Wanneer wist satan dat hij verloren had?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor schaapje » 10 jul 2011 22:06

Voor de oudste zoon:
Maar de vader ging naar buiten drong bij hem aan om toch te komen met de woorden;
kind gij zijt altijd bij mij en al het mijne is het uwe.

Hoe liefdevol en zonder verwijt.

Niemand schijnt dit te zien :(

Ik vraag me af of die oudste en jaloerse zoon toch naar binnen is gegaan
en mee gefeest heeft.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Riska » 10 jul 2011 22:44

Jaren en jaren geleden preekte onze dominee over de tekst: "en zij begonnen feest te vieren".
Ze waren zo verlegen met de situatie, dat ze niet zomaar in feestvreugde verkeerden.
Ze begonnen feest te vieren... in opdracht van de Vader... niet spontaan...
Dat is veelzeggend...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jul 2011 08:45

schaapje schreef:Ik vraag me af of die oudste en jaloerse zoon toch naar binnen is gegaan
en mee gefeest heeft.

Keller geeft aan dat het verhaal een open einde heeft, om zo de luisteraar (in ons geval, lezer) aan het denken te zetten. Binnen het verband van de tekst is helder dat de oudste zoon verwijst naar de Farizeën. Van daaruit zal het antwoord op je vraag zijn: er zullen er zijn die wel binnen gaan, Paulus, Nicodemus, en anderen zullen buiten gebleven zijn.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Cathy » 11 jul 2011 11:00

schaapje schreef:Voor de oudste zoon:
Maar de vader ging naar buiten drong bij hem aan om toch te komen met de woorden;
kind gij zijt altijd bij mij en al het mijne is het uwe.

Hoe liefdevol en zonder verwijt.

Niemand schijnt dit te zien :(

Het blijft ook voor mij een fascinerend verhaal. Zou de oudste zoon ook het volk Israel kunnen symboliseren?
Vergelijk Ex 4:22 en 4 Ezra 6: 58.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor schaapje » 11 jul 2011 11:27

Ik denk dat de Here Jezus deze gelijkenis gaf voor Isreäl, de oudste zoon
Maar met zoveel in de Bijbel kunnen we onszelf ook herkennen in gelijkenissen.

Er is al ergens gezegd dat het voor sommige "kerkmensen" moelijk te verstaan is dat mensen
die in de goot liggen, doordat ze zo gezondigd hebben en hun leven echt kapot is,
"zomaar" tot bekering komen. Dan wordt er schamper geroepen ... hé..achter Jezus
aan en alles komt weer goed. Tja dat kan in hun ogen niet zo zijn in het licht van E. V. D.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jul 2011 11:36

schaapje schreef:Ik denk dat de Here Jezus deze gelijkenis gaf voor Isreäl, de oudste zoon

Op zich een aardige gedachte, maar niet in lijn met de eerste verzen van Lukas 15:
Lucas schreef:1 Al de tollenaars en de zondaars nu kwamen bij Hem om Hem te horen.
2 En de Farizeeën en de schriftgeleerden morden onder elkaar en zeiden: Deze Man ontvangt zondaars en eet met hen.

Zowel tollenaars, zondaars, Farizeeën en schriftgeleerden waren Israelieten.
Maar met zoveel in de Bijbel kunnen we onszelf ook herkennen in gelijkenissen.

Daar ben ik het wel mee eens.
Er is al ergens gezegd dat het voor sommige "kerkmensen" moelijk te verstaan is dat mensen
die in de goot liggen, doordat ze zo gezondigd hebben en hun leven echt kapot is,
"zomaar" tot bekering komen. Dan wordt er schamper geroepen ... hé..achter Jezus
aan en alles komt weer goed. Tja dat kan in hun ogen niet zo zijn in het licht van E. V. D.

Hmm, als ik nu één Bijbels voorbeeld moet noemen voor Ellende-Verlossing-Dankbaarheid, dan zou ik (vooruit, na psalm 130:3,4) denk ik deze gelijkenis noemen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor schaapje » 11 jul 2011 12:58

@The Keimpe
Ik denk dat ik dat boek van Keller maar eens lezen moet.

Wat ik niet begrijp is dat je Psalm 130 aandraagt, dat is een psalmist die God de Heere (2e,s)
kent. Wat betekent dit voor iemand die de Bijbel nauwelijks kent ? toch bidt tot God en door de
Grote Bemiddelaar Jezus tot bekering komt, en op een hele andere manier, en volgorde zijn
zonden leert kennen en ziet dat hij redding nodig heeft en dat de Kruisiging van Christus ook
voor hem persoonlijk is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jul 2011 14:11

Ik droeg psalm 130 aan als Bijbelgedeelte waar heel duidelijk zowel ellende, verlossing als dankbaarheid naar voren komt. Meer bedoelde ik er niet mee te zeggen.

Wat wel mooi is: je ziet in zowel het oude als nieuwe testament telkens deze drie thema's in één adem terugkomen. Maar dit gaat wat off-topic...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor schaapje » 11 jul 2011 14:36

We zijn al heel lang of-topic :D

Maar ik ben het natuurlijk wel eens met de stelling dat E.V.D. alle drie
ervaren zullen worden, alleen de volorde kan wel eens anders zijn.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor schelpje3 » 11 jul 2011 14:40

TheKeimpe schreef:Ik droeg psalm 130 aan als Bijbelgedeelte waar heel duidelijk zowel ellende, verlossing als dankbaarheid naar voren komt. Meer bedoelde ik er niet mee te zeggen.

Wat wel mooi is: je ziet in zowel het oude als nieuwe testament telkens deze drie thema's in één adem terugkomen. Maar dit gaat wat off-topic...

Sprekende over off topic. Moet de openingszin niet veranderd worden in: Wanneer WEET Satan dat hij verloren HEEFT ?

Atro

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Atro » 11 jul 2011 15:22

Pas geleden een preek gehoord over de 'oudste zoon'! Hierin kwam heel duidelijk naar voren dat de Vader ook naar deze zoon toe kwam. In Israël was het gebruikelijk dat de zoon naar de vader toe kwam, en niet te vader naar de zoon. De vader vernederde zich dan eigenlijk.

Maar wie de Heere Jezus met de oudste zoon bedoelde was als eerste de farizëers en schriftgeleerden, zoals TheKeimpe al aangaf. Maar als we kijken naar de houding van die oudste zoon en de farizëers in het algemeen, dan spreekt God door middel van deze gelijkenis tot die "nette" kerkmensen, die al zoveel preken gehoord hebben en misschien al een kerkverband versleten heeft. Die zich eigenlijk beter acht dan de ander; die in plaats van 'O God wees mij zondaar genadig' bidt 'O God dank U dat ik niet zo ben als ...'

Die oudste zoon was wel een harde werker .. en kom je ook bij de kernzaak van de kerkmensen! We willen het 'zelf' doen, met als onze 'goede' werken .. maar wij moeten eens leren om niet te doen.

Riska

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Riska » 11 jul 2011 16:12

Schelpje3 schreef:prekende over off topic. Moet de openingszin niet veranderd worden in: Wanneer WEET Satan dat hij verloren HEEFT ?
Nee...
Satan weet sinds Goede Vrijdag bij het uitspreken van de woorden "Het is volbracht" door de Heer, dat hij verloren heeft. Het is geen tegenwoordige tijd, het is verleden tijd.
En hij mag rondgaan als een briesende leeuw, hij heeft verloren!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jul 2011 18:53

Toch snap ik ergens de opmerking van Schelpje wel, hoewel het duidelijk is dat satan verloren heeft, lijkt hij door te gaan met het strijden van zijn verloren strijd.

Atro

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Atro » 11 jul 2011 20:31

Toevallig ben ik net begonnen in het boek: "Duivels dichtbij" van Dr. S.D. Post.

Hieruit komt naar voren dat de satan er steeds meer en meer achter komt dat de Moeder belofte vervult is. Ik zal een stukje aanhalen: (in eigen woorden met toevoegingen en weglatingen)
God had een onbevlekte wereld geschapen en het zonder ongerechtigheid. Door de gevallen engel, de duivel, is er in de zuivere schepping van God ongerechtigheid ontstaan, maar God heeft het wel toegestaan. God had een plan en heeft het daarin een plaats gegeven.

Wij als mensen denken dan, tenminste ik wel, waarom heeft God het dan een plaats gegeven in Zijn plan? Hoe de duivel ook rond gaat als een briesende leeuw, God laat het toe tot een bepaalde grens. Hij laat niet meer toe, dan dat Hij nodig vindt. Gods plan is de verheerlijking in Christus op de Dag van de Wederkomst. Het zal dan blijken dat alles in één rechte lijn leid tot de Wederkomst. Dat dan alles volbracht is. Alles is immers van Eeuwigheid vastgesteld. Zo ook dat de duivel gedoemd is mee te werken aan de Overwinning in Christus. Daarom gaat de duivel als een leeuw te keer, maar alles wat hij doet brengt de Heerlijkheid van Christus dichterbij. De kop van de duivel is vermorzeld.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Horeb » 16 jul 2011 14:43

TheKeimpe schreef:Een aanrader om hier verder over na te denken het boek van Tim Keller - De vrijgevige God.

Ps. afgeraden door dr. C.S.L. Janse, aangeraden door ds. W. Visscher, beide in het kerkblad van de GerGem, de Saambinder...

lijkt me niet verstandig te gaan lezen van deze Keller. deze man is evolutionist in hart en nieren. er is trouwens erg veel te doen over zijn leer en zienswijze, en hij past zeker niet binnen de reformatorische leer.
Dominee Visser raadt het boek ook niet aan volgens mij, maar zegt dat er stukken instaan die wel terecht zijn. maar een halve waarheid is ook een leugen natuurlijk...........

meer weten?

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Keller.pdf


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten