sprekend beeld en merkteken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 30 nov 2005 08:36

Beste Schriftgeleerde,

heb je ook doorgelezen naar Romeinen 3? Want daar staat de context van waar Paulus met Rom. 2:13 naar toe wil.

En nee, ik zeg helemaal niet dat we een excuus hebben om niet naar de wet te leven, integendeel. Ik zeg met Paulus, dat we door ons niet onderhouden van de wet verdoemelijk voor God zijn (Rom. 3:19) en dat uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd zal worden (Rom. 3:20). Als we in ons hele leven 1 kleine zonde begaan hebben, dan zullen we niet gerechtvaardigd zijn, al zijn we in alle andere opzichten vlekkeloze onderhouders van de wet geweest. Wie kan zeggen zo rechtvaardig te zijn dan Christus alleen? Daarom zal onze rechtvaardigheid een vreemde rechtvaardigheid moeten zijn, nl. die niet van onszelf is, maar van Christus. Een rechtvaardigheid dus die buiten ons om tot stand is gebracht, nl. op Golgotha. Want gerechtvaardigd worden we om niet (dus gratis en voor niets!), uit Zijn genade, door de verlossing die in Christus Jezus is. (Rom. 3:24).

Betekent dit nu, dat ik maar als naamchristen moet leven? Dat zij verre, want hoe zullen wij, die voor de zonde gestorven zijn, daar nog in leven? (Rom. 6:2) Daarom is de heiligmaking voor een christen noodzakelijk en onmisbaar.
Maar dit neemt niet weg dat wij niet door de werken van de wet gerechtvaardigd zullen worden, want dat kunnen we niet. Want als we uit de werken van de wet gerechtvaardigd zouden moeten worden, dan zou ons behoud niet uit genade zijn, maar naar verdienste.

Vriendelijke groeten,
Elbert

P.S. wees niet te snel om het oordeel naamchristen te vellen. Je zou er nl. wel eens naast kunnen zitten. Iemand die belijdt alleen op grond van Christus' verdienste zalig te worden, is nog niet per definitie iemand die de werken van de wet minacht of veronachtzaamt, integendeel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 okt 2005 04:50

Berichtdoor Schriftgeleerde » 30 nov 2005 18:05

Hallo Elbert,

Dank voor je uitgebreide en interessante antwoord. Ik weet precies waar het verschil van inzicht zit, tussen jou en mij en de meeste broeders en zusters! Namelijk dit:

En let dan eens op het lichtblauwe gedeelte! Ik kom daar later op terug. Want geloof in Christus, gaat gepaard met dus ook de aanvaarding van Zijn wet, in ons leven en Getuigen wij daardoor!

Toch stelt de Bijbel, om te beginnen; dat geen enkel mens van nature goed is of kan zijn, zoals we in de brieven aan de Romeinen van Paulus zien.

Romeinen 3:9-18

9 Wat dan? Hebben wij een voorrecht? Geenszins; want wij hebben te voren bewezen, dat beiden, [color=red]Joden en Grieken, allen onder de zonde zijn,10 gelijk geschreven staat: "Er is niemand, die rechtvaardig is, ook niet één;11 er is niemand, die verstandig is; er is niemand, die naar God vraagt.
12 Allen zijn zij afgeweken, en te zamen bedorven, er is niemand, die goed doet, ook niet één.
13 Hunne keel is een open graf; met hunne tongen handelen zij bedrieglijk; addervenijn is onder hunne lippen;
14 hun mond is vol van vervloeking en bitterheid;
15 hunne voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 in hunne wegen is enkel verderf en jammer,
17 en den weg des vredes kennen zij niet;
18 er is geen vreze Gods voor hunne ogen." [/color]

Paulus heeft herhaaldelijk te maken met mensen die bang zijn dat de rechtvaardiging door het geloof immoraliteit in de hand werkt. Daarom wijst Paulus er op dat mensen "onder de zonde zijn". Onder de zonde zijn betekent meer dan het doen of denken van kwaad.

Zonde is een macht die de mens tot slaaf maakt, zodat hij geen baas meer is in eigen huis. In de verzen 10-18 baseert Paulus dit op de Heilige Schrift. In de verzen 13-18 verbindt Paulus enkele zonden aan elkaar. Daaruit moet dan blijken dat ale mensen in de greep van de zonde zijn.

Is de mens goed? Mensen zijn allemaal verschillend. Er zijn goede en slechte mensen in onze ogen) , hele slechte en minder slechte, zoals wij dat vaak beoordelen, in onze beperkingen!

De Bijbel echter zegt heel iets anders Elbert!

Er is niemand die goed doet, ook niet één (Romeinen 3:12).

In principe wijst de Bijbel ons hier op een feit dat gewoon waar is:

We zijn allemaal gelijk! (In deze wereld)

Een zondaar is niet iemand die slechts een kleine fout begaat of iemand die slechts een kleine foutje heeft, neen. De Bijbel maakt korte mette met een licht beschadigd probleem:
Een zondaar is slecht van binnen en vanuit die kern geheel aangestoken

"Allen zondaars" betekent dus dat er niemand beter is als de ander.

De tegenstanders van Paulus nu zijn er echter van overtuigd dat zij zich door de wet in positieve zin van de rest van de mensheid (kunnen) onderscheiden. (Romeinen 2:17 e.v.)

Maar Paulus is het daar uiteraard helemaal niet mee eens (ik ook niet dus), want Paulus licht dan toe dat de wet voor de wettischen dat dan slechts één boodschap inhoudt: hun veroordeling. (naamchristenen dus)

De wet levert zonder uitzondering het bewijs voor de schuld van alle mensen en het oordeel dat zij verdienen.

In dat licht nu wijst Paulus er op dat geen mens door de werken der wet voor God rechtvaardig kan zijn.

De wet op zich echter is "Heilig, rechtvaardig en goed" (Romeinen 7:12)

Omdat de mens echter onder de zonde leeft, kan de wet hem niet tot heil dienen (Romeinen 4:15). Want de wet bewerkt toorn (Romeinen 8:3) zoals we overal zien, zelfs hier op deze -interessante- site!
Dat wil zeggen; het bewijst gewoon dat de mens onder het oordeel valt.

Daarom is het de belangrijkste taak van de wet, dat zij tot de erkening van (de) zonde leidt

Wetsovertreders zijn vijanden van God en hebben zelf niet de kracht om het goede te doen.

Dus Elbert, wie hebben we dan nodig en in Wiens voorbeeld alleen kunnen wij ons hart veranderen, opdat wij de wet leren onderhouden naar het voorbeeld (Getuigenis) van Christus. En zo dan Getuigen kunnen zijn, naar de gewoonte.

Dat is mijn verhaal aangaande de brieven van Paulus, in dit geval vanuit de kerngedachte van Romeinen 3.

Wellicht dat we verder gaan op grond van de liefde van Christus voor ons, en wij dan de Liefde voor onze Heiland op kunnen brengen. We zullen dan zien Elbert, dat het onderhouden van de wet, niet onze verdienste is, maar die van Christus, omdat Hij ons eerder lief had.
We zullen dan ontdekken dat ons geloof niet van ons zelf is. En dat, indien we Hem leren liefhebben, wij zonder probleem in staat kunnen zijjn de wet te onderhouden, zoals Hij ons voordeed!

En dan wordt het dus geen wet van Meden en Perzen, maar een pure liefdeswet, omdat we er naar verlangen om het karakter van Christus in ons dagelijks leven te openbaren; te Getuigen er van.

Punt is namelijk dat God alle mensen lief heeft en hen dan ook zal laten "zien" wie waarlijk de wet van het Koninkrijk in het hart draagt en wie niet.

Kern van de wet: Ziet, welk een liefde ons de Vader heeft gegeven, dat wij kinderen Gods genoemd worden, en wij zijn het ook! (1 Joh. 3:1)

Die dus door de zonde is aangetast! En in dat opzicht dienen wij ons hart te veranderen, te bekeren van die zondige aspecten en staat van ons hart. Christus geeft het voorbeeld en is het middel; er is geen ander!

Wij zijn dus in staat om de wet (dus ook het 4e gebod de Sabbat)
te onderhouden en wij dus een getuigenis van Christus in de wereld kunnen zijn, richting-gevend naar een Hemels -en niet naar een- aards paradijs en verlossing (Rome)

Gods zegen!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 01 dec 2005 10:43

Schriftgeleerde schreef:Daarom is het de belangrijkste taak van de wet, dat zij tot de erkening van (de) zonde leidt

Wetsovertreders zijn vijanden van God en hebben zelf niet de kracht om het goede te doen.


Beste Schriftgeleerde,

tot en met dit punt kon ik je helemaal volgen: de eerste taak van de wet is dat ze tot erkenning van (de) zonde leidt en we hebben inderdaad zelf niet de kracht om het goede te doen.

Vervolgens schrijf je dit:

Dus Elbert, wie hebben we dan nodig en in Wiens voorbeeld alleen kunnen wij ons hart veranderen, opdat wij de wet leren onderhouden naar het voorbeeld (Getuigenis) van Christus. En zo dan Getuigen kunnen zijn, naar de gewoonte.


Dit is heel sympathiek en het is ook waar (hoewel ik er liever de nadruk op leg dat de Geest ons hart verandert). Echter, je stapt wel ergens overheen. Want is Christus alleen een Voorbeeld voor ons? Hij is ook een Voorbeeld, maar niet uitsluitend.
Eerst zullen we terug moeten naar wat je eerder schreef, nl. dat wetsovertreders vijanden van God zijn. Wat betekent dit volgens het Bijbelse recht? Dat we vervloekt zijn en het eeuwige oordeel verdienen.

Gal. 3:10: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
Jak. 2:10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.
Jak. 3:2: Want wij struikelen allen in vele.

Daarom moeten onze zonden in de eerste plaats verzoend worden. In jouw hele verhaal mis ik drie woorden/gedachten: verzoening, genade en de betekenis van de kruisdood van Christus.
Zonder de betekenis van deze drie zaken te beseffen, kun je dan misschien Christus als Voorbeeld zien, maar mis je op essentiele punten de boot. Het feit dat we zalig worden, is enkel en alleen genade op basis van de kruisverdienste van Christus. Hij is als een lam ter slachting geleid, en droeg op deze wijze de straf voor onze ongerechtigheden en daardoor (en enkel daardoor) maakt Hij ons rechtvaardig:

Jes. 53:5: Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.
Rom. 5:19: Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.

Onze rechtvaardigheid wordt dus tot stand gebracht door het offer en de gehoorzaamheid van Christus. Daar hoeft niets bij, behalve dan dat wij daar in het geloof deel aan krijgen.

Bestaat er dan een geloof zonder werken? Nee, want het geloof is zonder de werken dood. Dat punt probeer je steeds te maken en daar heb je gelijk in. Maar die werken maken ons niet rechtvaardig, maar zijn een vrucht van de gehoorzaamheid van Christus: de heiligmaking. Daar mag je terecht de nadruk op leggen, want een christen die de navolging niet serieus neemt, is inderdaad een naamchristen.
Kunnen we als christenen de wet volkomen houden? Nee dat niet (Jak. 3:2), want we zijn allemaal wetsovertreders, maar we kunnen (door Gods Geest) wel een beginsel van die liefdevolle gehoorzaamheid in dit leven hebben. En dit beginsel is noodzakelijk, daar heb je inderdaad een punt in jouw posts.

Groeten,
Elbert
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 okt 2005 04:50

Berichtdoor Schriftgeleerde » 01 dec 2005 16:11

Hallo Elbert,

Ik denk dat we beiden, uiteindelijk, precies hetzelfde bedoelen. En ik ben het met je redernering ook wel eens!

De Rechtvaardiginfg ontvangen we omdat Hij ons aanneemt zoals we zijn.

Dan begint de weg tot de Heiliging!

En ten slotte gaan we de weg op tot de Verheerlijking

Het is natuurlijk juist dat we, net zoals Jezus, de Heilige Geest nodig hebben om tot inzicht en groei te komen. Dat begon met de uitstorting van de Geest op de Pinksterdag. Want Chrstus heeft dat Zelf toegelicht in Johannes 15:27)

Hij zegt daar: Ook jullie moeten mijn getuigens zijn, want jullie ijn vanaf het begin bij mij geweest. Dat is een essentieel punt in het verlossingsplan van God; dat wij deel hebben aan Christus, helemaal!

Hij, de Heilige Geest, overtuigd mensen van hun zonden en de behoefte aan Gods vergeving. (Johannes 16:7-13)

Deze derde Persoon van de 3, leidt altijd tot de waarheid, welke in harmonie is met de Bijbel (Jesaja 8:20)

Aangezien Jezus het Levende Schriftwoord is, kunnen we in Zijn voorbeeld dus alle geboden onderhouden. Het is immers en Groeiproces tot de Verheerlijking. Want we zullen pas Gerechtvaardigd worden, bij het oordeel en tenslotte bij het ingaan van het Hemels Jeruzalem; tot dat moment hebben we nog steeds de vrije keuze.
Daar waar we struikelen is het belijden van zonden en het nalaten, deel van Gods vergeving, zoals ook wij dat dan doen naar onze medemensen.

Ook Jezus was daar een voorbeeld van: Vader, vergeef het hun want zij weten niet wat zij doen.

Het gaat hier om mensen die inderdaad niet weten wat zij doen, want zij kennen Gods wet niet, de liefde die daar van uit gaat, is voor hen een onbekende liefde. Zij hebben de wereldse wet lief.

In dat opzicht
gaan we de zelfde weg als Christus;
het verkrijgen van inzicht en groei in de Gerechtigheid van Christus (Diens God en Vaders Rijk) en de wettelijke constitutie van dat Hemels Koninkrijk.

Inderdaad dan Elbert, waarom hebben dan zoveel Christenen (de) moeite met het 4e gebod, de Sabbat, waarvan Jezus ook Heer is.

