Tongentaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Tongentaal

Berichtdoor TheKeimpe » 13 aug 2012 13:05

@Jan: zat Paulus er even naast...
1 Kor 12,31 Doch ijvert naar de beste gaven; en ik wijs u een weg, die nog uitnemender is.
1 Kor 14,1 Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Tongentaal

Berichtdoor Janvanverweg » 13 aug 2012 13:28

TheKeimpe schreef:@Jan: zat Paulus er even naast...
1 Kor 12,31 Doch ijvert naar de beste gaven; en ik wijs u een weg, die nog uitnemender is.
1 Kor 14,1 Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.

Je hebt helemaal gelijk; Paulus schrijft dat inderdaad!
nu vraag ik me af wat er met dat ijveren bedoelt wordt; ijveren om het te verkrijgen of er ijverig mee aan de slag te gaan. dat laatste kan ik vatten, ijveren om iets te krijgen lijkt mij op zeuren; en dat kan ik niet goed plaatsen. maar misschien is er nog een andere optie.

blijft wel dat weg en gave niet hetzelfde is en dat Paulus tongentaal aan iederen toewenst
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Tongentaal

Berichtdoor TheKeimpe » 13 aug 2012 19:28

Met dat laatste heb jij weer gelijk dat het er staat. Echter, hier vraag ik mij weer af wat de juiste interpretatie is :)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Tongentaal

Berichtdoor Janvanverweg » 14 aug 2012 02:48

om op topic te zijn,
het is een GAVE van God. we mogen aan God kenbaar maken dat we elke gave uit zijn hand met vreugde willen ontvangen. door zaken uit te sluiten omdat dat niet in ons denken past vind ik aanmatigend.

mijn ervaring is dat door Mat 6:30 na te leven dat we vaak zelf tekort komen in mogelijkheden. meestal is Gods gave in die situatie een ander mens die ons kan helpen. Soms mogen we echter geloof hebben dat God ons extra toerust voor dat wat gedaan moet worden.
met tongentaal is het voor mij net zo. ik wil graag bidden (b.v. in een voorbede situatie) wbid ik dan. at gebeden moet worden, maar ik weet niet wat of (in andere situaties) kan ik mijn denken/gevoelens niet onder worden brengen omdat woorden me tekort schieten. in geloof bid ik dan. En God vehoord! mijn denken wordt helderder, mijn gevoel komt tot rust, mijn gedachten kan ik weer onder woorden brengen en vaak ook weet ik wat ik mag bidden in heldere taal voor de ander. (ik bid zelden hardop in tongen, daar voel ik me ongemakkelijk bij)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Tongentaal

Berichtdoor learsi » 14 aug 2012 20:01

Janvanverweg schreef:nu vraag ik me af wat er met dat ijveren bedoelt wordt; ijveren om het te verkrijgen of er ijverig mee aan de slag te gaan. dat laatste kan ik vatten, ijveren om iets te krijgen lijkt mij op zeuren; en dat kan ik niet goed plaatsen. maar misschien is er nog een andere optie.


....."ijvert om".......

Gebiedende wijs.
Ze moeten dus iets doen.
Wat verwacht hij dat ze gaan doen?
Ze moeten ijveren.
Gesenius geeft als eerste betekenis:.....ijverig streven naar....


@ Janvanverweg, .........Wat bedoel jij met "er ijverig mee aan de slag gaan"?

groet Learsi

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Tongentaal

Berichtdoor Janvanverweg » 15 aug 2012 08:51

Hoe kunnen we streven naar iets dat gegeven wordt?
The keimpe en learsi wijzen op de bijbel dat het is om naar te streven.
Maar hoe streef je naar tongentaal? we worden ertoe geprest, maar hoe doe je het?

even hardop nadenken, graag feedback =P~
God heeft ons vervult met de Heilige Geest; in Hem komen alle gaven mee.
elke geestvervulde christen kan daardoor de gaven gebruiken tot eer van God en voor Zijn koninkrijk.

om ze te gebruiken, moeten we echter wel geloven dat we ze kunnen gebruiken. als je gelooft dat je ze niet hebt zal je niet proberen.
Door in geloof een geestelijke gave te beoefenen (b.v genezing) kan je 'voor schut' komt te staan omdat er niets gebeurt. die angst kan verhinderen dat we ernaar ijveren.
misschien moeten we gewoon op God vertrouwen, ernaar ijveren en de uitkomst aan God laten.

als we de íjver naar de gaven'tekst serieus nemen, dan moeten we als christenen er wel mee aan de slag.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Tongentaal

Berichtdoor learsi » 15 aug 2012 19:41

Janvanverweg schreef:Hoe kunnen we streven naar iets dat gegeven wordt?
The keimpe en learsi wijzen op de bijbel dat het is om naar te streven.
Maar hoe streef je naar tongentaal? we worden ertoe geprest, maar hoe doe je het?

even hardop nadenken, graag feedback =P~
God heeft ons vervult met de Heilige Geest; in Hem komen alle gaven mee.
elke geestvervulde christen kan daardoor de gaven gebruiken tot eer van God en voor Zijn koninkrijk.

om ze te gebruiken, moeten we echter wel geloven dat we ze kunnen gebruiken. als je gelooft dat je ze niet hebt zal je niet proberen.
Door in geloof een geestelijke gave te beoefenen (b.v genezing) kan je 'voor schut' komt te staan omdat er niets gebeurt. die angst kan verhinderen dat we ernaar ijveren.
misschien moeten we gewoon op God vertrouwen, ernaar ijveren en de uitkomst aan God laten.

als we de íjver naar de gaven'tekst serieus nemen, dan moeten we als christenen er wel mee aan de slag.


Je zegt...."in Hem komen alle gaven mee"...
In Kor. staat echter......"delende aan een ieder in het bijzonder gelijk Hij(de Geest) wil"......
De Geest bepaalt dus welke gave gegeven wordt.
Verbonden met het "ijveren" wil dat in ieder geval zeggen, dat wat ik krijg niet door mij, maar door de Geest bepaald wordt.
Ik ijver dus naar iets, dat de Geest mij wil geven, maar als ik daarmee begin weet ik(nog) niet waar ik naar moet ijveren....
Echter in de weg van "te ijveren naar" zal het duidelijk worden wat de Geest zal/wil geven.
Ik begin dus zonder iets en uiteindelijk vindt ik mijzelf terug met iets dat ik ontvangen heb.

Persoonlijk heb ik mij aangesproken geweten door de oproep van Paulus(1Kor.14:1) om te vragen om te mogen profeteren(tot stichting, vermaning en vertroosting spreken....zie 1Kor.14:3 en 4). Omdat hij dat aanraadt(....Maar meest dat gij moogt profeteren....vers1).
En de Heere heeft gegeven. Een en ander is niet zonder onophoudelijke bestudering van het Geschreven Woord tot stand gekomen.

h.g.
Learsi

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Tongentaal

Berichtdoor Janvanverweg » 16 aug 2012 02:07

@ learsi,
ja, ik herken wat je zegt. bedankt
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten