De vijf wijze en vijf dwaze maagden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

De vijf wijze en vijf dwaze maagden

Berichtdoor Dippie » 04 sep 2006 17:50

Matth 25:
3. Die dwaas waren, haar lampen nemende, namen geen olie met zich.
4. Maar de wijzen namen olie in haar vaten, met haar lampen.
----
8. En de dwazen zeiden tot de wijzen: Geeft ons van uw olie; want onze lampen gaan uit.


Ik vroeg me dus af of de dwaze maagden nu wel of geen olie met zich hadden genomen. Of hadden ze wel olie bij zich (in de lampen), maar geen extra olie?

Hoe moet ik dit lezen?
Afbeelding

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 sep 2006 17:53

Zoals ik altijd begrepen heb, zat er in die lampen een bepaalde voorraad olie, maar hadden de dwaze maagden dus geen reserve olie bij zich. Niet over de toekomst nagedacht zogezegt.

Gebruikersavatar
TheShadow
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1042
Lid geworden op: 24 sep 2003 18:46

Berichtdoor TheShadow » 04 sep 2006 17:55

precies. . . . je kan het vergelijken met dat jij een zaklamp op batterijen mee neemt. Je neemt die niet mee als hij het toch niet doet omdat er geen batterijen in zitten.
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Gebruikersavatar
Poesje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 571
Lid geworden op: 09 mar 2005 14:16

Berichtdoor Poesje » 04 sep 2006 18:05

In vers 8 staat 'want onze lampen gaan uit'..daaruit kan je opmaken dat de lampen wel zijn aangeweest. Ze hadden dus geen extra olie bij zich.

Wat ik me afvraag is: wat word er allemaal onder die olie verstaan?

De boodschap die doorgegeven word in deze gelijkenis, is dat de dwaze maagden niet bereid waren God te ontmoeten. Nu lijkt me, dat er met die olie meer bedoeld word. Ik weet niet hoe ik het anders moet vragen, maar..begrijpen jullie m'n vraag?

Dippie, mag ik dit hier plaatsen? Of gaat het dan 'offtopic'?
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Gebruikersavatar
Sjaan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 mar 2003 11:44
Locatie: de Bult
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 04 sep 2006 18:20

Ik snap je vraag best hoor. Ik denk dat met de olie het geloof wordt bedoeld. En om precies te zijn: volhardend geloof, dat blijft, ook als de komst van de bruidegom op zich laat wachten.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 04 sep 2006 21:25

TheShadow schreef:precies. . . . je kan het vergelijken met dat jij een zaklamp op batterijen mee neemt. Je neemt die niet mee als hij het toch niet doet omdat er geen batterijen in zitten.


Ik zat eerder te denken aan reserve-accu's meenemen. :wink:

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 04 sep 2006 21:28

@ Dippie: Ik denk bij deze gelijkenis aan 'alleen aan het hier en nu denken' zoals de dwaze maagden, en 'leven en voorbereiden op het eeuwige en God' bij de wijze maagden. Maar goed, misschien is er wel een andere uitleg.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 sep 2006 21:39

Ik heb er ooit een inleiding over gehouden ik moet nog eens kijken of ik hem ergens op de computer heb staan. Je ziet in begin heel duidelijk dat er 10 maagden waren die wachten op de bruidegom en leest ook duidelijk dat er staat 'onze olie raakt bijna op', dan gaan de 5 nog snel naar de olieboer om olie te halen maar komen daarna te laat voor de Bruiloft.

Ik zag dat toen zelf meer zo, mensen onder het Woord zijn genodigd tot de bruiloft we hebben een vlammetje én olie (we hebben de Bijbel, de kerk, de traditie en om wat mooie termen te gebruiken 'een historieel geloof'), waar de gelijkenis vooral overgaat is over de waakzaamheid. We sluimeren in, niet allemaal maar veel wel. Dan horen we de Heere aankomen (bijvoorbeeld als je oud bent en de dood voelt naderen), dan vluchten we tot de olieboer (de dominee? de Bijbel), we krijgen nog olie maar komen te laat voor de Bruiloft (en sterven dus onbekeerd, terwijl we (om eigenbelang?) olie gingen zoeken, niet uit liefde voor de Bruidegom maar om maar op het feest te mogen zijn.

We kloppen aan en de Heer zegt, 'ik ken u niet'... Daarom roept Hij elke dag tot ons dat we waakzaam moeten zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 04 sep 2006 21:45

Het is noodzakelijk De Geest van G-d te verlangen: “hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen, die Hem bidden?” (Luk.11:13). Wie niet uit gerichtheid en liefde tot G-d gaat om van Hem de Geest te nemen—niet zoals Sjim’on de tovenaar, die nadat hij zag dat door oplegging van de handen der gezonden talmidiem van Jesjoe‘a de Heilige Geest gegeven werd, hen geld aanbood, “zeggende: Geef ook mij deze macht, opdat, zo wie ik de handen opleg, hij de Heilige Geest ontvangt” (Hand.8:18,19), maar zoals “O al gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!” (Jes.55:1), ja, wie niet vanwege Hem op tijd komt en komt nemen, kan later de poort niet meer binnen gaan, en is ondanks de vroegere en toekomstige olie, ontkend (Matth.25:1-13). Nú moet men dus nemen! Hierom spoort Sja’oel ook aan: “wordt vervuld met de Geest” (Ef.5:18). Zij die wel vervuld zijn met G-ds Geest hebben oog voor de structuur— en zijn ook bekwaam om mee te bouwen aan Zijn Heiligdom (Ex.28:3; 31:2-11; 35:31-36:2). Zij hebben de kracht om te vermanen en te bestraffen (Mich.3:8).
Niet alleen het liefhebben van G-d maar ook van de broeders is bepalend voor het verblijven van de Heilige Geest: “Geliefden! Laat ons elkaar liefhebben, want de liefde is uit G-d; en een ieder, die liefheeft, is uit G-d geboren, en kent G-d; Die niet liefheeft, die heeft G-d niet gekend; want G-d is liefde. Hierin is de liefde G-ds jegens ons geopenbaard, dat G-d Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem. Hierin is de liefde, niet dat wij G-d liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft [tot] een verzoening voor onze zonden. Geliefden, indien G-d ons alzo lief heeft gehad, zo zijn ook wij schuldig elkaar lief te hebben. Niemand heeft ooit G-d aanschouwd; indien wij elkaar liefhebben, zo blijft G-d in ons, en Zijn liefde is in ons volmaakt. Hieraan kennen wij, dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van Zijn Geest gegeven heeft” (1 Joh.4:7-13). Van oudsher leert de Heilige, gezegend is Hij, ons door de namen van twee mannen, het geheim van de blijvende werking van de Geest, door mensen heen: “En Mosjeh ging uit, en sprak de woorden van de Eeuwige tot het volk; en hij verzamelde zeventig mannen uit de oudsten van het volk, en stelde hen rondom de tent. Toen kwam de Eeuwige af in de wolk, en sprak tot hem, en afzonderende van de Geest, die op hem was, legde Hij op de zeventig mannen, die oudsten; en het geschiedde, als de Geest op hen rustte, dat zij profeteerden, maar daarna niet meer. Maar twee mannen waren in het leger overgebleven; de een zijn naam was Eldad [G-d heeft liefgehad], en de ander zijn naam was Medad [Liefhebbend]; en die Geest rustte op hen, want zij waren onder de aangeschrevenen, hoewel zij tot de tent niet uitgegaan waren, en zij profeteerden in het leger” (Num.11:25,26).
Overigens blijkt ook uit de desintresse vervuld te geraken met de Geest en de gaven te vermenigvuldigen, maar in plaats daarvan de tallantà’s in de grond te stoppen (Matth.25:18), weinig liefde tot de broeders, de gaven zijn immers ook bedoeld om de gemeente tot nut te zijn (1 Kor.12:4-25). Zo een, die zijn tallantà in de grond stopt, wordt dat wat hij had ontnomen (Matth.25:24-29).

DE RAMPEN DER ONGEHOORZAAMHEID

Ongehoorzaamheid aan G-d, dat is: Niet doen wat Hij zegt in Zijn Woord, in profetie, in gezicht en in openbaring, kan de meest verschrikkelijke gevolgen met zich meebrengen, ook in verband met het verblijf van de Geest G-ds in ons, en temidden van ons. Koning Sja’oel verloor het Koningschap en de Geest G-ds werd van hem weggenomen als gevolg van zijn ongehoorzaamheden, dat is: Rebellie (1 Sam.15:23,24,26,28; 16:14) en er kwam een boze geest voor in de plaats (1 Sam.16:14-16).10 Dawid kende dit principe ook, daarom bad hij na zijn zonde11 (2 Sam.12:9): “neem uw Heilige Geest niet van mij” (Ps.51:13).
Sja’oel, een der gezondenen, waarschuwt “Blus de Geest niet uit” (I Thess.5:19). Als nu de lampen bij de bovengenoemde dwaze maagden doofden door hun passiviteit tot G-d, hoeveel te meer als men naast passiviteit, waarmee men reeds het: “En u zult de Eeuwige, uw God, liefhebben, in uw gehele hart, en in uw gehele ziel, en in al uw vermogen” (Deut.6:5) overtreed, zonde op zonde, overtreding op overtreding en onreinheid op onreinheid stapelt. Zou de Geest G-ds dan niet bedroeft (Ef.4:30) worden? Het is immers de rebellie die de Geest bedroefd maakt: “Maar zij werden rebels, en hebben Zijn Heilige Geest bedroefd; en Hij is hun in een vijand veranderd, Hij streed Zelf tegen hen” (Jes.63:10).

Laten wij om dit alles G-d van ganser harte liefhebben, en ook onze broeders en zusters niet vergeten,12 integendeel, dit doende uit gehoorzaamheid en ons overstijgende liefde, die een vrucht van de Geest is (Gal.5:22), en de liefdesbetoning ook afhankelijk laten zijn van gehoorzaamheid aan al Zijn woorden.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 05 sep 2006 11:32

M.i. moet je niet te veel allegorisch verstaan. De olie is gewoon olie. De pointe is, dat je waakzaam moet zijn, zodat je niet onvoorbereid bent op de komst van de bruidegom (= wederkomst van Christus).

Gebruikersavatar
Sjaan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 mar 2003 11:44
Locatie: de Bult
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 05 sep 2006 12:52

Je kunt inderdaad wel te ver gaan met betekenis geven.
Ken uzelf.



Mijn web-log!

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 05 sep 2006 18:24

Olie staat anders voor de Geest (Jes.61:1; Zach.4:2,6). De zalving van priesters en koning stond voor de Geest ontvangen!

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Menucha
Verkenner
Verkenner
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 feb 2006 13:40
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 05 sep 2006 20:58

De gelijkenis van de wijze en dwaze maagden staat in een schriftgedeelte dat over de tijd gaat na de opname van de gemeente, bij de verwoesting van Jeruzalem, het einde van de 70e week en over de grote verdrukking en de 1000 jaar. Ook de gelijkenissen (3 stuks) die daarna genoemd worden gaan over die periode, dat lijkt me een logische denkwijze.

Maagden:
In de bijbel gaat het wel vaker over maagden en dat hoeven dan niet perse meisjes zijn zoals de maagd Maria. Meestal gaat het over jonge vrouwen, dienstmeisjes, dienstbaar aan iemand, niet haar eigen man. Vrouwen die dienstbaar zijn. De vrouw in de bijbel staat vaak voor Israël, zo ook hier.

Tien:
Ook tien komt in de bijbel veel voor, het staat voor het woord van God, daar zou men trouw aan zijn.

Vijf wijs en vijf dwaas:
In de bijbel lezen we veel over tien, onder andere tien geboden (vijf links en vijf rechts). In de tempel stonden 10 kandelaren: vijf kandelaren links en vijf rechts, ook tien tafelen der toonbroden: vijf links en vijf rechts. Het woord van God is een bediening des levens enerzijds of een bediening des doods anderzijds. Kijk maar naar water (bitter en zoet) of naar bomen, de boom der kennis des goeds en des kwaads (het oude, wet, bediening des doods) en de boom des levens (het nieuwe, het eeuwig blijvende levende woord van God).

Lampen:
Woord van God, Uw woord is een lamp voor mijn voet…
Het volk Israël is dan (na de wederkomst van Christus) weer een priesterlijk volk en moet dus het Woord bewaren. Je kunt wel deel uitmaken van dat volk (Israël), maar als je een bijbel hebt of iets dergelijks houdt dat niet automatisch in dat je ook behouden bent.
Je kan dus niet teren op het oude verbond als de bruidegom komt (het lampje gaat dan ook uit) de vraag is of er ook nieuw leven is. Joden verwachten de Messias wel, maar ook zij moeten wedergeboren zijn om in te gaan.

Kruikje:
Kruikje staat voor het nieuwe verbond, voor het leven, de belofte behorend bij dat nieuwe verbond.
De vijf wijze maagden hadden nog een kruikje olie mee. In de bijbel zien we wel vaker dat de olie, water en de wijn opraakt, dus is het niet zo vreemd om wat mee te nemen.

Bruidegom:
De gelovigen zijn leden van Zijn Lichaam, dus één met Hem.
De bruidegom vertoefde, het is nacht, slaperig etc… (zie 2 thess. 5) de antichrist is lekker bezig en men let niet op de komst van de bruidegom.

Bruid:
Ontbreekt….

De dwaze maagden (Israël) waren niet klaar voor de komst van de Messias. Van nature maakten ze deel uit van dat koninklijke priesterlijke volk, verkoren door God. Maar dat houdt niet automatisch in dat je dat Koninkrijk zult ingaan, dan wel beërven.
Ze moesten de olie gaan kopen bij de verkopers: komt koopt om niet (dus dat kan wel). Wie zijn dan die verkopers? De 144.000 prediken met autoriteit het evangelie van het Koninkrijk, net als de discipelen in de tijd van de Heere Jezus.
Als je niets hebt, ga je ook het Koninkrijk (de 1000 jaar) niet binnen (matth 24:40-44), dan ben je te laat, ook uit het volk van Israël.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 sep 2006 22:30

Cicero schreef:M.i. moet je niet te veel allegorisch verstaan. De olie is gewoon olie. De pointe is, dat je waakzaam moet zijn, zodat je niet onvoorbereid bent op de komst van de bruidegom (= wederkomst van Christus).
Dat is de kern, wat niet wil zeggen dat er meer symboliek schuilt in een stukje Bijbeltekst..

Waarom zou anders zo vernoemd worden dat ze weer naar olieverkopers gaan?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2006 11:06

Omdat ze op zich wel op het bruiloftsfeest willen zijn.... Alleen worden ze volgens mij afgeleid, het lange wachten maakt ze passief. Wisten ze precies wanneer de bruidegom kwam, dan hadden ze vast wel olie gehad... maar ze weten het niet en komen er te laat achter. Het is een oproep, een aansporing tot waakzaamheid, om niet zo in het dagelijks leven op te gaan dat je verrast wordt bij de wederkomst.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten