Daniel 10, boodschapper van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Daniel 10, boodschapper van God

Berichtdoor pol » 14 sep 2006 07:57

In dit hoofdstuk is Daniel aan het bidden en vasten en krijgt een visioen.
Daarin zegt de engel (vs 12-13)
Wees niet bang Daniel want uw gebed is in de hemel gehoord en verhoord al vanaf de allereerste dag waarop u voor God begon te bidden om inzicht. Diezelfde dag werd ik gestuurd om u hier te ontmoeten. Maar onderweg werd ik 21 dagen lang opgehouden door de machtige boze geest die heerst over het rijk van de perzen. Toen kwam Michael, een van de hoogste bevelhebbers van het hemelse leger mij te hulp. Daardoor was ik in staat door deze blokkade heen te breken.

vs 20-21
Wanneer ik hier vertrek moet ik me weer vechtend een weg terugbanen langs de vorst der perzen. En na hem moet ik de strijd aanbinden met de vorst van Griekenland. Alleen Michael, de engel die waakt over het volk van Israel zal mij daarbij terzijde staan.

De vertaling van deze teksten zijn uit Het Boek (voor de duidelijkheid)

Ik vind dit een heel apart verhaal en weet niet goed hoe ik dit moet opvatten. Als het niet in de Bijbel stond, zou je denken dat het een gedeelte is uit het boek van Frank Peretti "licht door de duisternis"

Wat vinden jullie hiervan?

Gebruikersavatar
PeterE
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 jan 2005 21:20
Locatie: Delft

Berichtdoor PeterE » 14 sep 2006 13:25

Wat vind je er precies vreemd aan? Dat er strijd is in de geestelijke wereld of de manier waarop die strijd is beschreven?

Na de zondeval heeft satan de macht van ons overgenomen. Dat God sterker is blijft hij ontkennen. Om zijn invloed te bewerken heeft de duivel zijn eigen regeringen van demonen (vorsten) aangesteld boven elk menselijk machtscentum. Daar zitten sterkere (zoals de beschreven vorst van perzie cq Iran) en zwakkere demonen bij. Net als bij de engelen trouwens. Ook daar is een gradatie aanwezig waarbij Michael de sterkste is.

En ja, Peretti heeft zijn inspiratie wel degelijk uit de bijbel ook al zal er veel bij gefantaseerd zijn.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 15 sep 2006 21:09

Dat de verhoring even onderweg kan zijn, dat vind ik er vreemd aan. Het komt een beetje menselijk over zo van: de brug was open, de trein kwam er net aan, ik had file dus......ben ik te laat.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 sep 2006 12:41

Komt dat niet vaker voor? Wij denken dat we onmiddellijk verhoord worden als we erom bidden en soms komt die verhoring ook, maar op Gods tijd. (en soms komt die verhoring niet...)
Ik moest gelijk denken aan een ander verhaal - de dochter van Jaïrus. Jezus zegt hem - Jaïrus - zich geen zorgen te maken (dus in feite is er al sprake van verhoring), maar er is eerst nog een menigte, waarbij iemand Zijn kleed aanraakt, waar Jezus op ingaat. Hij moest dus eerst nog...

Voor mij is de Bijbel als geheel een verhaal dat Gods hulp onderweg is (of al aanwezig is).
Natuurlijk zitten er verhalen bij, waar ik geen kant mee uit kan, diep in mijn hart niet begrijp dat ze in de Bijbel staan, maar door het geheel loopt die rode draad en daar baseer ik mijn leven op...

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 sep 2006 12:48

Kijk God stuurt een engel ergens naar toe, zijn oorsprong is bekend (God), zijn doel ook (Daniël) maar de weg is voor de engel niet bekend. Daniël wist ook niet of God een engel had gestuurd, deze werd verhinderd door een van de demonen die heerste over het Perzische rijk (voorstelling in die tijd dat elke rijk zijn eigen 'god' had, volgens de Joden waren dit in weze demonen).

De trawanten van Lucifer probeerde de engel te verhinderen om naar Daniel te gaan (ze wisten niet wat God wist en proberen dus alles), God stuurd dan de overste van het Hemelse Leger; de Aartsengel Michael die ook bij de Eindstrijd de duivel zal verslaan.

Je moet vooral bedenken dat de Bijbel uit het aardse perspectief is geschreven en niet vanuit Hemelperspectief, de Bijbel werkt met tijd, God niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 17 sep 2006 09:41

Raido schreef:Je moet vooral bedenken dat de Bijbel uit het aardse perspectief is geschreven en niet vanuit Hemelperspectief, de Bijbel werkt met tijd, God niet.
Toch heeft G-d de tijd bij de schepping geregeld:
En G-d zei: Dat er lichten zijn in het uitspansel van de hemel, om scheiding te maken tussen de dag en tussen de nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren! En dat zij zijn tot lichten in het uitspansel van de hemel, om licht te geven op de aarde! En het was alzo. G-d dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij van de dag, en dat kleine licht tot heerschappij van de nacht; ook de sterren. En G-d stelde ze in het uitspansel van de hemel, om licht te geven op de aarde. En om te heersen op de dag, en in de nacht, en om scheiding te maken tussen het licht en tussen de duisternis. En G-d zag, dat het goed was. (Gen.1:14-18).
Hij heeft de maan gemaakt tot de gezette tijden (Ps.104:19).
Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 18 sep 2006 04:09

Daniël 10 is duidelijk aangaande de volgende teksten;

Daarin zegt de engel (vs 12-13)

Wees niet bang Daniel want uw gebed is in de hemel gehoord en verhoord al vanaf de allereerste dag waarop u voor God begon te bidden om inzicht. Diezelfde dag werd ik gestuurd om u hier te ontmoeten. Maar onderweg werd ik 21 dagen lang opgehouden door de machtige boze geest die heerst over het rijk van de perzen. Toen kwam Michael, een van de hoogste bevelhebbers van het hemelse leger mij te hulp. Daardoor was ik in staat door deze blokkade heen te breken.

vs 20-21
Wanneer ik hier vertrek moet ik me weer vechtend een weg terugbanen langs de vorst der perzen. En na hem moet ik de strijd aanbinden met de vorst van Griekenland. Alleen Michael, de engel die waakt over het volk van Israel zal mij daarbij terzijde staan.

Feitelijk wordt ons in Daniël 10 een kijkje achter de schemen van de wereldgeschiedenis gegeven. Dit hoofdstuk is de inleiding tot het laatste deel van het boek.
Alle gebeden van Daniël waren door God verhoord hij was gezond gebleven een een zegen voor zijn volk. Er waren enkele problemen opgkomen zoals de vertraging aan de bouw van de Tempel, die op bevel van Kores was aangevangen, door oppositie van de plaatselijke bevolking. Ezra 4:5 laat zie n dat de vijandige Samaritanen o.a Perzische ambtenaaren omkochten om het besluit tot de herbouw ongedaan te maken. Dat God op aarede opnieuw een tempel zou krijgen leek nu onwaarschijnler dan ooit. Echter kenmerkend voor Daniël is dat hij de oplossing altijd zoekt in het gebed.

In dit hoofdstuk zien in bijv. in vers 2-4 dat Daniël ook regelmatig vastte -drie weken-. dat betekent dat hij een serieuze relatie met God had want dat vasten duurde bijna gans de maand Nisan.

Het antwoord van God kwam op een wonderlijke wijze, zoals we in vers 12-13 kunnen zien:

zoals eerder

Wees niet bang Daniel want uw gebed is in de hemel gehoord en verhoord al vanaf de allereerste dag waarop u voor God begon te bidden om inzicht. Diezelfde dag werd ik gestuurd om u hier te ontmoeten. Maar onderweg werd ik 21 dagen lang opgehouden door de machtige boze geest die heerst over het rijk van de perzen.

13.Toen kwam Michael, een van de hoogste bevelhebbers van het hemelse leger mij te hulp. Daardoor was ik in staat door deze blokkade heen te breken.

Hieruit blijkt nu dat achter de schermen een boodschapper van God 3 weken geworsteld te hebben met vastberaden en sterke machten.

.......boze geesten in de hemelse gewesten.....( Efeziërs 6:12)

Inzet hierbij was een nieuwe openbaring aan Daniël aangaande zijn volk in de laatste dagen (vers 14).

Echter de hemelse boodschapper - een engel- kon het zeker niet alleen af, want Michaël, één der voornaamste vorsten moets te hulp komen.

Michaël is een heilig wezen en betekent: Wie is als God. In Openbaring 12:7 verschijnt deze aartsengel wederom als de aanvoerder van de hemelse strijdkrachten. Onder zijn leiding wordt Satan uit de hemel geworpen. Michaël is dus Christus. Er zijn meer Bijbelse aanwijzingen hieromtrent (Joh. 17 Joh. 8:58. Jes. 63:7 en Genesis 8:58. Dan. 12:1.

Al deze "bewijzen" leren ons dat niet de mens of de profeten centraal staan in de strijd tegen hetkwaad en de Satan, maar altijd Christus zelf. Hij is het brandpunt én de Steen, Hij is de Vorst der heerscharen en van ons in het bijzonder. zie ook 2 Kon. 6:15-17).

De Bijbel is geschreven door mensen welke door de Heilige Geest geinspireerd zijn. Alles wat het "Levende Schriftwoord" door Gods wet en het getuigenis aan ons openbaard, geeft ons de juiste profetische inzichten en lijnen weer, om Gods plannen te leren kennen, indien Hij ze voor ons, op de juiste tijd, openbaard. Zo deed Hij dat ook bij Daniël.

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 18 sep 2006 05:19

biblebook schreef:Michaël is een heilig wezen en betekent: Wie is als God. In Openbaring 12:7 verschijnt deze aartsengel wederom als de aanvoerder van de hemelse strijdkrachten. Onder zijn leiding wordt Satan uit de hemel geworpen. Michaël is dus Christus. Er zijn meer Bijbelse aanwijzingen hieromtrent (Joh. 17 Joh. 8:58. Jes. 63:7 en Genesis 8:58. Dan. 12:1.
Ik herhaal nog maar eens:
Michael kan niet dezelfde als Jesjoea zijn. Een beschrijving van Zijn uiterlijk in Openbaring:
En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel; En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs; En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven; en Zijn stem als een stem van vele wateren. En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht. En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij leide Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste; En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels van de hel en de doods. (Op.1:13-18)
en zie nu ook Daniel:
En ik hief mijn ogen op, en zag, en ziet, er was een Man met linnen bekleed, en Zijn lenden waren omgord met fijn goud van Oefaz. En Zijn lichaam was gelijk een turkoois, en Zijn aangezicht gelijk de gedaante des bliksems, en Zijn ogen gelijk vurige fakkels, en Zijn armen en Zijn voeten gelijk de verf van gepolijst koper; en de stem van Zijn woorden was gelijk de stem een menigte. En ik, Daniel, alleen zag dat gezicht, maar de mannen, die bij mij waren, zagen dat gezicht niet; doch een grote verschrikking viel op hen, en zij vluchtten, om zich te versteken. Ik dan werd alleen overgelaten, en zag dit grote gezicht, en er bleef in mij geen kracht overig; en mijn sierlijkheid werd aan mij veranderd in een verderving, zodat ik geen kracht behield. En ik hoorde de stem van Zijn woorden; en toen ik de stem van Zijn woorden hoorde, zo viel ik in een diepen slaap op mijn aangezicht, met mijn aangezicht ter aarde. (Dan.10:5-9)
M.i. wordt hier in Daniel Dezelfde Persoon beschreven als in voorgeciteerde tekst in Openbaring 1, Die ook nog eens alszodanig over Zichzelf spreekt in Op.2. Dit duidelijk, vanuit de beschrijving op te maken, Jesjoea zelf, zowel in Daniel als in Openbaring. In Daniel begint Hij tegen Daniel te spreken, o.a.:
Toen zeide Hij tot mij: Vrees niet, Daniel! want van de eerste dag aan, dat u uw hart begaf, om te verstaan en om uzelf te verootmoedigen, voor het aangezicht van uw G-d, zijn uw woorden gehoord, en om van uw woorden wil ben Ik gekomen. Doch de vorst van het koninkrijk van Perzie stond tegenover Mij een en twintig dagen; en zie, Michael, een van de eerste vorsten, kwam om Mij te helpen, en Ik werd aldaar gelaten bij de koningen van Perzie. (Dan.10:12,13).
Nu dan, als Michael HEM te hulp kwam, hoe kan hij dan dezelfde als HEM zijn?
En denk nu niet, Hij is meerder dan een engel, dus Hij zou persoonlijk nooit hun hulp nodig hebben voor een doorbraak in zware tijden; want ook later staat geschreven:
En Hij scheidde Zich van hen af, omtrent een steenworp; en knielde neer en bad, zeggende: Vader, of U wildet deze drinkbeker van Mij wegnemen, maar niet Mijn wil, maar de Uwe geschiede. En van Hem werd gezien een engel uit de hemel, die Hem versterkte. En in zware strijd zijnde, bad Hij te ernstiger. En zijn zweet werd gelijk grote druppels bloed, die op de aarde afliepen. (Luk.22:42-44)
Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 18 sep 2006 14:38

Divrei Shmuel

Nu dan, als Michael HEM te hulp kwam, hoe kan hij dan dezelfde als HEM zijn?

Correct!!

Gelukkig iemand die wakker is en bij de tijd. Inderdaad is Michaël niet Christus. Hier een omschrijving die aangeeft waarom Christus niet Michaël kan zijn;

Daniël 12:1 'In die tijd zal Michaël verschijnen, de grote vorst, de beschermer van je volk. Er zal een tijd van grote rampen aanbreken. Sinds er volken bestaan is er nog nooit zo’n tijd geweest. Maar wie van je volk dan staan opgetekend in Gods boek, worden gered'.
1 Thessalonicen 4:16 'Want wanneer het teken wordt gegeven, de aartsengel zijn stem verheft en Gods bazuin klinkt, zal de Heer zelf afdalen uit de hemel. Eerst staan dan de gestorven christenen op';

Michaël betekent 'die is als God'… ?Mijn eerste antwoord zou zijn: niemand is als God. Echter: velen zijn en waren geneigd meteen 'Jezus' in te vullen, maar kan dat dan wel 'dekkend' zijn? Jezus kwam immers niet op eigen gezag hier, maar op dat van zijn God en Vader. Ook Jezus ontving de Heilige Geest na de doop.
Johannes 8:28 ‘Pas wanneer u de Mensenzoon omhooggeheven hebt,’ ging Jezus door, ‘zult u weten dat ik ben die ik ben, en dat ik niets doe op eigen gezag, maar alleen spreek zoals de Vader mij geleerd heeft'.
Iedereen in Jezus die geestelijk verbonden is aan God en dus is toegerust met de Gaven is 'als God', immers: je ontving waarlijk Gods Wil en Macht om te volbrengen wat God in Zijn Almacht en Alwetendheid gaf. En zo zijn we 'als God'; 'een verlengstuk van God', maar in feite is het Gods Macht en Wil die onze eigen wil en macht leidt; natuurlijk zijn wij daarmee geen slaaf, want we behouden onze vrije wil.
Wat de Bijbel zegt over Michaël… ?In de Bijbel vond ik de volgende passages die duidelijk maken wie Michaël is en wat hij precies doet:

-1. Openbaring 12:7 'Toen ontbrandde er in de hemel een strijd. Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak, die met zijn engelen terugvocht'.
-1. Daniël 10:13 'Michaël, één van de voornaamste engelen, kwam mij te hulp'
-1. Daniel 10:20 'Michaël, de beschermengel van Israël, is de enige die mij zal helpen in die strijd'.
-1. 1 Thessalonicen 4:17 'daarna worden wij die nog in leven zijn, samen met de verrezenen weggevoerd op de wolken in de lucht om de Heer te ontmoeten'.
-1. 1 Thessalonicen 4:16 'Want wanneer het teken wordt gegeven, de aartsengel zijn stem verheft en Gods bazuin klinkt, zal de Heer zelf afdalen uit de hemel. Eerst staan dan de gestorven christenen op';
-1. Judas 9: 'Zelfs de aartsengel Michaël heeft, toen hij met de duivel twistte over het lichaam van Mozes, het niet aangedurfd om de duivel te lasteren en hem te veroordelen. Hij zei slechts: 'moge de HEER u straffen'.
Uit deze teksten wordt duidelijk, dat Michaël:
-1. één van de belangrijkste engelen - een aartsengel - is, waarvan er dus enkelen zijn. (Daniël 10)
-1. als hoofdtaak heeft leiding te geven aan engelen in de strijd tegen de duivel en zijn engelen; zowel in de Hemel als op Aarde om zo ieder te beschermen
-1. zijn stem verheft en dat daarna Jezus zal afdalen en de doden uit het graf zal roepen (Joh 5:28-29)
-1. strijdt op Aarde, maar dat we Jezus in de lucht zullen ontmoeten (niet op Aarde dus; zie 1 Tess 4:17)
-1. beschermengel van Israël is; en er zijn dus meerdere beschermengelen volgens Daniël 10.
Johannes 5:28-29 - 'Verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem [=die van Jezus!] zullen horen, en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel'.

Michaël is niet Jezus ?Uit de bovenstaande Bijbelteksten blijkt dus onomstotelijk, dat Michaël een (aarts-) engel is, in de strijd leiding geeft aan engelen. Ook weten we dat Michaël op de Aarde de strijd zal aanbidden met de duivel en zijn engelen, net zoals hij eerder al tegen hen streed in de Hemel.
Jezus is overigens aangesteld boven alle engelen (dus ook de aartsengelen) volgens de Bijbel.
Hebreeën 1:4-5 'Hij is hoog boven de engelen verheven, zoals blijkt uit de veel verhevener titel die hij ontvangen heeft. Want God heeft nooit tegen een van zijn engelen gezegd: Jij bent mijn Zoon; ik heb je vandaag verwekt. En ook: Ik zal zijn Vader zijn en hij mijn Zoon'.
Alle gestorvenen zullen de stem van de aartsengel Michaël niet horen, want de stem van Jezus zal hen dus later pas wekken uit de dood, nadat Jezus uit de Hemel is afgedaald tot in de lucht boven de Aarde.

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 19 sep 2006 03:49

Even tussendoor. Hier een link van een "studiepagina" over verschillende onderwerpen voor wel- en niet gelovigen, gemaakt door een predikant van een Adventkerk in België;

http://www.klarekijk.be/

Een andere 'boodschapper' van God, heel aardig.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten