Schepping van het licht en andere vragen over de schepping

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Whatstheway?
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 jul 2012 08:23

Schepping van het licht en andere vragen over de schepping

Berichtdoor Whatstheway? » 30 aug 2012 18:36

Ik zat pas de schepping te bestuderen en kwam op die manier op de volgende vragen: In Genesis 1 vers 3 lees ik: "En God zei: Laat er licht zijn. En er was licht." In vers 14 lees ik: "En God zei: Laten er lichten zijn aan het hemelgewelf om scheiding te maken tussen de dag en de nacht." Hoe verhouden die twee scheppingsdagen zich tot elkaar? Hoe kon het licht er al zijn, als er geen bron van licht was? En wat werd er dan eigenlijk op die 1e dag geschapen?

Het tweede wat me opviel, was dat er verschil is in hoe bepaalde dingen werden en tot stand kwamen. Op de ene dag zegt God en is het er vervolgens. Op andere dagen zegt God: 'Laten er...' en dan maakt Hij ze. Iemand een idee waarom dat verschil is er?

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Schepping van het licht en andere vragen over de scheppi

Berichtdoor henkie » 30 aug 2012 19:29


Whatstheway?
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 jul 2012 08:23

Re: Schepping van het licht en andere vragen over de scheppi

Berichtdoor Whatstheway? » 30 aug 2012 20:12

Bedankt voor de tip!
Ik ben nog niet helemaal thuis hier en weet ook nog niet precies hoe ik moet zoeken :S.
Vandaar!

Whatstheway?
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 jul 2012 08:23

Re: Schepping van het licht en andere vragen over de scheppi

Berichtdoor Whatstheway? » 30 aug 2012 20:19

Op de tweede vraag vind ik alleen geen antwoord. Ook helemaal niet belangrijk misschien, maar ik was er gewoon benieuwd naar! Daar nog reactie op misschien?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Schepping van het licht en andere vragen over de scheppi

Berichtdoor gravo » 01 sep 2012 08:42

Whatstheway? schreef:Ik zat pas de schepping te bestuderen (...)


Inhoudelijk interesseert me deze topic niet, maar ik moet zeggen, de openingszin vind ik dan weer wel hilarisch!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Schepping van het licht en andere vragen over de scheppi

Berichtdoor TheKeimpe » 03 sep 2012 16:01

Whatstheway? schreef:Ik zat pas de schepping te bestuderen en kwam op die manier op de volgende vragen: In Genesis 1 vers 3 lees ik: "En God zei: Laat er licht zijn. En er was licht." In vers 14 lees ik: "En God zei: Laten er lichten zijn aan het hemelgewelf om scheiding te maken tussen de dag en de nacht." Hoe verhouden die twee scheppingsdagen zich tot elkaar? Hoe kon het licht er al zijn, als er geen bron van licht was? En wat werd er dan eigenlijk op die 1e dag geschapen?

Het tweede wat me opviel, was dat er verschil is in hoe bepaalde dingen werden en tot stand kwamen. Op de ene dag zegt God en is het er vervolgens. Op andere dagen zegt God: 'Laten er...' en dan maakt Hij ze. Iemand een idee waarom dat verschil is er?

Misschien goed om even versnummers + vertaling te noemen, dat maakt het zoeken makkelijker?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Schepping van het licht en andere vragen over de scheppi

Berichtdoor Wilsophie » 04 sep 2012 08:05

M.i. is het makkelijker uit te leggen dan het antwoord in die rubriek, want God spreekt in vers 2 al over Zijn Zoon, Die Het Licht der Wereld is en zou komen. Dat die Zoon ook de zon typeert en de maan Israël wordt later in de Bijbel verklaard. Maar dat de lichten aan de hemel pas later verschijnen, heeft ook weer alles te maken met een ordelijke huishouding wat ik bedelingen noem.
Dat de Geest over de wateren zweefde spreekt ervan dat Vader en Zoon en Geest Eén zijn.
Dat er verschil is tussen scheppen uit iets en uit niets en verschillende woorden gebruikt worden is algemeen bekend.
Bara, en Asa meen ik en omdat er verschil is gebruiken de vertalers woorden als : "Scheppen, maken en formeren.
Later wordt dat in de Bijbel verklaard in de tekst waarvan men maakt dat God het kwaad schiep, wat onjuist is.
Ik weet de teksten niet zo uit mijn hoofd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten