Waarom eten Christenen wel/geen varkensvlees?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Waarom eten Christenen wel/geen varkensvlees?

Berichtdoor Schipje » 26 jan 2012 00:45

Dit vraag ik me af en ben heel benieuwd naar jullie reacties.
De Bijbel liegt er niet om dat God het eten van varkensvlees (en ander onrein vlees) absoluut afkeurt. Waarom worden sommige teksten in het OT wel letterlijk opgevolgd door refo's en anderen niet? Volgens mij moeten we aan de hele Schrift gehoorzaam zijn.

Zo even wat teksten erover:

Mat 15,11
Wat de mond ingaat, verontreinigt de mens niet; maar wat de mond uitkomt, dat verontreinigt de mens.

Jes 65,4
Zij zitten in de grafspelonken en overnachten bij wie daar bewaard worden; zij eten varkensvlees en er is kooknat van onrein vlees in hun vaatwerk.

Jes 66,17
Zij die zich heiligen en reinigen in de tuinen achter één in hun midden, die varkensvlees eten, afschuwelijk gedierte en muizen, tezamen zullen zij weggevaagd worden, spreekt de HEERE.

Het houd me bezig, ook omdat ik me heb verdiept hoe onrein -ook in deze tijd!- dit vlees eigenlijk is, en ik ben erg benieuwd hoe medechristenen/gelovigen hiermee omgaan. Eet jij als Christen varkensvlees en waarom wel/niet?

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Re: Waarom eten Christenen wel/geen varkensvlees?

Berichtdoor janneke7337 » 26 jan 2012 08:48

De wetten in het OT waren ceremoniële wetten met uitzondering van de 10 geboden.
Alle wetten die in Deut. staan waren specifiek bedoeld voor het Joodse volk.
Deze wetten zijn geschreven door Mozes, de 10 geboden door God zelf.

Daarom kan er ook nooit een argument gehaald worden uit het OT aangaande leefregels wat wel en niet mag, bijvoorbeeld Deut 22 over het mannen en vrouwenkleed aangezien dit een door Mozes ingestelde ceremoniele wet was.

Hetzelfde geld voor de spijswetten en dergelijke.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 jan 2012 09:11

God heeft het rein verklaard....Handeling 10:11-15
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 jan 2012 10:46

@schaapje laat lezen, God heeft het rein verklaard....Handeling 10:11-15

Heeft het voorval wel te maken met rein of onrein eten?
Eigenlijk zullen we eerst het teken wat Petrus niet begreep verder moeten lezen om tot de betekenis van het laken te begrijpen.

Hand.10:28
En hij zei tegen hen: U weet dat het een Joodse man niet toegestaan is om met iemand van een ander volk om te gaan of bij hem binnen te gaan; maar God heeft mij laten zien dat ik geen mens onheilig of onrein mag noemen.

34 En Petrus opende zijn mond en zei: Ik zie nu in waarheid in dat God niet iemand om de persoon aanneemt;
35 maar in ieder volk is degene die Hem vreest en gerechtigheid doet, Hem welgevallig.
36 Dit is het woord dat Hij gezonden heeft tot de Israëlieten, waardoor Hij vrede verkondigt door Jezus Christus; Deze is de Heere van allen.

42 En Hij heeft ons bevolen tot het volk te prediken en te getuigen dat Hij Degene is Die door God aangesteld is tot een Rechter over levenden en doden.
43 Van Hem getuigen al de profeten dat ieder die in Hem gelooft, vergeving van zonden ontvangen zal door Zijn Naam.
44 Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de Heilige Geest op allen die het Woord hoorden.
45 En de gelovigen die van de besnijdenis waren, zovelen als er met Petrus waren meegekomen, waren buiten zichzelf dat de gave van de Heilige Geest ook op de heidenen uitgestort werd,
46 want zij hoorden hen spreken in vreemde talen en God grootmaken. Toen antwoordde Petrus:
47 Kan iemand soms het water weren, zodat deze mensen, die evenals wij de Heilige Geest ontvangen hebben, niet gedoopt zouden worden?
48 En hij beval dat zij gedoopt zouden worden in de Naam van de Heere. Toen vroegen zij hem enkele dagen bij hen te blijven.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 jan 2012 11:15

Hallo Marin,
Op jou vraag of het voorval te maken heeft met rein of onrein eten, vind ik dat Hand.10 niet mis te vertstaan is, want God zei ....eet

De mens werd door het eten van al dat gedierte onrein volgens de Wet in het OT.
God liet zien dat deze onreinheid werd opgeheven door te zeggen ...eet ik heb het rein verklaard.
Gevolg is dat de gelovigen uit de heidenen die al deze dingen wel aten dus ook rein waren voor God.
(Zie jou citaat hand.10:28)
Zo zie ik het, maar ik laat me graag corrigeren.

m.v.g.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 jan 2012 12:24

Hoi @schaapje, mijn indruk van God de Schepper (ook van de dieren) heeft Hij zoveel andere heerlijke producten ons gegeven dat wij ook zonder vlees zouden kunnen leven, maar door de zonde dat heeft bij de mens zo'n ommekeer te weeg gebracht dat we moeite hebben te onderscheiden wat als voedsel voor ons bedoeld is.

Zie het voorbeeld van de omstandigheden van het volk van God in Egypte, God had het volk bevrijdt om ze een tijdlang te leren en onderwijzen van de gewoonten in Egypte (de wereld) en ze voor te bereiden op weg naar Kanaän (had ons maar gelaten bij de vleespotten in Egypte, was hun antwoordt), dus gaf God hen kwakkels.

Nu heeft God wel onderscheidt gemaakt in rein en onrein vlees, vlees wat eventueel bij de mens aansluit is rein vlees daardoor heeft God het getolereerd (door de zonde) maar onrein vlees is van geheel andere orde dat zijn geheel andere dieren, dat zijn dieren met een andere opdracht (opruimers van het één en ander).

God geeft daarin advies voor de mens wat goed of niet goed is.

Hij zegt dan ook, als je daarin onderwezen bent en je weet het verschil laat het onreine dan staan, maar niet tot elke prijs, en wat is die prijs als je iemand tot Jezus kunt leiden en die weet het onderscheidt niet "eet dan mee, dan maakt het je niet onrein", maar probeer het later wel in liefde te vertellen dan kan daar rekening mee gehouden worden.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 jan 2012 13:14

quote="marin"Hoi @schaapje, mijn indruk van God de Schepper (ook van de dieren) heeft Hij zoveel andere heerlijke producten ons gegeven dat wij ook zonder vlees zouden kunnen leven, maar door de zonde dat heeft bij de mens zo'n ommekeer te weeg gebracht dat we moeite hebben te onderscheiden wat als voedsel voor ons bedoeld is.

Daar ben ik het mee eens Marin.

Zie het voorbeeld van de omstandigheden van het volk van God in Egypte, God had het volk bevrijdt om ze een tijdlang te leren en onderwijzen van de gewoonten in Egypte (de wereld) en ze voor te bereiden op weg naar Kanaän (had ons maar gelaten bij de vleespotten in Egypte, was hun antwoordt), dus gaf God hen kwakkels.

Vlak na de zondvloed heeft God al toestemming gegeven vlees te eten zie Gen.9:3

Hij zegt dan ook, als je daarin onderwezen bent en je weet het verschil laat het onreine dan staan, maar niet tot elke prijs, en wat is die prijs als je iemand tot Jezus kunt leiden en die weet het onderscheidt niet "eet dan mee, dan maakt het je niet onrein", maar probeer het later wel in liefde te vertellen dan kan daar rekening mee gehouden worden.

Ik lees iets totaal anders Marin, 1 Kor.8:8
Nu zal wát wij eten ons niet bij God brengen, eten wij niet, wij zijn er niet minder om, eten wij wèl wij zijn er niet meer om.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 26 jan 2012 19:24

Ik stelde deze vraag ook omdat ik niet begrijp dat er tegen roken en alcohol soms zo'n afkeer is en men wel heel gewoon varkensworsten naar binnen zit te werken.
Er zijn heel veel onderzoeken die aantonen dat varkensvlees echt heel erg slecht voor een mensenlichaam is. Al zouden die onderzoeken er niet zijn, dan nog zou ik ervan overtuigt zijn omdat God m.i. niet voor niks iets verboden heeft. Dat heeft Hij allemaal in Zijn Wijsheid gedaan.

Als je goed voor je lichaam moet zorgen omdat het de tempel is van de Heilige Geest dan geld dat toch op alle gebied lijkt mij?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 26 jan 2012 19:41

@schaapje,
Kun jij mij op Bijbelse grond overtuigen dat God van gedachten veranderd is? Waarom gelden die spijswetten niet meer? Ze zijn zo wijs! Hij heeft ze niet voor niks gegeven, dat had een reden.

@Janneke, Dat lijkt me erg kort door de bocht. Dat zou betekenen dat wij geen boodschap hebben aan een aantal Bijbelboeken uit het OT.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 26 jan 2012 20:09

Er staat toch dat alles wat in het vleeshuis te koop is, gegeten mag worden.
vergeet niet dat de gemeente een geestelijk belang dient, wat het lichaam ingaat komt er de volgende dag weer uit in de heimelijkheid, dat is niet zo belangrijk, allemaal.
We houden toch ook niet de zaterdag/sabbath, als heidenen?(hoewel het nog steeds veel logischer is om te rusten op de laatste dag der week, dan op de eerste, natuurlijk..

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 26 jan 2012 20:16

boer schreef:Er staat toch dat alles wat in het vleeshuis te koop is, gegeten mag worden.
vergeet niet dat de gemeente een geestelijk belang dient, wat het lichaam ingaat komt er de volgende dag weer uit in de heimelijkheid, dat is niet zo belangrijk, allemaal.
We houden toch ook niet de zaterdag/sabbath, als heidenen?(hoewel het nog steeds veel logischer is om te rusten op de laatste dag der week, dan op de eerste, natuurlijk..

Waarom word er dan wel zo'n nadruk gelegd op roken en alcohol?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 jan 2012 20:28

quote="Schipje"@schaapje,
Kun jij mij op Bijbelse grond overtuigen dat God van gedachten veranderd is? Waarom gelden die spijswetten niet meer? Ze zijn zo wijs! Hij heeft ze niet voor niks gegeven, dat had een reden.

Ik denk dat wat Petrus zag in dat visioen en de woorden van God ....Zijn laatste woorden waren, eet ik heb het rein verklaard,..... ik kan er niets aan toe voegen of af doen, schipje.

Wel denk dat je niet hele varkensworsten naar binnen moet gaan werken :lol:
En we eten zo wie zo teveel vlees, ook denk ik dat het vlees, en niet alleen varkensvlees niet meer zo gezond is voor de mens, maar dat is een heel ander verhaal.

Al je het hebt over roken en alcohol, tja dat is n.m.i. geen voeding die een mens nodig heeft.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 jan 2012 04:18

Schipje schreef:Waarom word er dan wel zo'n nadruk gelegd op roken en alcohol?

een belangrijk verschil m.i. tussen roken en varkensvlees eten is dat roken naast dat het slecht is voor het lichaam ( overmatig alcohol ook ) het ook een verslaving is.
Mensen zijn over het algemeen niet verslaafd aan het eten van specifiek varkensvlees.

overigens mensen met ernstig overgewicht kunnen wel weer erg verslaafd zijn aan eten natuurlijk, en dan geldt weer hetzelfde als bij roken.
Naast dat het slecht is voor het lichaam gaat het ook over; waar ben je afhankelijk van . Van een sigaret? Of Iemand anders?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jan 2012 07:21

Vlees lijkt bij veel mensen ook een verslaving: ze zeggen niet zonder te kunnen.

Vegetarisch eten is het gezondste, ook volgens de bijbel. Varkensvlees is ongezonder dan andere dieren. Vis is een twijfelgeval: er zit tegenwoordig veel gif in, maar ook gezonde vetten en ze hebben geen slecht leven gehad (op het einde na).

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 jan 2012 09:02

citaat:[/quote]
Waarom word er dan wel zo'n nadruk gelegd op roken en alcohol?[/quote]
Nicotine is verslavend en de christen is nooit verslaafd aan aardse zaken, maar vrij.
Roken verkort je leven en dat wetende, kun je natuurlijk niet tegen eurthanasie zijn, maar zelf bewust roken, waardoor je eigenlijk jezelf langzaam maar zeker doodt., en de gemeenschap ook nog eens opzadelen met torenhoge kosten.
Zeer hypocriet.
Wie drinkt omdat ie wijn lekker vindt, moet daar zeker van genieten. maar wie drinkt om dronken te worden is natuurlijk fout bezig.

Terug naar “Archief”