Berichtdoor 1a2b3c » 03 mei 2012 21:47
Een citaat van Bob George uit het boek ‘echt christendom’:
Mat. 9: 17 Ook doet men geen nieuwe wijn in oude leren zakken; anders barsten de zakken, en de wijn stroomt eruit, en de zakken gaan verloren; maar men doet nieuwe wijn in nieuwe zakken, en beide blijven behouden.
In het productieproces van wijn in die dagen werd er vers druivensap in een wijnzak gegoten. Als het sap dan gaat gisten, zet het uit waardoor de huid van de wijnzak maximaal wordt uitgerekt. Diezelfde zakken zouden nooit worden hergebruikt, als de wijn erin was opgedronken. De zakken waren dan helemaal opgerekt geweest. Als er nieuwe wijn in gegoten zou worden, zouden ze barsten zodra het gistingsproces begon. De zakken gaan dan verloren en de wijn eveneens.
Jezus probeert duidelijk te maken dat het nieuwe verbond dat God sluit niet kan bestaan in de oude vormen – de wet. De wet en de genade zijn tegenpolen; je kunt ze niet vermengen. Wanneer je dat toch probeert, zul je merken dat je beide ruïneert. De wet wordt teniet gedaan omdat ze beroofd wordt van haar verschrikking en veroordeling; de genade wordt beroofd van haar vrijheid en vreugde. Er blijft een schemergebied over waarin geen van beide kunnen doen waarvoor ze werden ontworpen.
(de tien woorden van Mozes zitten in de oude lederzakken, het uiterlijke. En dat was al onmogelijk om te houden, dus die oude lederzakken waren helemaal opgerekt.
De bergrede van Jezus past daar niet in, want die gaat zoveel verder. Voor de wet van Christus, die zijn oorsprong in het innerlijk heeft, zijn nieuwe lederzakken nodig, het hart) Wat tussen haakjes staat heb ik even met eigen woorden weergegeven omdat ik het zo snel niet vinden kon.
Een stuk verder:
Efz.3:16 opdat Hij u geeft, naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de innerlijke mens.
Het gebed om kracht valt op omdat verwacht wordt dat we kracht nodig hebben om dingen te DOEN, maar Paulus impliceert dat wij kracht nodig hebben voor: 17 opdat Christus door het geloof in uw harten woont en u in de liefde geworteld en gefundeerd bent, 18 opdat u ten volle zou kunnen begrijpen, met alle heiligen, wat de breedte en lengte en diepte en hoogte is, 19 en u de liefde van Christus zou kennen, die de kennis te boven gaat, opdat u vervuld zou worden tot heel de volheid van God.
Waar hebben we kracht voor nodig? Om de liefde van Christus te begrijpen. En wat gebeurt er als we de liefde van Hem kennen? Wij zullen volstromen met Gods liefde, volmaaktheid …. Dat is vervuld worden met de Heilige Geest, helemaal vol zijn van de kennis van de liefde en de genade van God, in Jezus Christus.
Twee hoofdstukken eerder legt Paulus al uit wat het betekent, dan maakt hij de vergelijking met het drinken van wijn, waarmee hij impliceert dat ‘vervuld worden’ betekent dat je zo onder de invloed van iets raakt dat het je gaat beheersen. Wat is het dat je beheerst, als je met wijn wordt gevuld? Wijn. Wat als je met woede wordt gevuld? Dan wordt je beheert door woede. En als je helemaal vol bent met het kennen van de liefde en de genade van God, wat heeft dan de controle over je? De liefde van God. En als je vol van de liefde van God bent, is er niets dat kan tegenhouden dat het zich onder andere mensen verspreid……
Wanneer je denken vol is van de genade van God, is er niets gekunstelds meer aan je leven als christen. Integendeel, het voelt voor het eerst volkomen natuurlijk.
Gal.5:16 Laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten.
Einde citaat.
Net zoals anderen het aan je merken als je vervuld/dronken bent van wijn, wordt het ook opgemerkt als je vervuld bent met de Heilige Geest.
Degenen die altijd maar weer met de wet van Mozes aankomen, hebben nog nooit het evangelie goed begrepen.
Het is niet alleen: Jezus is voor de zonden van een ieder die gelooft gestorven. Gelukkig is er meer, Hij is ook opgestaan om ons Zijn leven te geven. Niet meer ik leef, maar Hij leeft in mij!
Niet terug naar de wet, geen moeten, plicht o.i.d. maar vrijheid, genade, liefde … in volkomen overgave aan Hem.
Dan komt eruit wat erin zit, wat Hij er zelf in heeft gelegd: zijn wil in het hart, naar het nieuwe verbond. Dus geen regels meer van buitenaf die de begeerte opwekken, je beperken. Maar in vrijheid en liefde voor Hem leven.