Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Jesaja40 » 19 okt 2017 17:52

elbert citeert: De apostel Paulus haalt niet voor niets de woestijnreis van het volk Israel aan als voorbeeld voor de gelovigen in Korinthe (1 Kor. 10).


Nog nooit was het Huis van Israël zo dichtbij de Eeuwige als tijdens die woestijnreis. Wij kregen gratis manna, gratis water. De heerlijk verkoelende wolkkolom om niet in de vrzengende hitte te verkeren van de woestijn. En in de nacht, als we ons even buiten de legerplaats moesten begeven, was daar een verlichtende wolk boven ons. Onze kleding verouderde niet, kortom op weg naar huis was het goed toeven. Echter een deel van ons kwam niet in het Beloofde Land aan. Onder de gelovigen in Korinthe waren ook kinderen van Israël. Zij begrepen die woorden. De heidenen moesten dat nog allemaal leren wat de Eeuwige met ons voorhad.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Veendam » 19 okt 2017 18:46

Tegen Abraham werd gezegt dat hij nageslacht zou krijgen.
Zoveel als het zand der zee ............ en zo veel als de sterren des Hemels.

Romeinen 9:27
En Jesaja roept over Israël: Al ware het getal der kinderen Israëls gelijk het zand der zee, zo zal het overblijfsel behouden worden.
dit word dus duidelijk gezegt over Israël, het nageslacht zo talrijk als het zand der zee.
Dit zand is aards.
Dit heeft dus betrekking op het AARDSE ISRAEL, hier op aarde geboren uit het vlees.


Hebreeën 11:12
Daarom zijn ook van een, en dat een verstorvene, zovelen in menigte geboren, als de sterren des hemels, en als het zand, dat aan den oever der zee is, hetwelk ontallijk is.
Dit is het Nieuwe Testament, daar worden de sterren des Hemels eerst genoemd, dat zijn de gelovigen die NIET uit het vleselijke (lichamelijk) Israël afkomstig zijn maar VAN BOVEN GEBOREN ZIJN, van boven gelijk de sterren des Hemels.
Daarna als het zand, dat aan de oever der zee is, dat is dus het aardse Volk Israël van vleselijke (lees lichamelijke) geboorte.

Hier is dus sprake in TWEE VERSCHILLENDE SOORTEN NAGESLACHT.
Als God daar een verschil mee wil aangeven dan moeten wij daar onze conclusies trekken.
Israël is dus het AARDSE VOLK Israël, geboren naar het vlees, die wij dus Joden noemen.
Hier gelden dus andere beloften voor dan het volk dat VAN BOVEN GEBOREN IS, uit de Heidenen.

Hoe zit het dan met de besnijdenis: Dat is voor de Joden en niet voor de heidenen.
Voor de gelovigen uit de Heidenen is de doop van toepassing die volgt op grond van je getuigenis dat Jezus de Zoon van God is en dat Hij je Heer is over alle gebieden van je hele leven.
Daarom kan je de lijn van het verbond tussen God en Israël ook niet 1 op 1 doortrekken naar de Gemeente uit de Heidenen

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 19 okt 2017 20:51

Veendam:
Dit is het Nieuwe Testament, daar worden de sterren des Hemels eerst genoemd, dat zijn de gelovigen die NIET uit het vleselijke (lichamelijk) Israël afkomstig zijn maar VAN BOVEN GEBOREN ZIJN, van boven gelijk de sterren des Hemels.
Daarna als het zand, dat aan de oever der zee is, dat is dus het aardse Volk Israël van vleselijke (lees lichamelijke) geboorte.

Hier is dus sprake in TWEE VERSCHILLENDE SOORTEN NAGESLACHT.
Als God daar een verschil mee wil aangeven dan moeten wij daar onze conclusies trekken.
Israël is dus het AARDSE VOLK Israël, geboren naar het vlees, die wij dus Joden noemen.
Hier gelden dus andere beloften voor dan het volk dat VAN BOVEN GEBOREN IS, uit de Heidenen.



Deut.1:10 De HEERE, uw God, heeft u vermenigvuldigd, en ziet, gij zijt heden als de sterren des hemels in menigte.
11 ¶ De HEERE, uwer vaderen God, doe tot u, zo als gij nu zijt, duizendmaal meer, en Hij zegene u, gelijk als Hij tot u gesproken heeft!
Mozes zegt dat hier van het aardse volk Israël. Het is gewoon een hyperbool, of overdreven zegswijze, een manier van spreken die je dus zo letterlijk niet toe kan passen.

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor 3parels » 19 okt 2017 21:21

Het feit dat de Bijbel zwijgt over de kinderdoop betekent helemaal niet dat het toegestaan is. Er staat ook nergens dat je niet mag roken of drugs gebruiken. Het feit dat de Bijbel er over zwijgt lijkt me eerder een reden om heel voorzichtig te worden. Waar de Heere zwijgt, mogen wij daar dan zomaar voor Hem spreken? Of aannames doen? Omdat de Heere zelf geen zuigelingen doopte, en dat weten we omdat Hij het anders echt wel vermeld had. God is geen God van onduidelijkheid en geheimpjes. De Heere zelf is zo duidelijk, Hij zegende de kinderen alleen (bij uitstek DE gelegenheid om ze te dopen toch?) en zijn discipelen doopten en maakten nieuwe discipelen. Wanneer ben je een discipel? Niet als je in de wieg ligt, toch? Discpelen krijgen onderwijs. Wij brengen onze baby's toch ook niet naar de catechisatie? Wij laten onze peuters of jonge kinderen toch ook geen belijdenis doen van hun geloof, puur omdat ze het onderwijs niet eens begrijpen? Ze mogen toch ook niet aan het Avondmaal?
Johannes 4: "1Toen Jezus» hoorde dat aan de farizeeën verteld werd dat hij meer discipelen maakte en er ook meer doopte dan Johannes 2– Jezus doopte overigens niet zelf, zijn discpelen deden dat –"
Waarom vroeg Filippus aan de kamerling nou zo duidelijk: "Zo gij geloofd, dan is het geoorloofd!" Waarom wordt het hele huis van deze kamerling niet gedoopt dan? Deze man had zelf ook vast huisgenoten. Omdat zij er niet bij waren, geen onderwijs ontvingen en niet tot geloof waren gekomen.
Waarom zegt Filippus dit tegen de kamerling, als het geloof geen voorwaarde voor de doop hoeft te zijn? Of gaan we dan ineens weer het verschil maken tussen tot verstand gekomen en niet tot verstand gekomen. Bij het ene is geloof wel noodzakelijk voor de doop, bij de andere niet. O ja... deze man kwam niet uit Israel. Waarom staat er dan nergens dat de huisgezinnen van Petrus en Johannes ed ook gedoopt werden? Zij hadden ook vrouwen en kinderen! En zo kunnen we wel doorgaan. Er zijn meer voorbeelden van mensen die gedoopt werden waarbij hun huisgezin niet vermeld werd dan wel.

De kinderdoop is gebaseerd op de aanname: 'Hij en zijn huis werden gedoopt, dus als daar een zuigeling bij zat dan zal die ook wel gedoopt zijn.' Dat je ook uit kunt gaan van de aanname dat er ook wel eens geen zuigelingen bij hebben kunnen zijn, wordt niet over nagedacht. En als je de teksten goed leest, maar je ook verdiept in de achtergrond van degenen van wie dit werd gezegd, is het zelfs veel aannemelijker dat zij geen kinderen hadden. Lydia was alleenstaand en werkte fulltime als zakenvrouw. De stokbewaarder was een romeinse dienaar die niet mochten trouwen in die tijd. En zo kun je over alle huisteksten door simpel de achtergrondinfo er bij te zoeken met veel zekerheid zeggen dat er geen zuigelingen waren. Bovendien werd er onderwijs gegeven, staat er vervolgens dat ze tot geloof kwamen en dat ze de Heere loofden. Zou je dit kunnen toepassen op zuigelingen?
Ondanks dat de geloofsdoop zo vaak in de Bijbel voorkomt (Jezus zelf, Paulus, de discipelen enz) werden baptisten door de eeuwen heen verketterd. Ze zijn zelfs vervolgd door de gereformeerden, die hen gemarteld en op wrede wijze vermoord hebben, vlak na de reformatie met goedkeuring van Luther en Calvijn, die zelf bijna door de Spaanse Inquisitie vermoord zijn. Vreselijke taferelen aan mensen die niet met die kinderdoop mee konden, alleen omdat ze er geen voorbeeld van in de Bijbel vonden. Daar waar ze eerst vochten voor geloofsvrijheid voor ieder mens, werd hun eigen leer weer verheven tot DE waarheid en werden ze hoogmoedig en dachten ze zelf dat ze daarvoor levens mochten nemen en het gebod van de Heere in de wind mochten slaan. Hoe heeft dat kunnen gebeuren denk ik dan.
Om de leer van de kinderdoop flink te wortelen, moesten ze rond 1700 toch echt een verbondsvisie bedenken die er daarvoor niet was. Dat is toch ook vreemd. 1800 jaar kon met blijkbaar zonder en nu moest er ineens een visie op bedacht worden. En zo wordt het verbond met Abraham weer naar de gemeente overgezet wat gewoon pure vervangingstheologie is en over de inhoud van de doop kan men het niet eens worden: wel of niet zalig, wel of niet ingelijfd bij het verbond, voorondersteld geloof, belofte alleen? Het gesteggel hierover zegt ook voldoende.. de Bijbel is dus niet helder over de zuigelingendoop en daarom is er zoveel om te doen geweest. Des te meer reden om voorzichtig te zijn.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor henkie » 20 okt 2017 08:16

3parels schreef:Het feit dat de Bijbel zwijgt over de kinderdoop betekent helemaal niet dat het toegestaan is. Er staat ook nergens dat je niet mag roken of drugs gebruiken. Het feit dat de Bijbel er over zwijgt lijkt me eerder een reden om heel voorzichtig te worden. Waar de Heere zwijgt, mogen wij daar dan zomaar voor Hem spreken? Of aannames doen?

Geweldige vergelijking ;-) Ik weet een betere. Bijvoorbeeld over het opdragen en zegenen van kinderen?

Bambi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Bambi » 20 okt 2017 08:34

Eigenljk is het wel grappig allemaal
Bij de joden werden de kinderen besneden, omdat ze bij het verbondsvolk hoorden
Die werden na die besnijdenis het geloof in God met de paplepel ingegeven

Later werden de Joden gedoopt door Johannes de Doper, voor afwassen van zonden, omdat ze tot een echt geloof kwamen.
Later werden mensen wel of niet gedoopt om de Heilige Geest te ontvangen, wat niet bij allemaal nodig was, omdat de heilige Geest bij velen ook op een andere manier gegeven werd

En nu worden kinderen gedoopt, omdat ze later met de paplepel het geloof in God en de Heere Jezus ingegeven gaat worden
En wordt er aan het gedoopte voorhoofd veel belang gehecht

Maar............... je mag dan weer niet denken dat dat geloof genoeg is

Bambi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Bambi » 20 okt 2017 08:53

@3 Parels:
De kamerling was een eunuch, die konden geen kindjes maken

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor 3parels » 20 okt 2017 09:03

Bambi schreef:Eigenljk is het wel grappig allemaal
Bij de joden werden de kinderen besneden, omdat ze bij het verbondsvolk hoorden
Die werden na die besnijdenis het geloof in God met de paplepel ingegeven

Later werden de Joden gedoopt door Johannes de Doper, voor afwassen van zonden, omdat ze tot een echt geloof kwamen.
Later werden mensen wel of niet gedoopt om de Heilige Geest te ontvangen, wat niet bij allemaal nodig was, omdat de heilige Geest bij velen ook op een andere manier gegeven werd

En nu worden kinderen gedoopt, omdat ze later met de paplepel het geloof in God en de Heere Jezus ingegeven gaat worden
En wordt er aan het gedoopte voorhoofd veel belang gehecht

Maar............... je mag dan weer niet denken dat dat geloof genoeg is


Even ter aanvulling en wat vragen die in mij opkwamen bij je posting:

De jongens alleen werden besneden, waarom alleen jongens? Stonden meisjes erbuiten? Nee de meisjes stonden er niet buiten, maar waren inbegrepen bij de mannen, de jongens werden later ten slotte hoofd van hun vrouw als ze die trouwden. Dus als we het besnijden over zouden moeten zetten, waarom dopen we dan in vredesnaam meisjes, als we het allemaal Bijbels willen houden? En de besnijdenis dezelfde betekenis heeft als de doop. (ik denk even mee in de kinderdoopvisie) Wie kan mij uitleggen waarom meisjes nu ook gedoopt worden?

Johannes heeft nooit gedoopt om zonden af te wassen, hoor. Dat is echt een roomse gedachte. Johannes doopte alleen nadat mensen tot bekering kwamen en schuldbelijdenis deden. Velen van hen werden later nog eens door één van de discipelen van Jezus gedoopt. Inderdaad om de Heilige Geest te ontvangen.

Geloof in de Heere Jezus is altijd noodzakelijk geweest om over gezet te worden in het Nieuwe Verbond. Wanneer je niet door geloof verbonden bent met de Heere, sta je er net zo voor als ieder andere ongelovige in deze wereld. Je staat is dezelfde. Gedoopt of niet gedoopt als baby maakt je staat echt niet anders. Maar ook als je de geloofsdoop ondergaat en je belijd alleen met de mond de Heere, dan is je staat onveranderd. Daarom is de doop ondergeschikt aan het geloof. Wie gelooft gaat niet verloren. Of je dit teken van de doop nou ontvangen hebt of niet. De Heere wijst Nicodemus erop dat je opnieuw geboren moet worden. Dat zei Hij tegen iemand die besneden was. Voor hen geld dus hetzelfde, ook al zijn ze verbondsvolk. Dus als je beweert dat de joden besneden worden en de heidenen gedoopt zit je er ook al naast... iedere gelovige uit welke stam of natie je dan ook komt, moet de doop ontvangen. Daarom werden bekeerlingen uit de Joden ook gedoopt. Dus zij ontvingen een dubbel teken. Daaruit blijkt dat de tekenen dus niet hetzelfde zijn. Anders had Jezus wel gezegd dat hun besnijdenis voldoende was, nee Hij doopte hen! Omdat ze over waren gegaan naar het Nieuwe Verbond!
Ik zie de doop als de ring die de bruid ontvangt van de bruidegom zodra hij haar trouwt. Als herinnering, je bent van Mij, Ik heb jou getrouwd. Ik hou van jou. Jij herinnert je toch ook wanneer je huwelijk voltrokken werd? Het zou een vreemde bedoening worden wanneer de bruid bij de geboorte haar ring al gaat dragen, maar de bruidegom helemaal niet kent.

Misschien denkt er hier iemand aan het uithuwelijken. Dat we met de zuigelingen doop onze kinderen aan de Heere uithuwelijken. Denk maar eens aan de tijd dat men elkaars kinderen uithuwelijkte... Al van de wieg af aan wist men al aan wie hij/zij verbonden werd door het huwelijk. Alles lag al klaar: bruidsschat en ring enz. Dat huwelijk lijkt wel op het echt huwelijk, maar is nooit echt geweest. In zo'n huwelijk was er ook geen sprake van liefde. Het was opgelegd. Men kende elkaar nauwelijks bij de huwelijksvoltrekking, had elkaar misschien een paar keer ontmoet. Het waren ongelukkige huwelijken. Ik zou daar onze kinderen echt niet voor over hebben.

God vergelijkt de relatie met de gelovige wel met een huwelijk, maar dan een huwelijk uit liefde. Lees het Hooglied maar. Niks geen zakelijke overeenkomst, maar een hartelijke liefde. En om het maar bij mezelf te houden, toen ik in de wieg lag had ik nog helemaal geen idee dat dat bestond, laat staan dat ik mijn man kenden. Kan de Heere dan geen zuigeling kennen, ja natuurlijk wel... genoeg voorbeelden in de Bijbel. Maar dan nog kunnen we het teken van de doop niet toepassen. Want een zuigeling kan nog niet getuigen, ondanks dat ie de Heere kent. Dat zal later komen en dan zal hij alsnog het teken ontvangen.
Laatst gewijzigd door 3parels op 20 okt 2017 09:37, 3 keer totaal gewijzigd.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 20 okt 2017 09:10

henkie schreef:Geweldige vergelijking Ik weet een betere. Bijvoorbeeld over het opdragen en zegenen van kinderen?
Het verschil is dat wij opdragen en zegenen niet doen in de naam van de Vader, Zoon en H.G. Wie zegt dat hij iets doet in iemands naam, zal daar ook een uitdrukkelijke opdracht voor moeten hebben. Kinderdopers zeggen ''ik doop u in de naam van de Vader, Zoon en H.G." maar weten vervolgens niet aan te zwijzen wáár God dat tegen hen gezegd heeft. Geven gewoon toe dat de Bijbel er over zwijgt.
Wij daarentegen zeggen helemaal niet dat we onze kinderen opdragen en zegenen in de naam van God. We doen het omdat wij het een goede gewoonte vinden, maar het hoeft helemaal niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor 3parels » 20 okt 2017 09:14

Bambi schreef:@3 Parels:
De kamerling was een eunuch, die konden geen kindjes maken


Je leest ook niet dat ik schrijf dat hij kinderen had, ik weet ook wel dat de kamerling onvruchtbaar was gemaakt... Het is wel heel aannemelijk dat hij zelf ook weer bedienden had. Hij was een hoogstaande dienaar. En aangezien het bij de huisteksten ook gezegd wordt dat de bedienden ook gedoopt werden, waarom dan hier niet?

Trouwens... kinderen worden niet gemaakt door mensen... er is niets maakbaars aan kinderen krijgen... weet ik uit eigen ervaring.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor henkie » 20 okt 2017 09:26

naamloos schreef:Het verschil is dat wij opdragen en zegenen niet doen in de naam van de Vader, Zoon en H.G. Wie zegt dat hij iets doet in iemands naam, zal daar ook een uitdrukkelijke opdracht voor moeten hebben. Kinderdopers zeggen ''ik doop u in de naam van de Vader, Zoon en H.G." maar weten vervolgens niet aan te zwijzen wáár God dat tegen hen gezegd heeft. Geven gewoon toe dat de Bijbel er over zwijgt.
Wij daarentegen zeggen helemaal niet dat we onze kinderen opdragen en zegenen in de naam van God. We doen het omdat wij het een goede gewoonte vinden, maar het hoeft helemaal niet.


We zijn het er dus over eens dat er nergens een opdracht toe is. Vreemd dat datzelfde argument dan steeds tegen de kinderdopers wordt aangedragen.
Hoe moet ik zo'n zegen overigens waarderen als het niet in naam van God gedaan wordt?

3parels schreef:De jongens alleen werden besneden, waarom alleen jongens? Stonden meisjes erbuiten? Nee de meisjes stonden er niet buiten, maar waren inbegrepen bij de mannen, de jongens werden later ten slotte hoofd van hun vrouw als ze die trouwden. Dus als we het besnijden over zouden moeten zetten, waarom dopen we dan in vredesnaam meisjes, als we het allemaal Bijbels willen houden? En de besnijdenis dezelfde betekenis heeft als de doop. (ik denk even mee in de kinderdoopvisie) Wie kan mij uitleggen waarom meisjes nu ook gedoopt worden?


Je weet dat besnijdenis en kinderdoop niet exact hetzelfde en inwisselbaar zijn? Bovendien kun je gewoon lezen dat er vrouwen werden gedoopt door de apostelen. Nog een derde probleem met je schrijfsels: iets dat niet letterlijk in de bijbel staat, hoeft niet onbijbels te zijn.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 20 okt 2017 09:32

Bambi schreef:Eigenljk is het wel grappig allemaal
Bij de joden werden de kinderen besneden, omdat ze bij het verbondsvolk hoorden
Die werden na die besnijdenis het geloof in God met de paplepel ingegeven
Ja klopt, ze geloofden in de geschriften. Maar toch hadden ze daadoor niet automatish God tot hun Vader.
Jezus zegt zelfs tegen de farizeën ''gij zijt uit uw vader, de duivel,''
Bambi schreef:Later werden de Joden gedoopt door Johannes de Doper, voor afwassen van zonden, omdat ze tot een echt geloof kwamen.
Later werden mensen wel of niet gedoopt om de Heilige Geest te ontvangen, wat niet bij allemaal nodig was, omdat de heilige Geest bij velen ook op een andere manier gegeven werd
De doop vanJohannes was een doop der bekering, met vooruitwijzing naar Jezus.
Bambi schreef:En nu worden kinderen gedoopt, omdat ze later met de paplepel het geloof in God en de Heere Jezus ingegeven gaat worden
En wordt er aan het gedoopte voorhoofd veel belang gehecht
Gedoopt, opgedragen of geen van beide; gelovigen zullen het hun kinderen inderdaad met de paplepel ingeven.
Bambi schreef:Maar............... je mag dan weer niet denken dat dat geloof genoeg is
Nee hoor, geloof en wedergeboorte is genoeg. De doop voegt niets toe, het is een daad van gehoorzaamheid waarin symbolisch wordt uitgedrukt wat je al hebt, én waarmee je naar de buitenwereld aangeeft dat je voortaan in een nieuw leven wilt wandelen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor dalethvav » 20 okt 2017 09:35

elbert schreef:(aa) [van (c)]: Alle kinderen van gelovigen hebben recht op het verbondsteken.
(bb): De doop is een verbondsteken.
Conclusie (cc): Alle kinderen van gelovigen hebben recht op de doop.

M.a.w, het verbond wordt bekrachtigd door twéé sacramenten:

1. De doop volgens jou als ik bovenstaande quote lees (maar waar geen expliciete uitspraak van Jezus nog van iemand anders in de bijbel te vinden valt).

2. de beker bij het avondmaal, waarvan Jezus expliciet zegt: Deze drinkbeker is het nieuwe testament/verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt." Een uitspraak die Paulus herhaalt in 1 Kor. 11:25.
En, als Gods net nodig vindt iets twee keer in de bijbel te benoemen is het ook dubbel de moeite waard daar acht op te slaan.

Toch wel apart dan, dat de beker als verbondsteken twee keer genoemd wordt, de doop als verbondsteken nul keer en de doop in de gereformeerde theologie toch als verbonsdteken gezien wordt, maar je over het avondmaal als verbondsteken weinig of niets hoort.

Wordt de boel hier dan niet een beetje omgedraaid?

elbert schreef:Als je bij Genesis begint en de Bijbel niet als een stel opgeknipte delen ziet, maar als 1 geheel, dan kun je gewoonweg niet om het verbond heen.

En dat is nu juist wat er wél gebeurd is. De bijbel is opgeknipt in twee delen (zie in je bijbel de witte blz tussen Oude en Nieuwe Testament).
Die witte bladzijde in de bijbel is in de loop van de kerkgeschiedenis geworden tot de meest zwarte.
Eén van die gevolgen is de theologie dat in het Nieuwe Testament de verbonden van Israël zijn overgegaan op de kerk.
Als je de gehele bijbel ziet als één doorlopende openbaring van Gods handelen met Israël en de volkeren zou er m.i. nooit een verbondstheologie, met ale gevolgen van dien, zijn ontstaan zoals die er nu (helaas) wel is.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor 3parels » 20 okt 2017 09:39

henkie schreef:Je weet dat besnijdenis en kinderdoop niet exact hetzelfde en inwisselbaar zijn? Bovendien kun je gewoon lezen dat er vrouwen werden gedoopt door de apostelen. Nog een derde probleem met je schrijfsels: iets dat niet letterlijk in de bijbel staat, hoeft niet onbijbels te zijn.


I know!! Maar dat kan je dan alleen toepassen als niet de vergelijking met de besnijdenis maakt. Ik ben trouwens wel erg voorzichtig met uitspraken over dingen die niet in de Bijbel staan, om die vervolgens toch Bijbels te noemen... je kan er maar zo naast zitten.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 20 okt 2017 09:55

henkie schreef:We zijn het er dus over eens dat er nergens een opdracht toe is. Vreemd dat datzelfde argument dan steeds tegen de kinderdopers wordt aangedragen.
Hoe moet ik zo'n zegen overigens waarderen als het niet in naam van God gedaan wordt?
1. Omdat jullie zeggen dat het wél Gods opdracht is. (in de naam van de Vader, Zoon en H.G. doop ik...)
Én omdat je die opdracht afleid uit een zelfbedacht verbondssysteem.
2. Omdat de Bijbel aangeeft hoe je wél in Gods koninkrijk kunt komen (wedergeboorte Joh. 3 en geloof zie de 100 + teksten) is het niet nodig nog te zeggen hoe het niet gaat. Jullie bouwen op negatief bewijs!
3. Omdat jullie veel dingen die rechtstreeks tegen de verbondsvisie ingaan gewoon negeren. Echt héél veel!
4. Omdat jullie zeggen dat God een verbond met gelovigen en hun kinderen gesloten heeft.
Vreemd dat ik dat nergens kan terug vinden want God heeft de verbondsparners met name genoemd.

Het opdragen en zegenen kun je gewoon waarderen voor wat het waard is nl. dat het kindje gelovige ouders heeft en omringt is door de gemeente die mede zorg draagt voor de geestelijke opvoeding. Het leeft onder het evangelie, het is geheiligd-apart gezet.
Dat alles kan ook zonder het officiele opdragen, maar voor zover ik kan bekijken is er niets op tegen.
Mocht dat wel zo zijn, kom maar op met de argumenten. En als die er zijn, en ze zijn steekhoudend, dan zou ik er gewoon mee stoppen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten