De vijf wijze en vijf dwaze maagden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Chutzpah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jun 2006 12:03
Locatie: Purmerend

Berichtdoor Chutzpah » 06 sep 2006 11:33

    Toen het volk zag, dat Mozes vertoog van den berg af te komen, zo verzamelde zich het volk tot Aaron, en zij zeiden tot hem: Sta op, maak ons goden, die voor ons aangezicht gaan; want dezen Mozes, dien man, die ons uit Egypteland uitgevoerd heeft, wij weten niet, wat hem geschied zij. (Ex 32:1)
Klaarblijkelijk wist het volk niet hoelang Mozes op de berg zou blijven. Anders zouden ze de veertig dagen hebben gewacht en geen afgodsbeeld gemaakt hebben.

Op het moment dat mensen geen tastbare leider hebben, gaan ze op zoek naar een tastbaar gegeven. Zie ook Romeinen 1.

Maar of dit verband houdt met de bedeling in welke de gelijkenis van de tien maagden zich afspeelt, kan ik zo snel niet zeggen. Duidelijk is in ieder geval dat het geen passiviteit is, maar wantrouwen. Passiviteit zou gepaard gaan aan fatalisme - “we zien wel waar het schip strand” – maar zou in beginsel wél op vertrouwen gebaseerd (kunnen) zijn.

Wantrouwen of ontrouw, wat wezensgelijk is, uit zich in het áctief zijn maar uit eigen kracht. Zo kan iemand evangeliseren zonder het nieuwe testament, een lampje laten branden op oude reserve en dus zonder nieuwe olie. En zo verder. Feit is echter dat deze activiteit uit de mens voortkomt, net als het creëren van een afgodsbeeld in de vorm van een gouden kalf, een ‘snelst groeiende gemeente van Nederland’, een 24-uurs gebedsmarathon met bekende Nederlanders, een geweldige christelijke politieke partij en last, but not least, een evangelisatiecampagne zonder de Bijbel (denk met name aan de Alpha-Cursus en derivaten).

Laatstgenoemde voorbeelden vinden weliswaar in deze bedeling plaats, maar zijn voorbeelden uit de praktijk waaraan je de dwaze maagden kunt spiegelen.

Ze branden vroom hun lampje, maar vergeten de Olie, de Heilige Geest, Die hun onderwijst door Zijn Woord (Jh17)
Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin (Fp1:21)

huub
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2006 15:18
Locatie: Geldermalsen

Berichtdoor huub » 22 sep 2006 22:48

Heey,

wie weet wie de onderdanen van het koninkrijk der hemelen zijn?
Het is m.i. een van de sleutels om de bedoeling van de gelijkenis te vinden.
Ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn:
- uitwendige, zichtbare kerk (5 dwaze zijn de onbekeerden, 5 wijzen bekeerden)
- inwendige kerk, Gods volk (5 dwazen hebben geen olie in kruiken, 5 wijzen wel)

Ik neig naar het laatste, o.m. omdat sommige kerkgangers niets van het geestelijke van Gods koninkrijk, het 'koninkrijk der hemelen' begrijpen. Ze horen er wel van, maar maken geen deel uit van het koninkrijk der hemelen, lijkt mij
Laatst gewijzigd door huub op 22 sep 2006 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonder Mij kunt gij niets doen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2006 22:50

Uiteraard is het het laatste. Zoek maar eens wat er allemaal over het koninkrijk der hemelen gezegd wordt door Jezus.... en dan lijkt me dat wel duidelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

huub
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2006 15:18
Locatie: Geldermalsen

Berichtdoor huub » 23 sep 2006 13:32

Maar wat betekent dan de uitspraak van God in vs. 12: 'Ik ken u niet'? Dat gaat over de 5 dwaze maagden die tot Gods volk behoren.
Zonder Mij kunt gij niets doen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 24 sep 2006 11:11

Tja... hetzelfde als wat er bij de doop gedaan wordt? belofte en eis? Die eis geldt juist voor Gods verbondsvolk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 25 sep 2006 13:05

Poesje schreef:De boodschap die doorgegeven word in deze gelijkenis, is dat de dwaze maagden niet bereid waren God te ontmoeten. Nu lijkt me, dat er met die olie meer bedoeld word. Ik weet niet hoe ik het anders moet vragen, maar..begrijpen jullie m'n vraag?


Toch spelen de wijze meisjes in deze gelijkenis een dubieuze rol. Allereerst liggen ook zij te slapen in plaats van te waken - dat verwijt maakt de Heere expliciet aan alle 10 meisjes aan het einde van de gelijkenis-.
Maar daarnaast sturen zij als de bruidegom komt de onvoorbereide meisjes weg, zodat zij de ontmoeting met de bruidegom mislopen. De dwaze meisjes hadden beter met hun stukke lampje langs de weg kunnen blijven staan, dan konden ze zo in de verlichte stoet meelopen en waren ze keurig op het feest aangekomen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 02 okt 2006 17:44

Je schreef:Ik neig naar het laatste, o.m. omdat sommige kerkgangers niets van het geestelijke van Gods koninkrijk, het 'koninkrijk der hemelen' begrijpen. Ze horen er wel van, maar maken geen deel uit van het koninkrijk der hemelen, lijkt mij

Blijft het een vreemde zaak dat de Heer hen als "maagden" betittelden!
Wat is in de grond een maagd anders dan iemand die rein is. Een ongeschonden persoon. En wie is anders rein en ongeschonden dan een wederom geboren mens?

Blijft bijzonder dat ook de dwaze maagden in afwachting waren van hun Heer (bruidegom) en er met hun lampen op uit trokken, kan dit gezegd worden van kerkmensen die er in wezen niet bij horen?
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

huub
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2006 15:18
Locatie: Geldermalsen

Berichtdoor huub » 02 okt 2006 18:21

Daar kun je nog bijvoegen:

blijft een vreemde zaak dat het koninkrijk der hemelen wordt vergeleken met 10 maagden, niet alleen de wijze maagden dus (zie vers 1)
Zonder Mij kunt gij niets doen

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 12 okt 2006 14:58

Ja het zou meer voor de hand liggen als er stond: 5 maagden en 5 vrouwen o.i.d. Maar goed.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2006 06:59

Peter, volgens mij snap je het ff niet. Hij bedoelt dat de 5 wijze maagden bij het koninkrijk der hemelen hoorden en die anderen niet. Ik vraag het me af, blijkbaar zitten er ook mensen in het koninkrijk die er niet komen omdat ze dwaas zijn. Vergeet ook niet dat Jezus deze gelijkenissen tegenover Israelieten houdt... het verbondsvolk waarin velen tot dwaasheid vervallen waren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 13 okt 2006 13:33

Volgens mij snap jij het niet mijn vriend want ik snap het geheel, snap je?Maar bedankt voor je hulp.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten