Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Ja, natuurlijk!
46
40%
Nee, maar ik wil het nog wel een keer doen...
22
19%
Nee, het interesseert me niet zo. Als het maar in het hart goed zit.
5
4%
Ik ben er nog mee bezig...
43
37%
 
Totaal aantal stemmen: 116

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jan 2012 15:23

Valt het tegen? Mwah, dat zeg ik niet.
Hier en daar denk ik wel: je had dichter bij de SV kunnen blijven en toch de leesbaarheid kunnen vergroten. Soms denk ik ook: hier staat echt iets anders dan in de SV, maar ik kan niet controleren welk van de twee dan de beste vertaling is.

Het is meer: het wil niet wennen. Sinds mei lees ik erin (toen kwam de paralleleditie, hij was voor mij al vooruitbesteld, dus ik heb één van de eerste exemplaren), maar de klik is er nog steeds niet. Daarvoor zit 29 jaar SV toch te diep.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor schaapje » 14 jan 2012 16:23

Zo ben ik zo,n dikke 30 jaar gewend aan de NBG maar ik lees ook wel de SV en soms dan zie je de verschillen en snap ik niet waarom. b.v. in de NBG Gen.6:3 En de Here zeide; Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven.....SV ...Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met de mens.

Verder vind ik persoonlijk in de nbv dat de teksten juist, door het eenvoudiger te maken, lijken af te zwakken met wat er bedoelt wordt, alsof de kracht er uit is.

Maar aan de andere kant ken ik iemand die niets snapte van de Bijbel, gewoon om het taalgebruik,
toen zij een nbv had aangeschaft, was het een openbaring voor haar, doordat zij nu het wel begreep.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Fleurtje16
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 aug 2011 20:23

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor Fleurtje16 » 26 feb 2012 14:19

Vandaag vertelde de dominee dat mensen het Bijbelboek Ezechiël niet lezen mochten voordat ze dertig jaar oud waren. Het boek zou te ingewikkeld zijn voor jongere lezers, vanwege de visioenen. Ik vond het wel grappig dat hier een vraag wordt gesteld: heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen, terwijl er in de traditie van (volgens mij zei de dominee) het Joodse volk het juist gebruikelijk was om te wachten tot je dertigste voordat je het Boek mocht lezen.
Dat zou voor ons betekenen dat mensen onder de dertig de Bijbel niet in zijn geheel kunnen lezen.

SoliDeoGloria
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2012 13:30
Locatie: in Overijssel

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor SoliDeoGloria » 26 feb 2012 18:53

Fleurtje16 schreef:Vandaag vertelde de dominee dat mensen het Bijbelboek Ezechiël niet lezen mochten voordat ze dertig jaar oud waren. Het boek zou te ingewikkeld zijn voor jongere lezers, vanwege de visioenen. Ik vond het wel grappig dat hier een vraag wordt gesteld: heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen, terwijl er in de traditie van (volgens mij zei de dominee) het Joodse volk het juist gebruikelijk was om te wachten tot je dertigste voordat je het Boek mocht lezen.
Dat zou voor ons betekenen dat mensen onder de dertig de Bijbel niet in zijn geheel kunnen lezen.


Dat heeft de dominee niet helemaal goed. Het bijbelboek Hooglied mocht volgens de orthodox-Joodse traditie van ná Christus niet gelezen worden door mannen onder de 30 jaar, tenzij ze getrouwd waren (en zelfs dan vond men het beter om tot 30 jaar te wachten). Dit vanwege de nogal expliciete verwijzingen naar vrouwelijke (en soms ook mannelijke) anatomie, wat sommige rabbi's niet geschikt vonden voor de jeugdigen. Aan de andere kant is Hooglied door de Joodse rabbi's wel beschreven als één van de mooiste boeken, die absoluut zeker door God geïnspireerd is.

In Ezechiël staat niets "schokkends", in de trant van Hooglied. De visioenen uit Ezechiël komen ook in Jesaja voor (hoofdstuk 6), in Amos, Daniël en Joël, dus als de visioenen schokkend waren, zouden de andere profetische boeken met visioenen ook tot het 30e jaar gereserveerd moeten worden.

Kortom, je mag het gewoon lezen, het is allemaal het Woord van God. Geïnspireerd, onfeilbaar, gezaghebbend en scherper als een tweesnijdend zwaard.
Son of Holiness, be my Righteousness; have Your Way with my heart.
God of Faithfulness, be my Confidence; Soli Deo Gloria!

Fleurtje16
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 aug 2011 20:23

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor Fleurtje16 » 26 feb 2012 21:07

@SoliDeoGloria, dank je voor je toelichting. Ik denk dat als ik orthodox-Joods was er alles aan deed om dan juist Hooglied te gaan lezen voor mijn dertigste.

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor cornelis » 19 mar 2012 18:36

Met ingang van 1 April ga ik er weer mee beginnen.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor cornelis » 08 okt 2012 18:43

Ik ben er nog steeds meebezig,en hoop dit ook vol te houden.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Een vriendelijke groet van Cornelis

GerardS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mei 2012 16:36

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor GerardS » 19 dec 2012 16:32

Zijn er nog mensen die dit voornemen hebben voor 2013?

Ik heb me het in ieder geval weer voorgenomen voor komend jaar. In feite ben ik er alvast mee begonnen vorige week. Als er dan een week uitvalt om wat voor reden dan ook heb ik wat speelruimte.

Ik heb hetzelfde al eens gedaan een paar jaar geleden. Ik heb toen ook van elk hoofdstuk een samenvatting gemaakt. Dit voor mezelf om in mijn eigen woorden weer te geven wat er gezegd wordt en waar het over gaat. Deze 'samenvattingen' zijn overigens in een aantal gevallen langer dan het bijbelboek zelf, zoals bij de brieven van Paulus en aantal andere bijbelboeken, want het bevat ook allerlei referenties naar andere bijbelboeken, aantekeningen en soms achtergrond onderzoek. Ik heb er toen 1,5 jaar over gedaan en het is mij tot een grote zegen geweest, ik heb vele samenhangen en rode draden door leren zien en een beter begrip gekregen. Ik heb ook 'outlines' gemaakt per bijbelboek. Dit geeft een goed overzicht van de inhoud van een bijbelboek, of bijvoorbeeld van de inhoud en opbouw van een brief van Paulus en hoe verschillende hoofdstukken samenhangen (bv de context van een hoofdstuk in een brief).

De vorige keer had ik bij bepaalde bijbelboeken soms wat moeite me te blijven concentreren op de inhoud. Voor deze keer heb ik daarom een wat aangepast schema gemaakt. Maandag t/m donderdag het oude testament (behalve psalmen, spreuken, prediker en hooglied) met de profeten enigzins chronolisch ingekapselt in de historische boeken (bv koningen) en Haggaï en Zacheria in de context van Ezra en Nehemia etc. Op vrijdag dan de evangeliën en handelingen en zaterdag/zondag voor de brieven, min of meer chronologisch geordend in volgorde waarin ze geschreven zijn. De psalmen, spreuken, prediker en hooglied heb ik dan verdeeld over de dagen zodat ik elke dag afwisselend een psalm of een gedeelte van spreuken etc. lees naast het bovengenoemde. Zo hoop ik de hele Bijbel weer door te gaan in een jaar.

Het gaat uiteraard niet om de prestatie, maar om het beter leren kennen van God als basis voor je geloof. Wat mij bijvoorbeeld erg heeft geholpen is dat ik bij elk hoofdstuk keek: hoe ziet geloof (of ongeloof) er hier uit en wat voor uitwerkingen heeft het hier, en meer van dergelijke vragen.

Ik hoop dat ik hiermee anderen kan aanzetten en motiveren iets soortgelijks te doen want ik verwacht dat er een enorme afval zal komen van bijbelse waarheid (dit is al gaande) en kennis van de Bijbel meer dan ooit essentieel zal zijn voor een christen om op het Bijbelse spoor te blijven.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor henkie » 20 dec 2012 21:47

Bijnaaaa de HSV voltooid! Verhelderend moet ik zeggen...

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2012 14:21

Maar is die vertaling ook echt getrouw?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

GerardS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mei 2012 16:36

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor GerardS » 22 dec 2012 16:07

Optimatus schreef:Maar is die vertaling ook echt getrouw?


Ik heb de hele SV en de HSV naast elkaar gelezen, en daarbij ook regelmatig de NBG51, Engelse King James en Duitse Luther vertaling (uit 1545) er naast gelegd.

Ik heb geen grote verschillen tussen SV en HSV, alsmede King James en Luther vertaling kunnen ontdekken. Soms worden dingen op een iets andere manier verwoord. Ik vind dat vaak juist verhelderend.

Er zijn soms wel kleine verschillen, maar die zijn er ook tussen bijvoorbeeld SV en King James of SV en de vertaling van Luther. Ik leg dan wel eens de grondtekst ernaast en met behulp van een concordantie gebasseerd op Strong nummers vergelijk ik dan de betekenissen. Soms heb ik de indruk dat de SV iets preciezer vertaald maar een woord gebruikt dat verwarrend is, omdat de huidige betekenis van het woord niet meer hetzefde is als in de 16e eeuw. De HSV gebruikt dan een meer hedendaags woord, maar verliest soms daardoor een tikkeltje aan inhoud. Maar naar zover ik heb gezien nooit op een manier dat het iets essentieels veranderd. In sommige gevallen lijkt mij, lettend op de kontekt en andere vertalingen, de vertaling van HSV beter.

Er zijn wel een handvol teksten echt anders. Er zijn bijvoorbeeld een aantal versen waar ik denk dat de SV (en HSV die de SV volgt) de plank een beetje misslaan, en bijvoorbeeld de King James een betere vertaling geeft.
Maar zulke verschillen veranderen niets wezenlijks aan de inhoud van de Bijbel en de bijbelse boodschap als geheel.

Dat is mijn algemene indruk. Ik lees nog steeds vaak HSV en SV naast elkaar.

De NBG51 acht ik ook redelijk getrouw alhoewel daar een andere grondtekst is gebruikt (manuscripten uit Alexandrië versus Antiochië) maar andere vertalingen zoals Nieuwe Bijbelvertaling en andere zijn naar wat ik heb gezien een ander verhaal waar wel veel van de inhoud verloren gaat.

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor cornelis » 08 mei 2013 19:44

Ik ben er nog steeds mee bezig,en het lijkt er nu wel,dat ik hiermee
doorgaat .
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Een vriendelijke groet van Cornelis

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor cornelis » 02 aug 2014 16:07

Ik ben er nog steeds mee bezig.
En heb gisteren van de Bijbelboeken,die ik nog moet lezen een rooster gemaakt.
Maar ik schrok wel van het aantal hoofdstukken van Jesaja,Jeremia,Ezechiel.
In het Oude testament ben ik gekomen t/m 2 Kronieken.
En in het Nieuwe Testament t/m Romeinen.
Ik heb er wel volle vrede mee,dat ik dit heb moge doen.
Want elke geschreven bladzijde van de Bijbel,is ook voor mij geschreven.
En zo op deze manier mag ik er ook kennis van nemen.
Als dit gereed is hoop ik het weer te doen,maar dan met meer nasslag werken.
Maar alles toch zo de Here wil en wij leven.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Een vriendelijke groet van Cornelis


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten

cron