvers, of zelfs de "grote" reformator Luther.
Kom je tot heel andere gezichtspunten.

Het spijt me Hans, de Bijbel is ons compleet nagelaten en behoeft verder geen uitleg van anderen voor mij. Zou de Geest gezonden worden tot slechts enkelen of tot allen die die tot geloof gekomen zijn?
Ik neem Zijn Woord aan als een kind en heb geen behoefte aan allerlei wind van leer die alleen maar tot verwarring leidt.
Augustinus luisterde naar spelende buurmeisjes ipv engelen.(Tolle Lege) en werd de architect van de vervangingsleer.
Ignatius was de architect van de huidige hierarchie van de RKK
Luther's tirades en oproepen tot brandstichting en vervolgen van joden zijn ook niet echt vruchten van de Geest.
Ik hou het bij de Schrift. Liever gebrekkige kennis van het goede, ware , dan verkeerde kennis.
Lees eens wat Encyclopedieen over je voorgenoemde schrijvers.

Honesty

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Honesty » 18 okt 2016 11:32

Katlheen schreef:
Hier ga je nogal kort door de bocht. Ik zou zeggen: ga je er eens in verdiepen wat ze nu precies geloven en hoe het nu precies zit. En het "gebruik" in dit geval is een sacrament. Verdiep je daar ook eens in, dan zal je zien dat er een hele wereld voor je open gaat. Een wereld waar je juist veel waarde aan mag toekennen.



WIkipedia:
Een sacrament is een gewijde handeling in het christendom waardoor God komt tot de mens. In die zin staat een sacrament tegenover gebed en offer, waarin de mens nadert tot God.

Ik meen dat God geen offer wil, maar barmhartigheid.
En waar vind ik de bijbelse onderbouwing voor de stelling dat God tot de mens komt in een sacrament?
Alse je die bijbeltekst eens geeft, verdiep me er graag in.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor dalethvav » 18 okt 2016 11:48

elbert schreef:2. Als kinderen onder de ouderlijke verantwoordelijkheid worden meegenomen, mag je ze net zo goed als hun ouders dopen, anders neem je de ouderlijke verantwoordelijkheid niet serieus. Als kinderen immers onder die verantwoordelijkheid vallen, komt hun ook toe wat de ouders toekomt.

2. Als kinderen onder de ouderlijke verantwoordelijkheid worden meegenomen, mag je mogen ze net zo goed als hun ouders dopen aan het avondmaal, anders neem je de ouderlijke verantwoordelijkheid niet serieus. Als kinderen immers onder die verantwoordelijkheid vallen, komt hun ook toe wat de ouders toekomt.

??
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 18 okt 2016 12:13

Honesty schreef:En waar vind ik de bijbelse onderbouwing voor de stelling dat God tot de mens komt in een sacrament?
Alse je die bijbeltekst eens geeft, verdiep me er graag in.


53 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.
54 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
55 Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank.
56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.
57 Gelijkerwijs Mij de levende Vader gezonden heeft, en Ik leve door den Vader; alzo die Mij eet, dezelve zal leven door Mij.
58 Dit is het Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; niet gelijk uw vaders het Manna gegeten hebben, en zijn gestorven. Die dit Brood eet, zal in der eeuwigheid leven.

Is mijn eerdere vraag geen antwoord waard ?

"Het grootste twijfelpunt bij de evangelische benadering is de paradox van Gods onvoorwaardelijke liefde. Aan de ene kant houdt Hij onvoorwaardelijk van mij, maar eigenlijk alleen onder de voorwaarde dat je Jezus accepteert. Je moet dus je leven aan Hem geven en dan pas wordt de liefde onvoorwaardelijk.
Een kennis van mij, een evangelist, in een achterstandswijk vertelde me ;
Ik zag Antilliaanse jongens en meisjes in mijn buurt die op de tienergroep kwamen en hun leven aan Jezus gaven. Met passie en tranen. Ze waren er zo door gegrepen. Maar uiteindelijk konden ze hun sociale achtergrond toch niet ontsnappen en zijn sommigen tienermoeders en criminelen geworden.
Nu vraag ik jou ; Is daarmee de onvoorwaardelijke liefde van God dan weg? Worden ze nu door hun levenswijze naar de hel gestuurd?"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 18 okt 2016 12:58

Honesty schreef:Een aangetrouwde familie uit jouw gemeente heeft 7 kinderen, waarvan er nog 3 naar de kerk gaan, net als de 2 ouders.
Alle kinderen zijn als baby "gedoopt".
(jammer dat er niet zoals in het engels een verschil is tussen "christening" en "baptizing" )
Zeg nu eens eerlijk, zou je niet dolblij zijn wanneer je kind bewust werd gedoopt als belijdenis van zijn/haar geloof, zoals dat in het NT ook werd gedaan?
Of heb je liever kinderen die het allemaal maar lariekoek vinden en de wereld dienen?

Nee en nee.
Als die kinderen andere wegen gaan, ligt dat voor hun rekening, of ze nu gedoopt of ongedoopt zijn.
"Onze" jongeren belijden bewust hun geloof, als ze de Geloofsbelijdenis afleggen. Daar gaan jaren van geestelijke voorbereiding aan vooraf, met als eindtraject de belijdeniscatechese, 1 of 2 jaar. Langer mag ook nog.

Ik heb 2 doopdiensten bijgewoond, van jongeren die als baby waren opgedragen. Ze legden een getuigenis af. Het spijt me, maar het bleef zo horizontaal, bij alle 2 (ook bij de andere jongeren trouwens)
Drie jongeren uit die 2 groepen haakten trouwens af, eentje slechts enkele maanden later al. Ze had vantevoren geen bijbels onderwijs gekregen. Er ging alleen een gesprek met de oudsten aan vooraf.
Let wel, ik zeg niet dat die doop minder waarde zou hebben dan de belijdenis. Nee, want als die niet met het hart wordt uitgesproken, blijft dat net zo goed horizontaal. (hiermee bedoel ik, het ligt in de mens en het blijft daar ook)

Ik heb ook een paar diensten bijgewoond waarin volwassenen werden gedoopt. Echter, dat waren mensen die op latere leeftijd waren bekeerd, als kind nooit gedoopt of omdat ze uit ongelovige gezinnen kwamen.
Honesty schreef:Laten we alsjeblieft niet onevenredig veel waarde toekennen aan een gebruik, zoals de katholieken dat ook doen met hun ouwels, waarvan ze zeggen dat het echt het lichaam van Jezus is.
Het zijn en blijven gedenktekens, die op geen enkele manier iets bewerkstelligen, want God ziet het hart aan van ieder mens

Laat me raden, jij hebt jezelf uit laten schrijven.
God ziet ook het hart aan van iemand die zichzelf beter acht dan de mensen die in de kerk actief zijn en daarom zich niet onder Zijn Woord willen begeven.
Honesty schreef:Zonder geloof wordt niemand verzegeld met de Heilige Geest als onderpand.


Mooie woorden, maar die geven nog geen vrijbrief om het buiten God's Huis zelf maar uit te zoeken. Dat is zeker niet tot opbouw van Zijn gemeente!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor dalethvav » 18 okt 2016 14:22

Chaya schreef:Ik heb 2 doopdiensten bijgewoond, van jongeren die als baby waren opgedragen. Ze legden een getuigenis af. Het spijt me, maar het bleef zo horizontaal, bij alle 2 (ook bij de andere jongeren trouwens)
Drie jongeren uit die 2 groepen haakten trouwens af, eentje slechts enkele maanden later al. Ze had vantevoren geen bijbels onderwijs gekregen. Er ging alleen een gesprek met de oudsten aan vooraf.

Helaas, helaas, heb ik het afhaken van jongeren, heel kort na hun belijdenis, of langere tijd na hun belijdenis én die als baby gedoopt zijn ook meegemaakt. Heel triest uiteraard, maar waarmee ik slechts wil aangeven dat het fout kan gaan na zowel de geloofsdoop als belijdenis doen. In die zin kun je ze niet "tegenover elkaar" zetten.

Wat ik helaas ook meerdere malen meegemaakt heb is een horizontaal getuigenis van jongeren die belijdenis aflegden. In sommige gemeenten is het nl de gewoonte om in de liturgie van de belijdenisdienst een kort "getuigenis" op te nemen.

Daarmee wil ik overigens niet oordelen. De ene persoon heeft nu eenmaal meer talenten om iets te verwoorden dan de andere, maar ook hiermee wil ik slechts aangeven dat je geloofsdoop ná opdragen niet tegenover belijdenis doen ná zuigelingendoop kunt stellen.
In die zin kunnen beide tradities elkaar helaas de hand geven denk ik.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 18 okt 2016 14:44

dalethvav schreef:Daarmee wil ik overigens niet oordelen. De ene persoon heeft nu eenmaal meer talenten om iets te verwoorden dan de andere, maar ook hiermee wil ik slechts aangeven dat je geloofsdoop ná opdragen niet tegenover belijdenis doen ná zuigelingendoop kunt stellen.
In die zin kunnen beide tradities elkaar helaas de hand geven denk ik.

