Openbaring

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 15 aug 2006 06:47

Sam schreef;

Nog steeds heb ik geen concrete Schriftverwijzingen ontvangen op mijn vragen: WAAR staat de uitdrukking "geestelijk Israel" in de Schrift. Laat het mij een keertje zien!
En WAAR staat dat de gemeente Israel is geworden???
(Beredeneerde inlegkunde accepteer ik niet!)


Laten we nu eens kijken waar de Heilige Schrift ons leert dat Christus ons op één voudige wijze leert, dat Zijn volgelingen alleen Geestelijke Joden kunnen zijn.

Waar ligt de essentie van dat Geestelijke aspect. Dat wil zeggen dat, wat in ons denken én doen datgene -leert- naleven en daardoor ervaren, waar Christus ons een voorbeeld in was. Hij liet datgene zien dat van de Hemel is, en niet van deze aarde. Een ander Rijk, datgene waarvan de Heiland zegt dat we dàt moeten zoeken -wat van boven is- en niet datgene dat in relatie staat tot ndeze wereld, het Grote Babylon.

1. Het leven van Christus, zijn dood en opstanding, openbaart het rechtvaardige karakter van God alsook de Hemelse wet, en brengt het eeuwig leven binnen het bereik van een ieder die het wil aannemen.


Wij dienen dus te veranderen.Een ander mens aantrekken of een ander kleed aantrekken. Ons doen en denken dienen te groeien in de wet van God, waarin Christus ons hét voorbeeld van gaf. Ons leven dient te veranderen en te groeien in de Gerechtigheid van een ander Koninkrijk, dat hier op aarde eerst reeds Geestelijk kan worden ervaren. Onze Geestelijke instelling dient te veranderen door Groei en in de wettige Gerecht- igheid van Christus. Uiteindelijk ons onder het Gezag van een Hemelse wet leren te stellen. Het oordeel is immers gebaseerd op die wet en maatstaf (Prediker 12: 13,14 en Jakobus 2:8-12)

Dan pas ontdekken we de verschillen, de valkuilen en vooral de essentie van de wereldmachten en hun doelen. We scheiden ons, door die Geestelijke verschillen af van onze zondige instelling en een hoop die niet op of IN deze wereld gevonden kan worden, maar alleen bij God de Vader, waarvan Christus ons het juiste "beeld" van gaf en geeft.

In Efeziërs 1:3 wordt dit bevestigt;

Gezegend zij God en Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons in de hemelsferen, IN Christus met talrijke Geestelijke zegeningen heeft gezegend.


Sommige denominaties gaan er van uit dat je door stoffelijke zaken zegeningen ontvangt zoals bijv. een leven zonder ziekte, veel geld of rijkdommen aan bezittingen. Dat staat geenzins tot de relatie die God met de mens heeft. Job verloor alles wat hij -juist- aan rijkdommen bezat. Het ging en gaat er om wat we met onze zegeningen en Geestelijke groei doen in relatie tot onze groei in de Hemelse gerechtigheid. Onze toekomst ligt, als het goed is, in het Hemelse en niet in het aardse (Rijk). De ontvangen rijkdommen, hoe dan ook, die we hebben ontvangen dienen we te delen met of ter beschikking te stellen van ons werk voor de Heer en God de Vader.

Jezus wijst er in Johannes 3 bijv. op tegenover Nicodemus dat zijn lessen aan zijn volk geheel niet van doen hebben met de boodschap van Christus, nog die van de Hemelse Vader en God.

Het dienstwerk dat Nicodemus brengt, voor het gesprek met Christus, is louter menselijk en aan een menselijk wettelijke maatstaf gebonden, alhoewel de geestelijkheid van die dagen, waaronder dus ook Nicodemus, het doet voorkomen alsof het een geestelijke zaak is vanuit de Hemel.

Echter dat is het geenzins. Door menselijk wetten en geboden tot de geestelijke basis van de maatschappij te verheffen, worden ze nog nioet Geestelijk in de Gerechtigheid van een Hemels Gezag, maar verbonden met de beperkingen van het menselijke en de beperkte levensruimte die hij heeft (deze aarde dus)

Wat leert namelijk Johannes 3 inzake de menselijk-geestelijke wetten van het Sanhedrin en Nicodemus:

Let wel Sam, Nicodemus was een Overste der Joden een Farizeeër, iemand die dus de geboden van Christus en dus van de Hemel tot menselijke wetten toepaste, letterlijk als een dode letter.

Ik leef in een land waar de "kerkelijke" wetten zijn uitgegroeid tot de wetten van de burgermaatschappij. Alle mensen hier proberen "stipt" de wetten van het land, die onbespreekbaar zijn, voor te leven.
Die -ooit- oorspronkelijke "kerkwetten", dat wil zeggen voorschriften voor de burgermaatschappij, zijn elke moment van de dag een last voor iedereen. Opmerkelijk is ook dat -notabene in een 'democratisch' Europees land, mensen regelmatig het "wettelijke" benadrukken van hun handelen en niet de democratische verworvenheid ervan. Maar die democratische aspecten zijn van een geheel andere orde dan die van -bijv.- Nederland, waar ze liberaal en dus toegankelijk zijn voor alle mensen, in dat land. Hier wordt het aspect democratie toegepast op de roomse wijze, namelijk vanuit éénrichting, de wetten op te leggen die door de politiek leiders van het land bepaald worden.
Het klinkt dan ook zo nu en dan......Wij hebben besloten. Zelfs het kerkbestuur van mijn kerk komt zo af en toe met zon`n opmerking.....
Het kerkbestuur heeft besloten.........dat.

Ik vraag dan, en hoe zit het dan met de inspraak der leden van de kerk? Ja,maar ja.... het zal wel goed zijn zekers!

Kerkwetten die vergeestelijkt worden naar burgerwetten; de essentie van Openbaring 13 dat dààr weergeven wordt voor het gehele -grote- Babylon. De zon en de maan, zal ik maar zeggen. Van de mensen worden robotten gemaakt die "stipt" proberen na te leven wat een ander -mens- hen oplegt. Waar vinden zulke politieke systemen nog meer.
In ieder geval werd Nicodemus er op gewezen dat zulke relaties menselijk zijn en niet door de Geest van God aanvaard of voorgehouden worden. De mens mag doen wat hij of zij beliefd, God respecteerd de keuzes van de mens, wél met de concequenties die daaraan vastzitten. Gelukkig wijst God ons op de gevolgen van die keuzes, alhoewel Gods liefde voor Zijn kinderen daarboven uitstijgt. Voor ons onverstaanbaar a.h.w. maar door de Genade (-tijd) de mogelijkheid om ons te bekeren en een ande mens te worden, te groeien en de zonde te leren na te laten.


In dat opzicht, ik ben 22 jaren secretaris/PR en Bijbelleraar geweest van een kerkgemeenschap in Nederland. Iets beslissen of uitvaardigen zonder de betrokkenheid van de kerkleden hoefde het kerkbestuur niet te doen of te wagen. Het zou ook iets totaal ondemocratisch en onwenselijk zijn, want God wil dat alles in samenhang met elkander wordt ervaren om zo de groei in liefde tot de verheerlijking te realiseren.

Stemmen hier is dan ook een plicht! En wordt bij niet navolgen, strafrechterlijk gesanctioneerd. Alleen het feit dat het een plicht is, geeft aan dat het volk, op zich, met de democratie alszodanig niets heeft en ook geen doorzicht heeft in de politieke structuur.

En zo wil ik dan ook tevens aanduiden dat we in de tijd van de voeten van het Beeld van Nebucadnessar leven, waarbij de wereld, maar vooral de europese eenheid nooit tot stand zal komen dan, deels, op economische gronden. Laten we ons dus geen illusies maken over de sociale éénheid van Europa of der wereld, dan alleen door kracht en geweld.

In Openbaring 13 staat de voorspelling -profetie- van Christus dat de aarde menselijke geboden en wetten tot Staatswetten zal verheffen die onder een burgerlijk Gerechtigheid aan de wereld zullen worden opgelegd. Als de Geestelijkheid én de Burgerlijke rechtspleging -door geweld en kwaad- een punt hebben gevonden om zich met elkaar te verzoenen (samen gaan) dan zal Gods Geest zich geheel terug trekken, omdat de Heilige Geest geen mens meer zal vinden, dan alleen hen die "verzegeld" zijn door Gods Hemelse en -dus- Geestelijke wet.

Als we nu dus terugkeren naar Nicodemus, dan zien we het volgende:

Eerst verwonderd Nicodemus zich over het feit dat Christus tekenen doet die hij zelf niet kent en kan doen. Opmerkelijk is echter dat Nicodemus zich wél leraar van Israël ziet en laat noemen, maar hij erkend -gelukkig- dat hij geestelijk op een verkeert spoor zit. Nicodemus erkent Christus ook direct als leraar, doodrdat het Nicodemus aan Geestelijk inzicht ontbreekt (als leraar)
Ook wij dienen dat dus ook te aanvaarden. Immers niemand komt tot de Vader dan door Christus. Dat sluit elk aards verband door mensen UIT

Maatschappelijk staat Nicodemus verheven boven het gepeupel en is verrijkt met bezittingen en mooie gewaden. In dat opzicht lijkt dat op de wijze waarop de RK Machtstaat zich profileert. Zij meent wetten en geboden van God te mogen en kunnen veranderen en de wereld te kunnen leiden. Zij praalt en troont zich verheven boven alle volkeren en inspecteert haar doen en laten, bedrijft politieke terreur door (on-) geestelijke toepassing van Gods Woord en de Heiland in haar midden (zit aan de wateren der wereld). het is echter de vraag of het de werkelijke Christus is, die zij beleidt. Aan haar heidense fundamenten is dat niet te ontlenen, die door de meeste mensen niet wordt gezien. (notabene Johannes 16:13)

Wat leert nu Jezus, -aan- Nicodemus:

Christus wijst Nicodemus direct op het tekort dat hem parten speelt:

Joh. 3:3

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. Let nog eens even op Efeziërs 1:3

Geestelijke zegeningen kunnen dus alleen tot de mens komen als hij of zij Jezus erkent als Leraar en Meester en indien hij of zij inj die relatie wil groeien, door de wedergeboorte te aanvaarden op grond van het Getuigenis.

Wat leert Christus dus aan Nicodemus, naast dat gene in Joh. 3:3;

Joh. 5

Voorwaar, voorwaar Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water én Geest, kan hij het Koninkrijk der hemelen niet binnen gaan.


Niemand komt dus het Hemels Koninkrijk binnen als hij of zij het Geestelijke aspect van de wet (Torah) niet wil aannemen.

Als wij bij het installeren van een nieuw Software programma aanclicken dat we het niet eens zijn met de rechten van de producent / ontwikkelaar van dat programma, dan krijgen wij geen toegang tot de werking van dat software programma, ook al hebben wij dat betaalt.

En zo is het feitelijk ook met Christus en het Koninkrijk zijns Vaders.

Christus leert Nicodemus ook de essentie van de werking van de Heilige Geest. Nicodemus moet een Geestelijk Jood worden en geen burgerwetgevende jood, die Goddelijke geboden tot menselijke wetten en regels maakt. Niet God de Vader of Christus worden dan erkent als "producenten" of "ontwikkelaars" de Leraren voor de mens die in een ander Rijk wil vertoeven, in de toekomst, maar de mens zelf heeft zich verheven tot de Plaatsvervanger of Bekleder van God de Vader én Christus.

In dat licht is het ook onmogelijk om te veronderstellen dat God de Vader een speciaal of enig plan -eerst- met de Joden van een nationaal Israëlische Staat heeft.

We kunnen het ons als mensen wel voorstellen, maar aan het voorbeeld aan Nicodemus maar ook bijv. Efeziërs 1:3 zien we toch duidelijk dat het OT gedachtegoed, de Torah, Geestelijk moet worden ervaren in plaats van te dienen als een Burgerwetboek, uit het hoofd geleerd, en basis voor een Hemels Koninkrijk.

Inderdaad Sam, de wereld doet ons geloven dat er tekenen en bewijzen zijn dat zij zelf zich kan verlossen van haar ongerechtigheid en door zelfrechtvaardiging verlost kan worden. Maar Satan heeft het heiligdom teruggebracht naar de aarde, terwijl we kunnen weten dat het Heiligdom in de Hemel is, waar Christus dienstwerk verricht voor ons.

De Bisschop van Rome ziet zich als de Plaatsbekleder van Christus, naast een Geestelijke Jood voor de wereld -Hij draagt niet voor niets een keppeltje!-is hij echter ook de Plaatsbekleder van de ZON vanuit de heidense cultuur die de ZON centraal stelt van haar geloof. Wie de Machtsstructuur van Rome onderzoekt kan weten dat de Kerk van Rome de ZON aanbidt. De Bisschop van Rome zal Jeruzalem overheersen, aanvaard en erkend door de Joden van de nationale Staat Israël. Door het toedoen van Rome, maar ook Washington (Openbaring 13) zal het Pausdom de Nicodemus zijn als Farizeeër, niet als de bekeerde Nicodemus, die door dat Geesstelijke aspect van het Evangelie, zoals ook Christus aan ons voorhoudt, verlost en bekeerd werd.

Opmerkelijk Sam is dus, dat het Pausdom die meent de Plaatsbekleder te zijn van Christus en -Diens- Geestelijke gerechtigheid te moeten verwoorden aan de wereld, Jezus zien als Jood van geboorte maar ook als "Geestelijke Jood". Het RK geloof is dus gebaseerd op de Thora, welke zij in een heidense licht stelt en dus niet van Christus kan zijn.
Daar ligt dus haar verbinding met de wereld, in plaats met een Hemels Gezag. Onze relatie met Christus én de Vader dient dus in ons -besneden- hart te liggen, individueel en persoonlijk. Daar hoort het centrum van onze relatie met Christus te liggen en zo kunnen wij dan een Geestelijk volk, een Geestelijk Israël te zijn. Uiteindelijk onbereikbaar voor Saten en zijn kerk (-en) in de wereld. Moed en standvastigheid zijn dan nodig. (Johannes 16:13, Eefziërs 4:8-16 en Mattheus 25:14-30)

Hij verloor ook al zijn bezittingen en macht. Hij werd vervolgd, net zo als Christus.

Tot slot; Christus bevestigt het Geestelijke aspect van Zijn volk, het Geestelijke Israël in de volgende verzen van Johannes 3, tegenover Nicodemus, als Hij eerst nog aan hem uitlegt dat de Joden -de Farizeeërs- zelfs Zijn (Christus`) de aardse uiteleggingen nog niet eens willen of kunnen begrijpen.

En terwijl Jezus aan Nicodemus in de verzen 6-9 de dingen uitlegt aangaande de werking van de Heilige Geest, leert de Heiland, dan:

10. Gij -Nicodemus- dé leraar van Israël verstaat deze dingen niet?

In vers 11 leert Christus dat Hij en Zijn Vader getuigen van het Hemels Koninkrijk. De mensen, dus ook de leraar Nicodemus, hoort, ziet en ervaart, maar nemen de Hemelse boodschappen niet aan. Notabene, terwijl de profetie (Christus) in hun midden is.

In vers 12 leert Christus dan aan Nicodemus dat het Hemelse dus inderdaad zonder de doop door onderdompeling en bekering -afleggen van de oude mens, het afleggen dus van ons aardse begrip van wetten en geboden, niet te begrijpen is.

Vers 12:

Indien Ik ulieden van het aardse gesproken heb, zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wanneer Ik u van het Hemelse spreek.

Wat de -verdere- gevolgen zijn van het afwijzen of niet willen aanvaarden van het feit dat Gods volk een Geestelijk volk en dus een Geestelijk Israël is en niet anders kan zijn, zal het hoofdstuk Joh 3 verder uit moeten lezen.

Aangaande de werking van de Heilige Geest in ons leven en dat ons tot een Geestelijke Jood in Christus maakt, zegt M. Zerwcik in zijn boekwerkje Geistliche Schriftlesung, het volgende:

Paulus weet dat er in het Christelijke leven meer komt kijken dan een éénmalige bekering.
Elke gelovige heeft in zijn "geloofsdenken" voortdurend vernieuwing nodig. Hierin vindt men de noodzaak om vertrouwd te raken met Gods Woord, bewust te leven in een "Geestelijke" atmosfeer. Hier wordt in voortdurende waakzaamheid 'koers gehouden' ( dat gaat niet vanzelf)
en des te meer is er stuurmanskunst nodig, want hoe sterker de winden, des te heftiger de tegenstromen zijn.
(zie ook Johannes 16:13)

De oude mens afleggen zoams Nicodemus leerde te aanvaarden:

Efeziërs 4:20-24
Romeinen 12:1,2`


Toelichting De oude mens afleggen-
de nieuwe mens aantrekken

Het gevolg van de kennis die we door onze groei in Christus ontvangen is een nieuwe manier van leven. De oude mens 'afleggen' (Efeziërs 4:22) en 'aantrekken' (vers 24) worden vertaald, geven de tijdsvorm weer van een éénmalige gebeurtenis: doop en aanname van Christus door handoplegging.
Het werkwoord 'vernieuwen' zoals we in vers 23 staat vermeld, staat in de tegenwoordige tijd en drukt een continue handelen uit. In de essentie van wat Nicodemus dus voorgehouden werd, wees Christus hem dus op de voortdurende relatie die hij met Christus én de Vader kan onderhouden door het Evangelie, de Thora op Geestelijke fundamenten uit te leven. Er dient een relatie in stand te worden gehouden en dat kan alleen maar door een Geestelijke, in een wereld die vijandig staat tegenover Christus`Rijk.
Immers men kan iemands Geest niet zien tenzij hij of zij door een veranderd gedrag, opvalt.

Uit de voortdurende vernieuwing van het denken en handelen zal dan immers (anders dan bij de heidenen -die ook geloven in hun eigen god en gerechtigheid), de nieuwe wandel volgen zie Romeinen 12:2.

Immers als er boze gedachten en daden uit het hart -= ons geestelijk centrum- van de mens voortkomen (Mattheus 15:19) die tot slechte daden en voorbeelden leiden, zal er uit een vernieuwde geest -het hart, ook een veranderd gedrag en dus voorbeeld voortkomen, namelijk dat van Christus dat van een Geestelijke Jood, dat van een Geestelijke Israëliet het voorbeeld van iemand die groeit naar de wetten en het Gezag van een ander Rijk en een andere, niet aardse- Koning.

Alhoewel het NT in zijn geheel wijst op de Geestelijke aspecten van de Thora en vooral Openbaringen en zijn symboliek, door die Geestelijke verandering "zichtbaar dienen te worden" juist omdat Christus de auteur is van Openbaringen en in dat gevolg voor alle Christenen begrijpelijk zou moeten zijn, is het juist Openbaringen dat voor zovelen een struikelblok en zelfs een gesloten boek blijft.

Toch zegt Christus over Zijn volk het volgende:

Gods Overblijfsel heeft de gave der profetie Openbaring 12:17 en 19:10

en

Vervulling van die profetie is ook een toets van de profetische gaven Jeremia 28:9

lees verder:

Hebreeën 1:1-3
Jesaja 8:20
Lucas 24:25-27
Numeri 12:6 en Handelingen 2:14-21

In Geestelijk opzicht dienen we dan een boodschap voor een verloren wereld te hebben indien Jezus leert dat "christenen" de gave de profetie kunnen hebben.

Neen leert de tekst in een correspondentie aangaande het Pausbezoek van Paus Johannes II mij dan aan Israël in maart 2001

......wij danken u Zijne Heiligheid dat u Joden en christenen dichter bij elkaar hebt gebracht.

Heidens geloof met heidense Koningen en een Farao in Rome.
Laatst gewijzigd door biblebook op 23 aug 2006 03:59, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 22 aug 2006 16:05

Ongelofelijk!!!!!

Terwijl ik, op grond van het Evanglie, door het Levende Schriftwoord, keer op keer, al sinds 1998, wijs op het Geestelijke aspect van een volk Israël, in plaats van een nationaal Israël, alsdat in de periode 1946-1948 is opgericht, kom ik deze wijsheid tegen, welke ongeveer 100 jaar geleden, blijkbaar door iemand is opgetekend, die in zijn tijd al er op wees dat de Stad Jeruzalem nimmer meer "herbouwd"zou worden met dié geestelijke relatie, die God de Vader voorhoudt, door Zijn Zoon om het Hemelse Jeruzalem te kunnen binnengaan. De aardse stad Jeruzalem zal dus nooit en te nimmer meer een rol spelen die in relatie staat met het Hemelse aspect, dan alleen die welke de mensen -de christenen- zal misleiden tot een verkeerde plaats van aanbidding en een verkeerde voorstelling van een geheiligd volk:

"Toen werd ik op sommigen gewezen, die in grote dwaling verkeren van te geloven, dat het hun plicht is naar het oude Jeruzalem te gaan en denken, dat zij daar een werk te doen hebben, voordat de Heer komt.

Zo’n opvatting is berekend om de gedachten en de belangstelling af te trekken van het tegenwoordige werk des Heren dat gedaan moet worden onder de boodschap van de derde engel; want zij die denken dat zij nog naar Jeruzalem moeten gaan, zullen hun gedachten daar hebben en hun middelen zullen aan de zaak van de tegenwoordige waarheid onthouden worden, om hen in staat te stellen daarheen te gaan. Ik zag, dat die zending geen wezenlijk goed zou doen, dat het veel tijd zou kosten om ook maar enkele Joden te doen geloven in de eerste komst van Christus en nog veel langer om hen aan Zijn wederkomst te doen geloven.

Ik zag dat Satan sommigen grotelijks op dit punt bedrogen had, dat zielen overal rondom hen in dit land door hen geholpen en ertoe gebracht konden worden om de geboden Gods te houden, maar dat zij die aan hun lot overlieten. Ik zag ook dat het oude Jeruzalem nimmer herbouwd zou worden en dat Satan zijn uiterste best deed de gedachten van de kinderen des Heren nu op deze dingen te vestigen, nu in de tijd van de inzameling, om hen te verhinderen al hun belangstelling te wijden aan het tegenwoordige werk des Heren en hen ertoe te leiden [b]om de nodige voorbereiding voor de dag des Heren te verwaarlozen[/b]".


Moet ik twijfelen aan zo'n verwijzing?

Wel het Levende Schriftwoord leert mij dan het volgende:

God zend profeten om ons zijn bedoelingen te openbaren. Amos 3:7

De gave der profetie, en dus profetische uitspraken zullen altijd blijven bestaan, tot aan de wederkomst van Christus Efeziërs 4:11-13


Dus ook in de laatste dagen zullen er profeten zijn die, op grond van de 3 engelenboodschap uit Openbaring 14, duidelijk verwijzen naar dié laatste boodschap voor de Gemeenten. Joël 2:28,29


Gods Overblijfsel heeft die gave der profetie Openbaring 12:17 en 19:10

Profetische uitspraken dienen altijd overeen te stemmen met de Bijbel, door Christus, want zij worden aan het hart der mensen vervuld door de Vader. Jeremia 28:9

Ware profeten en hun uitspraken worden gekend aan de goede vruchten die hun boodschap voortbrengen en stemmen overeen met de situatie die zich aan ons openbaart in het licht van de Heilige Geest. Jesaja 8:20 en Mattheus 7:15-20

huub
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2006 15:18
Locatie: Geldermalsen

Berichtdoor huub » 23 aug 2006 19:34

Heey Biblebook,

Jij gelooft niet dat er voor het aardse Jeruzalem nog beloften zijn. Ik echter wel. Ik zal proberen aan te geven waarom.

Allereerst moet je niet vergeten dat in Mattheus 24 - in het context van de 'laatste dagen' - wordt gewaarschuwd dat er vele valse profeten zullen opstaan. Ik denk dat het profetische getuigenis, wat jij aanhaalt, vals is omdat zij niet schriftuurlijk is, zij gaat er tegen in. Nu het waarom:

Zacharia 14 gaat over de laatste dagen. Hierin komt het aardse Jeruzalem terug, dat kan nooit het geestelijke Jeruzalem zijn, lees maar (in het verband) Zach 14:4:
En Zijn voeten zullen te dien dage staan op den Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, tegen het oosten; en de Olijfberg zal in tweeën gespleten worden naar het oosten, en naar het westen, zodat er een zeer grote vallei zal zijn; en de ene helft des bergs zal wijken naar het noorden, en de helft deszelven naar het zuiden.

Dit (en heel het hoofdstuk) kan niet in zijn geheel
1e. vervuld zijn
2e. geestelijk verklaard worden (als het wel zo is, zou ik het graag van je horen)
Het gaat over wat nog komen moet en zal aan het Jeruzalem, dat nu in Palestina ligt, vervuld worden.

Jezus noemt de tijd vlak voor Zijn wederkomst in Lukas 17 overeenkomstig de dagen van Lot en van Noach
Van Lot, omdat Lot uit Sodom uitging en op dezelfde dag Sodom met vuur verbrand werd.
Van Noach, omdat hij in de ark ging en daardoor -met zijn acht zielen- zijn leven behoudde. De rest kwam om.
Zo zal het zijn als Christus wederkomt. In Lukas 17:37 geeft Hij een aanwijzing waar het oordeel zal losbarsten als Hij wederkomt. In Zacharia 14 staat waar Hij zal wederkomen. In Hosea 2:32 staat uitdrukkelijk dat op den berg Sion en te Jeruzalem ontkoming zal zijn voor een overblijfsel
En het zal geschieden, al wie den Naam des HEEREN zal aanroepen, zal behouden worden; want op den berg Sions en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, gelijk als de HEERE gezegd heeft; en dat, bij de overgeblevenen, die de HEERE zal roepen.


Voordat ik nog meer noem, eerst graag je reactie hierop, anders komen we toch nooit verder. Wil je alsjeblieft op mijn argumenten ingaan en niet je eigen verhaal afsteken? Als je immers mijn argumenten onderuit haal, zul je me veel meer overtuigen dan als je -je reeds verkondigde mening- op een wat andere wijze herhaalt!
Zonder Mij kunt gij niets doen

Menucha
Verkenner
Verkenner
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 feb 2006 13:40
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 23 aug 2006 20:49

Hoi Huub,

Ik ben het zeker met je eens dat er nog iets gebeurd met het aards Jeruzalem, alleen denk ik dat het eerst verwoest (zie ook daniel) wordt en dat de verzen in oa Zacharia slaan op de ontkoming van het gelovig overblijfsel uit Jeruzalem, die door de gescheurde Olijfberg vluchten naar azal ofwel sela ofwel petra, aldaar zal dat overblijfsel hun Messias zien en daarna zal datzelfde overblijfsel met Christus het land reinigen en Jeruzalem weer opbouwen.

hartelijke groet

huub
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2006 15:18
Locatie: Geldermalsen

Berichtdoor huub » 23 aug 2006 22:06

Menucha,

is de verwoesting van Jeruzalem niet al gebeurd in het jaar 70? En hoe zit het met azal, sela en petra, dat jij die 3 namen gelijkstelt? Graag wat onderbouwing met teksten, zodat ik het verband na kan lezen. Wil je niet alleen je geloof in bepaalde zaken verkondigen, maar ook onderbouwen? want dat is nogal belangrijk als het over deze dingen gaat. Zonder Schrift-met-schrift vergelijking kun je deze zaken niet verstaan zoals God het door Zijn Woord ons wil leren.
Zonder Mij kunt gij niets doen

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 24 aug 2006 04:36

Hallo Huub,

Je schreef:

En Zijn voeten zullen te dien dage staan op den Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, tegen het oosten; en de Olijfberg zal in tweeën gespleten worden naar het oosten, en naar het westen, zodat er een zeer grote vallei zal zijn; en de ene helft des bergs zal wijken naar het noorden, en de helft deszelven naar het zuiden. Zach. 14:4


en

En het zal geschieden, al wie den Naam des HEEREN zal aanroepen, zal behouden worden; want op den berg Sions en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, gelijk als de HEERE gezegd heeft; en dat, bij de overgeblevenen, die de HEERE zal roepen. Hosea 2:20

In biede gevallen gaat hier opm een profetisch inzicht. Zacharia verwijst naar datgene waar de gelovige de zaken Geestelijk zullen leren begrijpen. Want er wordt al verwezen naar de 2e wederkomst van Christus in vers 5, 6 en 7.

De Olijfberg zal werkelijk in twee delen splijten en een egale vlakte ontstaan, als het Hemelse Jeruzalem zal neerdalen op die plek en dat zal dan het Eeuwige Jeruzalem zijn. Geen aardse stad dus, maar een Hemelse stad Jeruzalem, waar de verlosten reeds 1000 jaren hebben vertoeft. Christus zal die vlakte inderdaad nabij de huidge Olijberg doen ontstaan, nadat Satan en zijn volk geheel vernietigt is en de aarde in zijn oorspronkelijk zondeloze staat zal zijn teruggebracht.

Dat wat je aangeeft met Hosea 2:20 (niet 32) handeltr eveneens om een Geestelijk aspect, want door de Heilige Geest geleid leren wij Gods wet kennen en is ons leven dus als van een Geestelijk Jood. Christus leert ons dat we Geestelijk de zaak op orde moeten hebben, omdat het om een ander rijk gaat, geen aards.

Je schreef nog:

In Hosea 2:32 staat uitdrukkelijk dat op den berg Sion en te Jeruzalem ontkoming zal zijn voor een overblijfsel


De Berg Sion is Christus en het Jeruzalem dat je daar benoemt iqs -dus- het Hemels Jeruzalem. Want je kunt zowel geestelijk als ook letterlijk Cnristus niet vinden in het aardse Jeruzalem maar in het Heilige der Heiligen in het Hemelse Jeruzalem (dus Geestelijk alleen)

Het gaat dus zowel in Zaacharia als Hosea om de Geestelijk invulling van Israël én Jeruzalem (Geestelijk israël en Hemels Jeruzalem) Die stad zal uiteindelijk nederdalen op de plek waar nu de Olijfberg is. Die stad wordt het Nieuwe Jeruzalem van de Nieuwe aarde.
het Geestelijk volk Israël woont dan dus met zijn Koning in het beloofde land met de Hoofdstad Jeruzalem dat van God de Vader uit de Hemel is gekomen.

Echter gezein het feit dat de nieuwe aarde dan ook deel zijn van Gods gehele Koninkrijk, zijn de huidige situaties voor deze aarde ook anders. Er is geen zon meer want God zelf zal het licht zijn. Het gehele zonnestelsel zal veranderen en wij kunnen dan ook anere werelden bezoeken. Lees eens Job daarover en de "zonen" die God bezoeken. Vertegenwoordigers van de -andere- werelden die God ook heeft geschapen. Die volkeren zijn nu getuigen van wat op aarde zich nu afspeeld.

Lees aangaande het Nieuwe Jeruzalem en de Nieuwe aarde Openbaring 21 en 22

groet

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 24 aug 2006 05:59

Over de plaats van Jerusalem in het toekomstige wereldtoneel:
"En de Engel, Die met mij sprak, zei tot mij: Roep uit, zeggende: Alzo zegt HASJEM ts'va'oth: Ik ijver over J'roesjalajjiem en over Tsion met een grote ijver. En Ik ben met een zeer grote toorn vertoornd tegen die geruste volkeren; want Ik was een weinig toornig, maar zij hebben ten kwade geholpen. Daarom zegt HASJEM alzo: Ik ben tot J'roesjalajjiem wedergekeerd met ontfermingen; Mijn huis zal daarin gebouwd worden, spreekt HASJEM ts'va'oth, en het richtsnoer zal over J'roesjalajjiem uitgestrekt worden. Roep nog, zeggende: Alzo zegt de HASJEM ts'va'oth: Mijn steden zullen nog uitgespreid worden vanwege het goede; want HASJEM zal Tsion nog troosten, en Hij zal J'roesjalajjiem nog verkiezen." (Zach.1:14-17)
"Te dien dage zal Ik de leidslieden van J'hoeda stellen als een vurige haard onder het hout, en als een vurige fakkel onder de schoven; en zij zullen ter rechter zijde en ter linkerzijde alle volken rondom verteren; en J'roesjalajjiem zal nog blijven in haar plaats te J'roesjalajjiem." (Zach.12:6)
Kortom, hier wordt nog maar eens in de Schrift onderstreept dat er nog wel degelijk sprake zal zijn van het aardse Jerusalem!! op dezelfde plek!!! Het hemelse Jerusalem is al in de hemel, net als de hemelse Huis van G-d er altijd is geweest. Het is aan G-d om op te dragen het van tijd tot tijd tastbaar te laten visualiseren en er kracht aan te verlenen. Daar moeten wij niet bekrompen over doen. Met de aangehaalde passage uit Zacharia 1 blijkt maar weer eens hoe haat tegen het (lijfelijk) Joodse volk door G-d verafschuwd wordt en dat de herbouw van het concrete J'roesjalajjiem als een van de aspecten van Zijn ontferming geldt. Het niet accepteren dat G-d nog steeds om de Israelieten geeft en het concrete Jerusalem nog een plaats geeft, is het niet kunnen of willen zien dat ook dit bij G-ds wil hoort.
De gelovigen uit de volken zijn kinderen van Avraham in onbesneden staat wat zijn lid betreft, naar zijn geloof gerekend, en heten zelfs een volk van Hem te zijn (Tit.2:14), dit betekend echter niet dat Hij Israel als volk verstoten heeft (Rom.11:1,2). Dus "de Gemeente" is een volk en Israel is een volk, het een heft het ander niet direkt op.
Jerusalem zal uit de hemel neerdalen, maar er zal ook een aards Jeruzalem zijn. In het 1000 jarig rijk! Daarna volgt het neerdalen van het hemelse Jeruzalem. Dan wordt het nog meer visueel en geestelijk te ervaren: Gelijk in de hemel, alzo op de aarde.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Menucha
Verkenner
Verkenner
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 feb 2006 13:40
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 24 aug 2006 09:26

Gelijk heb je ik zal zo mijn bijbel er bij pakken en het onderbouwen (soms reageer ik gewoon heel snel in de veronderstelling dat dingen bekend zijn, maar dat is uiteraard niet altijd zo).

Als gelovige ben je een kind van Abraham, in onze bedeling word je dan automatisch deel van de Gemeente, na de opname van de Gemeente is er weer plaats voor Israël (in de eerste plaats Juda). Ook gelovige Joden worden nu aan de Gemeente toegevoegd. En ik weet dat ik nu weer snel zonder onderbouwing wat zeg, maar dat komt straks: de Gemeente is wrs ontstaan uit de 10 stammen die verstrooid waren en natuurlijk ook de heidenen. God houdt altijd zijn woord.

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 24 aug 2006 10:06

Menucha schreef:Als gelovige ben je een kind van Abraham, in onze bedeling word je dan automatisch deel van de Gemeente, na de opname van de Gemeente is er weer plaats voor Israël (in de eerste plaats Juda). Ook gelovige Joden worden nu aan de Gemeente toegevoegd. En ik weet dat ik nu weer snel zonder onderbouwing wat zeg, maar dat komt straks: de Gemeente is wrs ontstaan uit de 10 stammen die verstrooid waren en natuurlijk ook de heidenen. God houdt altijd zijn woord.
Ja, maar ook nu worden de gelovige in Jesjoe'a gezien als Joden en in de gemeente. Paulos heeft een aparte benaming voor hen: het Israel G-ds.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Menucha
Verkenner
Verkenner
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 feb 2006 13:40
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 24 aug 2006 10:47

sam,
dat begrijp ik niet, kun je dat uitleggen en de teksten er bij noemen?

Menucha
Verkenner
Verkenner
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 feb 2006 13:40
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 24 aug 2006 10:47

Uiteraard is Jeruzalem verwoest in 70 na Christus, dat valt niet te ontkennen, maar ik denk dat het niet de verwoesting is waar in Daniel 9: 24-27 over gesproken wordt. (lukas 21:24, openbaring 11:2) Omdat de 70e week van Daniël toen niet begonnen is. Dus verwacht ik op grond van de bijbel dat dat nog gaat komen. In deze onderbreking wordt de Gemeente (een volk uit de heidenen) verzameld.

De 70e week zal gekenmerkt worden door een verbond wat gemaakt wordt tussen de joodse staat en een vorst van een volk. Als deze twee een verbond sluiten, dan zal dat moment het begin zijn van de 70e week. (1 thess. 5:3)

God heeft een plaats voor het volk Israël bereid: in de woestijn: oa openbaring 12:6, Jeremia 31:2, Matthéüs 24:15-28,
Petra ligt in Jordanië (in de woestijn) en wordt ook Azal (zach 14:5) genoemd, Sela wordt vaak in de psalmen genoemd als rust teken: maar je zou het beter kunnen vertalen met in Sela. Een plaats die vlakbij Sela ligt is Bozra.

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 24 aug 2006 18:32

Menucha schreef:sam,
dat begrijp ik niet, kun je dat uitleggen en de teksten er bij noemen?
"U ziet, broeder, hoevele tienduizenden van Joden er zijn, die geloven; en zij zijn allen ijveraars van de wet" (Hand.21:20). Uit deze zin blijkt duidelijk dat Joden ook na het gaan geloven in hun Masjiach Jesjoea Joden blijven en gehoorzaam bleven aan de volledige roeping.
Aan het eind van de Galaten brief richt Paulos zich tot de Galatiers die niet Joods zijn en die Joods zijn: "Want in de Gezalfde Jesjoe'a heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel. En zovelen als er naar deze regel zullen wandelen, over hen vrede en barmhartigheid, en over het Isra'el G-ds." (Gal.6:15,16). Het zegt niets dat men uiterlijk anders is, maar het gaat erom of men innerlijk anders is. Net als in: "Die op de wet roemt, onteert u G-d door de overtreding van de wet? Want de Naam van G-d wordt om uwentwil gelasterd onder de [niet-Joodse] volkeren, gelijk geschreven is. Want de besnijdenis is wel nut, indien u de wet doet; maar indien u een overtreder van de wet bent, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden. Indien dan de voorhuid de rechten van de wet bewaart, zal niet zijn voorhuid tot een besnijdenis gerekend worden? En zal de voorhuid, die uit de natuur is, als zij de wet volbrengt, u niet oordelen, die door de letter en besnijdenis een overtreder der wet zijt? Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is; noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is; Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in de geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit G-d." (Rom.2:23-29)
Om dit goed te kunnen begrijpen: In T'NaCh worden een aantal voorschriften genoemd, die wanneer niet gehouden KARETH - UITSNIJDING van uit het volk Jiesrael tot gevolg voor je kunnen hebben. Dan kun je jezelf nog zo Joods vinden met je besnijdenis en alles wat je volgens Torah hebt gehouden, maar als je dus tegen die bepaalde zware ge- en verboden hebt overtreden, ben je afgesneden van je volk! Zou Paulos niet soms dat dan bedoelen? En zou hij niet bedoelen dat een Jood pas echt tot zijn doel komt als hij niet alleen maar besneden van vlees maar ook nog van hart is, zodat hij door de Geest G-ds van harte gehoorzaam is?:
"want al de [niet-Joodse] volkeren hebben de voorhuid, maar het hele huis Jiesraels heeft de voorhuid van het hart." (Jer.9:26) ; "En HASJEM, uw G-d, zal uw hart besnijden, en het hart van uw zaad, om HASJEM, uw G-d, lief te hebben met uw ganse hart en met uw ganse ziel, opdat gij levet." (Deut.32:6) en: "En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen." (Ezechiel 36:26,27)
Niet iedereen die geboren is als Jiesraeliet blijft automatisch bij hen. Hij kan bij bepaalde ernstige overtreding afgesneden raken van het volk. Roemen in netjes de voorschriften houden en besneden zijn is niet goed. Beter is het verzekerd te zijn van het Jood zijn door een besneden hart.
Paulus haalt dus de identiteit van de Jood of Israeliet niet overhoop, maar geeft aan dat er limits aan zijn om dat te kunnen blijven maar ook een genadige weg om het te bevestigen.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

huub
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2006 15:18
Locatie: Geldermalsen

Berichtdoor huub » 24 aug 2006 21:41

Menucha schreef:
Uiteraard is Jeruzalem verwoest in 70 na Christus, dat valt niet te ontkennen, maar ik denk dat het niet de verwoesting is waar in Daniel 9: 24-27 over gesproken wordt. (lukas 21:24, openbaring 11:2)

Ik denk het eigenlijk van wel. In de helft van de laatste week zou het slachtoffer en spijsoffer ophouden, Dan 9:27. Ik zie dit vervuld op het moment van de dood van Jezus, toen het voorhangsel scheurde. 'Het verbond versterken gedurende een week' zie ik als die periode van 7 jaren, waarin Jezus in de eerste helft van de week op aarde als Messias rondging, en de tweede helft dat de apostelen in Jeruzalem werkzaam waren. En dat Jeruzalem vanaf het jaar 70 is vertreden door de heidenen, is toch moeilijk te loochenen, zie de andere door jou aangehaalde teksten.

Omdat de 70e week van Daniël toen niet begonnen is.Dus verwacht ik op grond van de bijbel dat dat nog gaat komen.

Nee, is al voorbij

In deze onderbreking wordt de Gemeente (een volk uit de heidenen) verzameld.

Nee hoor, dan wordt de overtreding gesloten, de zonden verzegeld, de ongerechtigheid verzoend, de eeuwige gerechtigheid aangebracht, en het gezicht en den profeet verzegeld, en de Heiligheid der heiligheden gezalfd. Waar haal ik dit vandaan? wel, uit Dan. 9:24. Dit beschouw ik als volbracht door het werk van Christus in Zijn eerste komst.

De 70e week zal gekenmerkt worden door een verbond wat gemaakt wordt tussen de joodse staat en een vorst van een volk. Als deze twee een verbond sluiten, dan zal dat moment het begin zijn van de 70e week. (1 thess. 5:3)

Als je Dan. 9:26 goed lees, kun je daaruit opmaken dat de verwoesting na 69 weken zal komen. Wie zegt echter dat de verwoesting in de 70e week zou komen? Ik denk nog zelfs NA die 70 weken. En m.i. is dat vervuld in het jaar 70 + diaspora.

