Hebben we vergeving van zonden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 08 dec 2006 09:43

Wat Medina probeert te zeggen is dat ze niet uitsluit dat de negen andere genezen melaatsen later misschien ook nog wel tot bekering zijn gekomen. De Bijbel zegt daar verder niets over, dus is het best mogelijk. Maar het voorbeeld staat er natuurlijk niet zomaar. Lees ook maar eens verder: "Twee zullen op den akker zijn; de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden."

De geschiedenis met de melaatse mannen bepaalt ons nog eens bij het ruime aanbod van genade, aan een ieder van ons, maar dat slechts één dat aanbod heeft aangenomen (een voluit Bijbelse term). Vergeving van zonden heeft dus alles te maken met het aannemen van (geloof in) Jezus Christus als Verlosser en Middelaar. Een geloof dat niet is uit ons gevoel of ons gegeven wordt in/door een bijzondere ervaring, maar in ons wordt gewerkt door de Heilige Geest. Er wordt dus van ons een actie gevraagd (geëist). Wij moeten net als die ene genezen melaatse naar de Middelaar toe stappen en ons in Zijn doorboorde handen leggen. Doen wij dat uit onszelf? Nee, want het is God die deze "wil" in ons werkt.

Ik ben er van overtuigd dat als wij ons op dit moment oprecht overgeven aan Hem en alleen nog maar van genade willen leven, Hij dat ook ons zal schenken (uit genade). Maar dan moeten we b.w.v.s. 's avonds niet naar de disco gaan, omdat we dat eigenlijk ook niet willen missen. Willen leven met Christus is ook een heilig leven.

En wie zich zorgen maakt over de uitverkiezing moet Efeziërs 1:4 maar eens lezen. Paulus spreekt daar de hele gemeente aan met "uitverkorenen in Hem". Dat betekent dat iedereen die in Jezus Christus gelooft, in Hem (en door Hem) is uitverkoren. Geloof in Jezus Christus staat dus gelijk met de uitverkiezing. Gods Woord liegt niet. Mensen (ook dominees) wel!
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

medina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 okt 2006 14:02

Berichtdoor medina » 08 dec 2006 11:36

thanx Omega, dat is idd zo ongeveer wel wat ik bedoelde... Ik ben er eveneens heilig van overtuigd dat iedereen die op dit moment zijn leven toevertrouwd aan God door Hem wordt aangenomen. Zelfs al is dat geloof op dat moment nog niet zo prachtig en compleet. Dan begint het pas.

Waar ik tegen strijd is de idee dat God niets zou kunnen met mensen die nog niet zo'n prachtig compleet geloof in de aanbieding hebben. Ik bedoel verder niets af te doen aan de ernst van het leven zelf. Ik ken ook de voorbeelden van oa de tien melaatsen, de gelijkenis van de tien maagden, etc.

Wat ik nog aan Heis wil vragen is het volgende, (en je hoeft aan mij geen antwoord te geven hoor :wink: ): helpt het uitdiepen van de juiste theorie je een eindje op weg? Voel je je welkom bij God, precies zoals je bent?
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 08 dec 2006 11:43

Medina schreef:

Waar ik tegen strijd is de idee dat God niets zou kunnen met mensen die nog niet zo'n prachtig compleet geloof in de aanbieding hebben.


Een prachtig compleet geloof bestaat volgens mij niet. Moet je niet iedere avond constateren dat je tekort bent geschoten in alles? Als het goed is zullen zowel een predikant als een eenvoudig gemeentelid datzelfde belijden. Natuurlijk zijn er volwassenen en kinderen in het geloof. Sommigen blijven ook altijd kinderen (de moordenaar aan het kruis bijvoorbeeld). Maar dat betekent niet dat de één meer bekeerd is dan de ander (hoewel er predikanten zijn die geloven dat er wel gradaties zijn in heerlijkheid na dit aardse leven). Of dat de één meer vergeving krijgt dan de ander. Vergeving betekent namelijk dat God deze zonde ook vergeet. Met eerbied gesproken: God heeft geen geheugen wat betreft vergeven zonden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 08 dec 2006 12:04

Als wij oprecht om vergeving vragen gooit Hij onze zonden in de diepste zee en zet er een bordje bij: verboden te vissen!

Dat zei een dominee bij ons een keer vond ik wel mooi en toepasselijk.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 08 dec 2006 12:09

Ja, die is heel mooi.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
hjd1980
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 dec 2006 18:25
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Vergeving

Berichtdoor hjd1980 » 09 jan 2007 21:59

1 van de beste opmerkingen over de zonde die ik ooit gehoord heb. Want het is vaak zo dat de zonden die je doet, dat je daar ook vaak weer in terug valt. De meeste zonden die we doen zijn vaak verkeerde gewoontes.
Leer mij uw wil te volbrengen, U bent mijn God, laat uw goede geest mij leiden over geëffende gronden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten