Judas' akker en andere vraagtekens...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 15 mar 2006 09:57

Beste mensen,

ik heb een aantal postings hier verwijderd omdat er teveel op de man werd gespeeld.
In dit topic gaat het bovendien over een aantal vragen die opkomen als je twee bijbelgedeelten met elkaar vergelijkt (de doodsoorzaak van Judas en het verwerven van de bloedakker). Bij de vraag hoe deze twee bijbelgedeelten zich tot elkaar verhouden, gaan we uit van de vooronderstelling dat de Bijbel ons hierover betrouwbaar informeert.

Elbert
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 15 mar 2006 11:08

Cicero schreef:Wat praten we weer heerlijk langs elkaar heen.

De een zegt: de Bijbel is geïnspireerd en Gods boodschap aan ons. Dit is een geloofsuitspraak, die volgens mij door iedereen wordt onderschreven.

Vervolgens zegt de ander: goed, maar wat staat er nu eigenlijk in die boodschap? Hier gaan de wegen uiteen: de een zegt: gewoon aannemen, tis allemaal waar, de ander zegt: wees een beetje voorzichtig, als het waar is moet dat wel uit de Bijbel zelf blijken.

Ik vind het kortzichtig om te zeggen dat alle onregelmatigheden opgelost kunnen worden. Er zijn vele voorbeelden waarbij dat niet kan. Een voorbeeld:
2 Sam. 24: 22 Arauna zei: ‘Neem toch wat u voor uw offer nodig hebt, mijn heer en koning. Alstublieft: mijn runderen voor het brandoffer, en hun tuig en de dorsslede om er een vuur mee te maken. 23 Dit alles schenk ik u, mijn heer.’ En hij voegde eraan toe: ‘Moge de HEER, uw God, u goedgezind zijn.’ 24 ‘Nee,’ antwoordde de koning, ‘ik wil ervoor betalen. Ik ga niet de HEER, mijn God, een brandoffer brengen dat me niets heeft gekost.’ Daarop kocht David de dorsvloer en de runderen voor vijftig sjekel zilver.
1 Kron. 21:23 Ornan antwoordde: ‘Neem het, mijn heer en koning, en doe wat goed is in uw ogen. Alstublieft: mijn runderen voor het brandoffer, mijn dorsslede als brandhout en mijn koren voor het graanoffer, dit alles schenk ik u.’ 24 ‘Nee,’ antwoordde koning David, ‘ik wil er de volle prijs voor betalen. Ik ga niet iets dat van u is aan de HEER opdragen, en geen brandoffer brengen dat me niets heeft gekost.’ 25 David betaalde Ornan zeshonderd sjekel goud voor het terrein.

Hierbij is Kronieken ontegenzeggelijk onhistorisch.

Terugkomend op Judas: Als er staat 'bij een val werd zijn buik opengereten' dan is dat volgens Lucas de doodsoorzaak en niet dat hij zichzelf ophing.


Dit zeggen de kanttekeningen

54)
vijftig zilveren sikkelen.
Dit wordt verstaan van den prijs der runderen en van het andere gereedschap; want de ganse plaats heeft hij gekocht voor zeshonderd gouden sikkelen, 1 Kron. 21:25. Sommigen verstaan dat hier gesproken wordt van den koop der dorsvloers en der runderen; maar 1 Kron. 21:25 van den koop der ganse plaats, waarop de tempel gebouwd is. Van gouden sikkelen, zie Gen. 24:22.

29)
zeshonderd gouden sikkelen
Indien dit gemene sikkels geweest zijn, zo weegt elke sikkel twee drachmen of Franse kronen. Zodat David voor die plaats gegeven heeft duizend twee honderd Franse kronen. Voor de ossen en het andere gereedschap gaf hij vijftig zilveren sikkels. Zie verder de aantekening Gen. 24:22, en 2 Sam. 24:24.


Waarom zou dat niet kunnen, op deze manier spreekt het een het ander toch niet tegen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 15 mar 2006 12:33

Dat kan niet om de eenvoudige reden dat in beide gevallen wordt gesteld dat de dorsvloer gekocht werd. Het onderscheid dat de kanttekeningen maken is niet gestoeld op de tekst.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 15 mar 2006 13:05

Cicero schreef:Dat kan niet om de eenvoudige reden dat in beide gevallen wordt gesteld dat de dorsvloer gekocht werd. Het onderscheid dat de kanttekeningen maken is niet gestoeld op de tekst.


In de ene tekst wordt gesteld dat de dorsvloer en de runderen worden gekocht.
In de andere tekst gaat het over de plaats.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de plaats veel meer bestreek dan alleen de dorsvloer.

Iets anders, hoe zit het met die 2 verschillende namen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 15 mar 2006 13:40

Je zou kunnen stellen dat 'terrein' meer omvat dan de dorsvloer. Maar: dan nog sluiten beide opties elkaar uit.

Te meer wanneer je bedenkt dat Kronieken ná de babylonische ballingschap is geschreven en dat Samuël een heel stuk ouder is. Kronieken heeft het verhaal overgenomen en het een en ander veranderd.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 15 mar 2006 15:08

Cicero schreef:Je zou kunnen stellen dat 'terrein' meer omvat dan de dorsvloer. Maar: dan nog sluiten beide opties elkaar uit.

Te meer wanneer je bedenkt dat Kronieken ná de babylonische ballingschap is geschreven en dat Samuël een heel stuk ouder is. Kronieken heeft het verhaal overgenomen en het een en ander veranderd.

Dus de schrijver van Kronieken zal volgens jou ongeveer zo te werk zijn gegaan: "Ha, en laat ik nou eens voor de gein van die 50 sjekel zilver 600 sjekel goud maken!" :?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 15 mar 2006 15:40

Ja. Daar heeft hij een hele goede reden voor. In Kronieken is één van de motieven: 'heel Israël'. In het verhaal van 1 Kronieken 21 wordt sterk benadrukt dat de dorsvloer van Ornan (hebraïsering van Arauna) de toekomstige plaats van de tempel is. Deze plaats is van belang voor héél Israël. Daarom maakt hij van 50 sjekel 600, want 50 x 12 = 600! Het lijkt me trouwens dat Bijbelvaste Joden dit literaire spel begrepen.

Gebruikersavatar
JJM
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 jan 2006 19:53

Berichtdoor JJM » 15 mar 2006 17:00

is dat niet een beetje te veel gereken.
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 15 mar 2006 17:03

Nee hoor, je moest eens weten wat er allemaal met getallensymboliek gebeurt.

De psalmdichters telden hun lettergrepen. Dit blijkt uit de ontdekking van J.P. Fokkelman dat vele psalmen een gemiddeld aantal lettergrepen per colon hebben van precies 7,00 of 8.00.

Verder verwijs ik naar het boekje 'vertellen met getallen' van Labuschagne. Daar vind je tientallen voorbeelden van rekentrucjes.

Gebruikersavatar
JJM
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 jan 2006 19:53

Berichtdoor JJM » 15 mar 2006 17:04

uiteraard moet je eigenlijk wiskunde gestudeerd hebben om de bijbel te begrijpen
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 mar 2006 17:08

Ik vind het niet eens zo gek wat Cicero zegt. tis juist denk ik een uitdaging zulke dingen te ontdekken in de Bijbel.

Gebruikersavatar
JJM
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 jan 2006 19:53

Berichtdoor JJM » 15 mar 2006 17:15

de bijbel is zo eenvoudig mogelijk geschreven, ik denk niet dat er voor slimmere mensen die daar tijd en zin in hebben een tweede laag achter de eerste laag bestaat.
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 mar 2006 17:20

Ik zie het probleem niet zo... :roll:

Ja. Daar heeft hij een hele goede reden voor. In Kronieken is één van de motieven: 'heel Israël'. In het verhaal van 1 Kronieken 21 wordt sterk benadrukt dat de dorsvloer van Ornan (hebraïsering van Arauna) de toekomstige plaats van de tempel is. Deze plaats is van belang voor héél Israël. Daarom maakt hij van 50 sjekel 600, want 50 x 12 = 600! Het lijkt me trouwens dat Bijbelvaste Joden dit literaire spel begrepen.


Ik vind het juist prachtig zo'n verklaring.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 15 mar 2006 17:41

JJM schreef:de bijbel is zo eenvoudig mogelijk geschreven, ik denk niet dat er voor slimmere mensen die daar tijd en zin in hebben een tweede laag achter de eerste laag bestaat.
Dit is natuurlijk niet waar. Wie ooit wel eens bestudeert heeft hoe een psalm in elkaar zit, valt van louter bewondering uit z'n stoel!

Verder: de compositie van veel Bijbelboeken als Genesis, 1 en 2 Samuël vertonen een prachtige compositie en zijn hoogstaande vormen van wereldliteratuur.

De Bijbel is dus geen Jip-en-Janneke-verhaal. Bovendien: zal elke 'leek' gelijk een hoofdstuk uit Hebreeën begrijpen?

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 15 mar 2006 17:44

Waar is het "Judasakker" verhaal eigenlijk gebleven?
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten