Sam schreef;
Nog steeds heb ik geen concrete Schriftverwijzingen ontvangen op mijn vragen: WAAR staat de uitdrukking "geestelijk Israel" in de Schrift. Laat het mij een keertje zien!
En WAAR staat dat de gemeente Israel is geworden???
(Beredeneerde inlegkunde accepteer ik niet!)
Laten we nu eens kijken waar de Heilige Schrift ons leert dat Christus ons op één voudige wijze leert, dat Zijn volgelingen alleen Geestelijke Joden kunnen zijn.
Waar ligt de essentie van dat Geestelijke aspect. Dat wil zeggen dat, wat in ons denken én doen datgene -leert- naleven en daardoor ervaren, waar Christus ons een voorbeeld in was. Hij liet datgene zien dat van de Hemel is, en niet van deze aarde. Een ander Rijk, datgene waarvan de Heiland zegt dat we dàt moeten zoeken -wat van boven is- en niet datgene dat in relatie staat tot ndeze wereld, het Grote Babylon.
1. Het leven van Christus, zijn dood en opstanding, openbaart het rechtvaardige karakter van God alsook de Hemelse wet, en brengt het eeuwig leven binnen het bereik van een ieder die het wil aannemen.
Wij dienen dus te veranderen.Een ander mens aantrekken of een ander kleed aantrekken. Ons doen en denken dienen te groeien in de wet van God, waarin Christus ons hét voorbeeld van gaf. Ons leven dient te veranderen en te groeien in de Gerechtigheid van een ander Koninkrijk, dat hier op aarde eerst reeds Geestelijk kan worden ervaren. Onze Geestelijke instelling dient te veranderen door Groei en in de wettige Gerecht- igheid van Christus. Uiteindelijk ons onder het Gezag van een Hemelse wet leren te stellen. Het oordeel is immers gebaseerd op die wet en maatstaf (Prediker 12: 13,14 en Jakobus 2:8-12)
Dan pas ontdekken we de verschillen, de valkuilen en vooral de essentie van de wereldmachten en hun doelen. We scheiden ons, door die Geestelijke verschillen af van onze zondige instelling en een hoop die niet op of IN deze wereld gevonden kan worden, maar alleen bij God de Vader, waarvan Christus ons het juiste "beeld" van gaf en geeft.
In Efeziërs 1:3 wordt dit bevestigt;
Gezegend zij God en Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons in de hemelsferen, IN Christus met talrijke Geestelijke zegeningen heeft gezegend.
Sommige denominaties gaan er van uit dat je door stoffelijke zaken zegeningen ontvangt zoals bijv. een leven zonder ziekte, veel geld of rijkdommen aan bezittingen. Dat staat geenzins tot de relatie die God met de mens heeft. Job verloor alles wat hij -juist- aan rijkdommen bezat. Het ging en gaat er om wat we met onze zegeningen en Geestelijke groei doen in relatie tot onze groei in de Hemelse gerechtigheid. Onze toekomst ligt, als het goed is, in het Hemelse en niet in het aardse (Rijk). De ontvangen rijkdommen, hoe dan ook, die we hebben ontvangen dienen we te delen met of ter beschikking te stellen van ons werk voor de Heer en God de Vader.
Jezus wijst er in Johannes 3 bijv. op tegenover Nicodemus dat zijn lessen aan zijn volk geheel niet van doen hebben met de boodschap van Christus, nog die van de Hemelse Vader en God.
Het dienstwerk dat Nicodemus brengt, voor het gesprek met Christus, is louter menselijk en aan een menselijk wettelijke maatstaf gebonden, alhoewel de geestelijkheid van die dagen, waaronder dus ook Nicodemus, het doet voorkomen alsof het een geestelijke zaak is vanuit de Hemel.
Echter dat is het geenzins. Door menselijk wetten en geboden tot de geestelijke basis van de maatschappij te verheffen, worden ze nog nioet Geestelijk in de Gerechtigheid van een Hemels Gezag, maar verbonden met de beperkingen van het menselijke en de beperkte levensruimte die hij heeft (deze aarde dus)
Wat leert namelijk Johannes 3 inzake de menselijk-geestelijke wetten van het Sanhedrin en Nicodemus:
Let wel Sam, Nicodemus was een Overste der Joden een Farizeeër, iemand die dus de geboden van Christus en dus van de Hemel tot menselijke wetten toepaste, letterlijk als een dode letter.
Ik leef in een land waar de "kerkelijke" wetten zijn uitgegroeid tot de wetten van de burgermaatschappij. Alle mensen hier proberen "stipt" de wetten van het land, die onbespreekbaar zijn, voor te leven.
Die -ooit- oorspronkelijke "kerkwetten", dat wil zeggen voorschriften voor de burgermaatschappij, zijn elke moment van de dag een last voor iedereen. Opmerkelijk is ook dat -notabene in een 'democratisch' Europees land, mensen regelmatig het "wettelijke" benadrukken van hun handelen en niet de democratische verworvenheid ervan. Maar die democratische aspecten zijn van een geheel andere orde dan die van -bijv.- Nederland, waar ze liberaal en dus toegankelijk zijn voor alle mensen, in dat land. Hier wordt het aspect democratie toegepast op de roomse wijze, namelijk vanuit éénrichting, de wetten op te leggen die door de politiek leiders van het land bepaald worden.
Het klinkt dan ook zo nu en dan......Wij hebben besloten. Zelfs het kerkbestuur van mijn kerk komt zo af en toe met zon`n opmerking.....
Het kerkbestuur heeft besloten.........dat.
Ik vraag dan, en hoe zit het dan met de inspraak der leden van de kerk? Ja,maar ja.... het zal wel goed zijn zekers!
Kerkwetten die vergeestelijkt worden naar burgerwetten; de essentie van Openbaring 13 dat dààr weergeven wordt voor het gehele -grote- Babylon. De zon en de maan, zal ik maar zeggen. Van de mensen worden robotten gemaakt die "stipt" proberen na te leven wat een ander -mens- hen oplegt. Waar vinden zulke politieke systemen nog meer.
In ieder geval werd Nicodemus er op gewezen dat zulke relaties menselijk zijn en niet door de Geest van God aanvaard of voorgehouden worden. De mens mag doen wat hij of zij beliefd, God respecteerd de keuzes van de mens, wél met de concequenties die daaraan vastzitten. Gelukkig wijst God ons op de gevolgen van die keuzes, alhoewel Gods liefde voor Zijn kinderen daarboven uitstijgt. Voor ons onverstaanbaar a.h.w. maar door de Genade (-tijd) de mogelijkheid om ons te bekeren en een ande mens te worden, te groeien en de zonde te leren na te laten.
In dat opzicht, ik ben 22 jaren secretaris/PR en Bijbelleraar geweest van een kerkgemeenschap in Nederland. Iets beslissen of uitvaardigen zonder de betrokkenheid van de kerkleden hoefde het kerkbestuur niet te doen of te wagen. Het zou ook iets totaal ondemocratisch en onwenselijk zijn, want God wil dat alles in samenhang met elkander wordt ervaren om zo de groei in liefde tot de verheerlijking te realiseren.
Stemmen hier is dan ook een plicht! En wordt bij niet navolgen, strafrechterlijk gesanctioneerd. Alleen het feit dat het een plicht is, geeft aan dat het volk, op zich, met de democratie alszodanig niets heeft en ook geen doorzicht heeft in de politieke structuur.
En zo wil ik dan ook tevens aanduiden dat we in de tijd van de voeten van het Beeld van Nebucadnessar leven, waarbij de wereld, maar vooral de europese eenheid nooit tot stand zal komen dan, deels, op economische gronden. Laten we ons dus geen illusies maken over de sociale éénheid van Europa of der wereld, dan alleen door kracht en geweld.
In Openbaring 13 staat de voorspelling -profetie- van Christus dat de aarde menselijke geboden en wetten tot Staatswetten zal verheffen die onder een burgerlijk Gerechtigheid aan de wereld zullen worden opgelegd. Als de Geestelijkheid én de Burgerlijke rechtspleging -door geweld en kwaad- een punt hebben gevonden om zich met elkaar te verzoenen (samen gaan) dan zal Gods Geest zich geheel terug trekken, omdat de Heilige Geest geen mens meer zal vinden, dan alleen hen die "verzegeld" zijn door Gods Hemelse en -dus- Geestelijke wet.
Als we nu dus terugkeren naar Nicodemus, dan zien we het volgende:
Eerst verwonderd Nicodemus zich over het feit dat Christus tekenen doet die hij zelf niet kent en kan doen. Opmerkelijk is echter dat Nicodemus zich wél leraar van Israël ziet en laat noemen, maar hij erkend -gelukkig- dat hij geestelijk op een verkeert spoor zit. Nicodemus erkent Christus ook direct als leraar, doodrdat het Nicodemus aan Geestelijk inzicht ontbreekt (als leraar)
Ook wij dienen dat dus ook te aanvaarden. Immers niemand komt tot de Vader dan door Christus. Dat sluit elk aards verband door mensen UIT
Maatschappelijk staat Nicodemus verheven boven het gepeupel en is verrijkt met bezittingen en mooie gewaden. In dat opzicht lijkt dat op de wijze waarop de RK Machtstaat zich profileert. Zij meent wetten en geboden van God te mogen en kunnen veranderen en de wereld te kunnen leiden. Zij praalt en troont zich verheven boven alle volkeren en inspecteert haar doen en laten, bedrijft politieke terreur door (on-) geestelijke toepassing van Gods Woord en de Heiland in haar midden (zit aan de wateren der wereld). het is echter de vraag of het de werkelijke Christus is, die zij beleidt. Aan haar heidense fundamenten is dat niet te ontlenen, die door de meeste mensen niet wordt gezien. (notabene Johannes 16:13)
Wat leert nu Jezus, -aan- Nicodemus:
Christus wijst Nicodemus direct op het tekort dat hem parten speelt:
Joh. 3:3
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. Let nog eens even op Efeziërs 1:3
Geestelijke zegeningen kunnen dus alleen tot de mens komen als hij of zij Jezus erkent als Leraar en Meester en indien hij of zij inj die relatie wil groeien, door de wedergeboorte te aanvaarden op grond van het Getuigenis.
Wat leert Christus dus aan Nicodemus, naast dat gene in Joh. 3:3;
Joh. 5
Voorwaar, voorwaar Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water én Geest, kan hij het Koninkrijk der hemelen niet binnen gaan.
Niemand komt dus het Hemels Koninkrijk binnen als hij of zij het Geestelijke aspect van de wet (Torah) niet wil aannemen.
Als wij bij het installeren van een nieuw Software programma aanclicken dat we het niet eens zijn met de rechten van de producent / ontwikkelaar van dat programma, dan krijgen wij geen toegang tot de werking van dat software programma, ook al hebben wij dat betaalt.
En zo is het feitelijk ook met Christus en het Koninkrijk zijns Vaders.
Christus leert Nicodemus ook de essentie van de werking van de Heilige Geest. Nicodemus moet een Geestelijk Jood worden en geen burgerwetgevende jood, die Goddelijke geboden tot menselijke wetten en regels maakt. Niet God de Vader of Christus worden dan erkent als "producenten" of "ontwikkelaars" de Leraren voor de mens die in een ander Rijk wil vertoeven, in de toekomst, maar de mens zelf heeft zich verheven tot de Plaatsvervanger of Bekleder van God de Vader én Christus.
In dat licht is het ook onmogelijk om te veronderstellen dat God de Vader een speciaal of enig plan -eerst- met de Joden van een nationaal Israëlische Staat heeft.
We kunnen het ons als mensen wel voorstellen, maar aan het voorbeeld aan Nicodemus maar ook bijv. Efeziërs 1:3 zien we toch duidelijk dat het OT gedachtegoed, de Torah, Geestelijk moet worden ervaren in plaats van te dienen als een Burgerwetboek, uit het hoofd geleerd, en basis voor een Hemels Koninkrijk.
Inderdaad Sam, de wereld doet ons geloven dat er tekenen en bewijzen zijn dat zij zelf zich kan verlossen van haar ongerechtigheid en door zelfrechtvaardiging verlost kan worden. Maar Satan heeft het heiligdom teruggebracht naar de aarde, terwijl we kunnen weten dat het Heiligdom in de Hemel is, waar Christus dienstwerk verricht voor ons.
De Bisschop van Rome ziet zich als de Plaatsbekleder van Christus, naast een Geestelijke Jood voor de wereld -Hij draagt niet voor niets een keppeltje!-is hij echter ook de Plaatsbekleder van de ZON vanuit de heidense cultuur die de ZON centraal stelt van haar geloof. Wie de Machtsstructuur van Rome onderzoekt kan weten dat de Kerk van Rome de ZON aanbidt. De Bisschop van Rome zal Jeruzalem overheersen, aanvaard en erkend door de Joden van de nationale Staat Israël. Door het toedoen van Rome, maar ook Washington (Openbaring 13) zal het Pausdom de Nicodemus zijn als Farizeeër, niet als de bekeerde Nicodemus, die door dat Geesstelijke aspect van het Evangelie, zoals ook Christus aan ons voorhoudt, verlost en bekeerd werd.
Opmerkelijk Sam is dus, dat het Pausdom die meent de Plaatsbekleder te zijn van Christus en -Diens- Geestelijke gerechtigheid te moeten verwoorden aan de wereld, Jezus zien als Jood van geboorte maar ook als "Geestelijke Jood". Het RK geloof is dus gebaseerd op de Thora, welke zij in een heidense licht stelt en dus niet van Christus kan zijn.
Daar ligt dus haar verbinding met de wereld, in plaats met een Hemels Gezag. Onze relatie met Christus én de Vader dient dus in ons -besneden- hart te liggen, individueel en persoonlijk. Daar hoort het centrum van onze relatie met Christus te liggen en zo kunnen wij dan een Geestelijk volk, een Geestelijk Israël te zijn. Uiteindelijk onbereikbaar voor Saten en zijn kerk (-en) in de wereld. Moed en standvastigheid zijn dan nodig. (Johannes 16:13, Eefziërs 4:8-16 en Mattheus 25:14-30)
Hij verloor ook al zijn bezittingen en macht. Hij werd vervolgd, net zo als Christus.
Tot slot; Christus bevestigt het Geestelijke aspect van Zijn volk, het Geestelijke Israël in de volgende verzen van Johannes 3, tegenover Nicodemus, als Hij eerst nog aan hem uitlegt dat de Joden -de Farizeeërs- zelfs Zijn (Christus`) de aardse uiteleggingen nog niet eens willen of kunnen begrijpen.
En terwijl Jezus aan Nicodemus in de verzen 6-9 de dingen uitlegt aangaande de werking van de Heilige Geest, leert de Heiland, dan:
10. Gij -Nicodemus- dé leraar van Israël verstaat deze dingen niet?
In vers 11 leert Christus dat Hij en Zijn Vader getuigen van het Hemels Koninkrijk. De mensen, dus ook de leraar Nicodemus, hoort, ziet en ervaart, maar nemen de Hemelse boodschappen niet aan. Notabene, terwijl de profetie (Christus) in hun midden is.
In vers 12 leert Christus dan aan Nicodemus dat het Hemelse dus inderdaad zonder de doop door onderdompeling en bekering -afleggen van de oude mens, het afleggen dus van ons aardse begrip van wetten en geboden, niet te begrijpen is.
Vers 12:
Indien Ik ulieden van het aardse gesproken heb, zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wanneer Ik u van het Hemelse spreek.
Wat de -verdere- gevolgen zijn van het afwijzen of niet willen aanvaarden van het feit dat Gods volk een Geestelijk volk en dus een Geestelijk Israël is en niet anders kan zijn, zal het hoofdstuk Joh 3 verder uit moeten lezen.
Aangaande de werking van de Heilige Geest in ons leven en dat ons tot een Geestelijke Jood in Christus maakt, zegt M. Zerwcik in zijn boekwerkje Geistliche Schriftlesung, het volgende:
Paulus weet dat er in het Christelijke leven meer komt kijken dan een éénmalige bekering.
Elke gelovige heeft in zijn "geloofsdenken" voortdurend vernieuwing nodig. Hierin vindt men de noodzaak om vertrouwd te raken met Gods Woord, bewust te leven in een "Geestelijke" atmosfeer. Hier wordt in voortdurende waakzaamheid 'koers gehouden' ( dat gaat niet vanzelf)
en des te meer is er stuurmanskunst nodig, want hoe sterker de winden, des te heftiger de tegenstromen zijn. (zie ook Johannes 16:13)
De oude mens afleggen zoams Nicodemus leerde te aanvaarden:
Efeziërs 4:20-24
Romeinen 12:1,2`
Toelichting De oude mens afleggen-
de nieuwe mens aantrekken
Het gevolg van de kennis die we door onze groei in Christus ontvangen is een nieuwe manier van leven. De oude mens 'afleggen' (Efeziërs 4:22) en 'aantrekken' (vers 24) worden vertaald, geven de tijdsvorm weer van een éénmalige gebeurtenis: doop en aanname van Christus door handoplegging.
Het werkwoord 'vernieuwen' zoals we in vers 23 staat vermeld, staat in de tegenwoordige tijd en drukt een continue handelen uit. In de essentie van wat Nicodemus dus voorgehouden werd, wees Christus hem dus op de voortdurende relatie die hij met Christus én de Vader kan onderhouden door het Evangelie, de Thora op Geestelijke fundamenten uit te leven. Er dient een relatie in stand te worden gehouden en dat kan alleen maar door een Geestelijke, in een wereld die vijandig staat tegenover Christus`Rijk.
Immers men kan iemands Geest niet zien tenzij hij of zij door een veranderd gedrag, opvalt.
Uit de voortdurende vernieuwing van het denken en handelen zal dan immers (anders dan bij de heidenen -die ook geloven in hun eigen god en gerechtigheid), de nieuwe wandel volgen zie Romeinen 12:2.
Immers als er boze gedachten en daden uit het hart -= ons geestelijk centrum- van de mens voortkomen (Mattheus 15:19) die tot slechte daden en voorbeelden leiden, zal er uit een vernieuwde geest -het hart, ook een veranderd gedrag en dus voorbeeld voortkomen, namelijk dat van Christus dat van een Geestelijke Jood, dat van een Geestelijke Israëliet het voorbeeld van iemand die groeit naar de wetten en het Gezag van een ander Rijk en een andere, niet aardse- Koning.
Alhoewel het NT in zijn geheel wijst op de Geestelijke aspecten van de Thora en vooral Openbaringen en zijn symboliek, door die Geestelijke verandering "zichtbaar dienen te worden" juist omdat Christus de auteur is van Openbaringen en in dat gevolg voor alle Christenen begrijpelijk zou moeten zijn, is het juist Openbaringen dat voor zovelen een struikelblok en zelfs een gesloten boek blijft.
Toch zegt Christus over Zijn volk het volgende:
Gods Overblijfsel heeft de gave der profetie Openbaring 12:17 en 19:10
en
Vervulling van die profetie is ook een toets van de profetische gaven Jeremia 28:9
lees verder:
Hebreeën 1:1-3
Jesaja 8:20
Lucas 24:25-27
Numeri 12:6 en Handelingen 2:14-21
In Geestelijk opzicht dienen we dan een boodschap voor een verloren wereld te hebben indien Jezus leert dat "christenen" de gave de profetie kunnen hebben.
Neen leert de tekst in een correspondentie aangaande het Pausbezoek van Paus Johannes II mij dan aan Israël in maart 2001
......wij danken u Zijne Heiligheid dat u Joden en christenen dichter bij elkaar hebt gebracht.
Heidens geloof met heidense Koningen en een Farao in Rome.