We zijn toch niet meer onder de wet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor 1a2b3c » 04 mei 2012 12:39

Ik vind het wat lastig discussiëren met jou omdat je op geen enkel argument ingaat. Je blijft alleen je eigen liedje maar zingen.
marin schreef:Het is zinloos om over de Galaten brief te praten als de wet van God en de wetten van Mozes door elkaar worden gehaald, zolang dat niet is opgelost is de vervulling van Christus werk Wet en Genade een begripsprobleem.

Hoezo zinloos??? Juist de Galatenbrief gaat over dat thema!
marin schreef:De Here Jezus was en is de vervuller van de wetten van Mozes om de Wet van God in Zijn kracht weer te herstellen om die in hart van kinderen te plaatsen om de liefde tot God en de naaste te kunnen volbrengen.

Zeker heeft Jezus de wetten van Mozes vervuld, maar niet om ze weer op dezelfde manier te laten functioneren.
Hier stel je dat God de wet in het hart plaatst, maar eerder zeg je dat het gelovigen daardoor dubbel verplicht worden. Die twee sluiten elkaar uit.
God geeft Zijn wil in het hart, staat duidelijk in het nieuwe verbond.
marin schreef:Het volbrengen van de wet van God verschilt niet van de eis vanaf de schepping tot de wederkomst van onze Heiland.......

Absoluut WEL!!! Het was 'doe dat, en gij zult leven'. Verder had de wet ook de functie om ons tot Christus te brengen. Rom.10:4 en Gal.3:21.
De gelovige is al in Christus, dus die functie is overbodig geworden. En de gelovige leeft door geloof, dus het 'doe dat en gij zult leven' is ook niet meer van toepassing voor hem/haar.
Jezus heeft alles volbracht en de gelovige is vrij. Hij is met Christus gestorven, dus de wet heeft niets meer over hem te zeggen.
Hij is een nieuwe mens, met een hart voor Gods wil. Ondanks dat hij ook nog met de oude mens te kampen heeft.
marin schreef:.....en God wil dat Zijn kinderen dat in liefde door de kracht van Gods Geest die de Here Jezus ons wil geven volbrengen.

Dat zeg ik steeds al. Maar het heeft niets met de eis/bedreiging/veroordeling van de wet van Mozes te maken.
De wet van Christus is in het hart van de gelovige omdat Christus Zelf in zijn hart is.
Een gelovige leeft in een liefdevolle relatie met God, en niet met religie. Hij leeft naar de Geest en niet naar de letter.
marin schreef:Van de wet van God kan en mag de mens niets afdoen of toevoegen, het is Zijn wil die door de Here Jezus is bevestigd.

Wat bedoel je, als je het over de wet van Mozes hebt kom je in de problemen met de uitspraken van Paulus over de sabbat.
marin schreef:Dus eerst leren verstaan wat de Wet van God is dan begrijpt de mens ook het Verzoeningswerk ten volle.

Pas als je de vrijheid die we in Christus hebben leren verstaan begrijpen we het verzoeningswerk pas echt.
Als je het eenmaal ziet kom je het overal tegen in de Bijbel.
Gal.4:9 en nu u God kent, ja wat meer is, door God gekend bent, hoe kunt u weer terugkeren naar de zwakke en arme grondbeginselen, die u weer van voren af aan wilt dienen?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor Wilsophie » 04 mei 2012 17:11

Het is weer zo jammer dat de wet Gods beperkt wordt tot de 10 geboden.
De wet Gods is de thora Gods en dat is Zijn onderwijzing.
Als gelovige onderwerp ik mij aan de Wet Gods dus aan Zijn hele Woord, Zijn onderwijzing.
En dan is de Galatenbrief heel duidelijk lijkt mij.
Een wet in het algemeen in de zin van onderwijs vraagt onderwerping, een gewillig oor, een luisterend oor, een dienende gelovige die zich zet aan de voeten van de Heiland.
Geen Martha, maar Maria's.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor marin » 04 mei 2012 22:57

In de Galatenbrief, die spreekt over de vrijheid in Christus en die bevestigt, dat we niet meer staan onder de wet.

Maar dezelfde Paulus die deze teksten over de wetsvrijheid schreef, zegt in Rom. 7 : 12 en 22, dat hij een vermaak heeft in de wet Gods.
Jezus verklaart, dat het bewijs van het discipelschap van Zijn navolgers juist gelegen is in een leven overeenkomstig Zijn geboden.
Woordelijk zegt de Heiland : „Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden." Is de Bijbel dan met zichzelf in tegenspraak?
Leert Paulus nu eens, dat we vrij zijn van de wet en dan weer, dat de wedergeboren mens er een behagen in schept om overeenkomstig Gods wet te leven?

Wanneer nu Paulus in zijn brieven spreekt over een wet die vervallen en afgeschaft is, dan bedoelt hij daarmee dus de wet van Mozes, de schaduwachtige, ceremoniële wet die betrekking hebben op de tempel- en offerdiensten, waren een voorafschaduwing van het ware grote offer dat eenmaal door de Messias zou worden gebracht. Toen Jezus Christus op Golgotha als een zoenoffer voor onze zonden stierf, vervielen daardoor schaduwachtige, ceremoniële en specifiek joodse wetten.

Col. 2 : 13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen.

En wanneer hij spreekt over de heerlijkheid en de heiligheid van Gods geboden, dan zinspeelt hij op Gods wet, de Wet des Heren, de Tien Geboden.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Fleurtje16
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 aug 2011 20:23

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor Fleurtje16 » 05 mei 2012 07:56

[quote="Wilsophie"]Het is weer zo jammer dat de wet Gods beperkt wordt tot de 10 geboden.
De wet Gods is de thora Gods en dat is Zijn onderwijzing.
Als gelovige onderwerp ik mij aan de Wet Gods dus aan Zijn hele Woord, Zijn onderwijzing.
Ik vraag mij af of u dat werkelijk doet Wilssophie.
Deze wet is zo uitgebreid. En dat niet alleen de wet is volgens mij toch vervuld door de kruisiging en opstanding van onze Heer.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor Wilsophie » 05 mei 2012 08:52

Nou Fleurtje dan zal ik je via dit citaat antwoorden.

En wanneer hij spreekt over de heerlijkheid en de heiligheid van Gods geboden, dan zinspeelt hij op Gods wet, de Wet des Heren, de Tien Geboden.

Niet op deze wijze want it is pertinent niet waar, het is evengoed ook zinspelen.
Op die wijze onderwerp ik mij niet aan Gods onderwijzing. Ik doe ook niet de 613 midwods die voor de joden bestemd waren en een afschaduwing waren van Christus en Zijn werk.
Over die wetten heb ik het niet.
Daarom begon ik mijn post ook met het feit dat men niet weet wat de wet Gods is waar Paulus het over heeft.
Paulus noemt het ook de wet des geloofs.
We hebben het over appels en peren.
De wet is voor mij de thora, het onderwijs van God en aan onderwijs moet je je onderwerpen.
Maar zolang men de heerlijkheid en heiligheid van Gods onderwijs ( geen rituelen, geen verboden en geen gebod op gebod, regel op regel) beperkt tot de geboden van onze overheid die gebaseerd zijn op de 10 geboden, begrijpt men niet wat de wet des geloofs inhoudt.

Jezus Christus was De Gelovige bij uitstek en alleen Hij was in staat de wet te vervullen. Die wet bedoel ik dus niet.
Ik leef onder het Nieuwe Verbond waar de wet die jullie bedoelen krachteloos is geworden, want die wet was gelegd op het vlees en mijn vlees is dood voor God, mijn vlees is begraven zoals we gister nog hebben uitgebeeld in de zee bij Harlingen waar een jong meisje van 18 jaar zich in het ijskoude water liet dopen.
Dat vlees is dood en daar kun je geen wet op leggen.
Maar de Geest is springlevend en de Geest is de nieuwe mens, de wedergeboren mens in wiens leven genade heerst en geen wet.
Een dood mens kan niet door het rode licht rijden, voor dezulke is de wet niet.
Maar dat wil niet zeggen dat ik normloos leef, maar dat zijn normen en waarden, dat bedoelt Paulus niet als hij het over de wet Gods heeft.
Ik onderwerp mij aan wat God in Zijn plan ontvouwt en of je dat wet noemt of genade maakt mij niet uit.
Ook jij Fleurtje hoeft je niet af te vragen of ik me onderwerp aan Gods wet.
God ziet ons hart aan en ik ga geen verantwoording afleggen of ik de zondag in ere houd en hoe en of ik een lange broek mag dragen en zoja waarom niet en of ik vul maar in....iedereen moet maar ten volle verzekerd zijn dat wat hij doet voor de Heer dat Hij dat doet in volle oprechtheid en alleen om Hem te dienen en niet om een schoon gelaat te tonen.

Vrijheid, echte vrijheid zit van binnen.
En je kunt met vrijzijn doodgewoon beginnen.
Want de prijs daarvoor die is allang betaald.
Het gaat er enkel om.. of jij de prijs die daarvoor betaald is...
binnenhaalt.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 05 mei 2012 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor 1a2b3c » 05 mei 2012 10:06

marin schreef:In de Galatenbrief, die spreekt over de vrijheid in Christus en die bevestigt, dat we niet meer staan onder de wet.

Maar dezelfde Paulus die deze teksten over de wetsvrijheid schreef, zegt in Rom. 7 : 12 en 22, dat hij een vermaak heeft in de wet Gods.
Jezus verklaart, dat het bewijs van het discipelschap van Zijn navolgers juist gelegen is in een leven overeenkomstig Zijn geboden.
Woordelijk zegt de Heiland : „Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden." Is de Bijbel dan met zichzelf in tegenspraak?
Leert Paulus nu eens, dat we vrij zijn van de wet en dan weer, dat de wedergeboren mens er een behagen in schept om overeenkomstig Gods wet te leven?

Nee hoor, de Bijbel is niet met zichzelf in tegenspraak. Dus je hoeft niet bang te zijn voor de Galatenbrief.
Angst voor wetteloosheid is altijd al een reden geweest om mensen weer onder de wet te plaatsen, van degenen die het evangelie niet goed begrijpen.
Paulus is het al voor, en stelt zelf retorisch de vraag of we dan maar zullen zondigen omdat we niet meer onder de wet zijn. En natuurlijk is het antwoord 'nee'.
Maar vrijheid kent geen plicht anders is het geen vrijheid meer. En dat hoeft ook niet omdat God Zijn wil in het hart heeft gelegd.
Wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad, en Iemand die je liefhebt wil je graag behagen en zeker geen verdriet doen.

Het is 'of de wet, of de genade', je kunt het niet vermengen. Da's net zoiets als wanneer je zegt: je krijgt gratis een nieuwe auto, maar als je hem eenmaal hebt verwacht ik wel elke maand 100 euro van je. ](*,) ](*,) ](*,)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor schaapje » 05 mei 2012 10:59

oeps foutje
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor Wilsophie » 05 mei 2012 12:10

="1a2b3c"Maar vrijheid kent geen plicht anders is het geen vrijheid meer. En dat hoeft ook niet omdat God Zijn wil in het hart heeft gelegd.
Wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad, en Iemand die je liefhebt wil je graag behagen en zeker geen verdriet doen.
Het is 'of de wet, of de genade', je kunt het niet vermengen.


Inderdaad zo is het.
Aangezien we koningskinderen zijn geldt de "wet" uit liefde voor de Koning: "Noblesse Oblige".

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor Wilsophie » 05 mei 2012 12:20

marin schreef:Deze opmerking hoor je vaak in een poging de wet van God te kleineren: “We zijn toch niet onder de wet, maar onder de genade. Daarom hoeven we de Tien Geboden niet langer te houden.”
Is dit een geldig argument?

Deze opmerking wordt nooit gemaakt om de wet van God te kleineren, dat is projectie.
Wij zijn inderdaad niet meer onder de macht van een juk dat we niet kunnen dragen, bovendien hadden wij heidenen geen wet, het is dus helemaal niet aan de orde.
Wij zijn door genade zalig geworden en zullen ook uit de genade leven.
En dat bedoelt "men". En ik schaar me onder hen.

De Bijbel zegt inderdaad, dat we niet onder de wet zijn.

Nou dan?? Laat het er dan ook bij en ga geen eigen Bijbeltje toevoegen.

Wat zouden we verwarring eenvoudig kunnen voorkomen, als we precies zouden aannemen, wat de Bijbel zegt,

Heel graag.

Paulus legt zijn uitspraak zelf uit. Nadat hij gezegd heeft, dat we niet onder de wet, maar onder de genade zijn, vraagt hij: “Wat dan?” Dat betekent heel eenvoudig: “Hoe moeten we dit opvatten?”

En let dan eens op zijn antwoord.
Hij voorziet, dat anderen zijn woorden zó zullen verdraaien, dat ze mogen zondigen, omdat ze niet onder de wet zijn, maar onder de genade.
Daarom zegt hij: “Zullen wij zondigen (= de wet overtreden), omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!”
In de meest krachtige bewoordingen zegt Paulus hier, dat het onder de genade zijn niet de vrijheid geeft om de wet te overtreden.

Als het zijn onder de genade ons niet vrijstelt van het houden van de wet, wat bedoelt Paulus dan, wanneer hij zegt, dat christenen niet onder de wet zijn?


Denk je nu echt dat wij niet begrijpen wat Paulus bedoelt?
Zondigen is niet de wet overtreden, dat staat er ook helemaal niet. Je gaat nu zelf draaien.
Zondigen is ongeloof en zondigen is niet het overtreden van een wet.
Zondigen is je doel missen en heeft geen van doen met de wet want die was er helemaal niet toen Adam zondigde.
De wet kwam pas na 430 jaar.

Genade en wet zijn appels en peren vergelijken.
Of je weet niet wat de wet in de Bijbel inhoudt of je hebt de genade niet gesmaakt.

Maar goed als je één wetje overtreedt dan heb je de hele wet overtreden en moet je gedood worden.
Ga je gang, er is vast wel iemand die je een stapel stenen wil geven.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor Wilsophie » 05 mei 2012 17:48

Daarom verklaart hij zo nadrukkelijk: “Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.” Romeinen 6: 14. De genade zet de macht van de zonde opzij. Het geeft kracht om de wet van God te gehoorzamen.
Dat is de werkelijke reden, dat we niet onder de schuld en de veroordeling van de wet staan. En het is ook de reden, waarom we niet zullen doorgaan met zondigen.


Ik lees in deze teksten niet dat de genade de macht van de zonde opzij zet.
Genade geeft ook geen kracht om de wet van God te gehoorzamen.
Genade is genade wat je ontvangt uit de hand van God.
Genade kocht mij vrij.


Kracht ontvang je als wedergeboren Christen door de Heilige Geest en God houdt die zondige mens voor dood, hij erkent deze mens niet en houdt er geen rekening mee, dus waartoe zou je kracht krijgen om iets te bestrijden of te overwinnen wat geen waarde meer heeft?
En leg mij eens uit hoe je dan niet doorgaat met zondigen als je nog steeds in dit oude vlees leeft?
Zondigt een gelovige minder dan een ongelovige in de zin van zonden produceren?

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor marin » 05 mei 2012 20:02

De norm voor het leven van de Christen.
De Tien Geboden zijn als de maatstaf voor het leven van de bekeerde mens, de mens die de genade van Christus in zijn leven heeft ervaren.
Sommige Christenen zijn de mening toegedaan, dat door de genade, ons door Christus bewezen, de Tien Geboden zijn opgeheven, zodat de nieuwtestamentische Christenen niet meer gebonden zijn aan de voorschriften van de wet des Heren.

Wet en genade
Jacobus, het eerste hoofdstuk, de verzen 23-25, staat geschreven : „Want wie hoorder is van het Woord en niet dader, die gelijkt op een man die het gelaat waarmede hij geboren is, in een spiegel beschouwt; want hij heeft zich beschouwd, is heengegaan en heeft terstond vergeten hoe hij er uitzag. Maar wie zich verdiept in de volmaakte wet, die der vrijheid, en daarbij blijft, niet als een vergeetachtig hoorder, doch als een werkelijke dader, die zal zalig zijn in zijn doen."

Christus heeft volgens sommigen de Wet Gods aan het kruis genageld. De Bijbel zegt dat zonde wetsovertreding is. En nu ontvangen we genade voor de overtreding van een wet die niet meer bestaat.
In een dergelijke conclusie is toch iedere logica zoek.

De wet kan u niet reinigen.
Gods Wet kan u enkel de behoefte doen gevoelen om gereinigd te worden - de behoefte aan genade - de behoefte aan het bloed van Christus.
Door de voorstanders van de theorie dat de Tien Geboden zijn afgeschaft, wordt wel eens gewezen op het feit dat in de dagen der apostelen sommige Farizeeërs die tot het Christendom waren bekeerd, toch nog probeerden om oudtestamentische wetten in te voeren.
U vindt een verslag van de Kerkvergadering die hierover handelde, opgetekend in Hand. 15. Maar het geschil te Jeruzalem in die tijd had absoluut niets uitstaande met de Tien Geboden en de genade. Het betrof hier inzettingen die, evenals alle andere ceremoniële inzettingen, hun einde vonden door het verzoenende sterven van Christus.

Natuurlijk is er een wet aan het kruis genageld, nl. de oudtestamentische joodse ceremoniële wet, maar niet Gods zedenwet - niet de Tien Geboden - die de richtsnoer vormen voor het leven der gelovigen.

Met betrekking tot deze Tien Geboden zegt Jezus : „Indien gij Mij liefhebt, onderhoudt Mijn geboden" (Joh. 14 :15). - En de apostel Johannes schrijft in zijn Eerste Zendbrief : „En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen : indien wij Zijn geboden bewaren. Wie zegt : Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar, en in die is de waarheid niet; maar wie Zijn Woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt" (1 Joh. 2 : 3-5).
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor Wilsophie » 05 mei 2012 21:08

Sommigen zeggen, enkele denken, men meent....
De 10 geboden is de maatstaf voor een bekeerde mens, en de rest mag moorden, stelen, roven.....
Zucht!!

Marin, wat is je bron?

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor marin » 05 mei 2012 23:07

@1a2b3c Gal.4:9 en nu u God kent, ja wat meer is, door God gekend bent, hoe kunt u weer terugkeren naar de zwakke en arme grondbeginselen, die u weer van voren af aan wilt dienen?



Zo zijn er meer teksten van Paulus in de Galatenbrief die hier op wijzen, dat was het probleem van toen de tijd van gelovigen die overtuigt waren van de Verlossing door de Here Jezus maar moeite hadden om afstand te nemen van de oudtestamentische wetten, dat is de rode draad waar veel gelovigen van toen conflicten veroorzaakten in het bevrijdende dienstwerk van de Here Jezus en daadwerkelijk de offerdienstwetten en allerlei andere zelf gemaakte wetten weer wilden herstellen.
Paulus heeft van deze Farizese 'gelovigen' veel last ondervonden, doordat hij het evangelie verkondiging van de vrijheid in Christus niet mee overweg konden.

Daarom zal eerst door het gehele nieuwe testament de wetsverandering begrepen moeten worden wat Gods wet in het hart van Zijn kinderen kan bewerkstelligen, de eis die God stelde in het O.T. gehoorzaamheid, geldt ook in het N.T. om rechtvaardiging te ontvangen, dat is niet 'moeten' maar 'willen' uit dankbaarheid.
Rechtvaardiging door het geloof en God geeft ons daar de kracht door Zijn Geest.

We kunnen gemakkelijk zeggen "ik geloof", maar waar blijkt dat uit, ik dacht toch uit gehoorzaamheid.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor 1a2b3c » 06 mei 2012 00:35

marin schreef:.....de eis die God stelde in het O.T. gehoorzaamheid, geldt ook in het N.T. om rechtvaardiging te ontvangen........

God eist geen 'gehoorzaamheid' van de mens om rechtvaardiging te ontvangen maar GELOOF.
marin schreef:We kunnen gemakkelijk zeggen "ik geloof", maar waar blijkt dat uit, ik dacht toch uit gehoorzaamheid.

Dat blijkt uit de vrucht. Mat.7:16 Aan hun vruchten zult u hen herkennen. Men plukt toch geen druif van doornstruiken of vijgen van distels? Er komt uit wat erin zit, daarom zegt Jakobus ook dat het geloof zonder de werken dood is.
Plicht en gehoorzaamheid horen bij elkaar, Paulus leefde voor zijn bekering onberispelijk, een kwestie van 'plicht en gehoorzaamheid'.
Vrijheid en liefde horen ook bij elkaar, en zo wil en kan God gediend worden. Vrijwillig, vanuit het hart.
marin schreef:Met betrekking tot deze Tien Geboden zegt Jezus : „Indien gij Mij liefhebt, onderhoudt Mijn geboden"..........

Daar staat Mijn (Jezus) geboden, dus niet de 10 geboden van Mozes. Lees de bergrede, waar kom je het sabbat-gebod tegen?

En hoe onderhoud je Zijn geboden? Door in Zijn liefde te blijven. We DRAGEN vrucht, die maken we zelf niet. Joh.15. Verbonden met de wijnstok kan de rank vruchten dragen. Die vrucht komt niet van buitenaf maar uit Hem Zelf. Iemand die in Christus is kan niet zonder vrucht zijn/blijven.
De enige gehoorzaamheid die geëist wordt is de geloofsgehoorzaamheid en dan gaat de rest 'vanzelf'. Daar hebben we de wet niet voor nodig, daar hebben Hem Zelf voor nodig. En dat gebeurd dan ook, want; "niet meer ik leef maar Christus leeft in mij".
marin schreef:dat is niet 'moeten' maar 'willen' uit dankbaarheid.

Ah, eerder had je het over 'dubbel verplicht'. Daar kom je nu op terug als ik het goed begrijp?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor Wilsophie » 06 mei 2012 08:26

Goed geformuleerd, 1a2b3c!!
Maar Marin is 7e Dags Adventist dus dan moet je een verklaring voor het houden van de sabbath vinden.

Verder lijkt het wel een eigen Bijbeluitleg, het klopt echt van geen kant.
Zou iedereen op dit forum dat nu voor zoete koek slikken?

Geloof blijkt niet uit gehoorzaamheid, maar IS gehoorzaamheid, de Bijbel zegt heel duidelijk dat het geloof uit het gehoor is.
Als de Bijbel het heeft over "Mijn geboden" dan is dat nooit die 10 geboden die stuk vielen, maar dan zijn het die 10 Woorden Gods en dat is de hele Schrift.
10 staat namelijk voor het volledige Woord van God in de getallensymboliek.
Het was Abraham die er een HEE bijkreeg in zijn Naam de Hee van de genade en dat is de 5.
Die Hee kwam weg bij de I van SaraI, I=10 en H=5

De 10 Woorden Gods staan nooit voor de geboden van Mozes onder het Oude Verbond ,maar altijd over Gods onderwijzing onder beide verbonden.
Ook de Hebr. brief schrijft over hogere normen dan de wet van Mozes, en dus noemt Paulus het de wet van Christus.
En dat is veel en veel meer.
Het is geen verbod of gebod of regel op regel, het is het totale plan Gods.
Wet = onderwijzing=thora.
Het is de wet des geloofs. Geloofsonderwijzing.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten