hemel en hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: hemel en hel

Berichtdoor Marnix » 17 dec 2015 12:33

Precies. Het zaaien gebeurde met de hand en akkers zagen er toen anders uit dan nu. Niet al het zaad wat werd gezaaid viel dus in vruchtbare grond.

Wat Lazarus betreft, daar zitten wel degelijk overeenkomsten met de werkelijkheid. Wel moeten we voorzichtig zijn met dit uit te leggen en focussen op wat Jezus wil leren ipv alles door te trekken naar een beeld van de hemel en de hel. Lazarus en de rijke man sterven en gaan terstond naar een andere plaats. Maar de vraag is of Jezus dan een permanente situatie schetst of een tijdelijke. Er is immers dan communicatie mogelijk tussen Lazarus bij Abraham op schoot en de rijke man in de hel. Of misschien beter gezegd, het dodenrijk. Nergens lezen we dat dat permanent is. Sterker nog, we weten dat Jezus terug zal komen om de levenden en de doden te oordelen en dan ontstaat er een nieuwe scheiding die anders is. En misschien wel permanent. Als Lazarus en de rijke man sterven en ergens terechtkomen is het de situatie voor het laatste oordeel en niet die na het laatste oordeel welke Jezus schetst. We kunnen die situatie dus niet betrekken op de eeuwigheid met of zonder God.

Het feit dat de Bijbel leert dat God niet wil dat mensen verloren gaan vind ik troostend als je nadenkt over de hel. Hoe die er ook uit zal zien. God wil niet dat mensen daar naartoe gaan. Maar God wil ook geen gedwongen liefde. Als mensen blijvend kiezen voor een leven zonder God is dat wat ze uiteindelijk ook van Hem ontvangen. Niet omdat God wil dat mensen naar de hel gaan maar omdat mensen niet bij Hem willen zijn maar daar waar Hij niet is.

There are only two kinds of people in the end: those who say to God, "Thy will be done," and those to whom God says, in the end, "Thy will be done." All that are in Hell, choose it. Without that self-choice there could be no Hell. No soul that seriously and constantly desires joy will ever miss it. Those who seek find. Those who knock it is opened. (C.S. Lewis)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hemel en hel

Berichtdoor Chaya » 17 dec 2015 16:01

De Bijbel is ook wel eens weer een gesloten boek voor ons. Het geeft ons geen troost en geen bemoediging. Het zijn maar dode letters voor mij. De hel verschrikt ons niet en de hemel verkwikt ons niet. Maar wat hebben we dan weer de Geest van Pinksteren nodig die ons weer inleidt in de verborgenheiden van Gods heiligdom. Maar die Geest is er. Hij verlicht het hart dat duister is. Hij geeft ons weer zicht op wie God is voor een verloren zondaar. We krijgen weer zicht op Zijn liefde, op Zijn trouw en goedheid. Dan zijn zonde en genade geen rationele begrippen, maar geest en leven. Zonde is geen begrip meer voor je en genade is niet vanzelfsprekende werkelijkheden.
Uit: DE NATUURLIJKE MENS BEGRIJPT NIET
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: hemel en hel

Berichtdoor elbert » 18 dec 2015 11:38

Marnix schreef:Wat Lazarus betreft, daar zitten wel degelijk overeenkomsten met de werkelijkheid. Wel moeten we voorzichtig zijn met dit uit te leggen en focussen op wat Jezus wil leren ipv alles door te trekken naar een beeld van de hemel en de hel. Lazarus en de rijke man sterven en gaan terstond naar een andere plaats. Maar de vraag is of Jezus dan een permanente situatie schetst of een tijdelijke. Er is immers dan communicatie mogelijk tussen Lazarus bij Abraham op schoot en de rijke man in de hel. Of misschien beter gezegd, het dodenrijk. Nergens lezen we dat dat permanent is. Sterker nog, we weten dat Jezus terug zal komen om de levenden en de doden te oordelen en dan ontstaat er een nieuwe scheiding die anders is. En misschien wel permanent. Als Lazarus en de rijke man sterven en ergens terechtkomen is het de situatie voor het laatste oordeel en niet die na het laatste oordeel welke Jezus schetst. We kunnen die situatie dus niet betrekken op de eeuwigheid met of zonder God.
Je laat in je antwoord hier wel ruimte voor een soort vagevuur, of niet?
Daar geloof ik niet in. Het is een tussentoestand die wel aangeeft hoe het permanente oordeel eruitziet. Dus Lazarus is behouden en de rijke man is verloren. Die tussentoestand loopt vooruit op het eindoordeel dat zal plaatsvinden als we met ons lichaam zijn opgestaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: hemel en hel

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2015 12:17

Ik weet niet precies hoe het er uit ziet. Het enige wat ik hier stel is dat de situatie van Lazarus en de rijke / arme man niet over de permanente staat gaat want er leven nog mensen op aarde, Jezus moet nog terugkomen. Het zegt allicht wat over de permanente staat maar er wordt een tijdelijke staat beschreven. Het is met zo'n gelijkenis lastig voor me om te zien wat beeldspraak is en wat realiteit. De Bijbel leert dat mensen sterven en ze op de jongste dag zullen opstaan. Tegelijkertijd lezen we in Openbaring bijvoorbeeld over zielen van hen die geslacht zijn, bij Gods altaar en ze roepen: Hoe lang nog heer. Blijkbaar gaat de ziel ergens heen, naar die tijdelijke staat, naar God of naar een plek waar God niet is. Op de jongste dag staan de lichamen van de gestorvenen op en worden herenigd met de ziel en dan volgt het oordeel en de permanente staat.

Overigens zie ik het totaal niet als een soort vagevuur. Het doel van het vagevuur is om mensen te louteren van hun zonden. Daar lees ik in de gelijkenis niets van terug. De tussentoestand lijkt inderdaad al aan te geven wat de permanente toestand gaat worden. Of al is. De rijke man toont totaal geen berouw, alleen zelfmedelijden. En hij ziet Lazarus nog steeds als zijn mindere en wil hem zelfs gebruiken om zijn pijn te verlichten.

Ik ben het dus helemaal met je reactie eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dies

Re: hemel en hel

Berichtdoor Dies » 20 dec 2015 11:57

Elbert schreef:Je laat in je antwoord hier wel ruimte voor een soort vagevuur, of niet?

In elk geval komt 1 Kor 3:11-15 heel dicht in de buurt van het RK vagevuur. Ik zou niet weten wat het anders zou betekenen dan een vuuroordeel dat bedoeld is om te louteren.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: hemel en hel

Berichtdoor MoesTuin » 20 dec 2015 12:25

Hemel of Hel, Leven of Dood
Het is het 1 of het ander.
Een tussenweg is er niet.
Kiest dan vandaag nog, nog is het (genade)Tijd!

“Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem. Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden” (1 Johannes 4:9, 10).

“Wees niet bevreesd voor hetgeen gij lijden zult. Zie, de duivel zal sommigen uwer in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt, en gij zult een verdrukking hebben van tien dagen. Wees getrouw tot de dood en Ik zal u geven de kroon des levens” (Openbaring 2:10).

“Wie overwint, zal deze dingen beërven, en Ik zal hem een God zijn en hij zal Mij een zoon zijn” (Openbaring 21:7).
"Wij zijn meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad."

“De genade van de Here Jezus Christus, en de liefde Gods, en de gemeenschap van de heilige Geest zij met u allen” (2 Korintiërs 13:14).

In Gods Overwinning en leven in en uit Hem alleen door het vergevende Bloed van Christus alleen, zullen wij de Kroon des Levens ontvangen en de dood (hel) zal er niet meer zijn voor u / jou

Alle eer aan de Heer, Glorie aan God!

https://www.youtube.com/watch?v=ZDkE6HozW7M

Glorie aan God. (4x)

Lof zij de Heer,
Hem komt toe alle eer.
Hij's het Lam dat regeert
tot in eeuwigheid.
Zijn woord is macht,
heeft ons vrijheid gebracht.
Wij aanbidden,
wij knielen voor Jezus.
Groot is zijn troon,
eeuwig zijn kroon.
Overwinnaar zal Hij zijn,
over zonde, dood en pijn.
Heel het rijk der duisternis,
weet wie Jezus Christus is:
Hij is de hoogste Heer!

Glorie aan God. (4x)

Kondigt het aan,
door de kracht van zijn naam:
Heel de aard' wordt vervuld
van zijn glorie!
Satan, hij beeft,
want hij weet: Jezus leeft!
Hij's verslagen,
het Lam troont voor eeuwig!
Jezus is Heer, Redder en Heer!
Overwinnaar zal Hij zijn,
over zonde, dood en pijn.
Heel het rijk der duisternis,
weet wie Jezus Christus is:
Hij is de hoogste Heer!

Glorie aan God. (4x)

Heersen met Hem
op de troon en zijn stem,
spreekt van liefde,
vervult ons met glorie.
Heilig en vrij alle tranen voorbij.
Eeuwig vreugde voor God,
lof, aanbidding:
waardig het Lam, waardig het Lam!
Overwinnaar zal Hij zijn,
over zonde, dood en pijn.
Heel het rijk der duisternis,
weet wie Jezus Christus is:
Hij is de hoogste Heer!

Glorie aan God. (4x)



want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten

cron