Gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
liisje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jun 2006 16:18
Locatie: ergens in gelderland
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 16 okt 2006 12:51

hoi riska
ik bedoel vergeten ook niet in de letterlijke zin van het woord het staat ook tussen haakjes

met vergeten bedoel ik dus dat bij een eventueel volgend iets wat gebeurd het eerste er niet meer bij betrekken (en dat is volgens mij iets wat onbewust vaak wel gebeurd)

Riska

Berichtdoor Riska » 16 okt 2006 15:44

liisje schreef:hoi riska
ik bedoel vergeten ook niet in de letterlijke zin van het woord het staat ook tussen haakjes

met vergeten bedoel ik dus dat bij een eventueel volgend iets wat gebeurd het eerste er niet meer bij betrekken (en dat is volgens mij iets wat onbewust vaak wel gebeurd)

Daar heb je volkomen gelijk in. Maar helaas wordt vergeven vaak met vergeten in combinatie gezegd of erger nog, met elkaar verward, vandaar mijn reactie...

Gebruikersavatar
liisje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jun 2006 16:18
Locatie: ergens in gelderland
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 16 okt 2006 15:51

oke

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 19:14

Na heel diep ademen wil ik het toch proberen:

Ik vergeef BJ en TJ hun houding als mods - ik blijf het niet met hen eens, maar het ijs dient toch een keer gebroken te worden, dus bij deze mijn eerste stap in hun richting.

Ik vergeef Markie en Etre Terr&c (sorry voor de spelling) voor de onderlinge spanningen, ook in een poging dit ijs te breken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Markie
Majoor
Majoor
Berichten: 1603
Lid geworden op: 27 sep 2002 20:42
Locatie: Overal en nergens

Berichtdoor Markie » 02 nov 2006 23:20

Nou, ik vind er veel verschil in zitten waar het om gaat.

Sommige dingen (zijn er erg weinig) kán ik niet vergeven. Als mensen je in het diepste van je ziel raken bijvoorbeeld.

Dingen die bijvoorbeeld hier gebeuren, wat Optimatus aanhaalt, heb ik geen moeite mee om die te vergeven.
Dat vind ik eerder meningsverschillen. Misschien is het weleens over gekomen dat ik hatelijk leek ofzo tegen sommigen hier, en misschien was ik dat op dat moment ook wel ( ben nogal impulsief), maar dat is niet zo. Ik kan in elk geval zeggen dat ik hier iedereen die mij ook dingen naar het hoofd geslingerd heeft ofzo wel kan vergeven.

Het aantal mensen dat ik niet kan vergeven is zéér klein. Die zijn op 1 vinger te tellen.

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 02 nov 2006 23:42

Optimatus schreef:Na heel diep ademen wil ik het toch proberen:

Ik vergeef BJ en TJ hun houding als mods - ik blijf het niet met hen eens, maar het ijs dient toch een keer gebroken te worden, dus bij deze mijn eerste stap in hun richting.

Ik vergeef Markie en L'être extraterrestre voor de onderlinge spanningen, ook in een poging dit ijs te breken.
Ik vergeef jou uiteraard ook, ben blij dat het uitgepraat is..

Vergeven is heel moeilijk. Mijn vraag, heb je iets vergeven als je iets niet vergeet?

Technico

Berichtdoor Technico » 02 nov 2006 23:48

Jep, in mijn geval wel in ieder geval. Ik weet wel voorvallen uit mijn leven die ik niet snel zal vergeten, maar die ik allang vergeven heb.

Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb niet zo heel veel moeite met vergeven. Misschien is me gewoon nog niet veel onrecht aangedaan. :-k

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 nov 2006 23:48

Sommige dingen (zijn er erg weinig) kán ik niet vergeven. Als mensen je in het diepste van je ziel raken bijvoorbeeld.
En tóch is het een Bijbelse plicht...

Gelukkig is God zo goed om die vergevenden kracht soms te schenken..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 nov 2006 07:03

L'être extraterrestre schreef:Vergeven is heel moeilijk. Mijn vraag, heb je iets vergeven als je iets niet vergeet?


Er kunnen dingen zijn die je echt niet uit je geheugen kunt wissen, maar je kan de ander het wel vergeven dat hij of zij jou iets heeft aangedaan. Zelf merk ik dat, nadat je iemend vergeven hebt, het wel steeds meer naar de achtergrondschuift in je geheugen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 nov 2006 08:55

L'être extraterrestre schreef:
Optimatus schreef:Na heel diep ademen wil ik het toch proberen:

Ik vergeef BJ en TJ hun houding als mods - ik blijf het niet met hen eens, maar het ijs dient toch een keer gebroken te worden, dus bij deze mijn eerste stap in hun richting.

Ik vergeef Markie en L'être extraterrestre voor de onderlinge spanningen, ook in een poging dit ijs te breken.
Ik vergeef jou uiteraard ook, ben blij dat het uitgepraat is..

Vergeven is heel moeilijk. Mijn vraag, heb je iets vergeven als je iets niet vergeet?


Ik vergeet niet snel iets, als het me raakt. Er blijft echter geen lidteken achter, alleen een herinnering. Je hebt daar zelf aan bijgedragen door mijn halsstarrigheid middels PB te durven doorbreken en dat vind ik eigenlijk best dapper van je.

Je hebt best enige moeite gedaan en daarom heb ik de deur opengezet om een einde te maken aan een onzinig conflict.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 03 nov 2006 10:45

@Gerdien, ik dacht dat Jezus ergens zei dat je iets ook 'moest' vergeten als je het vergaf. Ik hoopte dat iemand met die Bijbeltekst op de proppen kwam, ik weet hem zelf namelijk niet meer.

Ik denk dat echt vergeten wel heel moeilijk is. Maar er is niemand bij wie ik zeg: ik heb een wrok tegen diegene omdat...

@Opti: Mijn opvliegend karakter mag er ook zijn hoor, ondanks de ankers :wink:

Gebruikersavatar
liisje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jun 2006 16:18
Locatie: ergens in gelderland
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 03 nov 2006 13:54

vergeten vind ik ook echt moeilijk tenminste bij echt moeilijke dingen maar ondanks dat ik ergens toch nog wel eens aan denk gebruik ik dit nooit meer tegen iemand.

want wanneer je er weer mee op komt zetten heb je het niet vergeven

ik denk dat ook dat bedoeld word in die bewuste bijbeltekst ( die ik ook even niet meer weet te vinden.)

dat wanneer je iets vergeven hebt (en vergeten) mag je dat ook nooit meer tegen iemand gebruiken.

André

Berichtdoor André » 03 nov 2006 14:04

Speculeren jullie niet met een Bijbeltekst die er niet is?
Wij zijn naar Gods beeld geschapen, vergeet God wel eens iets?

Riska

Berichtdoor Riska » 04 nov 2006 08:52

Hoewel ik momenteel met heel andere zaken bezig ben in de privésfeer, wil ik toch even reageren.
Er worden twee dingen door elkaar gehaald. De Bijbelse notie van 'vergeven', zoals Jezus ons leerde en het spreekwoord "alles is vergeten en vergeven".
Vergeven moet niet, ook al zou het heilzaam zijn zover te komen. Wanneer de mens met boosheid,woede, misschien zelfs haat blijft rondlopen, kan die mens niet helen en wordt die mens verbitterd.

Maar vergeven is - ik heb het al eerder gezegd - niet en nooit: vergeten. Dan is er geen sprake van vergeving. Vergeten kan ook vaak niet, omdat er littekens zijn. En littekens spelen soms weer op, als er aan de innerlijke pijn geraakt wordt.
Vergeven is: het kwaad ten volle laten staan, maar tegen elkaar zeggen: "het staat niet meer tussen ons in". En dan inderdaad, er nooit meer op terugkomen.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 nov 2006 08:59

Sluit me bij jou aan Riska!

en veel sterkte ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten