Mis en avondmaal, kan dat samen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2007 21:48

Ik ga eigenlijk altijd aan, zowel aan het Avondmaal als aan de Communie. In alle kerken waar ik orgel speel, wordt dat op prijs gesteld en ik heb geen reden om de uitnodiging van de Heer te willen weigeren, toch?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 06 mar 2007 17:21

Optimatus schreef:Ik ga eigenlijk altijd aan, zowel aan het Avondmaal als aan de Communie. In alle kerken waar ik orgel speel, wordt dat op prijs gesteld en ik heb geen reden om de uitnodiging van de Heer te willen weigeren, toch?


Maar zijn protestanten eigenlijk wel welkom bij de paapse mis? Of zit er licht tussen de roomse leer en de praktijk?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 07 mar 2007 14:45

Maja de Bij schreef:
Optimatus schreef:Ik ga eigenlijk altijd aan, zowel aan het Avondmaal als aan de Communie. In alle kerken waar ik orgel speel, wordt dat op prijs gesteld en ik heb geen reden om de uitnodiging van de Heer te willen weigeren, toch?


Maar zijn protestanten eigenlijk wel welkom bij de paapse mis? Of zit er licht tussen de roomse leer en de praktijk?
Nee, die zijn niet welkom. Protestanten mogen officieel niet deelnemen aan de communie.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 07 mar 2007 15:05

CGK<3 schreef:
Maja de Bij schreef:
Optimatus schreef:Ik ga eigenlijk altijd aan, zowel aan het Avondmaal als aan de Communie. In alle kerken waar ik orgel speel, wordt dat op prijs gesteld en ik heb geen reden om de uitnodiging van de Heer te willen weigeren, toch?


Maar zijn protestanten eigenlijk wel welkom bij de paapse mis? Of zit er licht tussen de roomse leer en de praktijk?
Nee, die zijn niet welkom. Protestanten mogen officieel niet deelnemen aan de communie.
Daarnaast kun je je afvragen of je als protestant wel zou moeten willen deelnemen.

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 07 mar 2007 16:16

Machiavelli schreef:
CGK<3 schreef:
Maja de Bij schreef:
Optimatus schreef:Ik ga eigenlijk altijd aan, zowel aan het Avondmaal als aan de Communie. In alle kerken waar ik orgel speel, wordt dat op prijs gesteld en ik heb geen reden om de uitnodiging van de Heer te willen weigeren, toch?


Maar zijn protestanten eigenlijk wel welkom bij de paapse mis? Of zit er licht tussen de roomse leer en de praktijk?
Nee, die zijn niet welkom. Protestanten mogen officieel niet deelnemen aan de communie.
Daarnaast kun je je afvragen of je als protestant wel zou moeten willen deelnemen.
Ik weet zelf niet zo goed of dit nou per se verkeerd is of niet. Bij gebrek aan beter heb ik er in ieder geval geen problemen mee.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 mar 2007 16:53

CGG schreef:Nee, die zijn niet welkom. Protestanten mogen officieel niet deelnemen aan de communie.

Dat hangt er helemaal van af waar je naar een mis gaat. Ik ben een aantal keren in de Abdij van Berne geweest (Norbertijnen) en daar werd het gewoon niet gevraagd. De nodiging was: "een ieder die in Christus gelooft, wordt genodigd te komen..."
En ook als ik hier naar de plaatselijke parochie zou gaan, zou het mij niet geweigerd worden, integendeel, er zijn dingen die onze gemeente samen met de parochie doet.

Tenzij je het anders bedoelt, nl. als: Protestanten horen daar niet"...

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 07 mar 2007 17:32

Riska schreef:
CGG schreef:Nee, die zijn niet welkom. Protestanten mogen officieel niet deelnemen aan de communie.

Dat hangt er helemaal van af waar je naar een mis gaat. Ik ben een aantal keren in de Abdij van Berne geweest (Norbertijnen) en daar werd het gewoon niet gevraagd. De nodiging was: "een ieder die in Christus gelooft, wordt genodigd te komen..."
En ook als ik hier naar de plaatselijke parochie zou gaan, zou het mij niet geweigerd worden, integendeel, er zijn dingen die onze gemeente samen met de parochie doet.

Tenzij je het anders bedoelt, nl. als: Protestanten horen daar niet"...
Nee, ik bedoel dat het officieele Vaticaanse standpunt is dat protestanten niet welkom zijn, in ieder geval niet ter communie mogen.

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 07 mar 2007 20:10

CGK<3 schreef:Nee, ik bedoel dat het officieele Vaticaanse standpunt is dat protestanten niet welkom zijn, in ieder geval niet ter communie mogen.


Ik meende dat namelijk ook. Kennelijk wordt daar dus stiekum wel eens de hand mee gelicht.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Riska

Berichtdoor Riska » 07 mar 2007 21:33

Maja de Bij schreef:
CGK<3 schreef:Nee, ik bedoel dat het officieele Vaticaanse standpunt is dat protestanten niet welkom zijn, in ieder geval niet ter communie mogen.


Ik meende dat namelijk ook. Kennelijk wordt daar dus stiekum wel eens de hand mee gelicht.

Jazeker wordt daar wel eens de hand mee gelicht - vooral in dit "vrijgevochten" (let op de aanhalingstekens!) Nederland...
Gelukkig wel, want ik heb de ervaring in de Abdij niet willen missen om maar wat te noemen.

Gebruikersavatar
GG-er
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 feb 2007 15:52

Berichtdoor GG-er » 08 mar 2007 11:25

Riska schreef:Gelukkig wel, want ik heb de ervaring in de Abdij niet willen missen om maar wat te noemen.

Kun je wat meer zeggen over de ervaring?
Wat is voor jou persoonlijk de meerwaarde van deze ervaring?

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2007 11:43

GG-er schreef:
Riska schreef:Gelukkig wel, want ik heb de ervaring in de Abdij niet willen missen om maar wat te noemen.

Kun je wat meer zeggen over de ervaring?
Wat is voor jou persoonlijk de meerwaarde van deze ervaring?

Dat je met een heel oecumenisch gezelschap samen viert, zowel de dienst als de Maaltijd van de Heer - Eucharistie zogezegd.
Want als ik er was, was dat met mensen van alle richtingen.
Dan ervaar je iets van de eenheid... De zeer sobere liturgie die daar gebruikt wordt spreekt mij ook zeer aan.
Ik kom gezegend uit zo'n dienst...

Of het 'meerwaarde' heeft dan de afgelopen Avondmaalsdienst in onze kerk heb ik niet gezegd. Ook dan weet ik mij een gezegend mens, maar juist het oecumenische spreekt mij zeer aan.

Gebruikersavatar
GG-er
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 feb 2007 15:52

Berichtdoor GG-er » 08 mar 2007 11:59

Riska schreef:Of het 'meerwaarde' heeft dan de afgelopen Avondmaalsdienst in onze kerk heb ik niet gezegd. Ook dan weet ik mij een gezegend mens, maar juist het oecumenische spreekt mij zeer aan.

Is oecomene voor jou iets dat bestaat uit het samen zijn als mensen, of het samenzijn in het geloof dat volledig in overeenstemming is met Gods Woord?
Ik vraag dit omdat ik me niet kan voorstellen dat deze gedachte bij Luther en Calvijn ook zo werd ingevuld als jij weergeeft. In de 16e eeuw gingen mensen liever de brandstapel op dan een oecomene te vieren.
Kennelijk was er nog een factor die bepaalt wat oecomene is en die dusdanig zwaar woog dat de dood beter was dan oecomene.
Wat zijn voor jouw de grenzen van oecomene? Ik neem aan dat je gevoel niet maatgevend is hierin.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2007 21:04

GG-er schreef:
Riska schreef:Of het 'meerwaarde' heeft dan de afgelopen Avondmaalsdienst in onze kerk heb ik niet gezegd. Ook dan weet ik mij een gezegend mens, maar juist het oecumenische spreekt mij zeer aan.

Is oecomene voor jou iets dat bestaat uit het samen zijn als mensen, of het samenzijn in het geloof dat volledig in overeenstemming is met Gods Woord?
Ik vraag dit omdat ik me niet kan voorstellen dat deze gedachte bij Luther en Calvijn ook zo werd ingevuld als jij weergeeft. In de 16e eeuw gingen mensen liever de brandstapel op dan een oecomene te vieren.
Kennelijk was er nog een factor die bepaalt wat oecomene is en die dusdanig zwaar woog dat de dood beter was dan oecomene.
Wat zijn voor jouw de grenzen van oecomene? Ik neem aan dat je gevoel niet maatgevend is hierin.

Oecumene is afgeleid van het Griekse woord oikoumene, "de bewoonde wereld". Met deze term wordt gewoonlijk een groeien naar religieuze eenheid aangeduid. In de brede betekenis kan dit gezien worden als een streven naar wereldwijde religieuze eenheid. In de smallere betekenis bevordert de oecumene de eenheid, samenwerking of het onderlinge begrip tussen de diverse religieuze groepen of denominaties binnen een religie.

Binnen het christendom wordt met oecumene meestal het naar elkaar toegroeien, elkaar leren verstaan en het samenwerken bedoeld tussen de verschillende christelijke denominaties, met name tussen de Rooms-katholieke Kerk en de denominaties die door het schisma van 1054 en met de reformatie zijn ontstaan.

Het belangrijkste document in de christelijke oecumene is de verklaring van de Commissie voor Geloof en Kerkorde van de Wereldraad van Kerken over doop, eucharistie en ambt, ook bekend als het Lima-rapport, dat in 1982 verscheen.

Tot zover de beschrijving die ik vond op Wikipedia en waar ik achter kan staan.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik het samen zingen en bidden, over en tot God, waarbij de theologische verschillen wegvallen, ervaar als dé uiting van oecumene.
Ik richt mij niet zozeer op Luther en Calvijn. De tijd heeft niet stilgestaan en er zijn zaken die inmiddels totaal anders liggen dan in hun tijd, toen de Reformatie ontstond.
Oecumene is niet: kritiekloos zijn naar eigen en andere kerken, maar datgene wat wij belijden, nl. dat Christus de Opgestane en Heer der wereld is als bindende factor zien.

Gebruikersavatar
GG-er
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 feb 2007 15:52

Berichtdoor GG-er » 08 mar 2007 21:50

Riska schreef:Oecumene is niet: kritiekloos zijn naar eigen en andere kerken, maar datgene wat wij belijden, nl. dat Christus de Opgestane en Heer der wereld is als bindende factor zien.

Dat belijden alle kerken en ook de RKK van de tijd van de reformatie.
Concludeer jij nu dat de reformatie achteraf gezien niet nodig was en de brandstapels onnodig gerookt hebben en al die martelaren tevergeefs de dood stierven?

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2007 21:58

GG-er schreef:
Riska schreef:Oecumene is niet: kritiekloos zijn naar eigen en andere kerken, maar datgene wat wij belijden, nl. dat Christus de Opgestane en Heer der wereld is als bindende factor zien.

Dat belijden alle kerken en ook de RKK van de tijd van de reformatie.
Concludeer jij nu dat de reformatie achteraf gezien niet nodig was en de brandstapels onnodig gerookt hebben en al die martelaren tevergeefs de dood stierven?

Nee, dat beweer ik zeer beslist niet, kun je ook niet uit mijn woorden opmaken.
Ik zei: wij zijn nu verder dan ten tijde van de Reformatie. Toen was die nodig en het is op zich goed geweest. Maar inmiddels zijn er diverse ontwikkelingen geweest. Dat betekent geenszins dat we het nu op alle fronten met elkaar eens moeten zijn. Integendeel. Het betekent wel dat we allemaal, compleet met de verschillen en soms haaks op elkaar staande inzichten in bepaalde zaken, samen God kunnen loven en bidden, omdat de kern voor allen is: Jezus Christus, de Opgestane Heer der wereld.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten