zonde tegen de Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2006 19:12

goofy1978 schreef:Beste Goofy1978, mag ik vragen wat voor betekenis Jezus' lijden, sterven en opstanding voor jou heeft in dit geval?

best veel ik geloof dat alle mensen zalig kunnen worden
maar toch zal er in de opstanding verschil zijn anders zou Jezus liegen
Hij zei toch zelf dat er een scheiding tussen de mensen zal zijn
je moet wedergeboren worden en alleen maar in Jezus geloven is niet voldoende om gered te zijn
wedergeboorte is met God eens worden naar de hel te gaan
op dat plekje komt een mens uit zichzelf niet
alleen de Heilige Geest kan je die overbuiging geven
anders zijn we het alleen maar eens naar de hemel te gaan


Wedergeboorte is inderdaad nodig... Maar niemand kan geloven dat Jezus Gods Zoon is en voor hem stierf zonder wedergeboren te zijn. De bijbel zegt 2 dingen:

1. Ieder die gelooft dat Jezus voor hem/haar gestorven is wordt gered.
2. Je moet wedergeboren zijn om in Hem te kunnen geloven.

Nergens in de bijbel staat dat je het eens moet worden met God dat je naar de hel gaat. Zeg me eens waar dit staat? Het enige is: We moeten ontdekken dat we zelf onze redding niet kunnen verdienen, dat we zonder Jezus verloren zouden gaan en dus niet zonder Hem kunnen... en vervolgens in Hem geloven... en dan zullen we gered worden. Ieder die dat oprecht gelooft hoeft niet ook nog es op een wedergeboorte te wachten, maar IS al wedergeboren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 31 jan 2006 19:45

staat er niet zo bot in als ik het zeg
maar wel dat God altijd door het onmogelijke een weg maakt
kijk de moordenaar aan het kruis die zei wij lijden toch rechtvaardig straf (eens met God naar de hel te gaan) en toen mocht hij op Jezus zien
die andere moordenaar hing ernaast maar was niet door de Heilige Geest overtuigt van zonde en schuld
het is meer net hoe je het leest
als het niet onmogelijk word om zalig te worden zal nooit Jezus zich aan je ziel openbaren

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 31 jan 2006 23:52

goofy1978 schreef:staat er niet zo bot in als ik het zeg
maar wel dat God altijd door het onmogelijke een weg maakt
kijk de moordenaar aan het kruis die zei wij lijden toch rechtvaardig straf (eens met God naar de hel te gaan) en toen mocht hij op Jezus zien
die andere moordenaar hing ernaast maar was niet door de Heilige Geest overtuigt van zonde en schuld
het is meer net hoe je het leest
als het niet onmogelijk word om zalig te worden zal nooit Jezus zich aan je ziel openbaren


Het is voor iedereen onmogelijk om door zichzelf tot God te komen. Maar, voor God is iedere zonde gelijk.. een leugentje om eigen bestwil of een moord. Voor ons heel vreemd. Maar, gelukkig hoeven we niet allemaal een moord te plegen om tot bekering te komen! Eigenlijk komt wat je zegt grootendeels wel met Marnix overeen, maar til je een stuk zwaarder aan het 'door een dal/hel gaan'...
Maar misschien wijken we hiermee weer van t onderwerp af, al heeft het er natuurlijk wel veel mee te maken :oops:
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Boekenlezer » 01 feb 2006 16:32

goofy1978 schreef:Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen. Daarom graag een bredere discussie over Hebr. 6:4-6; "Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw, En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken".
Dit zo lezend, lijkt het of het om ware gelovigen gaat, goed bekeerde mensen, die echter hun geloof kwijtraken. Dus uit Gods genade vallen. Kan dit? Wat denken jullie ervan? Gaat het om de zonde tegen de Heilige Geest en zo ja, waarom, zo nee, waarom niet?


Dat is natuurlijk een theoretische vraag, gedacht vanuit onze dogmatische categorieën. (Die ware gelovigen die uit Gods genade zouden vallen.)
Het vers zelf staat in een verband, waaruit duidelijk wordt dat het niet bedoeld is om de Hebreeën even flink schrik aan te jagen, maar om ze aan te sporen in het geloof. Ik denk dan vooral aan dit vers: Maar, geliefden! wij verzekeren ons van u betere dingen, en met de zaligheid gevoegd, hoewel wij alzo spreken.
Waarom vers 4 er dan zo in staat, weet ik niet. Ik denk inderdaad dat dat over de zonde tegen de Heilige Geest gaat. Maar dan niet op de manier van: misschien zitten ze ook wel tussen jullie in die dat gedaan hebben.

Waarom ik denk dat het over de zonde tegen de Heilige Geest gaat? Omdat het hier ook gaat over de onmogelijkheid van vergeving/bekering, zoals we dat ook tegenkomen in Mattheüs 12:32 en Lukas 12:10.

(Het quote-gebeuren werkt niet op de manier zoals het hoort. Wie snapt dit?)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 01 feb 2006 17:03

ik denk zelf dat het in de bijbel staat als waarschuwing om als je weet wat de zonde is hem niet te doen
God wil ook niet dat je die zonde doet want hij wil niet dat er iemand verloren gaat maar dat ze allen tot bekering komen
maar dat betekend niet dat als je nooit tegen te Geest gezondigt hebt je niet aan de linkerkant kan komen te staan in de opstanding
alleen omdat we in adam gevallen zijn kan God ons verdoemen
omdat we ook van die boom zouden gegeten hebben
maar de zonde tegen de Geest is veel erger dan de zondeval
omdat je God Zijn eer afpakt als ik het goed begrijp

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 01 feb 2006 22:35

Ik heb de zonde tegen de Heilige Geest horen uitleggen als: willens en wetens, tot de laatste snik toe, je met hand en tand verzetten tegen de Geest, om maar niet voor zijn trekkingen te hoeven zwichten. Niet iets wat je even in een moment of per ongeluk doet, maar een proces tot aan je dood toe met je volle bewustheid erbij.

Als we in de opstanding niet aan de linkerkant willen komen te staan, zullen we Gods instructie op moeten volgen. Instructie: dat is een aardige vertaling van het woord torah. Vandaar dat ik het zo zeg.
Om uit de torah te citeren, Deuteronomium 4:1:
Nu dan, Israël! hoor naar de inzettingen en naar de rechten, die ik ulieden lere te doen; opdat gij leeft, en henen inkomt, en erft het land, dat JHWH, uwer vaderen God, u geeft.

(SV, maar 'de HEERE' heb ik hier weergegeven als JHWH, dus onvertaald gelaten t.o.v. de hebreeuwse tekst.)

Om die mooie Psalm 1 maar te citeren:
Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;
Maar zijn lust is in de torah van JHWH, en hij overdenkt Zijn torah dag en nacht.


(SV, maar ook hier weer JHWH i.p.v. HEERE. En voor torah heeft de SV: wet. Het hebr. woord torah heeft echter een wat bredere betekenis, en is niet strikt juridisch zoals ons woord wet. Het betekent: wet, onderwijs, instructie.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jmpauw
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 dec 2005 11:48
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 21 apr 2006 10:37

N.a.v. Hebr. 6:4-6

Het Griekse werkwoord geuomai betekent zoveel als 'ergens aan proeven', ofwel 'iets uitproberen'.
Iets vergelijkbaars gebeurt er als de Heere Jezus aan het kruis edik met gal aangeboden krijgt: Hij proeft er kort aan, maar toen Hij had gemerkt wat het was, wilde Hij het niet drinken (Matth. 27:34).

Zo ook hier in Hebr. 6:
- het gaat hier niet om kinderen van God die de Heilige Geest in hun hart hebben, want de Bijbel leert op vele plaatsen dat zij door hun Heere bewaard worden voor afval (o.a. Joh. 17:11, 1 Petr. 1:5, Jud. 1:1).
- het gaat hier wel om mensen die misschien in naam christenen waren en om zich heen het werk van Gods Geest hebben gezien, die gezien hebben dat God echt werkt en misschien zelfs vruchten van de Geest hebben gezien in het leven van anderen.

Zij hebben iets van de Geest van God en de hemelse gave geproefd en zij hebben de prediking van Gods Woord gehoord, maar het bleef slechts bij een 'proeven van'.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 24 apr 2006 12:28

Volgens MacCheyne gaat het hier om een schrikeffect. Het gaat hier om iets wat niet voor kan komen. Als ik thuis ben zal ik nog eens nalezen hoe hij het precies bedoelt. (Kan even duren, ik heb het druk)

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 25 apr 2006 17:00

ik denk ook dat er nog nooit een mens geweest is die de deze zonde gedaan heeft en ook nooit zal komen idd
in de bijbel is het volgens mij niemand geweest

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 apr 2006 18:03

goofy1978 schreef:ik denk ook dat er nog nooit een mens geweest is die de deze zonde gedaan heeft en ook nooit zal komen idd
in de bijbel is het volgens mij niemand geweest


Was dat maar waar.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 25 apr 2006 21:57

Was dat maar waar.


wie in de bijbel heeft het dan gedaan? volgens mij niemand
zelfs judas niet
het staat ook niet precies in de bijbel wat het is
het moedwillig lasteren van het evangelie en Jezus openlijk te schande maken is de zonde tegen de Geest volgens uitleggers

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 apr 2006 09:31

goofy1978 schreef:Was dat maar waar.


wie in de bijbel heeft het dan gedaan? volgens mij niemand
zelfs judas niet
het staat ook niet precies in de bijbel wat het is
het moedwillig lasteren van het evangelie en Jezus openlijk te schande maken is de zonde tegen de Geest volgens uitleggers


Hoe kun je nu weten dat er nooit iemand is geweest en ook niet zal komen die de zonde tegen de Heilige Geest doet.
Het staat echt niet voor niets in de bijbel.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 26 apr 2006 11:40

goofy1978 schreef:Was dat maar waar.


wie in de bijbel heeft het dan gedaan? volgens mij niemand
zelfs judas niet
het staat ook niet precies in de bijbel wat het is
het moedwillig lasteren van het evangelie en Jezus openlijk te schande maken is de zonde tegen de Geest volgens uitleggers


Hm, ik heb het ooit wel eens gevraagd op cathechisatie. De beste man verstikte van emoties toen hij het wilde uitleggen. Volgens hem was bekering niet meer mogelijk als je die zonde gedaan had. Ik vroeg natuurlijk wélke zonden dan zoal. Hij zei; Dat kan ik niet uitleggen, dat voel je gewoon.

Als die zonde zou zijn; het in het openbaar lasteren van God, dan zou Paulus ook niet bekeerd zijn..

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 26 apr 2006 15:34

Als die zonde zou zijn; het in het openbaar lasteren van God, dan zou Paulus ook niet bekeerd zijn..


Paulus was een vervolger geen lasterraar en judas was een verrader
ook geen lasterraar
maar ondanks dat ik denk dat judas hem niet gedaan heeft
wil ik niet zeggen dat hij aan de rechterhand van Jezus komt te staan
in de opstanding

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 26 apr 2006 15:38

Paulus was een vervolger geen lasterraar en judas was een verrader


Paulus vervolgde christenen. Denk je niet dat dat gelijk is aan het lasteren van God? Ik denk het wel..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten