Bijbel en gemeentes

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Hidden » 20 sep 2018 21:01

Ik weet niet of er opnieuw een gedachtenuitwisseling op gang komt over de verschillende bijbelvertalingen. Bij dezen een voorzet ter overweging.

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/statenv ... 9257.lynkx

https://pure.knaw.nl/portal/files/65858 ... ng_MAW.pdf

https://www.bol.com/nl/p/leeg-en-ijdel/ ... 002418666/

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2018 21:35

Geytenbeekje schreef:Onderzoek de schriften. Ik vind het zelf een goedkoop argument om dan een ander vertaling te pakken. Maar goed als jij het onbegrijpelijk vind mag je van mij best wat anders pakken hoor :wink:


Het is één van de argumenten van de Reformatie geweest: de Bijbel in de taal van de mensen die de Bijbel lezen.

De SV was uitstekend voor dat moment, maar de kennis van de grondtalen is sindsdien alleen maar groter geworden en op grond daarvan kunnen nog betere vertalingen worden gemaakt.

Overigens kan ik de Latijnse Bijbel redelijk lezen :) Blij dat ik nog iets aan mijn gymnasium heb :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2018 21:59

Geytenbeekje schreef:De Bijbel wordt door steeds het maar te vertalen er niet beter op. Ja de kern blijft hetzelfde maar dat kan je ook zeggen zonder dat mensen erin gelezen hebben. Juist de dingen die je maakt tot zondaar zijn naar mijn idee beter beschreven in de SV dan in de NBV


Als de dingen die je tot rechtvaardige maken beter in andere vertalingen staan geef ik dat de voorkeur. Maar zonder gekheid, als je het niet vertaalt gaat het alleen maar verder van veel mensen afstaan. En is het op een gegeven moment helemaal niet meer te begrijpen. Dan kan de vertaling inhoudelijk nog zo goed zijn, dan komt die inhoud op veel mensen niet meer over. Er zijn genoeg nieuwere vertalingen waarbij de inhoud goed is vertaald naar de taal van nu. Natuurlijk kan je daarnaast de SV thuis nog prima blijven lezen als je dat goed begrijpt. Maar dat jij dat doet betekent natuurlijk nog niet dat anderen dat ook doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2018 22:14

Hoe weet je eigenlijk dat andere vertalingen niet beter zijn? Dat kun je alleen maar onderbouwen als je zelf een degelijke kennis van de grondtalen hebt. Ik weet van Arco en Boekenlezer (twee Refowebbers) dat zij over ruime kennis van de grondtalen beschikken. Heb jij die kennis ook (@Geytenbeekje)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Geytenbeekje » 21 sep 2018 10:00

Marnix schreef:Als de dingen die je tot rechtvaardige maken beter in andere vertalingen staan geef ik dat de voorkeur. Maar zonder gekheid, als je het niet vertaalt gaat het alleen maar verder van veel mensen afstaan. En is het op een gegeven moment helemaal niet meer te begrijpen. Dan kan de vertaling inhoudelijk nog zo goed zijn, dan komt die inhoud op veel mensen niet meer over. Er zijn genoeg nieuwere vertalingen waarbij de inhoud goed is vertaald naar de taal van nu. Natuurlijk kan je daarnaast de SV thuis nog prima blijven lezen als je dat goed begrijpt. Maar dat jij dat doet betekent natuurlijk nog niet dat anderen dat ook doen.


Het is niet vreemd dat de kerken die niet de SV gebruiken een andere inhoud en vorm hebben en geven aan een preek en eredienst, ik wil hiermee niet zeggen goed of fout, maar hiermee nemen ze behoorlijk afstand van de Reformatie.
Het is uiteraard niet de bedoeling van mij om de HSV,NBV af te katten maar ik doe alleen maar een constatering.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2018 12:33

Geytenbeekje schreef:Het is niet vreemd dat de kerken die niet de SV gebruiken een andere inhoud en vorm hebben en geven aan een preek en eredienst, ik wil hiermee niet zeggen goed of fout, maar hiermee nemen ze behoorlijk afstand van de Reformatie.
Het is uiteraard niet de bedoeling van mij om de HSV,NBV af te katten maar ik doe alleen maar een constatering.


Ze nemen afstand van hoe het er qua vormen 400 jaar geleden aan toe ging misschien. Maar het doel van de reformatie was niet om een vorm te vinden die we vervolens altijd moeten blijven houden. Integendeel.

De inhoud is niet veranderd tov de reformatie. Misschien doel je op de nadere reformatie? Idee van de reformatie was juist dat de kerk qua bijbelvertalingen bijvoorbeeld ook met de tijd meegaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor MoesTuin » 21 sep 2018 12:48

Geytenbeekje schreef:Het is niet vreemd dat de kerken die niet de SV gebruiken een andere inhoud en vorm hebben en geven aan een preek en eredienst, ik wil hiermee niet zeggen goed of fout, maar hiermee nemen ze behoorlijk afstand van de Reformatie.
Het is uiteraard niet de bedoeling van mij om de HSV,NBV af te katten maar ik doe alleen maar een constatering.

Als afstand van de Reformatie zou ik dit nu niet direct bestempelen.
Reformeren is niet van toen lang geleden maar als het goed is blijf je continue reformeren en wordt en blijf je zodoende oprecht Gereformeerd!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Geytenbeekje » 21 sep 2018 14:48

Marnix schreef:Ze nemen afstand van hoe het er qua vormen 400 jaar geleden aan toe ging misschien. Maar het doel van de reformatie was niet om een vorm te vinden die we vervolens altijd moeten blijven houden. Integendeel.

De inhoud is niet veranderd tov de reformatie. Misschien doel je op de nadere reformatie? Idee van de reformatie was juist dat de kerk qua bijbelvertalingen bijvoorbeeld ook met de tijd meegaat.


Ik doel op de Nadere Reformatie.
Het idee van de Nadere Reformatie is om het te behouden zoals het is (waarom zouden anders de refokerken het houden bij de SV, psalmen van 1773, en een redelijk evenwicht in zonde en blijdschap, Christus en zondaar ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2018 15:11

Geytenbeekje schreef:Ik doel op de Nadere Reformatie.
Het idee van de Nadere Reformatie is om het te behouden zoals het is (waarom zouden anders de refokerken het houden bij de SV, psalmen van 1773, en een redelijk evenwicht in zonde en blijdschap, Christus en zondaar ?


Het laatste moet ook behouden blijven maar ik vind dat dat ook in mijn kerk goed klinkt. Je moet inhoud en vormen (wat je zingt, welke berijming, welke vertaling kr leest etc) daar los van staan. Je kan ook in de taal van deze tijd het evangelie op een evenwichtige manier laten horen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Geytenbeekje » 21 sep 2018 15:24

Marnix schreef:Het laatste moet ook behouden blijven maar ik vind dat dat ook in mijn kerk goed klinkt. Je moet inhoud en vormen (wat je zingt, welke berijming, welke vertaling kr leest etc) daar los van staan. Je kan ook in de taal van deze tijd het evangelie op een evenwichtige manier laten horen.

Natuurlijk maar er zit toch wel een verband tussen.
Met alle respect hoor maar een GK(V) preek of een GG preek zit wel hoop verschil in

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor hans0166 » 21 sep 2018 16:17

Geytenbeekje schreef:Natuurlijk maar er zit toch wel een verband tussen.
Met alle respect hoor maar een GK(V) preek of een GG preek zit wel hoop verschil in



in jouw zin kun je zonder meer GK(V) en GG vervangen door bijv Paulus en Petrus, of Johannes en Jacobus ... accentverschillen zeggen niet zo veel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2018 16:29

Geytenbeekje schreef:Natuurlijk maar er zit toch wel een verband tussen.
Met alle respect hoor maar een GK(V) preek of een GG preek zit wel hoop verschil in


Klopt. We kunnen dus gaan discussieren over waar het evangelie het meest evenwichtig klinkt en wat het meest in de lijn van de reformatie is. Daarin verschillen we denk ik wel wat van mening ;-) maar wat bijbelvertalingen betreft is het in ieder geval in de lijn vam de reformatie om voor nieuwe vertalingen in de taal van deze tijd te zijn. Niet voor niets is er een herziene statenvertaling, mensen zien er dus het belang wel van in
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2018 10:20

Geytenbeekje schreef:Het is niet vreemd dat de kerken die niet de SV gebruiken een andere inhoud en vorm hebben en geven aan een preek en eredienst, ik wil hiermee niet zeggen goed of fout, maar hiermee nemen ze behoorlijk afstand van de Reformatie.
Het is uiteraard niet de bedoeling van mij om de HSV,NBV af te katten maar ik doe alleen maar een constatering.


Het is wel opvallend dat juist in de kerken waar de Statenvertaling gebruikt wordt, de meeste afsplitsingen hebben plaatsgevonden:

Gereformeerde Gemeente
Vrije Gereformeerde Gemeente
Gereformeerde Gemeente in Nederland
Gereformeerde Gemeente in Nederland buiten verband
Vrije Gereformeerde Gemeente in Nederland
Oud-Gereformeerde Gemeente
Oud-Gereformeerde Gemeente in Nederland

Om de zoveel tijd ontstaat er een conflict over de interpretatie van iets - opvallend genoeg vinden deze afsplitsingen plaats ruim 300 jaar na het verschijnen van de Statenvertaling. Zou het dan toch niet zo zijn dat de woorden van toen tegenwoordig toch anders verstaan worden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Geytenbeekje » 22 sep 2018 23:03

Optimatus schreef:Het is wel opvallend dat juist in de kerken waar de Statenvertaling gebruikt wordt, de meeste afsplitsingen hebben plaatsgevonden:

Gereformeerde Gemeente
Vrije Gereformeerde Gemeente
Gereformeerde Gemeente in Nederland
Gereformeerde Gemeente in Nederland buiten verband
Vrije Gereformeerde Gemeente in Nederland
Oud-Gereformeerde Gemeente
Oud-Gereformeerde Gemeente in Nederland

Om de zoveel tijd ontstaat er een conflict over de interpretatie van iets - opvallend genoeg vinden deze afsplitsingen plaats ruim 300 jaar na het verschijnen van de Statenvertaling. Zou het dan toch niet zo zijn dat de woorden van toen tegenwoordig toch anders verstaan worden?

De GG, is die niet ontstaan nadat een groep mensen de hervormde kerk in 1900 te vrijzinnig vond ?
Ik denk niet dat er nog veel mensen zijn die dezelfde opvattingen hebben dan ruim 118 jaar die de rechtzinnige van toen hadden

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Optimatus » 23 sep 2018 15:58

De gergem is ontstaan uit de afscheiding van 1834. Opvallend genoeg zien we een paar jaar na de afscheiding dat de afgescheidenen ook onderling beginnen te kibbelen. Het kibbelen gaat tot op de dag van vandaag door.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 17 gasten