Mis en avondmaal, kan dat samen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 mar 2007 00:04

Riska schreef:Nee, dat beweer ik zeer beslist niet, kun je ook niet uit mijn woorden opmaken.
Ik zei: wij zijn nu verder dan ten tijde van de Reformatie. Toen was die nodig en het is op zich goed geweest. Maar inmiddels zijn er diverse ontwikkelingen geweest. Dat betekent geenszins dat we het nu op alle fronten met elkaar eens moeten zijn. Integendeel. Het betekent wel dat we allemaal, compleet met de verschillen en soms haaks op elkaar staande inzichten in bepaalde zaken, samen God kunnen loven en bidden, omdat de kern voor allen is: Jezus Christus, de Opgestane Heer der wereld.


Tenzij men tot Maria bidt om voorspraak bij God de Vader. Dan hebben we een fundamenteel verschil. Dat is namelijk niet God alleen eren zoals Hij vraagt in Zijn Woord...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mar 2007 11:31

Race406 schreef:
Riska schreef:Nee, dat beweer ik zeer beslist niet, kun je ook niet uit mijn woorden opmaken.
Ik zei: wij zijn nu verder dan ten tijde van de Reformatie. Toen was die nodig en het is op zich goed geweest. Maar inmiddels zijn er diverse ontwikkelingen geweest. Dat betekent geenszins dat we het nu op alle fronten met elkaar eens moeten zijn. Integendeel. Het betekent wel dat we allemaal, compleet met de verschillen en soms haaks op elkaar staande inzichten in bepaalde zaken, samen God kunnen loven en bidden, omdat de kern voor allen is: Jezus Christus, de Opgestane Heer der wereld.


Tenzij men tot Maria bidt om voorspraak bij God de Vader. Dan hebben we een fundamenteel verschil. Dat is namelijk niet God alleen eren zoals Hij vraagt in Zijn Woord...

In de Abdij van Berne heb ik dat nog nooit meegemaakt...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 mar 2007 11:38

Riska schreef:
Race406 schreef:
Riska schreef:Nee, dat beweer ik zeer beslist niet, kun je ook niet uit mijn woorden opmaken.
Ik zei: wij zijn nu verder dan ten tijde van de Reformatie. Toen was die nodig en het is op zich goed geweest. Maar inmiddels zijn er diverse ontwikkelingen geweest. Dat betekent geenszins dat we het nu op alle fronten met elkaar eens moeten zijn. Integendeel. Het betekent wel dat we allemaal, compleet met de verschillen en soms haaks op elkaar staande inzichten in bepaalde zaken, samen God kunnen loven en bidden, omdat de kern voor allen is: Jezus Christus, de Opgestane Heer der wereld.


Tenzij men tot Maria bidt om voorspraak bij God de Vader. Dan hebben we een fundamenteel verschil. Dat is namelijk niet God alleen eren zoals Hij vraagt in Zijn Woord...

In de Abdij van Berne heb ik dat nog nooit meegemaakt...


In de RK kerk waar ik een paar maal ben geweest werd Maria wel aanbeden en werd er zelfs een lied gezongen ter ere van haar. De RK heeft Maria als voorspraak bij God ingesteld. Dit omdat God te heilig zou zijn om tegen te spreken. Spreek dan maar tegen Maria, die brenget de boodschap wel over. Zeer onbijbels! En dat maakt tezamen met al die andere heiligen en de Paus die mensen zalig kan verklaren het grootste verschil met de protestanten die God alleen willen dienen. Positieve Roomsen zullen ongetwijfeld de beste bedoelingen hebben, maar dwalen als ze heiligen blijven aanbidden!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
GG-er
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 feb 2007 15:52

Berichtdoor GG-er » 09 mar 2007 17:26

Riska schreef:Maar inmiddels zijn er diverse ontwikkelingen geweest.

Welke ontwikkelingen zijn dat dan?
Wat je als argument aandraagt past prima in de tijd van de reformatie!
Toen was er echter geen enkele ruimte voor oecomene. Integendeel: Mensen gingen er de strijd aan en namen willens en wetens het risico van de brandstapel en andere folteringen voor lief.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2007 17:31

In de RK kerk waar ik een paar maal ben geweest werd Maria wel aanbeden en werd er zelfs een lied gezongen ter ere van haar. De RK heeft Maria als voorspraak bij God ingesteld. Dit omdat God te heilig zou zijn om tegen te spreken. Spreek dan maar tegen Maria, die brenget de boodschap wel over. Zeer onbijbels! En dat maakt tezamen met al die andere heiligen en de Paus die mensen zalig kan verklaren het grootste verschil met de protestanten die God alleen willen dienen. Positieve Roomsen zullen ongetwijfeld de beste bedoelingen hebben, maar dwalen als ze heiligen blijven aanbidden!
Als katholieken dat zouden zeggen zouden ze hypocriet zijn. Ik bid nogal eens de Lauden en Vespers (ochtend en avondgebed) en daarin wordt altijd rechtstreeks gebeden richting God (Vader , Zoon en heilige Geest).

De voorbidding bij gestorven heiligen is inderdaad iets katholieks, maar de heiligheid van God heeft daar niets mee van doen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

schwesterchen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:15

Berichtdoor schwesterchen » 12 mei 2007 23:46

Maria was de voorspraak op de bruiloft te Kana. Zij ging naar de Heere Jezus met het probleem dat de wijn op was. En zij zei tegen de discipelen dat ze moesten doen wat de Heere zei.

Zodoende is Maria de voorspraak bij God.

:?:
ja, ik snap 'm ook niet, want Jezus zei toch juist: vrouw, wat heb Ik met u te doen, Mijn tijd is nog niet gekomen enz, maar dit was wel de uitleg die ik van een pater hoorde.


In dat klooster mochten wij trouwens ook niet meedoen aan de communnie. Ik had dat ook niet gewild, het was allemaal zo anders, ik ervoer ook geen eenheid.
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 mei 2007 11:38

Maja de Bij schreef:
CGK<3 schreef:Nee, ik bedoel dat het officieele Vaticaanse standpunt is dat protestanten niet welkom zijn, in ieder geval niet ter communie mogen.


Ik meende dat namelijk ook. Kennelijk wordt daar dus stiekum wel eens de hand mee gelicht.
Je mag als protestant wel ter communie gaan, echter dan houdt wel in dat je ook moet geloven dat het brood het lichaam is en de wijn het bloed is.

Het gaat niet om de protestant, maar om zijn visie. En dat vind ik wel zo netjes. Want ik heb toch zo'n mijn vragen bij protestanten die dan opeens wel geloven dat het wel echt Christus is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 mei 2007 12:40

Pssst... Raido... het echte avondgebed wordt gevormd door de Completen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 mei 2007 21:23

Optimatus schreef:Pssst... Raido... het echte avondgebed wordt gevormd door de Completen.


Door de WIE?? :shock:
:wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 mei 2007 22:37

Ik vermoed dit

Je gaat toch niet aan een Communie of Avondmaal om de leer van de kerk? :shock:
Het Avondmaal en Communie is er om God te ontmoeten!
Wat boeit het nou of het nu een ouweltje is of en stuk brood, wat maakt het mij uit of mijn buurman/ vrouw het ziet als het echte lichaam en bloed van Christus, het gaat toch om hoe ik het Avondmaal met God vier?

Soms vraag ik mij wel is af of wij alle kerkelijke regels ons persoonlijk geloof niet enorm in de weg gaat zitten. Juist ook ten opzichte met je keus om aan het Avondmaal te gaan je of nee.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 14 mei 2007 08:47

Gerdien B. schreef:Wat boeit het nou of het nu een ouweltje is of en stuk brood, wat maakt het mij uit of mijn buurman/ vrouw het ziet als het echte lichaam en bloed van Christus, het gaat toch om hoe ik het Avondmaal met God vier?


Het maakt wat uit omdat je het avondmaal niet alleen viert met God, maar ook met je broeders en zusters. Het avondmaal is dan ook de maaltijd waarin de eenheid met God en met elkaar wordt gevierd. Het formulier spreekt over het brood en de wijn die ook de eenheid symboliseren van degenen die het avondmaal vieren:

En opdat wij ook door die Geest als leden van één lichaam met elkaar in waarachtige broederlijke liefde verbonden worden, zoals de apostel spreekt: 'één brood is het, zo zijn wij velen één lichaam, omdat wij allen één brood deelachtig zijn' Want zoals uit vele graankorrels hetzelfde meel gemalen en brood gebakken wordt en uit vele geperste druiven dezelfde wijn en drank vloeit en zich tot één geheel mengt, zo zullen wij allen die door het waarachtig geloof in Christus ingelijfd zijn, door broederlijke liefde één lichaam zijn en dit niet alleen met woorden maar ook met de daad ten opzichte van elkaar bewijzen. Dit alles ontvangen wij om Christus' wil, onze geliefde Zaligmaker, die ons nog voor wij Hem kenden zozeer heeft liefgehad.


Als je naast iemand zit die gelooft dat het brood Christus wordt (de traditionele RK visie), dan is het niet mogelijk om met zo iemand een geestelijke band te hebben, aangezien die persoon de aanwezigheid van Christus met Zijn Geest in het avondmaal ontkent, terwijl jij dat dan wel gelooft en zo ervaart.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 mei 2007 09:15

Persoonlijk vind ik het Avondmaal ten eerste gericht op jou en God en niet tussen mij en de andere gelovigen. Dat komt daarna pas. Het is ook super fijn om met anderen te geloven. Het heeft mij ook veel gedaan dat ik gisteren voor het eerst samen met mijn vriend voorin de kerk mocht beleiden wie God voor ons is. Toch was het eerste doel: aan God duidelijk maken dat ik Hem wil volgen/ dienen/ lief hebben.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mei 2007 09:35

Gerdien B. schreef:Persoonlijk vind ik het Avondmaal ten eerste gericht op jou en God en niet tussen mij en de andere gelovigen. Dat komt daarna pas. Het is ook super fijn om met anderen te geloven. Het heeft mij ook veel gedaan dat ik gisteren voor het eerst samen met mijn vriend voorin de kerk mocht beleiden wie God voor ons is. Toch was het eerste doel: aan God duidelijk maken dat ik Hem wil volgen/ dienen/ lief hebben.

Ik ben het hiermee eens. Het gaat om de individuele beleving en de individuele relatie tot God. En als ieder alleen maar dat ervaart, is er al een verbondenheid.
Er is één uitzondering: als de ene mens iets tegen de ander heeft - in de zin van boosheid, onrecht etc. - dan is het de opdracht je eerst met de ander te verzoenen.
Maar we moeten ten zeerste oppassen dat niet allerlei kerkordelijke regels ons tegenhouden dingen te doen, waaraan we behoefte hebben.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 14 mei 2007 11:19

Ik ben het daar weer niet mee eens. ;)
Het deelnemen aan een sacrament (of het nou het avondmaal is of de doop), is niet de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie.
In plaats daarvan is een sacrament een teken dat God geeft tot versterking van het geloof van de belijdende leden van de gemeente (let op de "wij" vorm, waarin de gereformeerde formulieren zijn opgesteld). Het is dus niet de bedoeling dat iedereen z'n eigen opvatting erop na houdt, maar dat men van God hetzelfde geestelijke voedsel ontvangt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mei 2007 11:26

Dat ben ik in die zin met je eens dat je daarbij niet mag en moet uitvlakken dat je als individu binnen een gemeenschap deelneemt.
Daar bedoel ik dit mee: wij hadden gisteren Avondmaal en je voelt je verbonden met elkaar.
Toch: mijn gedachten zijn anders dan die van mijn buurman in dezelfde dienst. Want een ieder neemt eigen lading mee, van vreugde en verdriet, van voor-en tegenspoed, van zorgen en gedachten.
In dat geval is er wel degelijk ook een individuele emotie.
En wat ik bedoeld heb te zeggen is dat het niet uitmaakt hoe de ander over brood en wijn denkt, als het maar zo is dat iemand zich afhankelijk en daarnaast verbonden weet met Christus...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten

cron