We hoeven niet te oordelen, maar we moeten wel scherp luisteren. Ook gaat het niet om een talent van verwoorden. Maar als het alleen om het IK draait, en toen geloofde ik, ik ging naar Jezus toe, ik wilde gedoopt worden, ik zei tegen mijn ouders dat....
Niet één keer: God heeft mij vastgehouden, toen ik afdwaalde (er zat een meisje bij dat aan de drugs was verslaafd geweest)
Nee, zij was afgekickt, sterk he? Maar dat God haar uit die modderpoel had getrokken, hoorden we niet.
Krijgt God alle eer?
dalethvav schreef:Wat ik helaas ook meerdere malen meegemaakt heb is een horizontaal getuigenis van jongeren die belijdenis aflegden. In sommige gemeenten is het nl de gewoonte om in de liturgie van de belijdenisdienst een kort "getuigenis" op te nemen.

Bij ons sinds kort ook. Enerzijds vond ik het wel mooi om te lezen, anderzijds kan het vaak het vuur van het moment zijn, of met de "drang" om iets persoonlijks op te schrijven, wat het dan toch net niet helemaal is.
Er is meer vrijmoedigheid, toen ik belijdenis deed was dat helemaal niet. We stonden met onze rug naar de gemeente (dus niet met het gezicht, zoals nu vaak het geval is) en wij hoefden enkel JA te zeggen.
Vantevoren moesten we bij de k.r. uitgebreider vragen, stuk voor stuk, beantwoorden.
Het gaat er voor mij niet om in hoeverre het oprecht is, ik vond het voor mezelf een hele verantwoording. Want je hebt JA gezegd, voor het aangezicht van God en dat kun je toch niet herroepen?
Overigens is het zo dat als een volwassene gedoopt wordt, het een dooplid is, m.a.w. volgens de kerkorde geen deelname aan de sacramenten. Dan ook zal er belijdenis moeten worden afgelegd.
Vaak gebeurt dat in 1 dienst, of op 1 zondag.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Yoshi » 18 okt 2016 18:06

hans0166 schreef:wat een belachelijke off topic opmerking mbt iets wat voor andere Christenen heilig is. Je stelt jezelf hierdoor boven en buiten de kerkgeschiedenis. Hebt er niets van begrepen en gooit een slordige 2000 jaar geloof op de vuilnisbelt. De reformatie ziet het weliswaar anders, maar betekent niet dat hun kijk van de laaste 500 jaar de enige juiste is.

Schijnbaar zijn sommige varianten van het christendom niet gebouwd op Christus maar op antipapisme en bijbelisme. Laat ze lekker in hun eigen sopje gaar koken.

Honesty

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Honesty » 18 okt 2016 19:28

Chaya schreef:"Onze" jongeren belijden bewust hun geloof, als ze de Geloofsbelijdenis afleggen. Daar gaan jaren van geestelijke voorbereiding aan vooraf, met als eindtraject de belijdeniscatechese, 1 of 2 jaar. Langer mag ook nog.


2 jaar studie en geestelijke voorbereiding nodig om je oude natuur af te leggen en je Redder aan te nemen?

Honesty

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Honesty » 18 okt 2016 19:36

Chaya schreef:Het gaat er voor mij niet om in hoeverre het oprecht is, ik vond het voor mezelf een hele verantwoording. Want je hebt JA gezegd, voor het aangezicht van God en dat kun je toch niet herroepen?

Het gaat er bij jou niet om of het wel oprecht is of niet ? :shock:
Waarop heb je dan ja gezegd? en hoe doe je dat precies, dan?
Teken je daarvoor, of leg je een eed af, en zo ja, hoe gaat dat?
En waarom zou het niet onherroepelijk kunnen zijn?
Als het er niet eens toe doet of het wel oprecht is, kan iemand dus gewoon staan liegen?
Zou dat er niet juist wel toe doen?
Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?
En is niet alles zichtbaar voor God, zou iets zwaarder wegen in een kerk , dan buiten?
Ziet Hij niet ten alle tijde en overal het hart aan?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten