Judas' akker en andere vraagtekens...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 13 mar 2006 17:56

Men zoeke in het geval van het verwerven van Judas naar de voor de hand liggende optie en dat is de reeds aangehaalde. Punt. Anders zou de bijbel een fout bevatten (of wil je daar zo graag naartoe) en dat lijkt me uitgesloten.

Trouwens: Hoe het kwam dat Judas openbarstte en zijn ingewanden naar buiten kwamen kan mij (een ander blijkbaar wel) niet boeien. Judas viel en barste open (nooit meegemaakt dat iemand door te vallen als een overrijpe meloen openbarst maar goed ). Misschien hing hij er al een paar dagen en was een beetje aan het ontbinden? Dat verklaard het openbarsten wellicht beter dan. Maakt mij eigelijk niets uit hoe het kwam dat hij openbarstte. Het staat in de bijbel en dus is het zo.Van mijn part had hij last van gas en kwam het daardoor. Lekker boeiend zeg!
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 13 mar 2006 18:56

dat is een logische verklaring, maar betreft de koper van de akker vind ik het een vraagteken waard.
Dus als het in de bijbel staat kan het nog zo'n leugen zijn (desnoods 1+1=35) maar het maakt je niet uit want het is uitgesloten? Ik snap de intentie, maar vind je niet dat je dan ietwat verkeerd redeneert?

of wil je daar zo graag naartoe

eigenlijk wel, maar om een andere reden dan je misschien denkt. Ik ben namelijk christen, en heb van jongs af aan (ook) geleerd dat er geen fouten in de bijbel staan.
Maar ik heb intussen geleerd dat ofwel je soms behoorlijk moet gaan onderzoeken en achterliggende feiten en gedachtengangen (historisch etc etc) opsporen om een tekst goed te krijgen, of de vertalingen zijn niet goed, of de verschillende evangelie-en komen eenvoudigweg niet met elkaar overeen.

Als ik dan toch bezig ben met deze dingen (wat in feite de intentie van dit topic was) zal ik er nog een paar noemen waar ik vraagtekens bij zet. Misschien kan je mij uitleggen hoe het zit, maar ik kan niet eenvoudigweg zeggen "het staat er dus is het zo".

Even kijken... laten we bij het begin beginnen... Mattheus:

1.
21 Ze zal een zoon baren. Geef hem de naam Jezus, want hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden.’ 22 Dit alles is gebeurd opdat in vervulling zou gaan wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: 23 ‘De maagd zal zwanger zijn en een zoon baren, en men zal hem de naam Immanuël geven,’ wat in onze taal betekent ‘God met ons’.

slechts heel in de verte kan ik met een symbolische interpretatie deze profetievervulling uitleggen. Maar is het niet ironisch? "Noem hem Jezus, zodat in vervulling gaat wat voorzegd is, namelijk dat hij Immanuel genoemd zou worden".

2.
Volgens Mattheus werd Jezus in Bethlehem geboren (zoals voorzegd), en vestigden ze zich na hun vlucht naar Egypte in Nazareth. (en daaruit kan je opmaken dat sowieso Jozef in Bethlehem woonde, en niet in de Nazareth zoals de mythe lijkt te beweren), maar let op:
23 Hij ging wonen in de stad Nazaret, en zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeten: ‘Hij zal Nazoreeër genoemd worden.’

nu weet ik niet waarom Mattheus hier zijn joodse steekjes laat vallen, maar de titel/term "Nazoree-er" heeft weinig tot niets met geografische afkomst/woonplaats te maken...
En ook hier kom je weer de verschillen in vertalingen tegen, want in de ene vertaling staat Nazarener en in de andere vertaling Nazoree-er. Nu ben ik erg lui, maar waar is dit in het OT dan gezegd door profeten? Niet dat ik niet geloof dat het er staat, maar ik ben op dat punt soms wat lui om het op te zoeken om te kijken hoe het daar gezegd is (in de grondtekst).

3.
1 In die tijd kondigde keizer Augustus een decreet af dat alle inwoners van het rijk zich moesten laten inschrijven. 2 Deze eerste volkstelling vond plaats tijdens het bewind van Quirinius over Syrië. 3 Iedereen ging op weg om zich te laten inschrijven, ieder naar de plaats waar hij vandaan kwam. 4 Jozef ging van de stad Nazaret in Galilea naar Judea, naar de stad van David die Betlehem heet, aangezien hij van David afstamde, 5 om zich te laten inschrijven samen met Maria, zijn aanstaande vrouw, die zwanger was.

inderdaad, Romeinse annalen en inscripties hebben inderdaad bevestigd dat er een volkstelling plaatsvond. Dat was in het jaar 6 na Christus, en inderdaad, een inscriptie meldt dat Quirinius toen aangesteld in Syrie. Dat was in het jaar 6. Uit de inscriptie valt op te maken dat ofwel Quirinius voor de tweede keer stadhouder was, of voor de tweede keer in Syrie. Waarschijnlijk het eerste, en was hij eerder ergens anders aangesteld geweest als stadhouder.
Het probleem is echter dat Lucas ook vertelt over Herodus (de Grote) die na de kindermoord in Bethlehem overlijdt. Allereerst, en niet eens datgene waar ik op in wil haken, schijnt er geen enkele aanwijzing te zijn voor een kindermoord, en dus zou het zo kunnen zijn dat het "bedacht" is om maar weer een profetie schijnbaar in vervulling te laten gaan.
Daarnaast is het zo dat Herodus in het jaar 4 VOOR Christus overleedt. Er zit dus sowieso een gat van 10 jaar tussen het overlijden van Herodus en de Romeinse volkstelling en het bewind van Quirinius in Syrie.
Het volgende probleem is de beschrijving die de bijbel schijnbaar geeft: ga terug naar je geboorteplaats. Het vervelende van die Romeinse volkstellingen waren allereerst dat ze initieel alleen golden voor Romeinse staatsburgers, maar belangrijker is dat je niet terug moest naar je geboortestad, maar je simpelweg in je huidige woonplaats moest laten inschrijven. Misschien dat Jozef toevallig in Nazareth was en dus terugmoest naar Bethlehem omdat hij daar niet alleen vandaan kwam, maar er ook woonde.

4.
Mattheus:......Eleazar verwekte Mattan, Mattan verwekte Jakob, 16 Jakob verwekte Jozef, de man van Maria. Bij haar werd Jezus verwekt, die Christus genoemd wordt.
Lucas:......23 Jezus begon zijn verkondiging toen hij ongeveer dertig jaar was. Hij was, zoals algemeen werd aangenomen, de zoon van Jozef, die de zoon was van Eli, 24 de zoon van Mattat, de zoon van Levi,
wie is nou de vader van Jozef: Jacob of Eli?

en als je verder gaat vergelijken kom je nog meer vreemde namen tegen die niet overeen komen met elkaar.


Natuurlijk ligt dit aan mijn interpretatie, maar ik zou graag van je willen horen hoe jij het dan uitlegt.
Laatst gewijzigd door Serenity op 13 mar 2006 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 13 mar 2006 19:00

@peter77:Kijk, als je uitgaat van de stelling dat de Bijbel geen fout kan bevatten, moet je wel een harmonisatie toepassen. Maar de Bijbel bevat wél fouten. Het uitgangspunt is dus evident onjuist.

Dat hij openbarstte, kwam doordat hij voorover viel en dus blijkbaar ongelukkig terechtkwam.

Vanuit het literaire motief van elke schrijver is het verhaal wel te verklaren. Lucas heeft het louter over een valse verrader die zijn verdiende loon krijgt (en dus een gruwelijke dood).
Matteüs' verhaal wordt gekenmerkt door het thema onschuld. Het verhaal over Judas past hier goed bij. Door de conclusie van Judas en zijn eigenhandige executie bewijst hij Jezus' onschuld.
Laatst gewijzigd door Cicero op 13 mar 2006 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 mar 2006 19:04

4.
Mattheus:......Eleazar verwekte Mattan, Mattan verwekte Jakob, 16 Jakob verwekte Jozef, de man van Maria. Bij haar werd Jezus verwekt, die Christus genoemd wordt.
Lucas:......23 Jezus begon zijn verkondiging toen hij ongeveer dertig jaar was. Hij was, zoals algemeen werd aangenomen, de zoon van Jozef, die de zoon was van Eli, 24 de zoon van Mattat, de zoon van Levi,
wie is nou de vader van Jozef: Jacob of Eli?

en als je verder gaat vergelijken kom je nog meer vreemde namen tegen die niet overeen komen met elkaar.


daar zijn wel verklaringen voor hoor. (die je ws wel kent.)
bv. dat het geslachtsregister uit Mattheus van Jozef is en die uit Lukas van Maria. Ook van belang ivm de Jechoniavloek. (maar ja daar is met Moshe in zijn topic al uitgebreid over gediscussieerd.)
Laatst gewijzigd door Yael op 13 mar 2006 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 13 mar 2006 19:05

maar dan nog moet je natuurlijk niet je verhaallijn fundamenteel aanpassen zodat het bij je literaire doel past...
je kan wel een andere kant van het gebeurde beschrijven omdat zo'n andere formulering er beter bij past, maar als het dan de situatie zelf wijzigt (of lijkt te wijzigen) dan is er toch iets fout.
Ik heb al aangehaald dat in het Oude Testament het ene bijbelboek zegt dat Satan David aanzet tot het houden van een volkstelling, en het andere bijbelboek wijst God aan als degene die David aanzet tot het houden van een volkstelling. Volgens mij is dat ook een literair doel van de schrijver.

Maar toch... ik blijf het verschil tussen God en Satan tamelijk groot vinden :D
Of God nu Satan toestond of opdroeg David aan te zetten tot een volkstelling of niet... het zou kunnen ,maar dan moet je dus gaan graven in de teksten. Heel diep.

daar zijn wel verklaringen voor hoor. (die je ws wel kent.)

ja, ik heb het zelf eens nagevraagd en toen werd dezelfde verklaring aangedragen. Ergens zie ik er de logica wel van in, maar dan moet je weer bij verschillende vertalingen opletten waar je de klemtoon legt, want in het stukje wat ik (volgens mij uit de NBV) het geciteerd slaat het toch echt weer op Jozef. Want ik neem toch niet aan dat de vader van Maria ook Jozef heeft verwekt? Want zo staat het er dan wel...
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 mar 2006 19:10

Niet alle christenen zijn daar toe bereid zo de Bijbel kritisch te gaan bekijken. Ergens wel begrijpbaar, neemt een stukje veiligheid weg.

ken je het boek: de Bijbel achterna van Bruce Feiler, serenity? denk dat je dat ook wel mooi vind zeker als je in het Midden Oosten geweest bent (Israel, Jordanie, Egypte..) . hij bekijkt de Bijbel ook kritisch maar dan de eerste 5 boeken, de Thora. Erg boeiend beschreven.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 mar 2006 19:13

ja, ik heb het zelf eens nagevraagd en toen werd dezelfde verklaring aangedragen. Ergens zie ik er de logica wel van in, maar dan moet je weer bij verschillende vertalingen opletten waar je de klemtoon legt, want in het stukje wat ik (volgens mij uit de NBV) het geciteerd slaat het toch echt weer op Jozef. Want ik neem toch niet aan dat de vader van Maria ook Jozef heeft verwekt? Want zo staat het er dan wel...


heb je trouwens die discussie met Moshe in het open forum gelezen? daar zijn ook wel wat verklaringen geven.
Ik had ook ergens eentje gevonden die een mogelijke verklaring geeft op je kritiekpunt, wil wel voor je opzoeken en overtikken. :wink:

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 13 mar 2006 19:14

niet alle christenen zijn daartoe bereid... nee dat heb ik intussen wel gemerkt ;)

Nee ik ken het boek niet, en ook heb ik de betreffende discussie niet doorgelezen. Ik zal eens kijken.
Helaas ben ik nog niet zelf in Israel geweest, mijn ouders wel. Wil er zelf nog wel eens naar toe, en natuurlijk alle plaatsen zien (tenminste... de plaatsen waarvan wordt gezegd dat...).
Kritisch kijken vind ik goed, maar zoals in de wetenschap: vanuit je geloof wetenschap bedrijven!
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 13 mar 2006 19:30

Serenity schreef:dat is een logische verklaring, maar betreft de koper van de akker vind ik het een vraagteken waard.
Dus als het in de bijbel staat kan het nog zo'n leugen zijn (desnoods 1+1=35) maar het maakt je niet uit want het is uitgesloten? Ik snap de intentie, maar vind je niet dat je dan ietwat verkeerd redeneert?

of wil je daar zo graag naartoe

eigenlijk wel, maar om een andere reden dan je misschien denkt. Ik ben namelijk christen, en heb van jongs af aan (ook) geleerd dat er geen fouten in de bijbel staan.
Maar ik heb intussen geleerd dat ofwel je soms behoorlijk moet gaan onderzoeken en achterliggende feiten en gedachtengangen (historisch etc etc) opsporen om een tekst goed te krijgen, of de vertalingen zijn niet goed, of de verschillende evangelie-en komen eenvoudigweg niet met elkaar overeen.
Oplossing: goede Bijbelstudie.

Als ik dan toch bezig ben met deze dingen (wat in feite de intentie van dit topic was) zal ik er nog een paar noemen waar ik vraagtekens bij zet. Misschien kan je mij uitleggen hoe het zit, maar ik kan niet eenvoudigweg zeggen "het staat er dus is het zo".

Even kijken... laten we bij het begin beginnen... Mattheus:

1.
21 Ze zal een zoon baren. Geef hem de naam Jezus, want hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden.’ 22 Dit alles is gebeurd opdat in vervulling zou gaan wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: 23 ‘De maagd zal zwanger zijn en een zoon baren, en men zal hem de naam Immanuël geven,’ wat in onze taal betekent ‘God met ons’.

slechts heel in de verte kan ik met een symbolische interpretatie deze profetievervulling uitleggen. Maar is het niet ironisch? "Noem hem Jezus, zodat in vervulling gaat wat voorzegd is, namelijk dat hij Immanuel genoemd zou worden".

Lees goed! Dat hij Jezus werd genoemd, wijst ook terug op een profetie uit Zacharia. Maar wat vervuld wordt, is dit alles, ofwel de hele perikoop. En dan is het wel duidelijk dat in Jezus God bij ons komt.
2.
Volgens Mattheus werd Jezus in Bethlehem geboren (zoals voorzegd), en vestigden ze zich na hun vlucht naar Egypte in Nazareth. (en daaruit kan je opmaken dat sowieso Jozef in Bethlehem woonde, en niet in de Nazareth zoals de mythe lijkt te beweren), maar let op:
23 Hij ging wonen in de stad Nazaret, en zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeten: ‘Hij zal Nazoreeër genoemd worden.’

nu weet ik niet waarom Mattheus hier zijn joodse steekjes laat vallen, maar de titel/term "Nazoree-er" heeft weinig tot niets met geografische afkomst/woonplaats te maken...
En ook hier kom je weer de verschillen in vertalingen tegen, want in de ene vertaling staat Nazarener en in de andere vertaling Nazoree-er. Nu ben ik erg lui, maar waar is dit in het OT dan gezegd door profeten? Niet dat ik niet geloof dat het er staat, maar ik ben op dat punt soms wat lui om het op te zoeken om te kijken hoe het daar gezegd is (in de grondtekst).
Iets voorzichtiger: Lucas lijkt Jozef en Maria in Nazaret te situeren, en Matt. zegt er niets over maar het lijkt alsof hij J en M voor het eerst naar Nazaret dirigeert.
Het profeten'citaat' is volgens Van Bruggen een algemene conclusie uit de profeten: de messiasfiguur zal vernedering ondervinden.
Volgens Bauers woordenboek heeft Nazaraios idd. waarschijnlijk minder te maken met de plaats Nazaret. Wel is het zo dat de eerste christenen Nazoreeërs genoemd werden. Voor de waardering van deze plaats in Matt. dienen we dus te weten wat er met die term werd bedoeld.
3.
1 In die tijd kondigde keizer Augustus een decreet af dat alle inwoners van het rijk zich moesten laten inschrijven. 2 Deze eerste volkstelling vond plaats tijdens het bewind van Quirinius over Syrië. 3 Iedereen ging op weg om zich te laten inschrijven, ieder naar de plaats waar hij vandaan kwam. 4 Jozef ging van de stad Nazaret in Galilea naar Judea, naar de stad van David die Betlehem heet, aangezien hij van David afstamde, 5 om zich te laten inschrijven samen met Maria, zijn aanstaande vrouw, die zwanger was.

inderdaad, Romeinse annalen en inscripties hebben inderdaad bevestigd dat er een volkstelling plaatsvond. Dat was in het jaar 6 na Christus, en inderdaad, een inscriptie meldt dat Quirinius toen aangesteld in Syrie. Dat was in het jaar 6. Uit de inscriptie valt op te maken dat ofwel Quirinius voor de tweede keer stadhouder was, of voor de tweede keer in Syrie. Waarschijnlijk het eerste, en was hij eerder ergens anders aangesteld geweest als stadhouder.
Het probleem is echter dat Lucas ook vertelt over Herodus (de Grote) die na de kindermoord in Bethlehem overlijdt. Allereerst, en niet eens datgene waar ik op in wil haken, schijnt er geen enkele aanwijzing te zijn voor een kindermoord, en dus zou het zo kunnen zijn dat het "bedacht" is om maar weer een profetie schijnbaar in vervulling te laten gaan.
Daarnaast is het zo dat Herodus in het jaar 4 VOOR Christus overleedt. Er zit dus sowieso een gat van 10 jaar tussen het overlijden van Herodus en de Romeinse volkstelling en het bewind van Quirinius in Syrie.
Het volgende probleem is de beschrijving die de bijbel schijnbaar geeft: ga terug naar je geboorteplaats. Het vervelende van die Romeinse volkstellingen waren allereerst dat ze initieel alleen golden voor Romeinse staatsburgers, maar belangrijker is dat je niet terug moest naar je geboortestad, maar je simpelweg in je huidige woonplaats moest laten inschrijven. Misschien dat Jozef toevallig in Nazareth was en dus terugmoest naar Bethlehem omdat hij daar niet alleen vandaan kwam, maar er ook woonde.

Er is één mogelijkheid dat het wel klopt. Lukas vertelt over een census in de jaren van 5 v.C. De opmerking in L 2,2 is dan ter verduidelijking en moet anders vertaald worden: 'Deze census vond plaats voordat Q. over S. het bewind voerde'. Luc. wil dan verwarring voorkomen. De enige moeilijkheid is dan dat in die tijd Judea slechts een vazalstaat van het Rom. rijk was en het dus minder voor de hand ligt dat er een Romeinse census plaatsvond. Maar Herodes was dikke vrienden met Augustus.
4.
Mattheus:......Eleazar verwekte Mattan, Mattan verwekte Jakob, 16 Jakob verwekte Jozef, de man van Maria. Bij haar werd Jezus verwekt, die Christus genoemd wordt.
Lucas:......23 Jezus begon zijn verkondiging toen hij ongeveer dertig jaar was. Hij was, zoals algemeen werd aangenomen, de zoon van Jozef, die de zoon was van Eli, 24 de zoon van Mattat, de zoon van Levi,
wie is nou de vader van Jozef: Jacob of Eli?

en als je verder gaat vergelijken kom je nog meer vreemde namen tegen die niet overeen komen met elkaar.
Beiden geven een geslachtslijst van Jozef (en niet van Maria, dat lijkt me overduidelijk). Om het te laten kloppen, moet je 5 hypothetische tussenschakels poneren (bijv. een enigste dochter die dan niet genoemd wordt), maar dat gaat wel erg ver.

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 13 mar 2006 19:36

Voordat ik op de andere dingen in ga eerst even dit: Je schreef:
Dat hij openbarstte, kwam doordat hij voorover viel en dus blijkbaar ongelukkig terechtkwam.

Mannen (dames ook) ik heb mijn halve leven vechtsporten gedaan en ben daarbij (of mijn tegenstander) in de meest ongelukkige houdingen terechtgekomen zonder gelijk een verrotte tomaat open te barsten danwel dat er darmen spontaan naar buiten kwamen.
Zelfs de meest harde ongelukkige val (of je moet uit een vliegtuig vallen maar ik ga er even vanuit dat Judas dat niet deed) of klap is niet bij machte zo maar iemand open te laten barsen. We moeten hier dus denken aan : A Hij hing er al een week en was in ontbinding toen hij viel (denk aan de exploderende potvis op het strand een jaar of wat geleden, of B: God had hier de hand in zodat dat de reden was dat hij openbarstte.
Verder nog vragen?
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 13 mar 2006 20:17

dank je Cicero, je wijst me in de goede richting, ik verdiep me erin.
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 13 mar 2006 22:29

@Peter77: ik bedoel niet zomaar een valpartijtje. Stel dat Judas 3 m. naar beneden viel over een rotsrand en op een scherpe boomstronk terecht kwam? Reken maar dat de ingewanden dan in het rond vliegen.

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 13 mar 2006 22:32

inderdaad, het landschap daar is tamelijk grillig, mogelijkheden genoeg. Zelf kende ik altijd het verhaal dat hij zich op zijn eigen akker heeft opgehangen maar dat het touw knapte en hij naar beneden viel en openbarstte op een of andere rotspunt ofzo.
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 13 mar 2006 22:55

Maar die harmonisatie vind ik wat gezocht. Lucas zegt niet dat het touw brak maar dat hij voorover struikelde. Dat is verschillend.

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 13 mar 2006 22:59

het is een mogelijke verklaring voor de verschillen in Mattheus en Handelingen. Het zegt niet dat het zo is maar het is een mogelijke (en eventueel logische verklaring). Zelf heb ik me neergelegd bij zo'n mogelijkheid, en daarom staat dat "verschil" (wat niet met elkaar overeenkomt met elkaar en dus niet betrouwbaar) me niet meer echt in de weg.
Wat betreft die andere dingen was het een wat hogere drempel.
what the soul hides, blood tells


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten