Openbaring

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2006 12:15

Klinkt wat vreemd, dat mensen engelen genoemd worden... Maar ja, zit ook wel wat in, Johannes krijgt de opdracht om de brieven te schrijven aan de engelen van de gemeente. Iedere brief begint met: En schrijf aan de engel van de gemeente van.....

De kanttekeningen van de SV zeggen:

de engelen
Dat is, leraars of opzieners der zeven gemeenten, gelijk de profeten en priesters ook soms engelen worden genoemd, omdat zij door God worden uitgezonden om het volk van Godswege te leren, te vermanen, te troosten en te waarschuwen. Zie Richt. 2:1, Hag. 1:13; Mal. 2:7


den engel
Dat is, opziener, of herder der gemeente; gelijk Openb. 1:20 is verklaard; en hier wordt het in het enkelvoud gesteld, òf om het gehele gezelschap der opzieners daardoor te verstaan, gelijk Mal. 2:7, onder den naam van engel onder één het gehele college der priesters wordt verstaan; òf omdat een onder hen in orde den voorrang had, door wien het den ander werd aangediend, gelijk blijkt uit Hand. 20:17,28, dat er meer ouderlingen of opzieners in deze gemeente van Efeze waren, aan wie gezamenlijk Paulus in zijn laatste afscheid gebiedt, dat zij zouden acht nemen op zichzelf en op de gehele kudde, waarover de Heilige Geest hen tot Episcopus, dat is Opzieners gesteld had, om de gemeente te hoeden. Zo is het dan ongegrond, dat door enigen hieruit enige bisschoppelijke macht van één boven de anderen besloten wordt. Want ook zelfs hetgeen aan den engel der gemeente hier wordt geschreven, wordt tot waarschuwing der gehele gemeente geschreven, gelijk blijkt uit Openb. 2:7, en Openb. 1:11.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

volgeling
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 aug 2005 10:45

Berichtdoor volgeling » 27 jun 2006 12:47

Johannes aan de zeven gemeenten die in Asia zijn: genade zij u en vrede van Hem die is en die was en die komt, en van de zeven Geesten die voor zijn troon zijn (Openbaring 1:4 HSV)

'De zeven Geesten die voor zijn troon zijn' is een symbolische verwijzing naar de Heilige Geest. Dit kun je concluderen op basis van de volgende teksten:
En schrijf aan de engel van de gemeente in Sardis: Dit zegt Hij die de zeven Geesten van God en de zeven sterren heeft: Ik weet uw werken, dat u de naam hebt dat u leeft, en u bent dood. (Openbaring 3:1 HSV)
Christus heeft de Heilige Geest van God ontvangen (Handelingen 2:33). Christus heeft de zeven Geesten van God.
En uit de troon kwamen bliksemstralen, donderslagen en stemmen. En er stonden zeven vurige fakkels te branden vóór de troon. Dit zijn de zeven Geesten van God. (Openbaring 4:5 HSV)
De zeven Geesten van God worden hier getoond als zeven vurige fakkels (of lampen volgens de Statenvertaling) die zich vóór de troon bevinden.
En ik zag, en zie, in het midden van de troon en van de vier dieren en in het midden van de ouderlingen stond een Lam als geslacht, met zeven horens en zeven ogen. Dat zijn de zeven Geesten van God die uitgezonden zijn over heel de aarde. (Openbaring 5:6)
Het Lam dat geslacht is heeft zeven ogen. Die ogen zijn de zeven Geesten. Je kunt deze zeven Geesten dus niet los van Christus zien. Bij deze tekst is het ook goed om Zacharia 4:2-10 (Statenvertaling) te lezen:
2 En Hij zeide tot mij: Wat ziet gij? En ik zeide: Ik zie, en ziet, een geheel gouden kandelaar, en een oliekruikje boven deszelfs hoofd, en zijn zeven lampen daarop; die lampen hadden zeven en zeven pijpen, dewelke boven zijn hoofd waren;
3 En twee olijfbomen daarnevens, een ter rechterzijde van het oliekruikje, en een tot deszelfs linkerzijde.
4 En ik antwoordde, en zeide tot den Engel, Die met mij sprak, zeggende: Mijn Heere! wat zijn deze dingen?
5 Toen antwoordde de Engel, Die met mij sprak, en zeide tot mij: Weet gij niet, wat deze dingen zijn? En ik zeide: Neen, mijn Heere!
6 Toen antwoordde Hij, en sprak tot mij, zeggende: Dit is het woord des HEEREN tot Zerubbabel, zeggende: Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de HEERE der heirscharen.
7 Wie zijt gij, o grote berg? Voor het aangezicht van Zerubbabel zult gij worden tot een vlak veld; want hij zal den hoofdsteen voortbrengen met toeroepingen: Genade, genade zij denzelven!
8 Het woord des HEEREN geschiedde verder tot mij, zeggende:
9 De handen van Zerubbabel hebben dit huis gegrondvest, zijn handen zullen het ook voleinden; opdat gij weet, dat de HEERE der heirscharen mij tot ulieden gezonden heeft.
10 Want wie veracht den dag der kleine dingen? daar zich toch die zeven verblijden zullen, als zij het tinnen gewicht zullen zien in de hand van Zerubbabel; dat zijn de ogen des HEEREN, die het ganse land doortrekken.
Voor 'het ganse land' mag je ook 'de ganse aarde' lezen (zie de NBG'51 vertaling).

zda
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mei 2006 16:34
Locatie: Almere
Contacteer:

Berichtdoor zda » 27 jun 2006 13:03

Wat betreft de zeven Geesten Gods in hfdst 1:4; 3:1; 4:5 en 5:6: ik geloof dat het de Heilige Geest is. In 5:6 gaan van het Lam de zeven Geesten Gods uit en die worden uitgezonden naar alle landen. God deelt Zijn Heilige Geest mee d.m.v het Lam dat geslacht is. In het N.T. lezen we dat de Heilige Geest word geschonken op grond van vergiffenis van zonden.
Wat misschien nog interessant is: in Jesaje 11:2 lezen we over:En op Hem zal de Geest des HEEREN rusten, de Geest der wijsheid en des verstands, de
Geest des raads en der sterkte, de Geest der kennis en der vreze des HEEREN. Ik weet alleen niet of dat iets ermee te maken heeft...... :?:
Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien. Hebreeën 12:14

volgeling
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 aug 2005 10:45

Berichtdoor volgeling » 27 jun 2006 13:05

zda schreef:Wat betreft de zeven Geesten Gods in hfdst 1:4; 3:1; 4:5 en 5:6: ik geloof dat het de Heilige Geest is. In 5:6 gaan van het Lam de zeven Geesten Gods uit en die worden uitgezonden naar alle landen. God deelt Zijn Heilige Geest mee d.m.v het Lam dat geslacht is. In het N.T. lezen we dat de Heilige Geest word geschonken op grond van vergiffenis van zonden.
Wat misschien nog interessant is: in Jesaje 11:2 lezen we over:En op Hem zal de Geest des HEEREN rusten, de Geest der wijsheid en des verstands, de
Geest des raads en der sterkte, de Geest der kennis en der vreze des HEEREN. Ik weet alleen niet of dat iets ermee te maken heeft...... :?:

Dat zijn idd zeven namen van de Heilige Geest! :D

Menucha
Verkenner
Verkenner
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 feb 2006 13:40
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 27 jun 2006 14:28

1 De openbaring van Jezus Christus, die God Hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, namelijk Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;
2 Dewelke het woord Gods betuigd heeft, en de getuigenis van Jezus Christus, en al wat hij gezien heeft.
3 Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden dezer profetie, en die bewaren, hetgeen in dezelve geschreven is; want de tijd is nabij.

Deze eerste 3 verzen zijn een soort van flaptekst/ inleiding
Het woord engel betekent gewoon boodschapper; en dat kan idd gewoon betekenen dat we te maken hebben met een hemelwezen zijn, maar ook een man, dienstknecht.
Bij vers 2 verwijs ik naar joh. 1:1 in het beginne wat het Woord…
Je kunt Openbaring zien als sleutel voor veel wat al geschreven is in bijvoorbeeld de profeten. Na verborgenheid is er de openbaring van wat komen gaat..
In deze 2000 jaar houdt God zich verborgen voor de wereld (niet voor de gelovige), dat heeft Hij hen (Israël/ Juda) zal verlaten heeft Hij in deut. 31:17/18, 32:20; Jesaja 54:8; Ezechiël 39; Micha 3:4 aangekondigd. Dus het is de Openbaring van Jezus Christus: Zijn verschijning oftewel Zijn wederkomst… dus (nog) toekomstmuziek..

4 Johannes aan de zeven Gemeenten, die in Azie zijn: genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;

’t blijkt toch een brief te zijn, aan de 7 gemeenten, aan de gelovigen
boek is voor iedereen, open en een brief is aan een geadresseerde, inhoud is geheim, brieven behelzen verborgenheden..
genade en vrede staat voor het Nieuwe verbond
wet en strijd voor het Oude verbond
de 7 geesten: idd zie Jesaja 11 namen voor de Geest van God of Christus of zoals je wilt de Heilige Geest.

5 Namelijk van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde. Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
6 En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.

Hij heeft ons (de gelovige) liefgehad en wast ons dagelijks en Hij houdt ons nu rein, als wij in Hem blijven Galaten 1:4; efeze 5:2

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 27 jun 2006 20:04

zda schreef:Wat betreft de zeven Geesten Gods in hfdst 1:4; 3:1; 4:5 en 5:6: ik geloof dat het de Heilige Geest is. In 5:6 gaan van het Lam de zeven Geesten Gods uit en die worden uitgezonden naar alle landen. God deelt Zijn Heilige Geest mee d.m.v het Lam dat geslacht is. In het N.T. lezen we dat de Heilige Geest word geschonken op grond van vergiffenis van zonden.
Wat misschien nog interessant is: in Jesaje 11:2 lezen we over:En op Hem zal de Geest des HEEREN rusten, de Geest der wijsheid en des verstands, de
Geest des raads en der sterkte, de Geest der kennis en der vreze des HEEREN. Ik weet alleen niet of dat iets ermee te maken heeft...... :?:
Eerder in Jesaja lezen we ook nog: "de Geest van het oordeel, en door de Geest van de uitbranding" (Jes.4:4; zie ook 28:6) en in Zacharia 12:6 worst gesproken van: "de Geest van de genade en van de gebeden". In Jesaja 11:2 worden 6 eigenschappen van de Geest van de Heer genoemd, en niet 7. In de uitleg worden de door mij geciteerde versen vrijwel nooit meegenomen. Toch horen ze ook tot de eigenschappen van Die Geest. Er worden er dan dus 10 bijelkaar genoemd en dus niet 7 (waarvan 1 dus niet tot de eigenschappen gerekend mag worden wat het is de hoofd omschrijving "de Geest van HEER").
Even een stukje:
Michael is een grote vorst (hebr.: SAR, Dan.12:1) een van de eerste (hoogste, superieure) vorsten (gebruikt meerv.: SARIEM, Dan.10:13). Hij staat voor de zonen Israels (Dan.12:1):
"En in die tijd zal Michael opstaan, die grote vorst, die voor de kinderen van uw volk staat, als het een tijd van benauwdheid zijn zal, als er niet geweest is, sinds dat er een volk geweest is, tot op deze tijd toe; en te in die tijd zal uw volk verlost worden, al wie gevonden wordt geschreven te zijn in het boek."
Deze benauwdheid van Israel wordt in Openbaring 12 nogmaals beschreven, als de draak haar vervolgd, en inderdaad komt Israels vorst Michael dan in actie! (Op.12:7).
Ook Gabriel is zo'n engel van voor HASJEM (Dan.8:16; 9:21; Luk.1:19,26). In het (apokriefe?) boek Tobith lezen we dan nog van Rafa'el "een van de zeven heilige engelen, die gebeden van de gebeden van de heiligen tonen, en die in en uit gaan voor de Majesteit van de Heilige" (Tob.12:15). Dit lijkt bijzonder veel op wat in Openbaring staat:
". . . zeven vurige lampen waren brandende voor de troon, welke zijn de zeven geesten G-ds" (Op.4:5) en "En er kwam een andere engel, en stond aan het altaar, hebbende een gouden wierookvat; en hem werd veel reukwerk gegeven, opdat hij het de gebeden van alle heiligen zou leggen op het gouden altaar, dat voor de troon is. En de rook van het reukwerk, de gebeden van de heiligen, ging op van de hand van de engel voor G-d." (Op.8:3,4)
Engelen geesten?: "Hij maakt Zijn engelen geesten, Zijn dienaars tot een vlammend vuur." (Ps.104:4). Dus engelen zijn geesten, en deze zeven vorsten zijn ook genoemd ogen (Z’charjah 4:10; Op.5:6) en zijn de lampen van de M'norah (7 armige kandelaar; Z'charjah 4:2,10; Op.4:5). De M'norah staat tegenover de tafel met de twaalf toonbroden, toonbroden gemaakt met het door Israel aangeleverde meel. Als dan een van de zeven lampen van de M'norah Michael voorstelt die voor Israel staat, lijkt het mij heel wel mogelijk dat de twaalf toonbroden de apartgezetten uit de twaalf stammen voorstellen.

Over de identiteit van de 7 engelen/vorsten: Michael en Gabriel, en mogelijk Rafael (Tobith 12:15), ook het door J'hoedah geciteerde boek Chanoch (Judas 14) vermeld deze drie engelen in Enoch 9:1 (naast de ons reeds lang bekende Griekse versie is dit sinds vorige eeuw ook in de Aramese te Qumraan herondekte fragmenten te lezen: 4Q Enoch a Col.IV 6; 4Q Enoch b Col.III 7,13), naast hen wordt Oeri'el daar genoemd in de Griekse versie, in 4Q Enoch b Col.III 7 "Sariel", maar hij ontbreekt in dezelfde passage in 4Q Enoch a Col.IV 6. Ze kijken uit de hemel op de aarde neer volgense de griekse tekst, de Aramese versie zegt dat ze [van]uit het Heiligdom op de aarde turen. Ze worden in Enoch beschouwd als wachters/wakers, het Engelse "watcher" geeft de link met ogen hier beter weer, maar we hebben helaas geen adekwaat nl. equivalent.
De namen van deze Watchers worden samen met hun taken opgesomd in Enoch 20:1,2: Oeri'el, Rafa'el, Ragoe'el, Michael, Sariel, Gabri'el en Remoe'el. Ook in het 3e/4e eeuwse geschrift Avoth d'Rabbi Nathan vinden we Gabri'el, Micha'el, Oeri'el en R'fa'el terug (A.R.N. 12:6). In het 4e eeuwse B’resjieth Rabba 48:9 worden Michael, Gabri'el en R'fael genoemd. In alle latere Midrasjiem (boeken met uitleg van de Schrift van de rabbijnen van 2e- plus/min 8e eeuw) worden meestal enkel de in A.R.N. genoemde engelen genoemd.

In de Tempel van Sj'lomo (Salomo) stonden 10 extra M'noroth, 10 maal 7 lampen dus 70. Dat zijn m.i. de 70 vorsten van de 70 volken der aarde, want er zijn 70 volken, overeenkomstig de kinderen Israels (Deut.32:8; 10:22; Gen.46:27; Ex.1:5). Sj'lomo zei ook dat dit huis een bedehuis voor alle volken zou zijn.
Hoe het ook zij, de M'norah stond in het Heilige, en als Michael een van haar lampen was dan recideert hij daar naast zijn uitgaan over de gehele aarde zoals ook de andere zes doen. Maar de Zoon is ter rechter van de troon, in het Heilige der Heilige gezeten! Hij is de hemelse Kohen haGadol (hoge Priester) en de zeven zijn hemelse priesters.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Menucha
Verkenner
Verkenner
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 feb 2006 13:40
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 27 jun 2006 20:27

In Jesaja 11:2 staat letterlijk: de Geest des HEEREN, namelijk de Geest der Wijsheid en des verstands, namelijk de Geest...