God heeft een plaats voor het volk Israël bereid: in de woestijn: oa openbaring 12:6, Jeremia 31:2, Matthéüs 24:15-28,

Dat is reeds vervuld geworden in de diaspora. Nu is er weer een joodse staat en straks zal Christus daar Zijn Koninkrijk zichtbaar vestigen.

Petra ligt in Jordanië (in de woestijn) en wordt ook Azal (zach 14:5) genoemd, Sela wordt vaak in de psalmen genoemd als rust teken: maar je zou het beter kunnen vertalen met in Sela. Een plaats die vlakbij Sela ligt is Bozra.

Het is gevaarlijk om zomaar teksten bij elkaar te trekken, met de gedachte dat het allemaal op dezelfde situatie betrekking heeft. Een profetische boodschap is niet op alle tijden en gebeurtenissen te betrekken, het nauwkeurig Schrift-met-schrift vergelijken en goed lezen met de hulp van Gods Geest is voor het verstaan van een profetische boodschap onmisbaar.
Zonder Mij kunt gij niets doen

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 24 aug 2006 22:38

Huub,

Ik neem aan dat je niet zo bekend met de Joodse traditie rondom de periode 30-70. Maar het is best interessant om die erbij te halen.
Het is in dit kader bijzonder boeiend om bepaalde oude tradities m.b.t Jom HaKipoeriem (grote verzoendag) te lezen van de beide Talmoeden (de Talmoed Bavli [Babylonische Talmoed], redactie 5e/6e eeuw en de Talmoed J'roesjalmi [Palestijnse T.] red. 4e eeuw):
Verder is er de leer: [de] veertig jaar voordat HaBajjith (het Huis, d.i. de Tempel) werd verwoest werd de strook van karmozijnkleurige wol niet wit, maar (bleef) rood. (Bavli Rosj HaSjana 31b)
De rabbijnen leerden: [de] veertig jaar voor de verwoesting van HaBajjith was het lot (voor HaSjem) niet omhooggekomen in de rechter [hand]; en werd de strook van karmozijnkleurige wol niet wit; en was het westerlicht niet brandende. (Bavli Joma 39b)
Er is geleerd: [de] veertig jaar voordat de Beth HaMikdasj (d.i. de Tempel) werd verwoest, ging het westerlicht (van de M'norah, de zevenarmige gouden kandelaar) uit; en de strook van karmozijnkleurige (d.i. rode) wol werd (bleef) rood; en het lot voor de Eeuwige (lett.: Sjem, de Naam) kwam in de linker [hand] omhoog; [etc.] (J'roesjalmi Joma 33b [6:4])


Wat veroorzaakte dan de vernietiging van de Tempel in het jaar 70 door de Romeinse soldaten van Titus?
Volgens de Talmoed Bavli was de oorzaak "de grondeloze haat" (Joma 9b).
Jesjoe'a Zelf zei:
"J'roesjalajjiem, J'roesjalajjiem! u, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe vaak heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, zoals een hen haar kuikens bijeenvergadert onder de vleugels; en u hebt niet gewild. Zie, uw Huis wordt u woest gelaten." (Matth.23:37,38; zie ook Luk.13:34,35).

Jesjoe'a legt het verband met van de verwoesting van de Tempel met het zich niet laten vergaderen van de natie. Het is voorzegd dat Masjiach bij zijn komst niet direct gehoord zal worden:
"En nu zegt HASJEM, Die Mij Zich van moeders buik af tot een Knecht geformeerd heeft, dat Ik Ja'akkov tot Hem weerbrengen zou; maar Jiesrael zal zich niet verzamelen laten; nochtans zal Ik verheerlijkt worden in de ogen van HASJEM, en Mijn G-d zal Mijn Sterkte zijn. Verder zei Hij: Het is te gering, dat U Mij een Knecht zoudt zijn, om op te richten de stammen van Ja'akkov, en om weer te brengen de bewaarden in Israel; Ik heb U ook gegeven tot een Licht der volken, om Mijn verlossing te zijn tot aan het einde der aarde." (Jes.49:5,6) en "Wie heeft onze bericht geloofd, en aan wie is de Arm van HASJEM geopenbaard?" (Jes.53:1)

In dit verband is het interessant dat er in de Talmoed staat:
"Rabbi Acha namens Rabbi Tanchoem uit het (leer)huis van Rabbi Chieja: Als Jiesra'el zich één dag bekeert, zou de Zoon van Dawid onmiddelijk komen. Wat is het argument [hiervoor]? - vandaag, als jullie naar Zijn stem zouden luisteren (Ps.95:7)" (J'roesjalmi Ta'anieth 3b. Zie ook Sjier HaSjiriem Rabba 5:3. Vgl. Hand.3:19,20).
"Rabbi Elli'ezzer zegt: De dagen van Masjiach zullen 40 jaar zijn, zoals er geschreven staat: Veertig jaren had Ik een afkeer van [deze] generatie (Ps.95:10)" (Sanhedrien 99a. Vergelijk ook verderop in San.99a; Tanchoema, Ekev 7; Pesikta Rabbati 1:8).

Het is wel heel toevallig dat nadat 40 jaar Zijn "Basser Tov" - de Goede Boodschap door monde van Zijn talmidiem - leerlingen en bij uitstek door de sj'lichiem - gezanten was verkondigd, en door de natie als collectief, met zijn grote leraren niet geacepteerd, gehoord was, de oorlog met Romeinen o.a. uitliep in de verwoesting van de Tempel.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

huub
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2006 15:18
Locatie: Geldermalsen

Berichtdoor huub » 24 aug 2006 22:53

Heey Divrei Shmuel,

kun je ook wat meer vertellen vanuit de joodse traditie over de 'gruwel der verwoesting'? Deze heeft een drievoudige vervulling in zich, heb ik weleens opgevangen. De 3e was dan toch de verwoesting van de tempel in het jaar 70, of hoe zit dat?
Zonder Mij kunt gij niets doen


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten