Straf der goddelozen... oneindig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

huub
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2006 15:18
Locatie: Geldermalsen

Berichtdoor huub » 30 jun 2006 23:28

Elbert schreef:

huub schreef:

Mark. 9:
46 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
Matt. 3:
12 Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen, en zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden.

2. Precies hetzelfde als met Sodom en Gomorra; de middelen van verbranding gaan door tot alle brandstof op is!


Wat deze verzen nu juist willen zeggen, is dat de brandstof niet opraakt (Jes. 66:24, Mark. 9:46). Een worm heeft voedsel nodig om te kunnen bestaan en het vuur evenzo (zuurstof plus brandstof). Als het vuur niet uitgeblust wordt en de worm niet sterft, is dat een aanwijzing over de lengte van de straf, die zal niet ophouden. Dat blijkt ook uit Openbaringen 14:11 en Daniel 12:2:

Quote:
Openbaringen 14:11 En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt.
Daniel 12:2 En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing.


De term 'in alle eeuwigheid' is eigenlijk verkeerd vertaald. Dat kun je zelfs zien als je Openbaring 11:15
En de zevende engel heeft gebazuind, en er geschiedden grote stemmen in den hemel, zeggende: De koninkrijken der wereld zijn geworden onzes Heeren en van Zijn Christus, en Hij zal als Koning heersen in alle eeuwigheid.

1 Kor. 15:
25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.
28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

en Openbaring 20:6
Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.

naast elkaar legt. De goede vertaling (uit het Grieks) is 'de eeuw van de eeuwigheden', d.w.z. de bedeling van de bedelingen, wat naar mijn mening het duizendjarig Vrederijk van Christus is.
ik beweer dus: duizendjarig Vrederijk = in alle eeuwigheid. Ga de teksten maar na en je ziet dat het klopt. Deze 'eeuw' is zo bijzonder omdat dan het oordeel uitgevoerd wordt en Christus alles aan Zijn voeten onderwerpt en daarna geeft Hij het Koninkrijk over aan de Vader. Er zijn dan geen vijanden meer, want dan is God de Vader alles in allen.

De verbranding gaat mijns inziens net zolang door tot de brandstof op is. Die brandstof, de goddelozen, gaat een keer op (en dat denkt Elbert van niet), omdat God de Vader anders niet alles in allen kan zijn (1 Kor. 15:28 )
Hiervoor pleit ook Psalmen 37:20:
Maar de goddelozen zullen vergaan, en de vijanden des HEEREN zullen verdwijnen, als het kostelijkste der lammeren; met den rook zullen zij verdwijnen.

Geen nimmereindigende pijniging dus, maar ook geen 'vagevuur'.
Hel kan verschillende betekenissen hebben, waaronder gehenna. Dit woord is afkomstig van het dal van Hinnom. Hier werden de lijken naar toe gebracht en tot as verbrand.

Eeuwig in Daniel 12:2 is niet als altijddurend bedoeld. Er staat dat velen zullen ontwaken. Ik denk dat tijdens de duizend jaren, van Gods kinderen, alleen de 'verzegelden', de heiligen opstaan met de goddelozen opdat die geoordeeld worden. Dit wordt ondersteund door Openbaringen 20:4,5:
En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.
5 Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geëindigd waren. Deze is de eerste opstanding.


Verder denk ik dat je ziel pas onsterfelijk wordt
of bij het geloof in Christus
of bij het nemen van de boom des levens, waar God de goddelozen voor heeft willen bewaren. (Gen. 3:22)
Laatst gewijzigd door huub op 01 jul 2006 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

huub
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2006 15:18
Locatie: Geldermalsen

Berichtdoor huub » 01 jul 2006 07:12

Elbert,

nog wat opmerkingen. Hoe kan een ziel nou eigenlijk stervende sterven tot in de oneindigheid toe? Dat is dus een sterfelijke onsterfelijkheid. Maar 1 Kor. 15 leert dat alleen Gods kinderen onsterfelijkheid verkrijgen.
In jouw optiek kun je wel praten over een eeuwige (oneindige) pijn, maar niet over een eeuwige dood van de ziel, terwijl de ziel leeft!
Ik vind het veel meer in de lijn van de Bijbel dat het goddeloze weggedaan zal worden en dat alles eenmaal zal juichen tot Zijn eer! Dat is toch Gods bedoeling met Zijn Schepping! Het gaat er bij mij niet in dat er altijd een rotte, goddeloze plek in Gods Schepping zou overblijven! Jij zou afval (in het algemeen) toch ook niet altijd laten rotten, maar gewoon net zo lang laten verbranden, totdat het weg is?! Zo doet God het ook met het goddeloze, Hij zal lichaam en ziel in de gehenna verderven, zie Matt. 10:28

huub
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2006 15:18
Locatie: Geldermalsen

Berichtdoor huub » 01 jul 2006 07:55

Heey Lalage,

Wat denk je dan dat er met ongelovigen gebeurt...

* blijven altijd in het vuur (wat is het nut daarvan??)
* worden vernietigd

Bij beide mogelijkheden heeft God zijn doel met deze wereld (1 Tim 2:4) absoluut niet bereikt. Dan maak je van God dus een zondaar, want zonde betekent dat je je doel mist.


De reactie van Elbert, dat met 'alle mensen' allerlei mensen -en niet zozeer de gehele mensheid- wordt bedoeld, lijkt me juist, omdat veel Schriftplaatsen op een definitieve scheiding tussen God en de goddelozen wijzen. Psalmen 37 en sommige gelijkenissen van Jezus zijn hier heel duidelijk in, om maar wat te noemen.
Ook kun je niet ontkennen dat er gevallen engelen zijn en demonen. Dit zou je in jouw gedachtegang een 'ontsporing' noemen. Ik denk dat het echter nodig is, dat sommigen verloren gaan, om anderen te leren of in te prenten, dat we geheel ons leven aan Hem moeten overgeven, willen we ooit gelukkig worden. Je ziet toch ook, dat alle koninkrijken, die niet op God gericht zijn, niet volmaakt zijn! Dit komt doordat de mens geen God kan zijn, d.w.z. niet het hoogste gezag kan hebben, maar volledig afhankelijk is van zijn Schepper.

hans_is_eigenwijs

Re: Straf der goddelozen... oneindig?

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 26 aug 2006 17:26

huub schreef:Ik ben van mening dat de straf van de goddelozen niet oneindig lang zal duren.
Klopt!
At least.. als je vanaf het Oude Testament al in het dodenrijk zit, dan lijkt het wel eeuwig te zijn, bovendien zal er zelfs nog een duizendjarig vrederijk vooraf gaan, voordat de jongste dag aanbreekt en een ieder moet verantwoorden wat hij of zij heeft uitgespookt, en degenen die niet in het boek des levens staan, worden in de poel des vuur gedeponeerd. Dat betekent dat men er naar waarde zal branden, voor de één mogelijk kort en is zo weg, voor de ander, Adolf Hitler voor mijn part, zal langer branden, en zal dus veel meer pijn voelen. Maar uiteindelijk worden alle ongelovigen ge-delete, en hebben we er geen omkijken meer naar.

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 26 aug 2006 17:49

de rechtvaardigen zullen gaan in het eeuwige leven .
en de goddelozen in de eeuwige pijn.
je zal eeuwig leven na de opstanding want jezus leeft ook eeuwig
(gelijk ze allen in adam zullen sterven, zullen ze allen in Jezus Christus levend gemaakt worden.)
alleen de plaats waar je komt maakt heel veel uit hemel of hel.
waar de rook van hun pijneging opgaat tot in alle eeuwigheid.

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 26 aug 2006 17:51

goofy1978 schreef:de rechtvaardigen zullen gaan in het eeuwige leven .
en de goddelozen in de eeuwige pijn.
je zal eeuwig leven na de opstanding want jezus leeft ook eeuwig
(gelijk ze allen in adam zullen sterven, zullen ze allen in Jezus Christus levend gemaakt worden.)
alleen de plaats waar je komt maakt heel veel uit hemel of hel.
waar de rook van hun pijneging opgaat tot in alle eeuwigheid.


Waar staat dat in de Bijbel?
Schriftverwijzing, please?


(2 regels) :mrgreen:

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 26 aug 2006 17:55

openbaringen 19

3 En zij zeiden ten tweeden maal: Halleluja! En haar rook gaat op in alle eeuwigheid.

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 26 aug 2006 18:03

goofy1978 schreef:openbaringen 19

3 En zij zeiden ten tweeden maal: Halleluja! En haar rook gaat op in alle eeuwigheid.
Ook de Schriftverwijzingen opgezocht - en inderdaad, je hebt gelijk. Bedankt, dat houdt me scherp! :wink:

huub
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2006 15:18
Locatie: Geldermalsen

Berichtdoor huub » 26 aug 2006 21:24

voor degenen die onder ons Grieks kennen (zijn die er?):

in alle eeuwigheid moet eigenlijk vertaald worden met
1. DE eeuw van de eeuwen
of
2. DE bedeling van de bedelingen
Met eeuw/bedeling wordt een tijdperk bedoeld.

Concreet houdt dit in dat er een tijd zal zijn dat het oordeel over de goddelozen zal plaatsvinden. In dit tijdperk zullen de goddelozen geoordeeld en gepijnigd worden, tot zij in rook opgaan. Daarna, (na deze bedeling) zal de Vader zijn: alles en in allen, zie 1 Kor. 15:28
Zonder Mij kunt gij niets doen

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 aug 2006 22:10

voor als je meer wilt weten over dit onderwerp, kijk bijvoorbeeld eens op http://www.goedbericht.nl


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 90 gasten