Dus gewoon 7 woorden voor de Geest van Christus, De Geest des HEEREN, de Heilige Geest....

Israëls vorst Michael die jij noemt is gewoon de Messias, die in actie komt en is dus niet zo maar een engel, Hij is De engel

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 27 jun 2006 21:10

Menucha schreef:In Jesaja 11:2 staat letterlijk: de Geest des HEEREN, namelijk de Geest der Wijsheid en des verstands, namelijk de Geest...

Dus gewoon 7 woorden voor de Geest van Christus, De Geest des HEEREN, de Heilige Geest....

Israëls vorst Michael die jij noemt is gewoon de Messias, die in actie komt en is dus niet zo maar een engel, Hij is De engel
Nee 6 woorden, je spreekt jezelf al quotend tegen. Michael de Messias? Riekt naar het Wachtorengenootschap!
Michael kan niet dezelfde als Jesjoea zijn. Een beschrijving van Zijn uiterlijk in Openbaring: "En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel; En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs; En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven; en Zijn stem als een stem van vele wateren. En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht. En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij leide Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste; En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels van de hel en de doods." (Op.1:13-18) en zie nu ook Daniel: "En ik hief mijn ogen op, en zag, en ziet, er was een Man met linnen bekleed, en Zijn lenden waren omgord met fijn goud van Oefaz. En Zijn lichaam was gelijk een turkoois, en Zijn aangezicht gelijk de gedaante des bliksems, en Zijn ogen gelijk vurige fakkels, en Zijn armen en Zijn voeten gelijk de verf van gepolijst koper; en de stem van Zijn woorden was gelijk de stem een menigte. En ik, Daniel, alleen zag dat gezicht, maar de mannen, die bij mij waren, zagen dat gezicht niet; doch een grote verschrikking viel op hen, en zij vluchtten, om zich te versteken. Ik dan werd alleen overgelaten, en zag dit grote gezicht, en er bleef in mij geen kracht overig; en mijn sierlijkheid werd aan mij veranderd in een verderving, zodat ik geen kracht behield. En ik hoorde de stem van Zijn woorden; en toen ik de stem van Zijn woorden hoorde, zo viel ik in een diepen slaap op mijn aangezicht, met mijn aangezicht ter aarde." (Dan.10:5-9)
M.i. wordt hier in Daniel Dezelfde Persoon beschreven als in voorgeciteerde tekst in Openbaring 1, Die ook nog eens alszodanig over Zichzelf spreekt in Op.2. Dit duidelijk, vanuit de beschrijving op te maken, Jesjoea zelf, zowel in Daniel als in Openbaring. In Daniel begint Hij tegen Daniel te spreken, o.a.: "Toen zeide Hij tot mij: Vrees niet, Daniel! want van de eerste dag aan, dat u uw hart begaf, om te verstaan en om uzelf te verootmoedigen, voor het aangezicht van uw G-d, zijn uw woorden gehoord, en om van uw woorden wil ben Ik gekomen. Doch de vorst van het koninkrijk van Perzie stond tegenover Mij een en twintig dagen; en zie, Michael, een van de eerste vorsten, kwam om Mij te helpen, en Ik werd aldaar gelaten bij de koningen van Perzie." (Dan.10:12,13).
Nu dan, als Michael HEM te hulp kwam, hoe kan hij dan dezelfde als HEM zijn?

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

huub
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2006 15:18
Locatie: Geldermalsen

Berichtdoor huub » 01 jul 2006 08:22

Over Jesaja 11:2, het zijn er echt zeven:

1. De Geest des HEEREN
2. de Geest der wijsheid
3. de Geest des verstands
4. de Geest des raads
5. der sterkte
6. der kennis
7. der vreze des Heeren

Ik kan nu toch zeggen dat Openbaringen 1:1-4 voor ons nu duidelijk is?

1. Openbaring van God aan Jezus - Jezus draagt openbaring over aan Johannes
2. Johannes is een van de twaalf apostelen.
3. De woorden dezer profetie moeten ter harte genomen worden, ze strekken tot zaligheid
4. Zegengroet van Johannes aan de zeven gemeente in Azie: Genade van Christus en de Heilige Geest in Zijn zevenvoudige werking aan de 7 gemeenten toegewenst.

De Heilige Geest heeft verschillende omschrijvingen, hierdoor worden verschillende van Zijn werkingen weergegeven. Het is echter 1 persoon. Dit zou nog een discussiepunt kunnen zijn.

Als we hierover uit zijn, kunnen we verder naar vers 5. we moeten het eerst echt eens worden over de eerste 4 verzen.

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 01 jul 2006 12:28

Ik heb het zelf nog niet gelezen maar kwam een linkje tegen:
http://www.homepages.hetnet.nl/~wijnio/ope.html

Menucha
Verkenner
Verkenner
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 feb 2006 13:40
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 01 jul 2006 13:46

5 Namelijk van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde. Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
6 En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.

Hij heeft ons (de gelovige) liefgehad en wast ons dagelijks en Hij houdt ons nu rein, als wij in Hem blijven Galaten 1:4; efeze 5:2. Dit slaat niet op de kruisdood, maar op het tegenwoordige werk van Christus.
Een priester ben je vanaf je geboorte: je wordt eenmaal helemaal gewassen, daarna alleen elke keer de handen, voeten en het gezicht. Zie ook de voetenwassing bij Petrus.
Gelovige = dienstknecht = priester

7 Ziet, Hij komt met de wolken en alle oog zal Hem zien, ook degenen, die Hem doorstoken hebben; en alle geslachten der aarde zullen over Hem rouw bedrijven; ja, amen.

Wolken: wederkomst; een wolkige dag (Ezechiël 30:3)
“Der aarde” kun je beter vertalen (grondtekst) met “het land” (van Israël)

8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.
9 Ik, Johannes, die ook uw broeder ben, en medegenoot in de verdrukking, en in het Koninkrijk, en in de lijdzaamheid van Jezus Christus, was op het eiland, genaamd Patmos, om het Woord Gods, en om de getuigenis van Jezus Christus.

Griekse eilanden zijn een beeld van de eilanden in het westen (brittannië: brit an: volk des verbonds)
Johannes op Patmos is een beeld van de 10 stammen in de verstrooiing
Petrus beeld van de 2 stammen in de bijbel.

10 En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin,

’t gaat hier over de wederkomst; de dag des Heeren: gelukkig niet de zondag ;-)
andere schriftgedeelten hierover zijn:
Jesaja 2:12; 3:6,9; 34:8
Jeremia 46:10
Klaagliederen 2:22
Ezechiël 30:3; 39:8
Joël 1:15; 2:17; 2:11,31; 3:14
Amos 5:18,20
Zefanja 1:7,8,14,15,18; 2:2,3
Zacharia 14:1,7
Maleachi 4:5
Handelingen 2:20
1 Thessalonicenzen 5:2
2 Thessalonicenzen 2:2
2 petrus 3:10
openbaring 1:10

Zondag is de dag van bevrijding, dag na de sabbat, 8e dag (nieuwe schepping)
bazuin: ramshoorn, uitbeelding van de stem van de Opgewekte.

11 Zeggende: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste; en hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek, en zend het aan de zeven Gemeenten, die in Azie zijn, namelijk naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamus, en naar Thyatire, en naar Sardis, en naar Filadelfia, en naar Laodicea.

Deze 7 gemeenten hebben een typologische betekenis: ze laten de kerkgeschiedenis door de eeuwen zien. Zie verder op.

12 En ik keerde mij om, om te zien de stem, die met mij gesproken had; en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren;
13 En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel;

De stem=de Heere Jezus=het Woord
7 gouden kandelaren, met in het midden de Zoon des Mensen (hebreeën 7)
Zoon des mensen= zoon van Adam, Mens naar Gods beeld en gelijkenis, hoofd van de menselijke familie en daarmee de Verlosser.
Lang kleed= beeld van koningschap, tot aan Zijn voeten= zover als maar kan
Gouden gordel= in de borstkas is het hart: is de zetel van geloof, bron van eeuwig leven, is goud. Hij is de Gelovige.

14 En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs;

Verwijzing naar God in het OT
Wit: reinheid, volmaaktheid, Hij die rechtvaardig oordeelt
Vlam vuurs: niet in de zin van oordeel brengen, maar ze zien alles, verlichte ogen

15 En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven; en Zijn stem als een stem van vele wateren.

Blinkend koper verwijst naar oordeel, is verbonden met vuur en oven, via oordeel en vuur worden dingen gereinigd: daardoor komt gemeenschap tot stand.
Zonde staat gemeenschap in de weg.
Wateren: dat zijn de volkeren, daar vindt men de Heer.

16 En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht.

Tweesnijdend scherp zwaard=beeld van het Woord Gods
Het was een verblindende gestalte 2 korinthe 4; hebreen 1:4; psalm 19

17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij leide Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste;

Zie ook Daniël 10
Verborgenheid komt tot uitdrukking in de slaap; Adam die slaapt en een vrouw krijgt (efeze 5). Dat gaat over onze bedeling!

18 En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods.

Hij kan het Koninkrijk geven aan wie Hij wil

19 Schrijf, hetgeen gij gezien hebt, en hetgeen is, en hetgeen geschieden zal na dezen:

3 keer het zelfde in andere termen

20 De verborgenheid der zeven sterren, die gij gezien hebt in Mijn rechter hand, en de zeven gouden kandelaren. De zeven sterren zijn de engelen der zeven Gemeenten; en de zeven kandelaren, die gij gezien hebt, zijn de zeven Gemeenten.

7 sterren: engelen der 7 gemeenten. Ster=satar=we weten niet wat het is/verborgen
7 kandelaren: 7 gemeenten
in de 7 brieven die volgen wordt de hele kerkgeschiedenis beschreven, de geschiedenis van het verborgen koninkrijk op aarde; de bedeling der verborgenheid. Dit vind je in hoofdstuk 2 en 3, in hoofdstuk 4 gaat het verder na de opname van de Gemeente.
Schrijf aan de engel der gemeenten, dus NIET aan de 7 gemeenten per stuk, geestelijk dus.

huub
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2006 15:18
Locatie: Geldermalsen

Berichtdoor huub » 01 jul 2006 14:22

5 Namelijk van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde. Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
6 En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.


Met 'in alle eeuwigheid' is iets bijzonders aan de hand. Ik wil deze 2 teksten naast elkaar leggen:


Opb. 20:6: Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.

11:15 En de zevende engel heeft gebazuind, en er geschiedden grote stemmen in den hemel, zeggende: De koninkrijken der wereld zijn geworden onzes Heeren en van Zijn Christus, en Hij zal als Koning heersen in alle eeuwigheid.

Zien jullie dat? 'in alle eeuwigheid' betekent duizend jaren. Een tijdperk waarin de goddelozen geoordeeld worden en verdorven worden
11:18 En de volken waren toornig geworden, en Uw toorn is gekomen, en de tijd der doden, om geoordeeld te worden, en om het loon te geven Uw dienstknechten, den profeten, en den heiligen, en dengenen, die Uw Naam vrezen, den kleinen en den groten; en om te verderven degenen, die de aarde verdierven

Ook volgens 1 Korinthe 15:28 is het Koninkrijk van Christus niet eeuwigdurend.

7 Ziet, Hij komt met de wolken en alle oog zal Hem zien, ook degenen, die Hem doorstoken hebben; en alle geslachten der aarde zullen over Hem rouw bedrijven; ja, amen.
“Der aarde” kun je beter vertalen (grondtekst) met “het land” (van Israël)


Inderdaad, lijkt me ook
Een mooie parallel hiermee is:
Zach 12,10
Doch over het huis Davids, en over de inwoners van Jeruzalem, zal Ik uitstorten den Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen, als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.

Israel zal niet meer onder de verharding liggen bij de wederkomst van Christus. Rom. 11 over de val en opstanding van Israel heeft hier volgens mij mee te maken.

10 En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin,

’t gaat hier over de wederkomst; de dag des Heeren: gelukkig niet de zondag
andere schriftgedeelten hierover zijn:
Jesaja 2:12; 3:6,9; 34:8
Jeremia 46:10
Klaagliederen 2:22
Ezechiël 30:3; 39:8
Joël 1:15; 2:17; 2:11,31; 3:14
Amos 5:18,20
Zefanja 1:7,8,14,15,18; 2:2,3
Zacharia 14:1,7
Maleachi 4:5
Handelingen 2:20
1 Thessalonicenzen 5:2
2 Thessalonicenzen 2:2
2 petrus 3:10
openbaring 1:10


Inderdaad, hier wordt geen rustdag mee bedoeld, maar de wederkomst des Heeren.

Deze 7 gemeenten hebben een typologische betekenis: ze laten de kerkgeschiedenis door de eeuwen zien.

Kan ik me ook in vinden

Zie ook Daniël 10
Verborgenheid komt tot uitdrukking in de slaap; Adam die slaapt en een vrouw krijgt (efeze 5). Dat gaat over onze bedeling!

Dit volg ik niet helemaal. Wat gaat over onze bedeling?

Schrijf aan de engel der gemeenten, dus NIET aan de 7 gemeenten per stuk, geestelijk dus.


Staat toch nergens? Ik denk dat Openb. 1:4-20 de inleiding is voor de brieven aan de 7 gemeenten.
Zonder Mij kunt gij niets doen

Menucha
Verkenner
Verkenner
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 feb 2006 13:40
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 01 jul 2006 14:44

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.
Je hebt namelijk de regeerperiode van Christus op aarde: de 1000 jaar. Openbaring 20:6 gaat hier over. De martelaren uit de grote verdrukking (na de opname van de Gemeente) worden weer levend en zullen met Christus 1000 jaar regeren over deze aarde… Daarna is er nog zolang, met een nieuwe hemel en aarde en uiteraard blijft Christus dan tot in alle eeuwigheid regeren.

Romeinen 11 heeft hier zeker mee te maken; na de opname is er weer een toekomst voor Juda (2 stammen).
We leven in de bedeling van de verborgenheid. In Efeze 5 gaat het over dat we uit de duisternis zouden komen tot het licht. Ik geloof idd dat ik een beetje kort door de bocht ben gegaan: het slaat op het als dood zijnde in vers 17. Slaap en dood, Daniël 10 gaat over de slaap..
Ik denk dat je dit gedeelte vooral geestelijk moet zien, of misschien typologisch en waren er ook letterlijke brieven. In hoofdstuk 2 wil ik het wel nader toelichten.

huub
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2006 15:18
Locatie: Geldermalsen

Berichtdoor huub » 01 jul 2006 14:50

Je hebt namelijk de regeerperiode van Christus op aarde: de 1000 jaar. Openbaring 20:6 gaat hier over. De martelaren uit de grote verdrukking (na de opname van de Gemeente) worden weer levend en zullen met Christus 1000 jaar regeren over deze aarde… Daarna is er nog zolang, met een nieuwe hemel en aarde en uiteraard blijft Christus dan tot in alle eeuwigheid regeren.

Dat laatste is niet waar! 1 Korinthe 15:25 en 28 leren ons dat Hij na de duizend jaren het Koninkrijk aan de Vader zal overgeven!

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.
28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.
Zonder Mij kunt gij niets doen

Menucha
Verkenner
Verkenner
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 feb 2006 13:40
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 01 jul 2006 14:54

dat klopt, als alles en iedereen onderworpen is geeft de Zoon het Koninkrijk aan de Vader, maar dan houdt het niet op!
De Zoon doet de wil van de Vader, dus na die 1000 jaar en de definitieve veroordeling leven we gewoon verder..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten