Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2016 00:16

naamloos schreef:en het is een feit dat er veel smerigheid aan de handen van de kerk kleeft.

Daar hoor je Yoshi niet verantwoordelijk voor te houden als jij de geschriften kent.

'De zoon hoeft niet te boeten voor de zonden van zijn vader en de vader niet voor de zonden van zijn zoon.' (Ez 18,20)

Let een beetje op je woorden als je zegt dat je Christus vertegenwoordigt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2016 10:06

Gezelligheid hier!

Misschien moeten we allemaal, voor of tegen de kinderdoop, wat liefdevoller voor elkaar zijn i.p.v elkaar voor rotte vis en zo uit te maken of ons boven de ander te plaatsen. Maar goed, ik vind wel dat dat begint met het serieus nemen van elkaar en elkaars standpunten, ook al zijn we het er niet mee eens. We moeten ons eerst focussen op wat ons bindt, Jezus Christus die voor ons allemaal gestorven is en door wie we dezelfde Geest hebben ontvangen. Gedoopte mensen (en dan maakt het niet uit wanneer je gedoopt bent) die zijn schoongewassen in het bloed van Christus zijn zoveel vergeven dat ze ook elkaar moeten vergeven en liefhebben want ze zijn van Christus en moeten zich dan ook als Hem gedragen. En zo met elkaar omgaan omdat we het op een bepaald vlak niet eens zijn met elkaar, past niet in die levensstijl.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mona » 02 mar 2016 11:05

mohamed schreef:Let een beetje op je woorden als je zegt dat je Christus vertegenwoordigt.


Als iedereen op zijn woorden let (niet alleen anderen), en aan Jezus Christus vraagt om op Hem te mogen lijken, dan zal het hier een stuk aangenamer worden.

Volkomen eens met Marnix.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor hans0166 » 02 mar 2016 11:24

Nee, zegt de RKK, je wordt wedergeboren door de doop. :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:


nee dat zegt de RK helemaal niet ... die zegt eigenlijk niet meer en minder dan wat er in het doopformulier van de reformatorische kerken ook gezegd wordt...
Alleen in en door Christus werkt de doop.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor benefietdiner » 02 mar 2016 12:09

hans0166 schreef:nee dat zegt de RK helemaal niet ... die zegt eigenlijk niet meer en minder dan wat er in het doopformulier van de reformatorische kerken ook gezegd wordt...
Alleen in en door Christus werkt de doop.
:neeschudden:
Volgens de rooms-katholieke geloofsleer ontvangt de gedoopte heiligmakende genade, de vergiffenis van alle voordien begane zonden (inclusief erfzonde) en een onuitwisbaar merkteken op de ziel.
In noodsituaties mag binnen katholieke gemeenschappen de nooddoop worden toegepast door iedereen, zelfs een niet-gedoopte.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor hans0166 » 02 mar 2016 13:00

:neeschudden:


je nee schudden heeft weinig zin als je daarna volledig akkoord gaat met wat ook de reformatie in het doopformulier zegt...

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor benefietdiner » 02 mar 2016 13:14

hans0166 schreef: als je daarna volledig akkoord gaat met wat ook de reformatie in het doopformulier zegt...

:neeschudden:

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 02 mar 2016 13:21

naamloos schreef:en het is een feit dat er veel smerigheid aan de handen van de kerk kleeft.
mohamed schreef:Daar hoor je Yoshi niet verantwoordelijk voor te houden als jij de geschriften kent.
Dat doe ik ook niet, maar hij vind het modder gooien als het zwarte verleden van de kerk aangehaald wordt.
En de verbondleer is gebaseerd op de dwaalleer uit dat verleden, dat kan ik niet helpen.
Bovendien heb ik elders bewust van wij christenen gesproken, als een collectieve schuld uit dat zwarte verleden.
Collectieve schuld heeft ook collectieve gevolgen, of we dat nu leuk vinden of niet.
hans0166 schreef:nee dat zegt de RK helemaal niet ... die zegt eigenlijk niet meer en minder dan wat er in het doopformulier van de reformatorische kerken ook gezegd wordt...
Alleen in en door Christus werkt de doop.
Tja, ik ben het dan óók niet eens met het doopformulier van de refo-kerken.
Zie ook de reactie van de RKK Yoshi Di Feb 23, 2016 10:39 pm: "De doop is de wedergeboorte ongeacht wanneer die geschied."
viewtopic.php?f=29&t=26784&start=1350
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 02 mar 2016 14:08

naamloos schreef:Tja, ik ben het dan óók niet eens met het doopformulier van de refo-kerken.
Zie ook de reactie van de RKK Yoshi Di Feb 23, 2016 10:39 pm: "De doop is de wedergeboorte ongeacht wanneer die geschied."
viewtopic.php?f=29&t=26784&start=1350


Overal mee oneens, met alles en iedereen, wat doen we met deze olijkerd en haar vrolijke bijdragen - LOLLOLOLOL nou toedloe ?

Zelf geen geschiedenis hebben en die van anderen beoordelen, 't is allemaal zo makkelijk.

Nou toedels hoor.

Yoshi

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Yoshi » 02 mar 2016 15:44

naamloos schreef:Dat doe ik ook niet, maar hij vind het modder gooien als het zwarte verleden van de kerk aangehaald wordt.

Niet echt, of eerder echt niet. Ik heb zelf vrij veel over de zwarte bladzijden van de christelijke geschiedenis gelezen. Met veel interesse. Dat niveau wordt hier echter niet gehaald, het meeste heeft niet eens met geschiedenis te maken maar meer met mythevorming.
En de verbondleer is gebaseerd op de dwaalleer uit dat verleden, dat kan ik niet helpen.

jij vind het een dwaalleer. Dat is prima. Verwacht niet dat het voor andere christenen ook maar van enige betekenis is wat jij er van vindt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 02 mar 2016 16:44

Wat andere christenen wel of niet van betekenis vinden laat ik aan hen zelf over. Ik ga niks voor een ander invullen.
En heus, ik ben niet onder de indruk van jullie neerbuigende post'. (een ander neerhalen gebeurt doorgaans om daar jezelf daardoor beter te voelen, en dat schijnen jullie nogal nodig te hebben)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor benefietdiner » 02 mar 2016 16:54

Yoshi schreef:jij vind het een dwaalleer. Dat is prima. Verwacht niet dat het voor andere christenen ook maar van enige betekenis is wat jij er van vindt.

Ho ho naamloos verteld hier niet als eerste dat de verbondsleer niet juist is hoor.
Misschien heb je wel eens van de ‘Scofield bijbel’ gehoord? Niet? google maar.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 02 mar 2016 17:49

Uit de groei van onze gemeentes -die voor een behoorlijk deel bestaat uit mensen van de traditionele kerken- blijkt wel dat andere christenen onze visie van betekenis vinden.
Afgelopen zondag hadden we een doopdienst, en alle dopelingen waren ex-gereformeerd. (welke smaak weet ik niet zo precies)
Het gaat mij niet om zieltjes winnen voor onze gemeente trouwens, voor ik daar weer van beschuldigd wordt :mrgreen:

Rotterdam moet ik ook een illusie ontnemen, ik kom niet uit de lucht vallen. Hier onze geschiedenis: https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelisch_christendom
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2016 22:04

naamloos schreef:En de verbondleer is gebaseerd op de dwaalleer uit dat verleden, dat kan ik niet helpen.

Natuurlijk beschouwt Yoshi dat als moddergooien want dat is het ook, de evangelische kerk heeft ook zeer twijfelachtige elementen in zich, maar is dat voor jou reden om gereformeerd te worden?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 02 mar 2016 23:39

mohamed schreef:Natuurlijk beschouwt Yoshi dat als moddergooien want dat is het ook, de evangelische kerk heeft ook zeer twijfelachtige elementen in zich, maar is dat voor jou reden om gereformeerd te worden?
Inderdaad zijn er evangelische gemeentes die verwerpelijke dingen leren.
Als dat bij een onderwerp aan de orde komt zal ik geen verwijten maken over 'modder gooien', simpel omdat het modder is.
Maar ik distantieer me er wel van. Echter heeft men de verbondenleer, die op de vervangingsleer is gefundeerd, nooit vaarwel gezegd.
Hoe dichter je bij de wortel van de dwaalleer komt, hoe feller de reacties worden.
Argumenten zijn dan niet meer nodig, gewoon neerbuigend doen en kleinerend, dat is de tactiek. (ik kan er niet mee zitten)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten