Jesaja40 schreef:Aan allen:
U bent al vele pagina's bezig om argumenten aan te dragen over de kinderdoop. Een aantal van u zijn gelukkig tot de conclusie gekomen dat de kinderdoop niet een Bijbelse opdracht is. Zij hebben kennis genomen van de praktijk die onder het Huis van Israël gebruikelijk is tot op de huidige dag. De doop na een persoonlijke geloofsbelijdenis. Op grond daarvan mag men het watergraf in en daaruit opstaan. Met dat ondergaan verklaart u dat u met uw volledige onderdompeling op wil staan in een nieuw leven. Dat is een onderdeel en gebruik bij het Huis van Israël. Ik weet dat velen onder u moeite hebben met de Joodse cultuur en hun uitleg. Het staat zover van u vandaan en het beantwoord niet aan uw kerkelijke achtergrond.
Het merendeel van u volgt de leer van de kerkvaders, die niet conform is aan de Bijbelse opdracht. Ik merk dat er dan heel veel teksten worden bijgehaald, die de kinderdoop moeten legaliseren. Allerlei verbonden worden door u erbij gehaald, die grotendeels met het Huis van Israël is gesloten.
Heel graag zou ik u willen betrekken in de verbonden die met het Huis van Israël zijn gesloten. Wat u zichzelf beslist moet toeëigenen dat u volledig deelt in het heil van de G'd van Israël. Dat is het meest kostbaarste wat er is. En in dat van harte toeëigenen is ook niet vrijblijvend. Ook u krijgt dan te maken met een beperkt aantal huisregels die ook op u van toepassing zijn. Een hele waslijst van vele geboden 1050 vindt u in de Evangelieën en de zendbrieven terug.
Het merendeel probeert zoveel mogelijk te handelen naar die 1050 geboden van het NT en toch zie ik zovel kille reacties dat ik wel eens denk: het is een heidens karwei om de gelovigen uit de volkeren te laten zien wat de gebruiken zijn in het Huis van Israël. In alle ernst vraag ik mij wel eens af: wilt u zich werkelijk aansluiten bij de leer die Yeshua verkondigde?
---
Deze week reis ik naar Israël om daar weer even thuis te komen, de plaats van de oorsprong van het heil. De plaats waar het herstel en de dwaling van vele eeuwen ontmaskert zullen worden. Maak geen ruzie met elkaar en zoek naar wat jullie met elkaar verbindt. Dan zal de Sjalom ook over jullie komen.
Weer is hier de overwegende reactie dat de Kerk het al die eeuwen verkeerd heeft gezien. De kinderdoop is verkeerd, de leer van de kerkvaders is niet conform de Bijbelse opdracht en op ons zijn huisregels van toepassing die behoren tot het Huis van Israël waar wij dan grote moeite mee zouden hebben. De vraag rijst zelfs of wij ons wel werkelijk willen aansluiten bij de leer van Jezus*. De Kerk zal ontmaskerd worden.
De enige conclusie die ik kan trekken is dat in deze reactie geen christen aan het woord is. Dat is voor mij op zich geen enkel probleem. Iedereen heeft het recht en de vrijheid om zijn of haar geloof te belijden en daarvan te getuigen.
Maar wat me wel stoort is het waarschuwende vingertje in de vorm van de hoge toon waarop het christendom wordt voorgeschreven hoe het christendom (eigenlijk) behoort te zijn.
Uiteindelijk is het gewoon zo dat het christendom zelf gaat over haar eigen geloof en leer, in alle diversiteit. En dan kan het heel goed gebeuren dat die grondig afwijken van die van het jodendom of die van sympathisanten van het jodendom. En dat is geen doodzonde. Dat is niet meer dan logisch zou ik denken.
Ik zou me daar maar bij neerleggen. Het christelijk geloof is behoorlijk anders dan het joodse geloof en ook anders dan het geloof van degenen die menen het ene met het andere te kunnen vermengen. Uiteraard kun je boeken vol schrijven over het gedeelde geloofsgoed in beide godsdiensten en ik weet ook dat er spanningen zijn op veel geloofsterreinen tussen jodendom en christendom, maar dat rechtvaardigt nog niet dat we gaan zitten touwtrekken om elkaar van het eigen erf af te slepen. Christendom gelooft andere dingen dan het jodendom.
So be it.
Wie afscheid neemt van het christelijk geloof heeft niet zoveel grond meer om een christen te vertellen hoe en wanneer hij eigenlijk nog christen is. Daar gaat hij namelijk zelf over.
Even goed vrienden, maar ga nou niet buiten de Kerk vertellen aan de Kerk hoe de Kerk Kerk moet zijn. Ook al vind je dat het allemaal hartstikke fout is, wat wij christenen geloven en denken, wij christenen zijn er gelukkig mee, dus tja. Jij gaat er niet over, volgens mij.
Als je meent dat er hierdoor iets grondig mis gaat of dat ik en mijn medechristenen met deze opvattingen voor eeuwig verloren ga of zo...je doet maar.
Ondertussen lees ik met veel vrucht zowel OT als NT en pas die toe op wat voor mij de kern van het Evangelie is, namelijk dat God de wereld zo lief heeft gehad dat Hij Zijn Eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft niet verloren ga, maar het eeuwige leven hebbe.
En ja, wij zien in de komst van Jezus Christus een voortgaande openbaring van God aan de mensen, zoals die er ook was aan het volk Israël. Wat dat betreft treden we op het erf van Israël. Maar dat doen we volledig gemachtigd als navolgeling van Jezus. Dat wij het OT dan anders lezen, namelijk met het oog op de vervulling van de komst van de Messias in de volheid des tijds is uiteraard vanzelfsprekend. Ook daar zullen interpretaties van Tenach verschillen. Maar ook dat zal niet veranderen, want ons uitgangspunt bij de lezing van het OT is Jezus Christus uit het NT. Dat kan je het christendom niet verwijten.
Het raarste wat me zou kunnen overkomen zou jouw mededeling zijn dat je je wel degelijk christen noemt. In dat geval raad ik je aan om gauw afscheid te nemen, want je kritiek is zo fundamenteel dat enige verbintenis met de christelijke Kerk eigenlijk niet langer te verantwoorden zou zijn, dunkt me.
gravo
* Ik vind het altijd een beetje pedante aandachttrekkerij als er zonodig Yeshua of Moshe gebruikt moet worden op een christelijk forum.