Want wat is nu het bijzondere aan het getuigenis;

...Getuigenis dat Hij aan het kruis stierf op Golgotha, dat Zijn God en Vader Hem uit de dood opwekte en Hem een plaats gaf "aan Zijn rechterhand, hem tot leidsman en redder (heeft) verheven om de Israëlieten tot inkeer te brengen en hun zonden te vergeven. (leg daar nu Openbaring 14 eens op m.b.t. de laatste oproep aan de Gemeenten, in de 3 engelenboodschap)
Wij getuigen dus opdezelfde manier als de vroege kerk ( aan het begin van het NT) waarin dus alle geboden een plaats hebben. Want ook de Heilige Geest getuigt er van, en als wij die als Geest in ons toelaten, zijn wij een Temple van de Heilige Geest, warin alleen Gods wet regeert. (Handelingen 5:31-33)

Wij zien naar het moment dat ons getuigenis op deze zondige planeet tot een einde zal komen. Dan zullen wij de eeuwigheid hebben om voor de ongevallen schepselen te getuigen van Gods geweldige verlossingswerk, voor ons door Zijn Zoon. Ook in het Hemels Koninkrijk zullen wij voortdurend blijven Getuigen van Christus Dienstwerk en onze Liefde voor onze onze (bedier) God en Vader!

Enkele interessante overenkingen Elbert:

1. Wat is nu het verschil tussen redetwisten over of getuigen van ons geloof

2. Wat is onze meest effectieve manier om te getuigen

3. Hoe kunnen wij in onze geloofsgemeenschap getuigen en wat voor een relatie bewerkt dat met de omgeving, waar onze kerk is gesteld.

Gods zegen en groet broeder

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 okt 2005 04:50

Berichtdoor Schriftgeleerde » 01 dec 2005 20:56

Hallo Elbert,

Ik heb de vrijheid genomen om, direct volgend op mijn laatste posting, de liefde Gods in het licht te stellen van de wet en het Getuigenis.

Romeinen 13: 8-10 leert namelijk het volgende:

8 Zijt niemand iets schuldig, dan dat gij elkander liefhebt; want wie den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld.
9 Want hetgeen gezegd is: "Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren", en zo er enig ander gebod meer is, dat wordt in dit woord begrepen: "Gij zult uwen naaste liefhebben als uzelven".
10 De liefde doet den naaste geen kwaad: zo is dan de liefde de vervulling der wet.

us dat betekent de wet naar de gewoonte onderhouden. Waarbij Christus in ons hart leeft; handelen en praktisren.

Laten we ens kijken wat "liefde"en "gebod"met elkaar te maken hebben!
Want vaak worden deze twee aspecten als onoverbrugbaar beschouwd, terwijl ze feitelijk in elkaars verlengde liggen, beter gezegd als twee blaudrukken exact met elkaar verenigd zijn.

Het is ook precies datgene wat de Bijbel, als Levend Schriftwoord in Geest en Getuigenis (verenigd in Christus: Wat Ik heb u gezegd is Geest en Leven. (Joh. 6:63).
De vraag dringt zich dan op: Kan liefde zonder regels bestaan! Of kunnen we in de liefde onze ganga gaan! Vriendschap, Verloving of Huwelijk!
Kunnen we -maatschappelijke- verdagen /overeenkomsten verbreken zonder er ook de -Grechterlijke- gevolge er van te ontlopen. Is een handruk even geldend als een Verzegeling. Is het handje klappen op de veemarkt een zwijgende overeenkomst die nagevolgd wordt, of is het slechts show.

Zo is het ook met Gods wet! Alle geboden, geen een uitgezonderd worde in de Liefde samengevat. (Matheus 22: 34-40)

De liefde staat weliswaar boven het recht, maar loopt niet over het recht heen.
Als Paulus over de wet spreekt, heeft hij het over het gedeelte van de Torah, wat over de zedelijke verantwoording tegenover de naaste handelt.

De Joden lieten na de zedelijke norm te laten gelden boven hun eigengerechtigde inzichten van de wet. Daardoor gingen het merendeel verloren. Daardoor bleef hun aandachtspunt gericht op deze wereld en kon, God zelfs niet, hun overreden om de Hemelse constitutie aan hun te openbaren, waar de zedelijke normen van de wet naar toe wezen.

Net zoals de Aposolische Rooms Katholieke Kerk, meende de Joden dat zij de rechten en zedelijke norm van de wet moesten bepalen voor de mens, in plaats dat zij Geestelijke groei er uit zouden putten, in het voorbeeld van Christus en dat voorhouden aan de wereldse mens (Matthe 28). Met de zedelijke Hemelse norm van gehoorzaamheid, maakten zij zelf hun wetten. Zich boven de Allerhoogste te stellen, maakten hen ongeschikt om Gods boodschapen de wereld bekend te maken. Want daardoor begrepen zij ook de profetieën verkeerd.
Daarom moest Jezus een einde maken aan hun bijzondere positie.

Ook vandag de dag lopen de Christengemeenten dat zelfde gevaar. Openbaring 14 met haar 3 engelenboodschap is een zeer duidelijk maar ook zeer krachtige boodschap, die we beslist moeten leren begrijpen, omdat de meeste van ons straks, als Hij van de Hemel af zal dalen, wellicht te laat zijn met onze voorbereiding.

In dat licht is het dus van belang dat we de Romeinen 13:8-10 wel degelijk moeten kunnen doorgronden op de fundamenten van die spoedig komst. Indirect is Romeinen 13 net zo'n waarschwuing als Openbaring 14.

Paulus noemt slechts het 6e t/m 10e gebod, en laat de overige zes geboden weg. Maar dat betekent nog niet dat die overige geboden weggelaten kunnen worden. De wet, de 10 adviezen van God de Vader bevatten de gehele wet en alle geboden tesamen maken dat we door de Heilige Geest, op elk aspect van ons leven gewezen kunnen worden, door de Geest. Juist als we zondigen en juist als we struikelen, vallen en door de wet weer op kunnen staan, en ook onze zonden belijden, ontvangen we vergiffenis. Als we ze niet belijden, dan blijven ze in ons hart en vormen zij, steeds groeter wordende barriéres om nader tot God te -kunnen- komen.

De Heilige Geest is in staat ons te troosten in de lijn van ons karakter, achtergrond en levensloop, waabij elk gebod een waardevol "instrument" kan zijn op grond van hetgeen God in Zijn liefde voor de mens daar in heeft gelegd. Tenslotte gaat de liefde van de Heer uit vanuit het Levende Schriftwoord, dus ook een levend bewijs van de wet, die Hij aan ons voorhoudt!

In dat licht was het voor Pauslus voldoende om slechts 4 geboden te noemen, omdat men in die tijd algemeen bekend was met de wet, de geboden zoals zij voorgehouden werden. Tegenwoordig wordt de wet niet zo vaak meer geleerd vanuit ons voorbeeld Christus. Men bald alles tot één algemene parabel, waardoor de essentie van de Geestelijke bedoeling, achterweg blijft. Men beschouwt de liefde van de mens -onderling- als voldoende. Maar Gods liefde is van een veel hogere en zuivere kwaliteit.

Overigens stelt Paulus dat alle geboden van evengroot belang zijn in het leven van de gelovige. Want hij vemeldt.......en welk ander gebod er ook zij. (vers 9)

Als door Jezus de wet wordt vervuld gebeurd dat omdat Hij dat in onze plaats vervult , zodat deze als een afgesloten document terzijde kan worden gelegd, maar op een wijze waarop wij "ïn Christus"als mensen die Geest hebben, aan deze vervulling = actief deel hebben. Vervullen in de Bijbel staat voor: als uitvoeren.

Liefde die zich niet richt op de volheid van alle geboden van God de Vader, zoals we in Christus kunnen navolgen (= ook vervullen) leidt tot catastrofale gevolgen. We zien waartoe menselijke geboden en wetten. als van God (bijv Allah etc) op grond van menselijke religies, menende God te dienen leiden kunnen. In zulk vals licht krijgt Gods liefde ineens de eigenschappen van hat kwaad. Het doet zich voor als het Lam, maar het is de feitelijke kracht van het Beest, zoals Openbaring 13 zo voortreffelijk weer geeft. Daarbij staat het 1e Beest centraal, die in deze wereld als fundamentele basis voor al die ongeestelijke religies, pal of vertegenwoordigt staat. (Rome).

Ooit hoorde ik een Kardinaal het juiste er van zeggen: Rome heeft voor alle religies een plaats binnen haar muren. Christus ook, maar zij die Christus willen zien als het centrum van Gods Vertegenwoordiging, geleid door de Heilige Geest, kan maar slechts één weg en Evangelie (leren) aannemen. En dat is het Koninkrijk Gods, in het voorbeeld van Christus, Hij die niet zondigde!

Daarom dient de mens te leren en uiteindelijk dus ook te aanvaarden, dat God de Vader hem of haar liefheeft en daartoe regels heeft bepaald die naar twee richtingen toe werken. God- Mens . Mens- God

Vanuit die geachte dient de mens ook dus te leren hoe hij of zij naar Gods bedoeling van ganser harte lief kan hebben! De mens mag en kan niet aan elke neiging tot liefde doelloos en zinloos toegeven, maar dient haar te vormen, beheersen, haar vervulling geven (sprekend beeld naar Christus= Verzegeld of haar deze vervulling onthouden= Sprekend Beeld naar dat van Daniël= Merkteken).

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 okt 2005 04:50

Berichtdoor Schriftgeleerde » 02 dec 2005 16:09

En zo doet Rome alsof ze begaan is met de Protestantse kerk en =dus= heimelijk,afspraken (verbonden) maakt en breekt.

Sporen van de wederkomst van Christus:

Protestanten helemaal niet blij met afkondiging volle aflaat door de paus
Geplaatst op http://www.rknieuws.net/ op 2005-12-01 09:38:58

ROME (RKnieuws.net) - De Italiaanse protestanten zijn helemaal niet blij met de beslissing van paus Benedictus XVI om op 8 december eerstkomend een volle aflaat toe te staan naar aanleiding van het einde van het Tweede Vaticaanse Concilie nu 40 jaar geleden.

Dit is volkomen in tegenspraak met de oecumenische boodschap van Vaticanum II, aldus de protestanten.
De protestantse theoloog Paolo Ricca is "onthutst" over het initiatief van de paus. Hij vestigt er de aandacht op dat Benedictus XVI sinds zijn verkiezing op 19 april al die aflaten afkondigde. Ricca herinnert er ook aan dat het aflatenhandeltje door de pausen in de zestiende eeuw heeft bijgedragen "tot de verdeling van de westerse Kerk en een motief blijft voor onenigheid tussen katholieken en protestanten".

"De Katholieke kerk is natuurlijk vrij om alle aflaten af te kondigen die zij wil maar de nadruk leggen op wat verdeelt schaadt de oecumenische betrekkingen en doodt de hoop van hen die aan de eenheid van de christenen werken", aldus Ricca. Hij wijst er ook op dat in geen enkel document van het Tweede Vaticaanse Concilie het propageren van aflaten wordt aanbevolen. (tb)

Rome is alleen gediend door verdeling. Verdeel en heers; haar elan dat ze in de wereld vertoont! (; een typisch werelds inzicht, waarvan Satan zegt: In het kwaad zijn ze één, maar onderling verdeel ik hen!

Openbaring !6

13 En ik zag uit den mond des draaks en uit den mond des diers en uit den mond van den valsen profeet drie onreine geesten gaan, gelijk kikvorsen;
14 en het zijn geesten der duivelen en zij doen tekenen, en gaan uit tot de koningen der aarde en in de gehele wereld, om hen te vergaderen tot den strijd op dien groten dag van God, den Almachtige. --


Zalig Kerstfeest

Oh, 'k wordt er verlegen van zeg.
Goeienavond samen hehe.
Oh verrek nou zie 'k 't, dat zijn leken.
Mag ik even de gitaar stemmen alsublief?
Geef u mij eens even de A van Antonius als u wilt, en de B van Benedictus.

Dankuwel hoor.
Laatst gewijzigd door Schriftgeleerde op 10 jan 2006 05:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jan 2006 13:02

Het verspreiden van angst voor allerhande tekens, getallen en andere zaken maakt dergelijke tekenen tot een soort afgod. Het valt me op dat hier een aantal mensen rondloopt met een enorm opblazend vermogen. Mensen die ageren tegen chips en tekens en getallen en en en en en en.

Door dergelijke zaken zo verschrikkelijk te benadrukken, verdruk je de boodschap van Christus. Dat maakt bepaalde zaken zo gevaarlijk. Niet de zaken zelf, maar degenen die ze continu verspreiden. Het middel -de waarschuwing- is in dit geval vele malen erger dan de kwaal.

In zekere zin kan ik Schriftgeleerde dan ook als gevaarlijk voor mensen met een wankel geloof beschouwen. Laat psalm 3:2 allen tot troost en bescherming zijn:

Maar, trouwe God, Gij zijt
Het schild, dat mij bevrijdt,
Mijn eer, mijn vast betrouwen;
Op U vest ik het oog;
Gij heft mijn hoofd omhoog,
En doet m' Uw gunst aanschouwen.
'k Riep God niet vruchtloos aan;
Hij wil mij niet versmaan.
In al mijn tegenheden;
Hij zag van Sion neer,
De woonplaats van Zijn eer,
En hoorde mijn gebeden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 okt 2005 04:50

Berichtdoor Schriftgeleerde » 10 jan 2006 06:08

Hallo Optimatus,

Je schreef o.a.:

In zekere zin kan ik Schriftgeleerde dan ook als gevaarlijk voor mensen met een wankel geloof beschouwen. Laat psalm 3:2 allen tot troost en bescherming zijn:

Zo, zo, ik dacht dat Christus Jezus, als auteur van Openbaringen en verder de gehele Schrift, duidelijk de profetie heeft geopenbaard. Echter, doordat mensen de tekenen van hun tijd niet te -kunnen of willen- zien, gingen zij verloren. We mogen de heilsgeschiedenis van het OT wel niet vergeten. Ik denk dat het veel gevaarlijker is als mensen zich een Evangelie voor ogen houden, door de dode-letter als basis van hun geloofsfundament tehanteren, en daardoor, blind en doof blijven, dan dat zij door het Levende Schriftwoord, dat wil zegen daadwerkelijk in Christus, en daardoor geleid door de Heilige Geest het onderscheidt tussen de zichtbare en Geestelijke profetie leren "zien" en dus waakzaam en voorbereiding ervaren in de Groei in Christus' Gerechtigheid.

Wie de strijd en de tegenstand niet ervaart, door aan zich de regels van het Hemels Koninkrijk, nu al Geestelijke te ervaren, is en kan geen voorbeeld van Christus worden.

het gaat hier dus niet om maar braaf a te zitten wachten tot dat Christus terug komt en de plagen deel van ons hart worden, maar voorbereidend Christus leren kennen en aanvaarden en navolgen, in dezelfde gewoonte als Hij aan ons voor hield.

Wat Hij vervulde, dient uds ook door ons vervult te worden.

De dode-letterknechterij die de Kerk van Rome de mensen voorhoudt, leidt tot slavernij en afhankeloijkheid van een werldse kerk, niet van een Gemeente die daadwerkelijk in relatie kan staan met Christus. Immers ZIjn Rijk is niet van deze wereld!

Gebruik uw dagen goed leert Efeziërs 5:15-18

15 Ziet dan, hoe gij voorzichtiglijk wandelt, niet als onwijzen, maar als wijzen.
16 Den tijd uitkopende, dewijl de dagen boos zijn.
17 Daarom zijt niet onverstandig, maar verstaat, welke de wil des Heeren zij.18 En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest;

En dan pas Optimatus, krijgt datgene waar jij op wijst, dat elan en dat fundament waar het Geestelijk op steund en waaraan ook Geestelijke groei aan ontleent kan worden.

19 Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;
20 Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus;

Terwijl Christus de "weeën"van een nieuwe wereld aankondigt en de tekenen ervan reeds in de wereld zichtbaar zijn, beroven vele Christenen zich van die gelegenheid om jiuist te dienen, in dat licht. Niet voor niets is dan ook de 3 engelenboodschap van essentieël belang om terug te keren naar een fundament dat eeuwig is, in plaats van de schijn die de wereldkerk Rome aan de mensheid voorhoudt.

Het is nu niet de plaats hier en het moment om de zaken die Benedictus de XVI voorbereid om de wereld tot één gezindheid te brengen onzer zijn Gezag. Maar ik waarschuw dat velen zich bedrogen zullen voelen als de oproep tot wereldeenheid plaats gaat hebben, de wereldkerk spoedig van de Genade zal vallen.

http://www.tencommandmentsday.com/

En kijk hier is dan zo'n voorbeeld om een poging te creëren de wereld onder de geboden van -een- god te brengen.
Hier zien we de ultieme ontwikkeling van de twee Beesten uit Openbaringen om de wereld trachten te verenigen, onder Rome.
Ogenschijnlijk lijkt het onschuldig. Maar als Gods wet een Geestelijke wet is, waarvan de essentie gevonden dient te worden in ons hart, als Tempel van de Heilige Geest en dus wijzen op een Hemels Koninkrijk, dan mogen Christenen zich zeer stellig afvragen, of deze actie in:

http://www.tencommandmentsday.com/

wel daadwerkelijk van God de Heilige Vader komt uit het Hemels Heiligdom, of dat de on- "Heilige Vader" in Rome de auteruen bedenker is, omdat hij meent de Plaatsvervanger van Christus alhier te zijn.

Wat mij betreft is:
http://www.tencommandmentsday.com/

datgene wat bij Rome en Washington behoort en niet tot het Hemels Jeruzalem, i zekere zin.

Ik denk dat het beter is als mensen Openbaring 14:6-11 maar eens ter harte moeten nnemen. Niet voor niets roept God op om zich met de wapenrusting Gods te omgorden, in plaats van lijdzaam af te wachten tot de Meester van de Mens van het getal 666 zich als christus voordoende in een valse wederkomst, de wereld misleid zoals de Draak al sindas het paradijs zijn eieren in Gods wet heeft gelegd en deze heeft uitgebroed en misbruikt, tot aan de dag van vandaag!

Alleen de Heilige Geest leidt in de waarheid welke in harmonie is met Christus door het Levende Schriftwoord. (Jesaja 8:20)

Groet en zegen

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 jan 2006 11:28

Je gaat dus geheel voorbij aan wat ik schreef. Mensen zoals jij maken getallen en andere symbolen gevaarlijk door er onzin aan op te hangen. Mensen zoals jij snappen de essentie van Daniël en Openbaring niet: immers, het is beeldspraak. Daniël beschrijft in beeldspraak de strijd tegen Antiochus IV, de Seleucidische Diadochos van Syrië. Johannes beschrijft het antieke Rome.

Je leest de letters, maar de geest, ja de Geest ontgaat je geheel. Ge zijt gelijk een schriftgeleerde uit de evangeliën. Psalm 118 vers 11 in de oude berijming zingt: "Wij zien het, maar doorgronden 't niet." Gelijk wij het geheim niet doorgronden, zo doorgrondt ge het geheim evenmin.

Maar middels je getallen- en tekenfetisjisme probeer je mensen al dan niet bedoeld op een dwaalspoor te brengen. Als een soort Jehova's Getuige blaat je over alles heen en wil je alleen jezelf horen.

Ga weg van hier, opdat hij zich bekere.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2006 11:53

Optimatus, je post is waardeloos! Ik zal dit even toelichten.

Het was namelijk je 18231e post... als ik nou 1 en 8 optel komt er 9 uit... en 2+3-1 is 4..... Trek dat van elkaar af en je houdt 5 over als uitkomst van die 2 getallen. 5+2 is zeven, waarmee onherroepelijk en overduidelijk wordt verwezen naar de zeven gouden kandelaren... Deze zeven kandelaren stonden zoals je weet in de tempel, maar in het nieuwe testament verloor de tempel zijn functie en waarde....

Ik neem aan dat je de symbolische boodschap, de diepere achterliggende gedachte begrijpt en inziet dat je post ongegrond is
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 jan 2006 12:14

Sorry, detail hetwelk ik per ongeluk heb overzien.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
JJM
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 jan 2006 19:53

Berichtdoor JJM » 11 jan 2006 19:47

Ik zit zelf de laatste tijd een beetje over het teken te denken.
degene die dit onderwerp begonnen is zegt dat het een chip is

ik vind dat een beetje vergezocht. Maar de grote verdrukking moet nog komen. daar ben ik zelf een beetje bang voor omdat het nog erger zal zijn dan Nero en andere christen moordenaars. maar ik wijk van het onderwerp af.

sommige mensen denken dat het een brandmerk is. net zoals de slaven in de "gouden eeuw". dit klinkt allemaal heel eng. maar ik denk zelf dat de "grote verdrukking" heel erg zal zijn. erger dan je kunt denken.
ik wil jullie geen angst aanjagen. maar wees maar op alles voorbereid qua het teken in je voorhoofd en rechterhand.
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Gebruikersavatar
fem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 18 okt 2005 11:54
Contacteer:

Berichtdoor fem » 11 jan 2006 22:09

31 Wat zullen wij dan van deze dingen (die je zegt) zeggen? Als God vóór ons is, wie zal tegen ons zijn? 32 Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken? 33 Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt; 34 wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit. 35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwdheid, of vervolging of honger, of naaktheid, of gevaar, of het zwaard? 36 Gelijk geschreven staat:
Om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood,
wij zijn gerekend als slachtschapen.
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad. 38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, 39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.


srry voor zon lap tekst, maar dit is echt de perfecte reactie vanuit de bijbel op 'angsten' voor de toekomst die ik ook wel eens heb als ik steeds meer dingen zie die toch wel op openbaringen lijken.
Ik kan me zo voorstellen hoe Paulus dit uitgeroepen zou hebben tegen de gemeente als hij het niet geschreven zou hebben.

Wie kan ons scheiden van de liefde van God!! Niemand!
yeah!
halleluja!
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Gebruikersavatar
fem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 18 okt 2005 11:54
Contacteer:

Berichtdoor fem » 11 jan 2006 22:17

een klasgenoot vertelde me vanmiddag trouwens dat er op het jeugdjournaal was geweest dat er nu al twaalf mensen met een chip in hun rechterhand rondlopen op deze aardbol. Op die chip staat al hun geld, het is de sleutel voor hun huis, en nog veel meer, weet niet allemaal. Ga er maar vanuit dat over zo'n vijftig jaar als het niet eerder is bijna iedereen zo'n ding heeft, zodat de munten, bankbiljetten en pinpasjes gaan verdwijnen, en wij niet meer kunnen kopen en verkopen zonder die chip. Maarja, dat zien we dan wel weer :D

Er zullen trouwens vast al wel hordes theologen zijn die dat allemaal voor ons aan het onderzoeken zijn, of zo'n chip echt het merkteken van de antichrist zou zijn/kunnen worden. Wij hoeven er ons niet druk over te maken.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 jan 2006 23:56

fem schreef:31 Wat zullen wij dan van deze dingen (die je zegt) zeggen? Als God vóór ons is, wie zal tegen ons zijn?
Wie kan ons scheiden van de liefde van God!! Niemand!
yeah!
halleluja!


Eer aan de Vader, de Zoon en de Heilige Geest,
Zoals het was in het begin, zo nu en altijd
en in de eeuwen der eeuwen.

Amen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten