Schepping

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 15 aug 2018 10:10

Johan100 schreef:Nee hoor, ik heb niet zomaar willekeurig wat gekozen.
Dan heb je niet goed gegoogeld.
Ik googel nu ook even en ziedaar het eerste resultaat:
Een el (Eng. Cubit, Grieks pechus, Frans coudée, Latijn cubitus) is een lengtemaat en bedraagt ongeveer 0,5 meter. Synoniemen: kubiet, elleboog. De maat is ontleend aan de elleboog (onderarm of ‘voorarm’) van de mens: de afstand van de top van de middelvinger tot de kromming van de elleboog.

Vrijwel alle oude oude lengtematen, zoals bijvoorbeeld el, span, handbreed, duim, voet, zijn ontleend aan de lengte van delen van het menselijk lichaam, zoals elleboog, hand, duim en voet.

De juiste (precieze) lengte van de el varieerde en is betwist. Thenius berekende de lengte van de oud-Hebreeuwse el (zes handbreed) op 483,9 millimeter.
http://www.christipedia.nl/Artikelen/E/El_(lengtemaat)
Christpedia? Hahaha. Gelukkig geven ze zelf aan dat de precieze lengte varieerde en betwist wordt. (Zie rood.)
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Schepping

Berichtdoor Johan100 » 15 aug 2018 10:13

Oh, gaan we nu zo belachelijk doen. Daar draait het altijd op uit.
Je bent dus verstokt en wilt niet toegeven dat je met een belachelijk amateuristisch voorbeeld komt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 15 aug 2018 10:19

Johan100 schreef:Oh, gaan we nu zo belachelijk doen. Daar draait het altijd op uit.
Lees je eigen bron nog eens, dan zie je dat ze je claim niet ondersteunt.

Johan100 schreef:Je bent dus verstokt en wilt niet toegeven dat je met een belachelijk amateuristisch voorbeeld komt.
Ik heb je al verteld waarom ik je adhocverklaring niet geloofwaardig vind.
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Schepping

Berichtdoor Johan100 » 15 aug 2018 10:21

Ik vind het van een niet zo'n hoog niveau getuigen om dit voorbeeld aan te halen om daarmee heel het scheppingsverslag af te doen als niet-letterlijk. Dat zou ik niet verwachten met jouw niveau.

Achter in mijn Bijbel staat 45 cm.
We weten niet exact hoeveel de el was toen, maar stel dat ze 50 cm was dan pas ik mijn verklaring iets aan.

Ik wil dat het klopt en jij wilt niet dat het klopt.
Dat is het verschil tussen ons.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 15 aug 2018 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Schepping

Berichtdoor Chaya » 15 aug 2018 10:34

Pcrtje schreef:Pas je op dat je niet van de wereld valt, morgen?

Ach ja, die domme Chaya toch.

Wetenschappers zijn van beroep in-twijfel-trekkers. Het belangrijkste product van de wetenschap is onwetendheid, scepsis is de natuurlijke grondhouding. Wetenschap is wel beschreven als georganiseerd scepticisme. Dat er onder wetenschappers nauwelijks ‘ietsisten’ zijn, mensen die geloven dat er ‘iets’ als een hogere macht moet zijn, begrijp ik daarom wel. Juist onderzoekers worden permanent geconfronteerd met wat ze niet weten.

Een voorbeeld uit de kosmologie: met de kennis van nu kunnen we stellen dat we van slechts 4% van het heelal weten uit welke materie en energie het bestaat. Dus van 96% weten we niets en dat te weten is al enorme winst. Niet weten is tezelfdertijd vertrouwd en uitdagend. Het onbekende terrein lonkt. Iedere stap voorwaarts in deze richting voelt als een reuzensprong. Het is niet nodig deze witte vlekken op de kaart met bovennatuurlijke verschijnselen in te kleuren.

Robbert Dijkgraaf (Geloof&Wetenschap)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Schepping

Berichtdoor krid » 15 aug 2018 11:31

Johan100 schreef:Ik zou niet verwachten dat iemand met jouw niveau het voorbeeld van pi aanhaalt, Pcrtje.
Denk eens na. Ze meten de bovenkant 10 el en daarna rondom met een meetsnoer komen ze op 30 el.
Zie mijn verklaring hierboven. Dat heeft niets met pi te maken. Als je dit gedeelte gewoon als een feit leest is een verklaring voor.
Als je het op voorhand al niet wilt zien kom je met zulke slechte voorbeelden.


Ik had dit wel verwacht. Volgens mij getuigt dit van het ontbreken van geestelijk inzicht en niveau. Jouw uitleg was volledig duidelijk, waarvoor hartelijk dank. Naar mijn mening is het een "teken van de tijd" om allerlei verzinsels samen te voegen met de Bijbelse waarheid, zoals ik al eerder aangaf aan de hand van 2 Timotheüs 4: "Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten. Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels."

Tevens geloof ik dat het een poging is om de Schepping onderuit te halen, en daarmee de Schepper (Jezus) belachelijk te maken. Wat is de taak van de gelovigen? "predik het Woord. Volhard daarin, gelegen of ongelegen. Weerleg, bestraf, vermaan, en dat met alle geduld en onderricht.", en juist dat onderricht wordt te weinig gegeven, door ouders, in kerken en op scholen.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 15 aug 2018 12:05

krid schreef:Ik had dit wel verwacht. Volgens mij getuigt dit van het ontbreken van geestelijk inzicht en niveau.
Altijd leuk. Als je het met iemand oneens bent zeg je gewoon dat diegene geen geestelijk inzicht en niveau heeft. Aardig van je.

krid schreef:Jouw uitleg was volledig duidelijk, waarvoor hartelijk dank.
Duidelijk, dat klopt. Maar ook onjuist, zoals ik probeerde aan te geven.

krid schreef:Tevens geloof ik dat het een poging is om de Schepping onderuit te halen, en daarmee de Schepper (Jezus) belachelijk te maken.
Ik maak Jezus toch niet belachelijk?
Oh, enne, Jezus is niet de Schepper. Volgens Johannes 1 is Jezus het woord waardoorheen God de Schepper de wereld geschapen heeft. Getuigt dit niet van een gebrek aan geestelijk inzicht en niveau jouwerzijds?

krid schreef:Wat is de taak van de gelovigen? "predik het Woord. Volhard daarin, gelegen of ongelegen. Weerleg, bestraf, vermaan, en dat met alle geduld en onderricht.", en juist dat onderricht wordt te weinig gegeven, door ouders, in kerken en op scholen.
Maar Krid, toen ik de evolutie- en oerknaltheorie beter begon te begrijpen, werd mijn geloof daarin versterkt en begreep ik de Bijbel ook beter. Kan dat volgens jou niet?
"Een libelle zweeft over het water..."

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Schepping

Berichtdoor krid » 15 aug 2018 12:33

Pcrtje schreef:Maar Krid, toen ik de evolutie- en oerknaltheorie beter begon te begrijpen, werd mijn geloof daarin versterkt en begreep ik de Bijbel ook beter. Kan dat volgens jou niet?


Nee, onmogelijk. De Bijbel kan slechts begrepen worden door geloof en leiding van en door God, de Heilige Geest. Ik denk dat de Bijbel duidelijk is, de Bijbel spreekt over spotters in de laatste dagen, en, inderdaad, het ontkennen van de Schepper (en inderdaad, Jezus is God!) is een van de kenmerken van de laatste dagen ("Dit moet u allereerst weten, dat er in het laatste der dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten zullen wandelen"). 1 Timotheüs 4 waarschuwt: "Maar de Geest zegt uitdrukkelijk dat in latere tijden sommigen afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot misleidende geesten en leringen van demonen."

De evolutieleer en de oerknaltheorie zijn overduidelijk leringen van misleidende geesten en demonen, zoals het boeddhisme, reiki, yoga, e.d. dat ook zijn. Het is te triest voor woorden dat deze leringen ook in kerken onderwezen worden. Kerken zouden afstand moeten doen van leringen van misleidende geesten. Je denkt dat je de Bijbel beter begrijpt, maar ik vrees dat jij je vergist.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 15 aug 2018 12:57

krid schreef:Nee, onmogelijk. De Bijbel kan slechts begrepen worden door geloof en leiding van en door God, de Heilige Geest.
Maar ik denk juist dat de heilige Geest mij geholpen heeft de Bijbel te leren verstaan toen ik de evolutie- en oerknaltheorie accepteerde. Met andere woorden: ik denk dat de heilige Geest duidelijk maakt dat het Scheppingsverhaal niet letterlijk genomen hoeft te worden.

krid schreef:Ik denk dat de Bijbel duidelijk is, de Bijbel spreekt over spotters in de laatste dagen, en, inderdaad, het ontkennen van de Schepper (en inderdaad, Jezus is God!) is een van de kenmerken van de laatste dagen ("Dit moet u allereerst weten, dat er in het laatste der dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten zullen wandelen"). 1 Timotheüs 4 waarschuwt: "Maar de Geest zegt uitdrukkelijk dat in latere tijden sommigen afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot misleidende geesten en leringen van demonen."
Maar ik ontken niet dat God de wereld geschapen heeft. Mijn standpunt is dat God de wereld heeft geschapen (=theologisch standpunt) en dat door middel van een oerknal en evolutie heeft gedaan (=wetenschappelijk standpunt). Ik denk dus niet dat ik onder die spotters val die in 1Tim4 beschreven staan.

krid schreef:De evolutieleer en de oerknaltheorie zijn overduidelijk leringen van misleidende geesten en demonen, zoals het boeddhisme, reiki, yoga, e.d. dat ook zijn. Het is te triest voor woorden dat deze leringen ook in kerken onderwezen worden. Kerken zouden afstand moeten doen van leringen van misleidende geesten. Je denkt dat je de Bijbel beter begrijpt, maar ik vrees dat jij je vergist.
'Overduidelijk'? Dus alle christenen die niet jongeaardecreationist zijn, zijn beïnvloed door de misleidende geesten en demonen? En al die kerken ook?
"Een libelle zweeft over het water..."

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Schepping

Berichtdoor krid » 15 aug 2018 14:16

Pcrtje schreef:Maar ik denk juist dat de heilige Geest mij geholpen heeft de Bijbel te leren verstaan toen ik de evolutie- en oerknaltheorie accepteerde. Met andere woorden: ik denk dat de heilige Geest duidelijk maakt dat het Scheppingsverhaal niet letterlijk genomen hoeft te worden


Dat denken ook sommigen die aan reiki doen. Ook sommige new-age-aanhangers denken dit. Ik denk dat je voorzichtig moet zijn dit aan de Heilige Geest toe te schrijven. Het is uitgesloten dat de Heilige Geest jou "helpt" wanneer je leringen van misleidende geesten, zoals de evolutie- en oerknaltheorie accepteert. Het is niet de Heilige Geest, maar het zijn misleidende geesten, dus demonen, die jou iets duidelijk maakten. Ook Eva had niet door dat de "geest" die haar duidelijk maakte dat ze wel van de vrucht mocht eten in werkelijkheid satan was. Een klein hapje was fataal. Een klein hapje van de evolutieleer kan fataal zijn. Gelukkig is werkelijke bevrijding voor het grijpen.

Maar ik ontken niet dat God de wereld geschapen heeft. Mijn standpunt is dat God de wereld heeft geschapen (=theologisch standpunt) en dat door middel van een oerknal en evolutie heeft gedaan (=wetenschappelijk standpunt). Ik denk dus niet dat ik onder die spotters val die in 1Tim4 beschreven staan.


Ik weet zeker dat dit spotten is. Het is uitgesloten dat God middels evolutie schept. Het scheppingsverhaal lees je in Genesis. Als je goed leest, moet ook jou opgevallen zijn dat alles omgedraaid wordt door de evolutieleer en de bigbangtheorie. God schiep eerst de aarde, daarna het licht en pas daarna zon, maan en sterren. De evolutieleer draait dit om. Net zoals de schepping van vogels, landdieren en zeedieren omgedraaid wordt. Kijk uit met het aanvaarden van verzinsels, het komt je geloof niet ten goede, ook niet als je dat "denkt"!

'Overduidelijk'? Dus alle christenen die niet jongeaardecreationist zijn, zijn beïnvloed door de misleidende geesten en demonen? En al die kerken ook?


Zeker zijn die misleid! Eerste stap is het idee van een letterlijke Schepping loslaten. Daarna ontstaat ruimte voor een oude aarde, en zelfs de evolutieleer. Uiteindelijk wordt de Schepper ontkend. Ik beweer dus niet dat iemand die misleid is geen Christen kan zijn. Ik beweer wel dat het een gevaarlijk pad is. Er is geen enkele reden dat pad te bewandelen. Uiteraard ben je vrij het te doen, maar, ik raad het je niet aan.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 15 aug 2018 15:11

krid schreef:Het is uitgesloten dat de Heilige Geest jou "helpt" wanneer je leringen van misleidende geesten, zoals de evolutie- en oerknaltheorie accepteert.
Maar de evolutie- en oerknaltheorie zijn niet leringen van misleidende geesten. Daarom heeft de heilige Geest me hierin kunnen helpen.

krid schreef:Het is niet de Heilige Geest, maar het zijn misleidende geesten, dus demonen, die jou iets duidelijk maakten. (...) Ik weet zeker dat dit spotten is. Het is uitgesloten dat God middels evolutie schept. (...) Als je goed leest, moet... (...) Kijk uit met het aanvaarden van verzinsels, het komt je geloof niet ten goede, ook niet als je dat "denkt"! (...) Zeker zijn die misleid!
Wat je hier eigenlijk zegt is: iedereen die het met mij oneens is, is misleid/bezeten/beïnvloed door misleidende geesten en demonen. Altijd een goede zet in een discussie. Ik ken er op het forum nog zo een die dat meermaals gezegd heeft. Even denken, wie was dat nou ook alweer... :-k

krid schreef:Er is geen enkele reden dat pad te bewandelen. Uiteraard ben je vrij het te doen, maar, ik raad het je niet aan.
Er zijn héél veel redenen om dat te doen. Als ik de oerknal- en evolutietheorie niet had geaccepteerd, was ik mijn geloof allang kwijtgeraakt. Creationisme is funest voor het christelijke geloof.
"Een libelle zweeft over het water..."

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Schepping

Berichtdoor krid » 15 aug 2018 16:29

Pcrtje schreef:Maar de evolutie- en oerknaltheorie zijn niet leringen van misleidende geesten. Daarom heeft de heilige Geest me hierin kunnen helpen.


Je moet proberen uit deze cirkel te stappen, beste Pcrtje.... je draait de zaken om, en, dat is niks nieuws, het is iets van alle tijden. Formuleer het als volgt, en dan ben ik het met je eens: "Maar de evolutie- en oerknaltheorie zijn niet leringen van de heilige Geest. Daarom hebben de misleidende geesten me hierin kunnen helpen." Dit zien we ook bij zaken als reiki en yoga. Mensen krijgen een "goed gevoel", helaas tijdelijk.

Er zijn héél veel redenen om dat te doen. Als ik de oerknal- en evolutietheorie niet had geaccepteerd, was ik mijn geloof allang kwijtgeraakt.


Tja, ook de duivelen geloven, dus dit zegt me niet zoveel.

Creationisme is funest voor het christelijke geloof.


Met alle respect voor jou, beste Pcrtje, maar ook hier draai je de boel om. Het crationisme is een van de bases van het Christelijk geloof. De Bijbel is het onfeilbare Woord Gods, Jezus is God, de Heilige Geest is God. Jezus is onze Verlosser en Schepper. De oerknal- en evolutietheorie zijn leringen van misleidende geesten. Hierover discussieer ik verder niet meer. Doe je voordeel ermee!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 15 aug 2018 17:22

krid schreef:Mensen krijgen een "goed gevoel", helaas tijdelijk.
Maar mijn gevoel heeft hier geen rol in gespeeld...

krid schreef:Je moet proberen uit deze cirkel te stappen, beste Pcrtje.... je draait de zaken om, en, dat is niks nieuws, het is iets van alle tijden. Formuleer het als volgt, en dan ben ik het met je eens: "Maar de evolutie- en oerknaltheorie zijn niet leringen van de heilige Geest. Daarom hebben de misleidende geesten me hierin kunnen helpen." Dit zien we ook bij zaken als reiki en yoga. (...) Met alle respect voor jou, beste Pcrtje, maar ook hier draai je de boel om. Het crationisme is een van de bases van het Christelijk geloof. De Bijbel is het onfeilbare Woord Gods, Jezus is God, de Heilige Geest is God. Jezus is onze Verlosser en Schepper. De oerknal- en evolutietheorie zijn leringen van misleidende geesten. Hierover discussieer ik verder niet meer. Doe je voordeel ermee!
Je ben dus van mening dat ik en duizenden andere christenen zijn misleid door demonen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Yoshi

Re: Schepping

Berichtdoor Yoshi » 15 aug 2018 18:59

Pcrtje schreef:Maar mijn gevoel heeft hier geen rol in gespeeld...

Je ben dus van mening dat ik en duizenden andere christenen zijn misleid door demonen?

Die mening hebben extremisten ja. Valt verder ook weinig mee te praten.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Schepping

Berichtdoor gravo » 15 aug 2018 19:05

Deze discussie toont nog maar eens aan wat voor een vruchteloos christendom er ontstaat wanneer een strikte letterlijke Bijbellezing wordt gepropageerd:

- Men schroomt niet om leugenachtig met de waarheid om te gaan. Men neemt de schepping niet zoals die zich aan ons aandient, zoals die is, maar wil de werkelijkheid verdraaien om die in overeenstemming te brengen met de uitkomsten van de gekozen Bijbellezing. Daarbij worden integere wetenschappers zonder enige nuance collectief als onbetrouwbaar neergezet. Niet erg christelijk.
- Men wordt blind en doof voor de ridiculisering die zij het christendom aandoen. Het is bepaald geen aanbeveling als een godsdienst zich zo kinderachtig, zo halsstarrig en zo aantoonbaar verkeerd ingelicht manifesteert.
- Men vervreemdt zich van christenen die de Bijbel anders lezen, door hen zo onhoffelijk en rücksichtslos te veroordelen en hen met demonen en satan in verband te brengen.
- Men is het zicht verloren op de werkelijkheid van de volgende generaties christenen voor wie een verplichte strikte letterlijke lezing van de Bijbel betekent dat zij met het christendom zullen moeten breken. Het is zo aantoonbaar onjuist, dat jonge mensen dit niet langer met hun geweten kunnen overeenstemmen. Als dit het christelijke geloof moet zijn, zullen ze denken, laat dan maar.

De enige optie en de dringende aanbeveling is mijns inziens: zo snel mogelijk jezelf informeren over de huidige beschikbare kennis die we dankzij de wetenschap hebben van de werkelijkheid om ons heen. Dat behoedt ons voor stommiteiten, geraaskal en een uiteindelijk afgang.

Wie het allemaal niet wil weten en zijn oren dichtstopt voor alles wat hem onwelgevallig is, kan natuurlijk vasthouden aan een letterlijke Bijbellezing, maar dan moet hij wel de consequenties daarvan dragen.
En die zijn dat je je altijd zult moeten blijven verantwoorden voor de ongerijmdheden die je zelf in het leven roept en die je ook niet bevredigend kunt oplossen voor anderen en jezelf.

De wetenschap beschrijft wat ze kan waarnemen van de werkelijkheid. Niets meer en niets minder. En die werkelijkheid verandert niet door met ijzeren wil vast te houden aan je wens dat het allemaal anders zou moeten zijn (persé 6 dagen, 6000 jaar, géén evolutie etc.). De werkelijkheid is sterker in dit geval. Waarom dan toch doorgaan met verdachtmakingen aan wetenschappers, wetenschappelijke kennis en dus in feite aan de geschapen werkelijkheid zelf?

Wees je eens bewust van het feit dat alle fenomenen die we inmiddels kennen, zoals de oerknal, het miljoenen jaar oude heelal, het ontstaan van de aarde en de ontwikkeling van het leven evenzeer behoort tot Gods werk, zoals wij immers belijden! Ik geloof in God de Almachtige Vader, Schepper des hemels en der aarde.
Als we dat allemaal naar de prullenbak verwijzen, is dat dan ook geen wegwerpgebaar naar de Schepper zelf? Waarom zo ontevreden zijn met hoe de werkelijkheid kennelijk door God is gemaakt? Wij kennen God toch uit de Schriftuur en de Natuur? Welnu, werp die kennis der Natuur die we tegenwoordig hebben dan niet ter zijde! Nogmaals: lees je eens in! Het zit echt anders dan een letterlijke opvatting van het Genesis-verhaal doet vermoeden. Ik kan het ook niet helpen.

Hoe kan het nu dat de werkelijkheid der Natuur zo anders is dan wij op grond van onze methode van Bijbellezen denken?
Is er dan iets fout aan de werkelijkheid der Natuur of aan onze methode van Bijbellezen? Ik meen het laatste.

Er zijn goede, christelijke, gelovige alternatieven.

Psalm 8

Als ik Uw hemel aanzie, het werk Uwer vingeren, de maan en de sterren, die Gij bereid hebt;
Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en de zoon des mensen, dat Gij hem bezoekt?
En hebt hem een weinig minder gemaakt dan de engelen, en hebt hem met eer en heerlijkheid gekroond?
Gij doet hem heersen over de werken Uwer handen; Gij hebt alles onder zijn voeten gezet;


Volgens mij is dit een mandaat om Gods werken uitgebreid te aanschouwen, te doorzoeken, uit te kammen en te bestuderen. En ja, dan ontdek je wel eens iets onverwachts. Maar hoe verrassend het ook moge zijn, dat kun je vervolgens toch niet uit alle macht gaan bestrijden?
Ik ben daar vaak oprecht heel verbaasd over.
En laten we wel zijn, oerknal, evolutie en talloze andere wetenschappelijke ontdekkingen waren voor veel gelovigen zeer, zeer verrassend.
Maar ja, zoals het gaat met kennis: het allemaal weer wegdenken of ongedaan maken, dat kan niet meer.
God heeft ze ons laten zien, durf ik wel zeggen na lezing van Psalm 8.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten