zonde tegen de Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2006 11:49

goofy1978 schreef:staan er dan alleen maar mensen aan de linkerhand van Jezus die de zonde tegen de H.G gedaan hebben?
ik geloof dat je als je onwedergeboren sterft je links staat of je nu tegen de H.G gezondigt hebt of niet.
en als je daar staat zal Jezus je gaan verdoemen heeft Hij verteld.


Dat denk ik ook... volgens mij betreft de zonde tegen de Heilige Geest alleen hen die ook eerst door de Geest verlicht zijn geweest en vervolgens Hem afvallen... naar Heb 6:4-6

4 Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest, 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 01 sep 2006 17:06

Marnix schreef:
goofy1978 schreef:staan er dan alleen maar mensen aan de linkerhand van Jezus die de zonde tegen de H.G gedaan hebben?
ik geloof dat je als je onwedergeboren sterft je links staat of je nu tegen de H.G gezondigt hebt of niet.
en als je daar staat zal Jezus je gaan verdoemen heeft Hij verteld.


Dat denk ik ook... volgens mij betreft de zonde tegen de Heilige Geest alleen hen die ook eerst door de Geest verlicht zijn geweest en vervolgens Hem afvallen... naar Heb 6:4-6

4 Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest, 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt.


dat denk ik ook je moet wel heel veel van de bijbel weten om hem te kunnen doen.
en door de H.G verlicht zijn geweest.
dat kan algemene verlichting van De Geest zonder de genade,
anders zou je uit Gods genade kunnen vallen en dat kan niet.
als je bekeerd bent kan je hem nooit meer doen, daar bewaart God je voor.
al maakt de duivel hen soms wijs dat ze die zonde gedaan hebben.terwijl ze ook niet weten wat het precies is.
heb wel eens gelezen dat het geen zonde der heidenen is, die weten niet genoeg van de bijbel om hem te kunnen doen.

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 12 dec 2006 04:49

Zondigen tegen de Heilige Geest is het vasthouden aan zaken die tegen Gods Geest ingaan als deze waarschuwt de zonde -niet meer- te doen. Feitelijk dus geen gehoor geven aan Zijn oproep die /bepaalde zaken/ na te laten die ons -blijvend- van God gescheiden houden.
(?)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten