Judas' akker en andere vraagtekens...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 16 mar 2006 19:36

JJM schreef:de bijbel is zo eenvoudig mogelijk geschreven, ik denk niet dat er voor slimmere mensen die daar tijd en zin in hebben een tweede laag achter de eerste laag bestaat.


Wellicht dat jij dan eens wat lessen hebreeuws gedachtengoed o.i.d. moet gaan volgen, dan zie je dat er wel degelijk meerdere lagen zijn. Hebreeuws denken is in tegenstelling dat Grieks denken associatief.

Gebruikersavatar
Lelie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2006 14:19

Berichtdoor Lelie » 27 mei 2006 14:28

is er geen forum bezoeker die een cursus op kan zetten?
"de onderlagen" oid.

Het onderwerp in deze topic vond ik ook al een tijdje moeilijk te vatten.

Mijn vorige dominee zei altijd dat we de oude taal moesten leren.....

een schriftelijke, internet cursus grondtekst???? wie zet zich in???

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 27 mei 2006 15:33

Oke. :D Dan beginnen we met het Griekse alfabet:

α A alpha (/a///aa/)
β B bèta (/b/)
γ Γ gamma (/g/ als in Fr. 'garçon')
δ Δ delta (/d/)
ε E e-psilon (/e/, kort)
ζ Z dzèta (oorspr. zdèta; /dz/)
η H èta (/è/)
θ Θ thèta (/th/)
ι I iota (/i///ie/)
κ K kappa (/k/)
λ Λ labda (/l/)
μ M mu (/m/)
ν N nu (/n/)
ξ Ξ ksi (/ks/)
ο O ò-mikron (/o/; kort)
π Π pi (/p/)
ρ P rho (/r/)
σ Σ sigma (/s/) ς slot-sigma (aan eind woord)
τ T tau (/t/)
υ Y u-psilon (/u///uu/)
φ Φ phi (/ph/)
χ X chi (/kh///ch/)
ψ Ψ psi (/ps/)
ω Ω ó-mega (/oo/)

[/code]

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 27 mei 2006 15:44

ehh kan dat nog eens? :lol:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

hans_is_eigenwijs

Re: Judas' akker en andere vraagtekens...

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 26 aug 2006 17:55

Serenity schreef:
Mattheus 27 schreef: 3 Toen heeft Judas, die Hem verraden had, ziende, dat Hij veroordeeld was, berouw gehad, en heeft de dertig zilveren penningen den overpriesters en den ouderlingen wedergebracht,
4 Zeggende: Ik heb gezondigd, verradende het onschuldig bloed! Maar zij zeiden: Wat gaat ons dat aan? Gij moogt toezien.
5 En als hij de zilveren penningen in den tempel geworpen had, vertrok hij, en heengaande verworgde zichzelven.
6 En de overpriesters, de zilveren penningen nemende, zeiden: Het is niet geoorloofd, dezelve in de offerkist te leggen, dewijl het een prijs des bloeds is.
7 En te zamen raad genomen hebbende, kochten zij daarmede den akker
des pottenbakkers, tot een begrafenis voor de vreemdelingen.
8 Daarom is die akker genaamd de akker des bloeds, tot op den huidigen dag.


Handelingen 1 schreef: 15 En in dezelve dagen stond Petrus op in het midden der discipelen, en sprak (er was nu een schare bijeen van omtrent honderd en twintig personen):
16 Mannen broeders, deze Schrift moest vervuld worden, welke
de Heilige Geest door den mond Davids voorzegd heeft van Judas, die
de leidsman geweest is dergenen, die Jezus vingen;
17 Want hij was met ons gerekend, en had het lot dezer bediening verkregen.
18 Deze dan heeft verworven een akker, door het loon der ongerechtigheid, en voorwaarts overgevallen zijnde, is midden opgeborsten, en al zijn ingewanden zijn uitgestort.
19 En het is bekend geworden allen, die te Jeruzalem wonen, alzo dat die akker in hun eigen taal genoemd wordt Akeldama, dat is, een akker des bloeds.


het spijt me zeer, maar ik weet even niet meer wat ik hiervan moet denken. Wie kocht nu de akker: Judas of de joodse theologen?

De theologen kochten de akker die Judas had verdient.Maar of Judas behouden is, is nog maar de vraag, want toen petrus het de Heer vroeg, zeide Hij, het gaat u niet aan.

Gebruikersavatar
Nunc
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2006 16:46
Contacteer:

Berichtdoor Nunc » 12 sep 2006 19:42

Boekenlezer schreef:Dus de schrijver van Kronieken zal volgens jou ongeveer zo te werk zijn gegaan: "Ha, en laat ik nou eens voor de gein van die 50 sjekel zilver 600 sjekel goud maken!" :?


Waarom niet? De oplossing van Cicero is niet eens nodig. Er staat in het ene geval 'zilver' en in het andere geval 'goud'. Het boek Samuel is veel eerder geschreven dan Kronieken, dus het is goed mogelijk dat in het boek Samuel de normale prijs staat beschreven, en in Kronieken ook, maar dan omgerekend naar de dan (ten tijde van het schrijven van Kronieken) geldende waarden.

Op dezelfde manier spreken wij toch ook over bv. "1 miljoen euro, naar huidige euro's omgerekend" als het om zoiets als "100 dukaten uit 1671" gaat? Het is een anachronisme (ten opzichte van de tijd van David), bedoeld voor de lezers van Kronieken (in de perzische periode geschreven).

Nu zal het misschien niet precies omgerekend zijn. Ik vermoed eerder dat de schrijver van Kronieken gedacht heeft: prijs X is duur (of juist heel goedkoop?) voor iets, en als je het nu zou kopen is het ongeveer Y, dus schrijf ik Y op, want niemand snapt meer hoeveel X eigenlijk is.
Nunc dimittis servum tuum Domine secundum verbum tuum in pace (The Impossible Faith!)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 18 sep 2006 12:47

Denk niet dat er zoiets als inflatie bestond.

De bovenvermelde idee wordt meteen ontkracht door de volgende twee teksten:

"De koning liet tweehonderd grote schilden maken van gedreven goud; in één zo’n schild werd zeshonderd sjekel goud verwerkt." (1 Kon 10,16)

"De koning liet tweehonderd grote schilden maken van gedreven goud; in één zo’n schild werd zeshonderd sjekel gedreven goud verwerkt." (2 Kron. 9,15)

Niks aanpassing aan zijn publiek.

Gebruikersavatar
Nunc
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2006 16:46
Contacteer:

Berichtdoor Nunc » 20 sep 2006 17:00

Cicero schreef:Denk niet dat er zoiets als inflatie bestond.


nou, inflatie in de moderne zin van het woord vast niet. Maar als een munt niet meer in gebruik is, of niet duidelijk, en de prijs van een akker is 'tegenwoordig' een bepaalde waarde, dan kun je die 'tegenwoordige' prijs invullen.

De bovenvermelde idee wordt meteen ontkracht door de volgende twee teksten:

"De koning liet tweehonderd grote schilden maken van gedreven goud; in één zo’n schild werd zeshonderd sjekel goud verwerkt." (1 Kon 10,16)

"De koning liet tweehonderd grote schilden maken van gedreven goud; in één zo’n schild werd zeshonderd sjekel gedreven goud verwerkt." (2 Kron. 9,15)

Niks aanpassing aan zijn publiek.


nee, in dit geval niet nee, maar het gaat hier om een gouden schild waarin X gouden sjekels verwerkt zijn, dus 'vertalen' dat iemand een gouden schild maakt en daarin Y sjekels zilver verwerkt, is een beetje gek. Dus aanpassen aan je publiek zou dan nogal vreemde resultaten opleveren.

Maar bij een akker, waarvoor je gewoon een prijs betaalt, en waarbij het soort geld niet uitmaakt, kun je wel 'ongestraft' van munt veranderen om 'actueler' te zijn.
Nunc dimittis servum tuum Domine secundum verbum tuum in pace (The Impossible Faith!)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten