Daniel en Johannes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 08 jan 2007 05:31

Hallo Madel,

Je schreef o.a.

het zijn moeilijke boeken. toch is er wel een weg in te vinden door tekst met tekst te vergelijken. daarbij kan ik niet aan de indruk ontkomen dat een stukje geschiedenis ook wel belangrijk is. hierbij doel ik op de gang van zaken in de wereld. toen en nu. en dan met name die van Israel.

Ik heb totaal geen problemen met zowel Daniël als Openbaringen.

Overigens Daniël en Openbaringen dienen in het licht gezien te worden van het Geestelijke Israël uit alle stam, natie, taal en volk. Beiden zijn studies van de profetien van de 2300 avonden en morgens (Daniël 8:14 en Ezechiël 4:4-6) én de profetie aangaande de 70 weken (Daniël 7:25) een profetie die vooral door de Orthodoxe Joden afgewezen wordt en daar dan ook de kern van de afwijzing van Christus ligt. Zowel Openbaringen als Daniël geven aan dat het om profetie gaat van de laatste dingen, die de rijken van het Beeld van Nebukadnessar
symbolisch weergeven. Haar ondergang is reeds in gang gezet. Een beeld op lemen voeten vermengd met ijzer, kan niet staande blijven. Eén duwtje en het valt!

Gaat uit van haar Mijn volk.....opdat gij geen deel hebt aan haar plagen.

Daniël is een voorbeeld voor ons die zich juist niet met de ongeestelijke heidense religieuze fundamenten bezig heild maar er zich van distanciëerde. Daarom en daardoor kon hij een volmaakt voorbeeld type zijn van Christus en kreeg hij, door de Heilige Geest, macht en aanzien aan het hof van Nebukadnessar. In dat opzicht waren DanIêl en zijn vrienden een voorbeeld van het Geestelijk Israël, een hemels volk.

Het karakter van het Geestelijk Israël dient zich te ontwikkelen tot die van de eerste gemeente, o.a. "vertolkt" in het symbool van het witte paard in Openbaring 6. Het Overblijfsel in onze tijd is de rest van dat witte paard. Trouw aan Gods geboden in Christus en het Getuigenis van Hem die het Lam was als offer voor onze verlossing en redding door genade.

groet

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 09 jan 2007 10:59

madel schreef:Natuurlijk mag je protesteren tegen mijn gedachte. dat is je goed recht.
tot meen ik de door mij aangehaalde zaken 1 op 1 uit de bijbel te halen. het staat er in die zin zwart op wit.

Madel
Heel veel mensen lezen van alles zwart op wit:
Mensen die voor de slavernij zijn/waren - mensen die ertegen zijn/waren.
Mensen die voor de alverzoening zijn - mensen die ertegen zijn.
Mensen die voor gelijkwaardigheid van de vrouw zijn - mensen die ertegen zijn.
Mensen die voor de predestinatie zijn - mensen die ertegen zijn.
Mensen die voor een bedelingenleer zijn - mensen die ertegen zijn.
Moet ik nog verder gaan? :?

Begrijp me goed, je mag je mening hebben, hij is evenveel waard als die van een ander. Maar veroordeel anderen niet die er, ook gemotiveerd, anders over denken. Alsof de ‘andersdenkende ander’ niet serieus zou zijn of het Woord ‘niet recht zou snijden’ o.i.d.
Dit soort opmerkingen:
helaas zijn er tal van predikanten/voorgangers die dat dus trachten te weerleggen en daarvoor waarschuwen dat dergelijke leringen vals zijn. maar het staat zwart op wit in de bijbel. waarom dan Gods woord tegenspreken?
en
……….in die zin nemen zij het woord van God niet serieus. zij geloven God niet op zijn woord. voor een deel wel maar een deel ook niet. en is dat een goede zaak? waarom het een wel en het ander niet?

Stichten niet en zijn overbodig. m.i.
En dat de kanttekenaren er wel eens naast zitten lijkt mij logisch; er is in de theologie sprake van een voortgaande openbaring.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 09 jan 2007 18:38

Hallo Madel,

Jezus heeft altijd aangegeven dat, indien de mens Hem wil navolgen, hij als een kind moet zijn. Groeien in geloof, maar vooral ook als hoofdzaak Groeien in de Gerechtigheid van Gods wet en egtuigenis. Ons bewust worden en toepassen datgene wat Chtistus als voorbeeld stelt. Dat is niet gemakkelijk, want juist dat maakt van Jezus een vijand voor de mens die zichzelf trachtte te verlossen en redden.

Je kunt wel 1:1 teksten uit de Bijbel aanhalen, maar het is moeilijk om het verband, zonder de werking van de Heilige Geest te begrijpen. Wettsiche maatstaven of "dode letterknechten" zijn geen voorbeeld van Evangeliseren nochj van Christus. Ik heb op het, zojuist, gesloten topic Armageddon nog enkele feiten geplaatst aangaande de wijze waarop de kerken in België gezien worden. Vanmiddag heb ik er nog over gesproken met een Belgsiche zuster in Christus.

Een " kunstmatige vorm van vrijheid" om je geloof te belijden, waarbij geen sprake is van een relatie met Christus maar via een belastingstelsel van een burgerstaat, zoals o.a. Openbaring feitelijk omschrijft, leert mij dat het getuigenis van Christus een persoonlijk, levende relatie is waarbij groei een voortdurende openbaring is van Zijn Profetie door onze Geest.

Het is dan ook geen wonder dat Gods volk de Gave der profetie heeft die, blijkbaar niet door iederen begrepen kan worden zoals ook ten tijde van de Theocratische positiue van het aardse Israël. Ook zij gaven blijk van een menselijke interepetatie te stellen boven het Geestelijk dat Christus met Israël wilden verbinden. Maar in de plaats daarvan dachten de Joden dat Christus een aardse koning moest worden in de cadans van aardse aanbidding en, op die wijze een slaaf van Satahn te worden

Een wereld die vandaag de dag nog steeds op diezelfde gronden is gevestigd zoals Openbaring 18:1-4 ons leert.

1 Trots en Hoogmoed
2 Materialisme
3 Overspel
4 Verleiding
5 Vervolging.


Dit zijn de ingrediënten waaruit Babylon bestaat Gods volk bevindt zich nog steeds onder hen. Zij verlangen naar de spoedige wederkomst van hun Heiland. De Heilige Geest zal echter met kracht de laatste boodschappen (Openbaring 14:6-9) over al wat leeft laten gaan om hen er toe te brengen "uit te gaan van haar opdat zij geen deel hebben aan de plagen"

Om nu een basis te creëren om zelf nog verdere Bijbelstudie te doen, zal ik de essentie van Openbaring 20 hier publiceren mét de verwijzingen naar Bijbelpassages die Openbaring 20 inzichtelijker kunnen maken.

Openbaring 20

1e Opstanding -vòòr de 1000 jaar

a.Terugkomst van Christus: Mattheus 24:30 / Openbaring 19:11-16

b. Rechtvaardigen worden uit hun slaap opgewekt: 1 Tess.4:16/Opb. 20:4-6

c. Levende verlosten gaan de Heer tegemoet in de Hemel samen met de zojuist opgewekte slapenden Joh. 14:1-3 / 1 Tess. 4:17 / 1 Kor. 15:51-55

d. Levende goddelozen worden vernietigd: Matth. 13:39-42 / Openb. 19:17-21.

Satan geboden op aarde, zijn afgrond = beneden op aarde Openb. 20:1-5 / Jeremia 25:17-21.

Aarde verwoest Jeremia 4:23-27

Dit is nu de essentie van de " Eerste opstanding of " Opstanding ten leven"

Openbaring 20:5 en Johannesz 5:28-29

Dit is tevens het einde van de " Grote Strijd" tussen Satan en zijn volk uit alle taal, stam, natie en volk, tegen Christus en zijn volk uit alle taal, stam, natie en volk.

Tijdens de 1000 jaren

De geredden zijn dus mét Christus in het Hemels Jeruzalem!

De Goddelozen bevinden zich vergaan en vergeten op de aarde of in hun graven. De nog levenden goddelozen zijn door de aanblik van de 1e wederkomst van Christus, op de wolken des hemels , ter plekke gestorven. Mensen met een onreine geest en dus een andere wet kunnen niet samenleven met een Reine Geest en een Hemelse wet.
Satans Rijk is ten einde en gaat, gedeeltelijk onder in afwachting van de 2e komst van Christus mét de verlosten in de Gouden Stad het hemels Jeruzalem.

De reden dat de verlosten in de Hemel zijn en de goddelozen vernietigd tot hun slaap is, dat Satan niemand meer kan verleiden en 1000 jaren ronddoolt op aarde om zijn zonden en verwoestingen te overzien.

MEMO

Satan zal op aarde gebonden zijn door "een keten" van "omstandigheden" evenals zijn duivelse engelen. Hij kàn niemand meer verleiden of misleiden omdat er geen levende mensen meer zijn. Immers Christus is gekomen om de schapen van de bokken te scheiden.
Openbaring 20:1-4 laat zien wat Satan zal kunnen overdenken en wat de opstand tegen God heeft veroorzaakt.

In de hemel zullen de verlosten oordelen over de goddelozen. Openbaring 20:4 en 1 Kor. 6:2-3

De verlosten heiligen krijgen inzicht in de rechtvaardigheid van God. Ze zullen ontdekken dat God barmjartig met de mens heeft gehandeld. De verlosten zullen voor altijd bij Christus zijn.

Openbaring 20:6 Over "hen" heeft de 2e dood geen macht.

2e Opstanding

Christus daalt neder met de verlosten in het hemels Jeruzalem:
Openbaring 20:9
Openbaring 21:1-2 9-10


Eenmaal nedergedaald staan de goddelozen, vanaf Adam op uit hun graven. Openbaring 20:5

Satan komt weer in actie want "zijn volk" uit alle taal, stam, natie en volk verzamelt zich op de aarde weer om hun Leider, zoals de verlosten om hun Koning zijn gegroepeerd in het Hemelse Jeruzalem.
Openbaring 20:7-9

Het vonnis over Satan én de goddelozen wordt op een teken van Christus voltrokken. Hij roept ze een halt toe als zij trachten de stad te omsingelen. Hieruit blijkt dus dat satans macht een symbolische en onreine macht, niets voorstellende. Openbaring 20:11-15

Satan en de zondaren voorgoed vernietigd Openbaring 20:9-10

Aarde wederom tot een nieuw paradijs geformeerd. Openbaring 21:1-27 / 22:1-5 / 2 Petrus 3:10-13

De oorspronkelijk Griekse term voor " in alle eeuwigheden" (Openbaring 20:10 en 14:15) betekent "zolang iets duurt".
Vergelijk Judas 7 waar vermeldt wordt dat Sodom verbrand is "met eeuwig vuur" en Klaagliederen 4:6 waar van deze stad wordt gezegd dat ze in een "oogwenk" werd vernietigd.

In dat licht leert de Heilige Schrift dat de straf voor de zonden de dood is, een ophouden te bestaan en geen leven van pijn lijden.

MEMO

het Hemels Jeruzalem zal geheel verschillen van de huidige, nationale stad Jeruzalem zoals deze zich in het aardse Israël bevindt. Immers alle dingen zullen nieuw zijn en het oude-onvolmaakte- is verdwenen. Jesaja 65:17 en 2 Petrus 3:13

In Zacheria staat nog het volgende over het hemels Jeruzalem dat een nieuwe plaats op aarde zal krijgen:

" Zijn voeten zullen ten dien dage (van Christus dus) staan op de Olijfberg, die vòòr Jeruzalem ligt aan de oostzijde;.....
dan zal de Olijfberg middendoorsplijten, ,oostwaarts alsook westwaarts, tot er zich een groot dal zal vormen, en de ene helft noordwaarts wijken en de andere zuidwaarts Zacheria 14:4"

Deze gespleten Olijfberg zal het fundament worden voor de Heilige Stad uit de Hemel - een nieuw Jeruzalem- die vanuit de hemel op de aarde gevestigd zal worden tot eeuwigheid.

groet


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten