1 Korintiers 3: 10-15

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

1 Korintiers 3: 10-15

Berichtdoor marina87 » 03 mei 2006 18:13

Ik ben nu aan het lezen in Eerste Korinthebrief van Paulus. Alleen snap ik niet wat er in dit onderstaande stuk bedoeld wordt.
Wat is dat vuur?
En wat wordt er bedoeld in vers 15?

11 want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf.
12 Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro,
13 van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is.
14 Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond.
15 Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mei 2006 18:17

Als je wilt weten hoe ik daarover denk, pb me dan maar even ;)

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 03 mei 2006 18:18

SV:

11 Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.
12 En indien iemand op dit fondament bouwt: goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen;
13 Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.
14 Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.
15 Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.


Kanttekeningen:


40) als door vuur.
Dat is, bezwaarlijk, gelijk iemand zichzelven uit den brand behoudt, daarin alles latende wat hij heeft; Jud. 23.
Afbeelding

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 03 mei 2006 18:22

Dippie schreef:SV:

Kanttekeningen:


40) als door vuur.
Dat is, bezwaarlijk, gelijk iemand zichzelven uit den brand behoudt, daarin alles latende wat hij heeft; Jud. 23.


Maar wat wordt hier nu mee bedoeld? :(

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 03 mei 2006 18:31

Lalage schreef:Als je wilt weten hoe ik daarover denk, pb me dan maar even ;)


*heb gedaan*

rafaell

Berichtdoor rafaell » 03 mei 2006 21:08

Wil lalage mij ook pb'en :wink:

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 03 mei 2006 21:09

* Weet al wat je dan krijgt * :mrgreen:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mei 2006 21:21

Wullimpie schreef:* Weet al wat je dan krijgt * :mrgreen:
Raido ook :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 03 mei 2006 21:32

Fijn, maar hebben andere mensen ook nog hun inbreng? Of kan niemand van de orthodox-gereformeerde richting dit uitleggen? :roll:

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 mei 2006 21:34

ik heb geen idee Marina!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2006 22:16

Is dit niet een van de hoofdteksten waarop het idee van het Vagevuur gebaseerd is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 mei 2006 08:48

ssst marnix ;p
Dat komt wel in de richting ja, al hang ik de leer van het vagevuur niet volledig aan (ik weet niet eens hoe die precies gaat, maar volgens mij gaat het er dan om dat ook christenen in dat vuur komen voor ze in de hemel komen toch?)

Technico

Berichtdoor Technico » 04 mei 2006 10:45

Ik zal proberen mijn uitleg te verwoorden (en orthodox gereformeerd ben ik ! :P :wink: ).

Paulus zegt de gemeente van Korinthe in hoofdstuk 3 dat zij 'naar het vlees' handelen omdat ze zich niet druk maken over hun geloof in Christus, maar om bijzaken.
Wat is er gebeurd? De gemeenteleden in Korinthe hebben blijkbaar een verschil in uitleg geconstateerd tussen Paulus en Apollos. Daardoor is er ruzie binnen de gemeente ontstaan.
Daarom legt Paulus uit dat hij een fundament gelegd heeft, namelijk Christus en dat van dit fundament niet afgeweken kan worden. Paulus heeft op dat fundament gebouwd op zijn manier, Apollos bouwt op dat fundament op zijn manier, ja, iedere christen bouwt erop zoals hem het goeddunkt. De een bouwt goud, de ander zilver, de ander stro.
Als het laatste oordeel daar is, zal Christus terugkomen naar de aarde, en Hij zal ieders werk beproeven. Er zullen er zijn die door het vuur van dit oordeel met hun werk en al, volledig zullen verteren, er zullen er zijn die zich staande houden in het vuur, en er zullen er zijn wiens werk verbrand zal worden, maar door het geloof in Christus zullen zij behouden worden als door het vuur. Net op het nippertje dus.

Paulus wil dus zeggen: Hoe je ook bouwt, als je er zeker van bent dat je op Christus bouwt, door geloof in Hem, zul je gered worden.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 mei 2006 10:49

Daar kan ik wel mee instemmen Technico. Al denk ik dat het zuiveringsproces al begint op de dag dat je christen wordt. Dan begint het verbranden van je zonden.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 mei 2006 08:01

Phoe, moeilijke tekst. Dus heb ik er maar wat verklaringen op nageslagen. Wat Matthew Henry (komt PeterD weer met MH...) er over schrijft wil ik jullie niet onthouden:
Er zijn anderen, wier werk zal verbrand worden, vers 15; {#1Co 3.15} wier verdorven denkbeelden en leerstellingen, of ijdele uitvindingen en gewoonten in den dienst Gods, zullen worden ontdekt, afgekeurd en verworpen in dien dag; eerst openbaar worden als bedorven, daarna door God afgekeurd en verworpen. Die grote dag zal alle maskers afrukken en de dingen tonen zoals ze zijn. Hij wiens werk verbrand wordt zal schade lijden. Zo hij op het goede fondament hout, hooi en stoppelen gebouwd heeft zal hij schade lijden. Zijn zwakheid en onzuiverheid zal zijne heerlijkheid verminderen, ofschoon hij over het algemeen een eerlijk en oprecht Christen moge geweest zijn. Dit deel van zijn werk zal verloren gaan, en hem geen voordeel aanbrengen, alhoewel hijzelf behouden wordt. Merk op: Zij, die het fondament des Christendoms behouden, maar er hout, hooi en stoppelen op bouwen, zullen behouden worden. Dit moge helpen om onze liefde te vermeerderen. W ij mogen de mensen niet om hun zwakheid verwerpen; want niets behalve goddeloosheid doet verloren gaan. Hij zal behouden worden, doch alzo als door vuur; uit het vuur gerukt. Hij zelf wordt uit de vlam gegrepen, die zijn werk verteert. Dit toont aan dat het moeilijk zijn zal voor hen, die het Christendom bederven en beroven, om zalig te worden. God zal geen verschoning voor hun werken hebben, ofschoon Hij hen als brandhouten uit het vuur rukt. In deze uitspraak van de Schrift meenden de Roomsen hun leer van het vagevuur gevonden te hebben, welke zeker hooi en stoppelen is; ene leer, die nooit oorspronkelijk aan de Schrift ontleend is, maar uitgevonden in donkeren tijd, om de gierigheid en eerzucht van de geestelijkheid te voeden, en hen te vleien, die voor de zaligheid hunner zielen liever van hun geld dan van hun hartstochten afstand deden. Ze heeft met dezen tekst niets uitstaan.


En dit schrijft Dächsel er over:
De dag, die over de deugdelijkheid van de bouwstof beslist, is de oordeelsdag van de Heere, de dag van de beslissing en volmaking, wanneer het vuur het wereldgebouw versmelten zal en het geestelijk vuur van de beproeving de ware leden van de Heere openbaar zal maken. Hier ontvangt dan de getrouwe werker zijn loon daardoor, dat zijn werk behouden wordt, hem tot vreugde en eer, dat een menigte van ware leden van de Heere, die hij heeft opgewekt en doen opgroeien, met Hem in de zaligheid ingaat, die alleen datgene in zich opneemt, wat eeuwig blijft. Maar hij, die waarheid met dwaling heeft vermengd, zonder toch de grond zelf te vervalsen, ziet zich met droefenis zijn loon ontgaan, omdat de leringen, die hij verkondigd heeft en de mensen, die hij ermee gewonnen meent te hebben, in de beproeving niet bestaan en hij zelf ternauwernood gered wordt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten