zonde tegen de Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 26 apr 2006 16:09

de valse profeet uit openbaringen die levend in de hel werd geworpen
heeft de Geest gelasterd
maar wil niet zeggen dat er ooit een valse profeet komt die dat doet
staat er in als waarschuwing
want als je weet wat de zonde is weet je ook dat als je hem doet je de valse profeet word dus zal je het wel laten om hem te doen
beetje een paradox

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 apr 2006 16:14

goofy1978 schreef:de valse profeet uit openbaringen die levend in de hel werd geworpen
heeft de Geest gelasterd
maar wil niet zeggen dat er ooit een valse profeet komt die dat doet
staat er in als waarschuwing
want als je weet wat de zonde is weet je ook dat als je hem doet je de valse profeet word dus zal je het wel laten om hem te doen
beetje een paradox


Tenzij je je jezelf zo verhard hebt tegen God dat dat je niets meer kan schelen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 26 apr 2006 17:07

Tenzij je je jezelf zo verhard hebt tegen God dat dat je niets meer kan schelen.

het is haast ondenkbaar dat iemand zo graag naar de hel gaat
het is ook geen zonde der heidenen je moet heel veel van de bijbel weten om hem te kunnen doen
ik denk ook dat God je er voor moet bewaren, want Hij wil niet dat je die zonde doet maar dat je je bekeert en leeft

Gebruikersavatar
Tosti Tortellini
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2006 13:32
Locatie: Ede
Contacteer:

Berichtdoor Tosti Tortellini » 26 apr 2006 23:34

het is haast ondenkbaar dat iemand zo graag naar de hel gaat


Dan moet je wel in de hel geloven... Ik denk dat, als iemand die God niet wil volgen, ook heel graag NIET in de hel wil geloven.

het is ook geen zonde der heidenen je moet heel veel van de bijbel weten om hem te kunnen doen


Echt waar? Waar vind jij dat?

ik denk ook dat God je er voor moet bewaren, want Hij wil niet dat je die zonde doet maar dat je je bekeert en leeft


Als je zo redeneert zou God ons voor elke zonde moeten bewaren. Ik denk dat wij zelf onze verantwoordelijkheid moeten nemen. God is niet onze persoonlijke oppas, daarvoor hebben we een eigen wil gekregen. Die we van het begin af aan al flink misbruikt hebben...

PS. probeer eens met leestekens te typen, dat verbeterd de leesbaarheid van je posts aanzienlijk ;)
Shakin' Hallelujah!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2006 07:08

Echt waar? Waar vind jij dat?
De brief aan de Hebreeërs schrijft daar over, dat wie de waarheid kent en die verwerpt de zonde tegen de Geest heeft begaan. Naar mijn gevoel noemen wij dat nu de zonde van het ongeloof, dat is de enige zonde die niet vergeven wordt. Wie ongelovig sterft zal na het Laatste Oordeel in de hel geworpen worden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 27 apr 2006 16:25

Dan moet je wel in de hel geloven... Ik denk dat, als iemand die God niet wil volgen, ook heel graag NIET in de hel wil geloven.


als je weet wat die zonde precies is, weet je ook dat als je hem doet je er zeker heen moet.
dus geloof je er wel in.

Gebruikersavatar
Tosti Tortellini
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2006 13:32
Locatie: Ede
Contacteer:

Berichtdoor Tosti Tortellini » 28 apr 2006 13:34

als je weet wat die zonde precies is, weet je ook dat als je hem doet je er zeker heen moet.
dus geloof je er wel in.

Das wel heel makkelijk, ik weet wat de hel is dus geloof ik erin. Ik denk dat, op het moment dat je zover bent dat je bereid bent om deze zonde te plegen, dan zal de hel je ook weinig meer kunnen schelen. Maar goed, das maar een beetje gegoochel in de ruimte.

PS. Bedankt voor de leestekens ;)
Shakin' Hallelujah!

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 28 apr 2006 17:07

graag gedaan :D

Gebruikersavatar
Ard35
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2006 11:19
Locatie: Ridderkerk

Berichtdoor Ard35 » 28 apr 2006 17:51

terwijl ik de hele discussie las, schoot me in een keer de tekst te binnen en Saul was ook onder de profeten.
Oude testament. 1 Sam. 10. Na de zalving door Samuël wordt er gezegd en de Geest God zal vaardig over u woren en gij zult profeteren. En het geschiedde ook zo.

Echter als Saul niet gehoorzaam is en uiteindelijk bij een waarzegster (in het 28e hoofdstuk) Samuël spreekt staat er in vers 16 dat de Heere een vijand van Saul is geworden.

Ook iemand die dus profeteerde, kan dus door ongehoorzaamheid aan God, de Heere tot een vijand krijgen.
Since I met Him I can see

Gebruikersavatar
Dreamster
Kapitein
Kapitein
Berichten: 982
Lid geworden op: 14 jun 2005 16:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 28 apr 2006 18:14

Jo'tje schreef:
Dreamster schreef:*denkt diep na over de tekst*

Als ik het op het eerste gezicht lees lijkt het net of er staat dat het onmogelijk is dat wie de hemelse gaven gesmaakt hebben, verloren gaan. Maar als ik verder lees staat er dus dat het onmogelijk is dat degenen die deze gesmaakt hebben en zich daarna afkeren van God en Zijn Dienst, ze niet meer terug kunnen keren.

Er zit een verschil tussen het proeven (smaken) van iets of het helemaal hebben.


Misschien moet je dit vanuit een andere invalshoek benaderen. Op het moment dat je echt geproefd hebt van Gods liefde en genade is het zo goed als onmogelijk om je echt totaal tegen Hem te keren. Wanneer dit dus wél gebeurt, mag je dan in twijfel trekken of iemand wel echt die liefde van God heeft geproefd? Vind het zelf wel een moeilijke tekst, maar denk dat het toch in die richting ligt...



Beetje late reactie, vergeef me...
Jouw denken is: als je Gods liefde hebt geproefd, kan je die niet meer weigeren...

Daarom is de zonde tegen de heilige geest ook zo erg lijkt mij, je moet er heel wat voor doen om zover te komen...
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Peter Mout
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2006 17:56
Locatie: Hattem
Contacteer:

Berichtdoor Peter Mout » 28 apr 2006 21:24

Het is belangrijk de tekst met 'de lastering' van de Geest in zijn verband te lezen (Mattheüs 12).
Voor de tweede keer (Matth.9:34) schrijven de farizeeën de werken van de Christus (Mattheüs 11) toe aan de duivel.
Hun grote fout is dat ze denken dat ze goed zitten (zíj zijn de leermeesters van het uitverkoren volk, Mattheus 3) terwijl ze bezig zijn de grootste vergissing aller tijden te begaan.

"Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle."
(1 Kor.10:12)

Hun zonde was dat ze hadden moeten weten Wie Jezus was maar dat ze zich er willens en wetens voor afsloten.

Toch komt er een gebed om vergeving over de lippen van de gekruisigde Jezus:

"Vader, vergeef hun want ze weten niet wat ze doen."

Petrus bevestigt dat:

"En nu, broeders, ik weet, dat gij uit onkunde hebt gehandeld, gelijk ook uw oversten..." (Hand.3:17)

Het was een zonde tegen de Zoon des mensen. Daarvoor was vergeving.
Maar intussen was Gods Geest gekomen.
En we weten hoe de autoriteiten van Israël op diens getuigenis hebben gereageerd:

"Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij verzet u altijd tegen de heilige Geest; gelijk uw vaderen, zo ook gij. "
(Hand.7:51).

Na deze woorden is de getuige Stefanus gestenigd.

Het willens en wetens verwerpen van alle getuigenis van de Geest en het toeschrijven daarvan aan de boze, om zelf in het centrum van de macht te blijven, is m.i. de zonde tegen de Heilige Geest.

Wat betreft de tekst in Hebreeën 6.

Daar lijkt het meer om mensen te gaan die zich uiterlijk tot het christendom bekeerd hebben maar onder de druk van de vervolging afhaken. Uit de ongewijde geschiedenis is bekend hoe ze Jezus Christus moesten vervloeken.

Zij 'verlicht' geweest. Het licht van Gods Geest scheen over hen. In die zin kregen ze deel aan Gods Geest en smaakten ze het woord en de krachten. Maar uiteindelijk verkozen ze de duisternis.
(vgl. Joh.1:5)

Zij hebben 'de krachten van de toekomende eeuw gesmaakt'.
Als je zo dichtbij bij God bent geweest en dan toch afhaakt, is niets meer in staat je terug te brengen.
Iets dergelijks was m.i. het geval met Judas.
Ook hij had de gave ontvangen om zieken te genezen en demonen uit te drijven. Hij had de krachten van de toekomende eeuw gesmaakt.

In de grond van de zaak komt het dus op hetzelfde neer. Als je de kracht van God met eigen ogen ziet en met je eigen handen uitoefent en je verwerpt uiteindelijk dat getuigenis. Dan ben je te ver heen.

"Indien Ik niet de werken onder hen gedaan had, die niemand anders gedaan heeft, zouden zij geen zonde hebben; maar nu hebben zij, hoewel zij ze gezien hebben, toch Mij en mijn Vader gehaat."
(Joh.15:24)

In de roman 'de laatste Adam', over de lijdensweek, waarbij de evangeliën in elkaar worden gepast, ben ik dieper ingegaan op de beweegredenen en de zelfmoord van Judas.
Afbeelding

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 31 mei 2006 20:13

volgens mij heeft zelfs judas de zonde niet gedaan.
omdat hij niet het door God vervloekte evangelie gepreekt heeft.
maar hij is zeker onbekeerd gestorven, en staat aan de linkerhand van Jezus in de opstanding.
en als je daar komt te staan zal Jezus je naar de hel verwijzen.
dat heeft Hij zelf verteld dat Hij dat zal doen.

hans_is_eigenwijs

Re: zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 26 aug 2006 17:43

goofy1978 schreef:Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen. Daarom graag een bredere discussie over Hebr. 6:4-6; "Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw, En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken".
Dit zo lezend, lijkt het of het om ware gelovigen gaat, goed bekeerde mensen, die echter hun geloof kwijtraken. Dus uit Gods genade vallen. Kan dit? Wat denken jullie ervan? Gaat het om de zonde tegen de Heilige Geest en zo ja, waarom, zo nee, waarom niet?


Nee, het zijn mensen die niet geloven. Die laten zich wijsmaken dat hun doop elders niet rechtsgeldig was, en laten zich weerom koppie onder gaan. Dan spijkeren ze de Here Jezus voor een 2e of soms wel een 3e of 4e maal aan het kruishout. Zonde tegen de Heilige Geest is niet meer dan ongeloof!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2006 12:26

Waarom haal je hier nou specifiek het overdopen aan? Mensen laten zich meestal overdopen uit geloof... niet uit ongeloof. Ik kan best begrijpen dat je met overdopen moeite hebt maar dit de zonde tegen de Heilige Geest noemen, dat klopt totaal niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 28 aug 2006 13:26

Marnix schreef:Waarom haal je hier nou specifiek het overdopen aan? Mensen laten zich meestal overdopen uit geloof... niet uit ongeloof. Ik kan best begrijpen dat je met overdopen moeite hebt maar dit de zonde tegen de Heilige Geest noemen, dat klopt totaal niet.
Ik heb op je gereageerd.. maar de moderator vond het kennelijk niet passend dat ik jou blind verklaardde?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten