We zijn toch niet meer onder de wet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor marin » 29 apr 2012 12:41

Deze opmerking hoor je vaak in een poging de wet van God te kleineren: “We zijn toch niet onder de wet, maar onder de genade. Daarom hoeven we de Tien Geboden niet langer te houden.”
Is dit een geldig argument?

De Bijbel zegt inderdaad, dat we niet onder de wet zijn.

Wat zouden we verwarring eenvoudig kunnen voorkomen, als we precies zouden aannemen, wat de Bijbel zegt,

Paulus legt zijn uitspraak zelf uit. Nadat hij gezegd heeft, dat we niet onder de wet, maar onder de genade zijn, vraagt hij: “Wat dan?” Dat betekent heel eenvoudig: “Hoe moeten we dit opvatten?”

En let dan eens op zijn antwoord.
Hij voorziet, dat anderen zijn woorden zó zullen verdraaien, dat ze mogen zondigen, omdat ze niet onder de wet zijn, maar onder de genade.
Daarom zegt hij: “Zullen wij zondigen (= de wet overtreden), omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!”
In de meest krachtige bewoordingen zegt Paulus hier, dat het onder de genade zijn niet de vrijheid geeft om de wet te overtreden.

Als het zijn onder de genade ons niet vrijstelt van het houden van de wet, wat bedoelt Paulus dan, wanneer hij zegt, dat christenen niet onder de wet zijn?
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor 1a2b3c » 29 apr 2012 14:01

marin schreef:Deze opmerking hoor je vaak in een poging de wet van God te kleineren: “We zijn toch niet onder de wet, maar onder de genade. Daarom hoeven we de Tien Geboden niet langer te houden.”

In een poging de wet te kleineren??? Waarom dat?
marin schreef:Wat zouden we verwarring eenvoudig kunnen voorkomen, als we precies zouden aannemen, wat de Bijbel zegt,

Paulus legt zijn uitspraak zelf uit. Nadat hij gezegd heeft, dat we niet onder de wet, maar onder de genade zijn, vraagt hij: “Wat dan?” Dat betekent heel eenvoudig: “Hoe moeten we dit opvatten?”

En let dan eens op zijn antwoord.
Hij voorziet, dat anderen zijn woorden zó zullen verdraaien, dat ze mogen zondigen, omdat ze niet onder de wet zijn, maar onder de genade.
Daarom zegt hij: “Zullen wij zondigen (= de wet overtreden), omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!”
In de meest krachtige bewoordingen zegt Paulus hier, dat het onder de genade zijn niet de vrijheid geeft om de wet te overtreden.

Als het zijn onder de genade ons niet vrijstelt van het houden van de wet, wat bedoelt Paulus dan, wanneer hij zegt, dat christenen niet onder de wet zijn?

Paulus bedoeld dat gelovigen niets meer 'moeten' met betrekking tot hun behoud, Jezus heeft alles volbracht.
In plaats dat Gods wil van buiten komt (stenen tafelen) heeft God Zijn wil in het hart van gelovigen gelegd. Jer. en Hebr. "Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven".
Dus geen afgedwongen gehoorzaamheid van buitenaf, maar uit vrije wil doet de gelovige Zijn wil, uit liefde voor Hem, door de kracht van de Heilige Geest die in hem woont.

Verder zijn gelovigen niet onder de wetten van Mozes maar: 1 Kor.9:21 ... ik sta onder de wet van Christus .... Gal.6:2 Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus.
Jezus zegt Zelf tegen zijn dicipelen: Mat.28:19 ... hun lerend alles wat Ik (niet Mozes) u geboden heb, in acht te nemen. Lees er de bergrede eens op na! (voor ceremoniële wetten zie: Hand.15 en 21)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 29 apr 2012 14:46

@1a2b3c zegt: In een poging de wet te kleineren??? Waarom dat?

Je mag er ook een ander woord van van maken, zoals "ik heb de wet van God niet meer nodig", "ik heb de wet in mijn hart dus doe ik niets meer verkeerd (geen zonde meer), want Jezus heeft alles voor mij gedaan, wat ik ook doe voor zonde, de genade vult de gaatjes wel op.

Paulus zegt,
Iin Romeinen 3: 19: “Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God.”
Hier stelt Paulus het “onder de wet zijn” gelijk met “schuldig staan tegenover de wet.” Met andere woorden: mensen die onder de wet zijn, zijn schuldig aan overtreding van de wet.
Daarom staan ze ook onder de veroordeling van de wet.
Maar dat is juist de reden, dat christenen niet onder de wet zijn. Ze overtreden de wet niet zijn niet schuldig, en worden er niet door veroordeeld.
Daarom staan ze niet onder de wet, maar in plaats daarvan onder de macht van de genade.
Paulus zegt, dat de macht van de genade groter is dan de macht van de zonde.
Daarom verklaart hij zo nadrukkelijk: “Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.” Romeinen 6: 14. De genade zet de macht van de zonde opzij. Het geeft kracht om de wet van God te gehoorzamen.
Dat is de werkelijke reden, dat we niet onder de schuld en de veroordeling van de wet staan. En het is ook de reden, waarom we niet zullen doorgaan met zondigen.
Laatst gewijzigd door marin op 29 apr 2012 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 29 apr 2012 14:56

Stel: een moordenaar wordt ter dood in de elektrische stoel veroordeeld. Terwijl hij wacht op zijn executie staat hij in elke betekenis van het woord onder de wet.
Hij is schuldig, veroordeeld, heeft een doodvonnis ontvangen, enz..
Vlak voor de executie herziet de gouverneur zijn zaak en besluit hem gratie te verlenen. In het licht van verzachtende omstandigheden maakt hij gebruik van zijn voorrechten en verleent de gevangene volledig gratie.
Nu staat hij niet langer onder de wet, maar onder de genade.
De wet veroordeelt hem niet langer. Tegenover de aanklachten van de wet geldt hij als volkomen gerechtvaardigd.
Hij is vrij om de gevangenis uit te lopen en geen enkele politieagent kan hem iets doen. Maar nu hij onder de genade is, en niet langer onder de wet: kan hij nu zeggen, dat hij vrij is om de wet te overtreden? Zeker niet!
In werkelijkheid is die man dubbel verplicht om de wet te houden, want hij heeft van de gouverneur gratie gekregen.
Uit dankbaarheid en liefde zal hij er goed op letten, dat hij de wetten van de staat, die hem gratie heeft verleend, zal eerbiedigen.

Is dat niet ook wat de Bijbel zegt over zondaren die vergeving hebben ontvangen?
“Doen wij dan de wet teniet door het geloof? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.” Romeinen 3: 31
Hier staat het duidelijkste antwoord op het hele vraagstuk. Paulus vraagt, of de wet voor ons van nul en generlei waarde is verklaard, omdat wij zijn gaan geloven in de verlossende genade van Christus.
Zijn antwoord is: de wet wordt bevestigd en opnieuw van kracht in het leven van een christen die uit genade behouden is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 apr 2012 15:59

marin schreef:Je mag er ook een ander wordt van van maken, zoals "ik heb de wet van God niet meer nodig", "ik heb de wet in mijn hart dus doe ik niets meer verkeerd (geen zonde meer), want Jezus heeft alles voor mij gedaan, wat ik ook doe voor zonde, de genade vult de gaatjes wel.

Jakobus zegt dat we allemaal in veel opzichten struikelen, dus om te zeggen dat we niets meer verkeerd doen zou niet erg realistisch zijn.
Je hoeft er het eigen leven er maar om na te kijken om te weten dat we wel degelijk nog verkeerde dingen doen, maar dat neemt niet weg dat de gelovige de wet in het hart heeft. (zie bijv. Rom.7)
marin schreef:In werkelijkheid is die man dubbel verplicht om de wet te houden, want hij heeft van de gouverneur gratie gekregen.

Verplicht is een woord wat niet bij een gelovige past, hij is in Christus vrij. Lees de Galatenbrief maar eens en: 1 Kor.6:12 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal mij niet onder de macht van ook maar iets laten brengen.

Hij zou niet uit plicht, maar veel eerder uit liefde dubbel zijn best doen om God te behagen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 29 apr 2012 16:18

Deze waarheid is zó duidelijk en eenvoudig, dat het helemaal niet herhaald zou hoeven worden.
Maar de redeneringen van mensen die onder de gehoorzaamheid uit willen komen, terwijl de Here Jezus ons gehoorzaamheid wil leren om de wil van Zijn vader te doen, @1a2b3c, dat is een eis die God de vader stelt ook aan Zijn kinderen.

Waarom zou een oprecht christen dan redenen verzinnen om onder het gehoorzamen van de wet van God uit te komen? Jezus zegt: “Als u Mij liefhebt, bewaar dan Mijn geboden.” Johannes 14: 15.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 apr 2012 16:32

marin schreef:Deze waarheid is zó duidelijk en eenvoudig, dat het helemaal niet herhaald zou hoeven worden.
Maar de redeneringen van mensen die onder de gehoorzaamheid uit willen komen, terwijl de Here Jezus ons gehoorzaamheid wil leren om de wil van Zijn vader te doen, @1a2b3c, dat is een eis die God de vader stelt ook aan Zijn kinderen.

Waarom zou een oprecht christen dan redenen verzinnen om onder het gehoorzamen van de wet van God uit te komen? Jezus zegt: “Als u Mij liefhebt, bewaar dan Mijn geboden.” Johannes 14: 15.

Je negeert de teksten die ik aanhaal en die overigens helemaal niet tegenstrijdig zijn aan de Romeinenbrief.

Het volgende voorbeeld tussen het verschil van iets doen uit liefde versus plicht heb ik wel eens gehoord:
En man gaat op zakenreis, en in het hotel waar hij zal overnachten komt hij een mooie aardige dame tegen. Gelukkig herinnert hij zich net op tijd dat hij getrouwd is en dat God overspel verbied.
Een andere man in dezelfde situatie komt na zijn zakenreis thuis en zegt tegen zijn vrouw: er waren daar een aantal aardige dames maar ik zag ze nauwelijks staan want vergeleken bij jou valt iedereen in het niet.
Nummer twee leeft vanuit de liefde en nummer één vanuit plicht.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 29 apr 2012 17:19

Laten we nou niet opnieuw de discussies overdoen t.o.v teksten die je aanhaald van......
verder zijn gelovigen niet onder de wetten van Mozes maar: 1 Kor.9:21 ... ik sta onder de wet van Christus .... Gal.6:2 Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus.

Alleen wil ik daar over zeggen dat de wet de Tien geboden door God zelf is geschreven, en de overige wetten door Mozes zijn opgeschreven voor en tot een ander doel.

Met de teksten vergelijken zou je 'dezelfde bril' op moeten hebben mijn ervaring hiermee is dat de wet van God en wetten van Mozes door elkaar worden gehaald en gebruikt om onder de wet van God uit te komen en menen de kracht van Christus in Zijn Verzoeningswerk te verlagen tot menselijke trekjes die in hun zonden willen blijven hangen terwijl de Here Jezus de macht van de zonde heeft gebroken door Zijn leven en sterven en opstanding, die kracht wordt ons aangereikt door Zijn Geest om overwinningen te behalen door het leven in te richten om de wil van God te doen.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 29 apr 2012 19:30

Vallen in zonde met de leus 'we leven toch niet meer onder de wet' is mijns inziens een even groot gevaar als wetticisme als reactie op zulke zonde.

Wat zegt de Bijbel ons over het nieuwe verbond?

Aan de hand van Jeremia 31:31-34
1) God schrijft Zijn wet in onze harten
2) God gedenkt onze zonde niet meer

Rechtvaardiging én heiligmaking. Beiden zijn een essentieel deel van ons behoud en van de genade die God ons schenkt.

We kunnen in de kerkgeschiedenis een beetje een wisselwerking zijn, de ene keer is er een vernieuwingsbeweging, die ons wil ontdoen van wetticisme en de focus legt op genade (bijv. Reformatie/Gereformeerde Orthodoxie), dan wordt er enkele generaties later in de lijn van die beweging zo erg doorgeslagen dat de gelovigen in allerlei zonde vallen, en als er van gezegd wordt is het antwoord: 'ja maar we leven toch niet meer onder de wet'. Dan komt daar weer een reactie op (bijv. Nadere Reformatie/Gereformeerd Piëtisme), die binnen afzienbare tijd weer de andere kant doorslaat en zoveel nadruk legt op heiliging dat de gewone gelovigen er soms weer een beetje wettisch van zouden kunnen worden.

Wanneer leren gelovigen nu eindelijk eens de juiste balans?

Tja, dat is vooral een retorische vraag, want die balans vind ik zelf ook zeer lastig te vinden in mijn eigen leven.

(PS De historische gegevens hierboven zijn nogal een generalisatie en gechargeerd en kort door de bocht, om mijn punt te maken, maar even voor de duidelijkheid: ik waardeer zowel de Reformatie als de Nadere Reformatie positief)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 apr 2012 19:56

marin schreef:Laten we nou niet opnieuw de discussies overdoen t.o.v teksten die je aanhaald van......
verder zijn gelovigen niet onder de wetten van Mozes maar: 1 Kor.9:21 ... ik sta onder de wet van Christus .... Gal.6:2 Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus.

Alleen wil ik daar over zeggen dat de wet de Tien geboden door God zelf is geschreven, en de overige wetten door Mozes zijn opgeschreven voor en tot een ander doel.

De vorige keer ging je daar ook al niet op in en bovendien heb ik meer aangehaald (Galaten en 1 Kor.6:12), en die teksten horen er toch echt bij hoor! Je kunt ook niet anders verwachten als je over de wet begint. De Bijbel is dikker dan alleen de Romeinen-brief.
In Romeinen gaat het voornamelijk over: rechtvaardiging alleen door het geloof en niet uit de wet. In Galaten is vooral heel duidelijk hoe de verhouding is van een gelovige ten opzichte van de wet.

marin schreef:Met de teksten vergelijken zou je 'dezelfde bril' op moeten hebben mijn ervaring hiermee is dat de wet van God en wetten van Mozes door elkaar worden gehaald en gebruikt om onder de wet van God uit te komen en menen de kracht van Christus in Zijn Verzoeningswerk te verlagen tot menselijke trekjes die in hun zonden willen blijven hangen......

Kijk, dat vind ik nou echt heel onterecht. Er zullen vast wel mensen zijn die hun eigen zondige leven willen blijven leven en dit argument als excuus gebruiken, ik ken ze niet.
Maar ondanks dat die er zijn blijft er gewoon staan wat er staat, de gelovige is in Christus en vrij van de wet.
God wil gediend worden uit liefde en niet uit plicht, hij heeft in die zin geen regels meer nodig omdat hij Gods wil doet vanuit de liefde. (zoals ik in het voorbeeld aangaf)
Als je de mens weer onder de tien geboden plaats word hij weer onder de vloek gesteld en bovendien wekt de wet juist de begeerte tot zondigen op Rom.7.

De wet van Mozes aan de Joden is: 'doet dat en gij zult leven', onder de wet van Christus is Hij het Zelf die in gelovigen leeft, die kracht, liefde en alles wat nodig is geeft.
Dat sluit niet uit dat het nogal eens mis gaat omdat we de 'oude mens' ook nog in ons hebben, maar dat is geen excuus omdat gelovigen niet meer onder de macht van de zonden zijn.

Christus heeft de wet juist verdiept, geen overspel zegt Mozes terwijl Jezus zegt 'wie een vrouw aanziet om haar te begeren heeft al overspel met haar gedaan in zijn hart....enz.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 02 mei 2012 18:59

Het is niet de wet die de gelovige godvruchtig doet leven, maar Gods liefde en genade: Titus 2: 11 Want de zaligmakende genade (!!!) van God is verschenen aan alle mensen, 12 en leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven.....enz. 1 Joh.4:19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad.

Voor de tien woorden van Mozes geldt: Vervloekt is ieder die niet blijft bij alles wat geschreven staat in het boek van de wet, om dat te doen.
Maar voor hen die in Christus zijn is geen veroordeling, Hij geeft ons Zijn leven en dan is het: niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij. En zo 'leeft' een gelovige de wet van Christus, vanuit Zijn liefde die wederliefde werkt! En niet vanuit 'moeten'.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 03 mei 2012 16:41

Joh. 1 : 17: „Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid is door Jezus Christus geworden."

Dus onder het Oude Verbond had men de Wet en onder het Nieuwe Verbond de genade van Christus.

Maar deze gevolgtrekking is niet juist.
De genade van Christus, die op Golgotha bezegeld werd door het verzoenend sterven van de Verlosser, werkte reeds gedurende het gehele Oude Verbond tot redding der mensheid.
Het is onschriftuurlijk te beweren, dat voor het Oude Testament de Tien Geboden van kracht waren en onder het Nieuwe Verbond enkel de genade geldt.
Beide : de Wet des Heren en de genade Gods waren gegeven voor de gehele menselijke bedeling en omvatten zowel het Oude als het Nieuwe Verbond.
Een uitnemend voorbeeld van Gods genade onder het Oude Verbond is de uitredding van het volk Israël.
We lezen in Jer. 31 : 2: „Zo zegt de Here : Het volk der overgeblevenen van het zwaard heeft genade gevonden in de woestijn, namelijk Israël, toen Ik heenging om hem tot rust te brengen."

De overgeblevenen van het volk Israël, nl. diegenen die niet ongelovig waren geweest jegens Gods beloften i.z. het land Kanaan, hadden genade gevonden. Genade om een leven te leiden in geloofsgehoorzaamheid - genade om de moeilijkheden te overwinnen, genade om te volharden in de navolging van God.
Genade is niet enkel een theologisch begrip, genade is Gods almachtige hulp om in deze wereld overeenkomstig Zijn wil te leven.
Dagelijks hebben wij Zijn genade nodig, dagelijks moeten wij om Zijn genade bidden, dagelijks van Hem de kracht ontvangen om de zonde in ons leven te overwinnen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 mei 2012 18:57

Wanneer ga je nou eindelijk eens een keer in op de Galatenbrief? Verder gooi je de bedelingen op één hoop, evenals de Joden en de gelovigen uit de heidenen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 mei 2012 21:47

Een citaat van Bob George uit het boek ‘echt christendom’:
Mat. 9: 17 Ook doet men geen nieuwe wijn in oude leren zakken; anders barsten de zakken, en de wijn stroomt eruit, en de zakken gaan verloren; maar men doet nieuwe wijn in nieuwe zakken, en beide blijven behouden.
In het productieproces van wijn in die dagen werd er vers druivensap in een wijnzak gegoten. Als het sap dan gaat gisten, zet het uit waardoor de huid van de wijnzak maximaal wordt uitgerekt. Diezelfde zakken zouden nooit worden hergebruikt, als de wijn erin was opgedronken. De zakken waren dan helemaal opgerekt geweest. Als er nieuwe wijn in gegoten zou worden, zouden ze barsten zodra het gistingsproces begon. De zakken gaan dan verloren en de wijn eveneens.

Jezus probeert duidelijk te maken dat het nieuwe verbond dat God sluit niet kan bestaan in de oude vormen – de wet. De wet en de genade zijn tegenpolen; je kunt ze niet vermengen. Wanneer je dat toch probeert, zul je merken dat je beide ruïneert. De wet wordt teniet gedaan omdat ze beroofd wordt van haar verschrikking en veroordeling; de genade wordt beroofd van haar vrijheid en vreugde. Er blijft een schemergebied over waarin geen van beide kunnen doen waarvoor ze werden ontworpen.

(de tien woorden van Mozes zitten in de oude lederzakken, het uiterlijke. En dat was al onmogelijk om te houden, dus die oude lederzakken waren helemaal opgerekt.
De bergrede van Jezus past daar niet in, want die gaat zoveel verder. Voor de wet van Christus, die zijn oorsprong in het innerlijk heeft, zijn nieuwe lederzakken nodig, het hart) Wat tussen haakjes staat heb ik even met eigen woorden weergegeven omdat ik het zo snel niet vinden kon.

Een stuk verder:
Efz.3:16 opdat Hij u geeft, naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de innerlijke mens.
Het gebed om kracht valt op omdat verwacht wordt dat we kracht nodig hebben om dingen te DOEN, maar Paulus impliceert dat wij kracht nodig hebben voor: 17 opdat Christus door het geloof in uw harten woont en u in de liefde geworteld en gefundeerd bent, 18 opdat u ten volle zou kunnen begrijpen, met alle heiligen, wat de breedte en lengte en diepte en hoogte is, 19 en u de liefde van Christus zou kennen, die de kennis te boven gaat, opdat u vervuld zou worden tot heel de volheid van God.

Waar hebben we kracht voor nodig? Om de liefde van Christus te begrijpen. En wat gebeurt er als we de liefde van Hem kennen? Wij zullen volstromen met Gods liefde, volmaaktheid …. Dat is vervuld worden met de Heilige Geest, helemaal vol zijn van de kennis van de liefde en de genade van God, in Jezus Christus.
Twee hoofdstukken eerder legt Paulus al uit wat het betekent, dan maakt hij de vergelijking met het drinken van wijn, waarmee hij impliceert dat ‘vervuld worden’ betekent dat je zo onder de invloed van iets raakt dat het je gaat beheersen. Wat is het dat je beheerst, als je met wijn wordt gevuld? Wijn. Wat als je met woede wordt gevuld? Dan wordt je beheert door woede. En als je helemaal vol bent met het kennen van de liefde en de genade van God, wat heeft dan de controle over je? De liefde van God. En als je vol van de liefde van God bent, is er niets dat kan tegenhouden dat het zich onder andere mensen verspreid……
Wanneer je denken vol is van de genade van God, is er niets gekunstelds meer aan je leven als christen. Integendeel, het voelt voor het eerst volkomen natuurlijk.

Gal.5:16 Laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten.
Einde citaat.

Net zoals anderen het aan je merken als je vervuld/dronken bent van wijn, wordt het ook opgemerkt als je vervuld bent met de Heilige Geest.
Degenen die altijd maar weer met de wet van Mozes aankomen, hebben nog nooit het evangelie goed begrepen.
Het is niet alleen: Jezus is voor de zonden van een ieder die gelooft gestorven. Gelukkig is er meer, Hij is ook opgestaan om ons Zijn leven te geven. Niet meer ik leef, maar Hij leeft in mij!
Niet terug naar de wet, geen moeten, plicht o.i.d. maar vrijheid, genade, liefde … in volkomen overgave aan Hem.
Dan komt eruit wat erin zit, wat Hij er zelf in heeft gelegd: zijn wil in het hart, naar het nieuwe verbond. Dus geen regels meer van buitenaf die de begeerte opwekken, je beperken. Maar in vrijheid en liefde voor Hem leven.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 04 mei 2012 10:34

Het is zinloos om over de Galaten brief te praten als de wet van God en de wetten van Mozes door elkaar worden gehaald, zolang dat niet is opgelost is de vervulling van Christus werk Wet en Genade een begripsprobleem.

De Here Jezus was en is de vervuller van de wetten van Mozes om de Wet van God in Zijn kracht weer te herstellen om die in hart van kinderen te plaatsen om de liefde tot God en de naaste te kunnen volbrengen.
Het volbrengen van de wet van God verschilt niet van de eis vanaf de schepping tot de wederkomst van onze Heiland en God wil dat Zijn kinderen dat in liefde door de kracht van Gods Geest die de Here Jezus ons wil geven volbrengen.
Van de wet van God kan en mag de mens niets afdoen of toevoegen, het is Zijn wil die door de Here Jezus is bevestigd.
Dus eerst leren verstaan wat de Wet van God is dan begrijpt de mens ook het Verzoeningswerk ten volle.

Terug naar “Archief”