Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor schaapje » 24 sep 2017 17:29

mona schreef:Chaya, ik ben heel eerlijk en open tegen je geweest op 22 sep 2017 16:21
Lees nog eens wat daar staat!


Ik verloochen mijn Meester niet Chaya! Als je de doop in een ander licht mag zien, wordt juist Zijn offer zo groot. Ik kan je dat niet laten zien, en ik hoef je niet te overtuigen. Dat ga ik ook niet doen.
En de Bijbelse waarheden van zonde, genade en vergeving hoop ik nooit los te laten! Er zijn ook zoveel puriteinen voor de geloofsdoop. Zoals ik al eerder heb gezegd: de puriteinen hebben mijn hart!
Probeer het eens in dit licht te zien. Ik wil juist zo graag leren en doen wat de Heere van me vraagt in Zijn Woord. Zijn Woord mag toch onderzocht worden?


Maak je geen zorgen Chaya, dat ik zomaar wat doe. Hij wijst mij de weg. Zoals Hij mij de weg heeft gewezen in de afgelopen jaren.


Dit is voor mij momenteel het belangrijkste. Ik voel geen enkele druk om mij te laten dopen. Ik mag volkomen op de Heere vertrouwen, en biddend Zijn weg gaan.

Nu stop ik er mee. Ik hoef geen onderwerp van discussie te worden.
Gezegende zondag.

Mona je hebt veel indruk op mij gemaakt, door je moed om dit op het forum te delen, door je manier van discussiëren, door je geduld met tegenstanders en je liefde voor Gods "Heerlijke Woord" want zo noemde je het eens.
Je hebt veel onderzoek gedaan en zeker niet over één nacht ijs gegaan en de Geest van God heeft jouw de weg gewezen.
Jammer wel dat je het niet kunt delen in jouw eigen omgeving, maar wie weet komt daar ook wel verandering in.
Je hebt ook niemand jouw mening opgedrongen maar alleen uitgelegd hoe je tot deze zoektocht bent gekomen, dat heeft wel wat los gemaakt hier en daar, maar dat zal je wel niet verbazen denk ik.
Ik vind het mooi dat je alles in Zijn Hand legt en uitziet naar wat Hij wil dat je doen zal.

Ik heb van je genoten.
God is groot.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor elbert » 25 sep 2017 09:47

mona schreef:De doop is een teken van de afwassing van de zonden, van het gestorven en begraven en het opgestaan zijn met Jezus Christus in een nieuw leven.
Het laat iets zien aan de zichtbare en onzichtbare wereld. Het laat zien dat men overgezet is van het rijk der duisternis naar het koninkrijk van de Zoon van God.
Inderdaad, dat ben ik met je eens. Alleen: wat bedoel je er precies mee? Bedoel je dat eerst voor 100% zeker moet zijn dat de persoon die gedoopt wordt, een wedergeboren christen is die 100% zeker nooit afvallig kan worden? In dat geval kun je helemaal niemand dopen.
Dat is dus niet het geval. De doop is een zichtbaar teken van de afwassing van de zonden en ieder die uit de wereld geroepen is om tot Gods zichtbare gemeente te behoren (en daar dus ook zichtbaar toe behoort), komt dit teken toe.
Dus:
- De doop is een zichtbaar teken.
- Wie zichtbaar tot de gemeente behoort, komt dit teken toe.

Zo simpel is het dus. Onder de zichtbare leden van de gemeente behoren ook de kinderen van de gelovigen.

Het zou kunnen zijn, dat iemand die zichtbaar tot de gemeente behoort, onzichtbaar niet een wedergeboren christen is. Dat kan helaas. Maar de zichtbare tekenen komen tot de zichtbare leden van de gemeente. Zichtbare tekenen geven geen 100% zekerheid over de onzichtbare werkelijkheid van mensen. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Ze zijn bedoeld om het geloof van de gemeenteleden te versterken, niet om een stempel van goedkeuring te geven over iemands staat.
mona schreef:Waar in de Bijbel zie jij dat God iets belooft aan degene gedoopt wordt?
Ik zou het anders willen zeggen. Degenen tot wie de belofte komt (nl. de gelovigen en hun nageslacht, Hand. 2:39) behoren gedoopt te worden. Dus omdat ze iets beloofd is, worden ze gedoopt. Die belofte is de belofte van de Heilige Geest (zie ook vers 38). Dus: omdat de belofte ons en onze kinderen toekomt, komt ons ook de doop toe. Want de doop is een teken van die belofte.
mona schreef:Ik denk dat er heel veel ouders zijn die dit wel hebben verwacht, maar waarvan de kinderen de kerk desondanks toch vaarwel hebben gezegd. Ondertussen zijn ze wel gedoopt als zijnde een gelovige.... Maar het bleek bij nader inzien toch niet waar te zijn geweest.
Ja, inderdaad, dat komt voor. Hetzelfde geldt voor volwassenen die gedoopt zijn en die later de kerk vaarwel hebben gezegd. Dus wat is je punt? Het tijdstip van je doop geeft geen garantie, noch de volwassenheid van de gedoopte.
Je uitspraak "het bleek bij nader inzien toch niet waar te zijn geweest", waar slaat dat op? Op de doop, of op de belijdenis van de mensen bij die doop? Is het niet het laatste? De doop, als teken van God, is altijd waar.
mona schreef:Wat heeft de doop dan voor waarde gehad? Waar heeft deze doop dan voor gestaan?
Deze doop staat nog steeds als een huis: nl. dat God uitspreekt dat Hij de God van de gedoopte wil zijn. Dat blijft onverkort het geval. Maar de doop heeft twee kanten: wie deze God van zijn/haar doop verwerpt, verwerpt ook zijn eigen redding. Daarom zegt Paulus ook in 1 Kor. 10:2 dat het hele volk Israël wel gedoopt was in Mozes in de wolk en in de zee, maar dat God in het merendeel van hen geen welgevallen gehad heeft, omdat ze Hem niet geloofd hebben. Die les ligt er voor ons ook nog steeds. De doop zegt dat God je Redder is uit de slavernij van de zonde, maar ook dat je Hem moet volgen naar het Beloofde Land. Anders kom je alsnog om.
mona schreef:Hoe vaak wordt er niet gezegt dat men iemand niet te snel de handen op moet leggen.
Het opleggen van handen in 1 Tim. 5:22 slaat hoogstwaarschijnlijk op het aanstellen van ouderlingen of diakenen. In deze context dus niet relevant voor de doop.
mona schreef:En men doet dat wel bij een baby, in de hoop/verwachting dat dat ze het geloof gaan bevestigen. Laten we eerst afwachten of er geloof is gekomen!
Je bent dus niet van verwachten, maar van afwachten? Ik geloof toch echt meer in het eerste. ;)
mona schreef:Er staat niet voor niets in de Bijbel: wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden. Zegt de Heere Jezus deze zin per ongeluk in deze volgorde?
Het gaat hier niet om volgorde, maar om orde. Jezus zegt dit om aan te geven wat het belangrijkste is, nl. geloof. Want Hij vervolgt met "wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden". Het wordt nog duidelijker als je bedenkt dat de werkwoorden in de aoristus staan, wat op een afsluiting doelt: "wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn".
Dus niet: "wie gelooft en daarna zich laat dopen". Als dat er zou staan, zou ik je gelijk moeten geven, maar dat staat er niet.
mona schreef:hiervoor zou ik graag een Bijbelse onderbouwing zien.
Matth. 28:20 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.
Hand. 2:38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
enz.

In deze verzen wordt de christelijke gemeente opgedragen om te dopen en is het ook de gemeente die het bevel van bekering en geloof vergezeld doet gaan met het bevel om gedoopt te worden. Het is de gemeente, die dan ook doopt.
mona schreef:Filippus zegt tegen de kamerling: Zo u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. (om u te laten dopen)
Ik zie hier geen verwijzing in naar het feit dat juist Filippus de Kamerling oproept om zich te laten dopen.
Nee, de kamerling vraagt er zelf om, om gedoopt te worden.
Werkelijk? Hoe wist die kamerling überhaupt dat er zoiets als een doop bestond? Is het niet omdat Filippus hem daar eerst over verteld heeft? Of heeft die kamerling dat zelf verzonnen? Nee, de vraag van de kamerling is een reactie op de verkondiging van het Evangelie, geen actie.
mona schreef:Maar goed, stel nu dat er iemand belijdenis van het geloof wil doen, en hij meld zich op belijdenis catechisatie, zeg je dan ook: je mag geen belijdenis doen, want je bent niet door de kerk zelf opgeroepen?
Hier geldt hetzelfde voor: hoe weet die persoon:
- dat er een kerk is?
- dat er zoiets als belijdeniscatechisatie is?
- dat hij zelf belijdenis wil doen?

Is het niet omdat hij daarvoor al de roepstem van het Evangelie gehoord heeft die (uiteindelijk) via de kerk tot hem/haar gekomen is?
mona schreef:Zo heb ik het niet bedoelt, en nu ik het nalees kan ik me voorstellen dat je het zo hebt opgevat.
Ik bedoelde dat iemand tot zijn verstand is gekomen als hij voor het gegeven onderwijs ook de verantwoording kan dragen.
Het onderwijs zelf moet inderdaad zo vroeg mogelijk beginnen.
In de christelijke kerken die de kinderdoop praktiseren, valt het zelf verantwoording dragen voor de doop (en het onderwijs erbij) samen met het doen van belijdenis. Doop en belijdenis horen dan ook helemaal bij elkaar, dat hebben we gemeen met degenen die de kinderdoop afwijzen. Het verschil van mening zit hem in de vraag wanneer de doop bediend mag worden en van wie het initiatief tot de doop komt: van God uit, of van de mens uit.
mona schreef:Maar ik begrijp het wel, want als de ouders hun kindje laten dopen, wordt er veronderstelt dat de ouders gelovig zijn. Maar wie bepaalt dat? Hoe zie je dat? Mag de levenswandel getoetst worden? Kunnen alle ouders een getuigenis geven van Gods werk in hun leven? Gaan alle ouders die hun kindje laten dopen ook aan het Avondmaal? Dat mag mijns inziens dan verwacht worden.

Dus gaan alle doopouders aan het Avondmaal. Dat is dan ook vereiste. Want alleen gelovige ouders mogen hun kindje laten dopen. (zie hierboven
Omdat de doop een zichtbaar teken is, dient ook de toetsing zichtbaar te zijn. Dus gaan we uit van het openbaar belijden van het geloof. Daarom dienen ook alleen belijdende ouders hun kind te laten dopen. En als ze niet belijdend zijn, dienen ze dat te worden! In principe betekent belijdende ouders zijn, ook dat ze ook aan het avondmaal gaan. Hoe kunnen ze anders belijdende leden worden genoemd?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 25 sep 2017 10:12

elbert schreef:Dat is dus niet het geval. De doop is een zichtbaar teken van de afwassing van de zonden en ieder die uit de wereld geroepen is om tot Gods zichtbare gemeente te behoren (en daar dus ook zichtbaar toe behoort), komt dit teken toe.
Dus:
- De doop is een zichtbaar teken.
- Wie zichtbaar tot de gemeente behoort, komt dit teken toe.
Nee hoor, van degenen die de beloften toekomt werden alleen zij gedoopt die het woord gaarne aannamen.
elbert schreef:Ik zou het anders willen zeggen. Degenen tot wie de belofte komt (nl. de gelovigen en hun nageslacht, Hand. 2:39) behoren gedoopt te worden. Dus omdat ze iets beloofd is, worden ze gedoopt. Die belofte is de belofte van de Heilige Geest (zie ook vers 38). Dus: omdat de belofte ons en onze kinderen toekomt, komt ons ook de doop toe. Want de doop is een teken van die belofte.
De bijbel is ruimer dan de theologie van de babydopers. Gods belofte komt tot de wereld Joh. 3: 16.
En ieder (incl. nageslacht van gelovige en ongelovige ouders) wordt door geloof verzegeld met de H.G. der belofte.
Babydopers verwijten geloofdopers vaak dat ze de genade Gods inperken, maar in feite doen ze het zelf.
Het enige wat wij inperken zijn een paar drupoels water. Inhoudelijk verlies je niets met de de geloofsdoopvisie.
elbert schreef:Ja, inderdaad, dat komt voor. Hetzelfde geldt voor volwassenen die gedoopt zijn en die later de kerk vaarwel hebben gezegd.
Geen eerlijke vergelijking. Je kunt de keuze voor de doopouders niet aan hun groot geworden kinders verwijten, bij de geloofsdoop ligt dat anders.
Hier is jullie geloofsbelijdenis en onze geloofsdoop vergelijkbaar.
elbert schreef:Je bent dus niet van verwachten, maar van afwachten? Ik geloof toch echt meer in het eerste.
Ik ben van mening dat het een het ander niet uitsluit. En omdat ik verwachting heb wacht ik het antwoord van de kinders af (niet in de passieve vorm uiteraard). Geloof en wedergeboorte is immers een persoonlijke zaak!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor elbert » 25 sep 2017 10:57

naamloos schreef:Nee hoor, van degenen die de beloften toekomt werden alleen zij gedoopt die het woord gaarne aannamen.
Ja, en? Ik neem aan dat je het woordje "alleen" hier niet beperkend bedoelt? ;)
naamloos schreef:De bijbel is ruimer dan de theologie van de babydopers. Gods belofte komt tot de wereld Joh. 3: 16.
Appels en peren. In Joh. 3:16 gaat het niet eens om een belofte, maar om een verklaring van de komst en het werk van Christus, zie de context. Gods belofte komt tot de wereld door de verkondiging van het Evangelie, waar Joh. 3:16 deel van uitmaakt. Hetzelfde Evangelie wat Petrus in Hand. 2:38 verkondigt.
naamloos schreef:En ieder (incl. nageslacht van gelovige en ongelovige ouders) wordt door geloof verzegeld met de H.G. der belofte.
Ja, en? Het gaat in dit vers (Ef. 1:11) om de toe-eigening van die belofte, niet om de belofte zelf, zoals de kanttekeningen bij dit vers opmerken.
naamloos schreef:Babydopers verwijten geloofdopers vaak dat ze de genade Gods inperken, maar in feite doen ze het zelf.
Vertel eens, waar doe ik dat?
naamloos schreef:Het enige wat wij inperken zijn een paar drupoels water.
Ah, jullie zijn bezorgd om de rekening van het waterleidingbedrijf? Werkelijk?
naamloos schreef:Inhoudelijk verlies je niets met de de geloofsdoopvisie.
Dat bestrijd ik. Jullie zouden de doop niet aan de kinderen onthouden als er geen inhoudelijk verschil zou zijn. Dat verschil is er wel en je verliest er ook wat mee. Inhoudelijk verlies je een God die het initiatief neemt, een God die je als Zijn kind aanneemt nog voordat je dat kunt beseffen, een God die belooft dat Hij jouw God is en dat het niet aan Hem zal liggen. Je verliest een God die de doop als teken van inlijving in Zijn gemeente gegeven heeft enz. enz.
naamloos schreef:Geen eerlijke vergelijking. Je kunt de keuze voor de babydoop van ouders niet aan hun groot geworden kinders verwijten, bij geloofsdoo0 ligt dat anders.
Dus de keuze voor de doop is verwijtbaar??? Werkelijk? Welnu, er is niets mis met de doop (ook niet met de doop van kinderen) en de keuze voor de doop is nooit verwijtbaar. De keuze ertegen wel.
naamloos schreef:Hier is jullie geloofsbelijdenis en onze geloofsdoop vergelijkbaar.
Onze geloofsbelijdenis hoort onlosmakelijk bij de doop. Dus als je het vergelijkbaar vindt, is er ook niets op tegen om "die paar druppels water" zoals je dat noemt, aan de kinderen te onthouden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 25 sep 2017 11:25

mona schreef:Chaya, ik ben heel eerlijk en open tegen je geweest op 22 sep 2017 16:21
Lees nog eens wat daar staat!

Ik zie op die dag en tijdstip niets staan. Ik weet dus niet welke posting je bedoelt?
Kun je dat nog even aangeven alsjeblieft?
mona schreef:Als je de doop in een ander licht mag zien, wordt juist Zijn offer zo groot.

Dit begrijp ik niet. Wat heeft een volwassendoop/geloofsdoop nu met het offer van de Heere Jezus te maken, anders dan de kinderdoop?
elbert schreef:Het verschil van mening zit hem in de vraag wanneer de doop bediend mag worden en van wie het initiatief tot de doop komt: van God uit, of van de mens uit.

@Mona: God heeft jou als eerste verkozen zodat je gedoopt bent! Is dat nu juist niet het teken van Zijn trouw aan jou?
mona schreef:Ik wil juist zo graag leren en doen wat de Heere van me vraagt in Zijn Woord. Zijn Woord mag toch onderzocht worden?

Ja en ja.
Maar ik kan niet uit de Bijbel halen dat je tweemaal gedoopt zou moeten worden, omdat de eerste geen waarde zou hebben.
Hoe lees je dan deze tekst uit Handelingen 2?

Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mona » 25 sep 2017 11:40

Chaya schreef:Ik zie op die dag en tijdstip niets staan. Ik weet dus niet welke posting je bedoelt?
Kun je dat nog even aangeven alsjeblieft?


Pagina 144: 14 sep 2017 20:20 viewtopic.php?f=29&t=26784&start=2145
Pagina 150: 22 sep 2017 16:24 viewtopic.php?f=29&t=26784&start=2235

Twee reacties met uitleg.

Elbert en Chaya, ik kan niet eerder inhoudelijk reageren dan woensdag of donderdag.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 25 sep 2017 12:31

Chaya schreef:Dit begrijp ik niet. Wat heeft een volwassendoop/geloofsdoop nu met het offer van de Heere Jezus te maken, anders dan de kinderdoop?
Bij kinderdoop hoop, of ga je er vanuit, dat het gebeuren gaat, bij geloofsdoop geef je aan dat het gebeurd is:(Wedergeboorte)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 25 sep 2017 13:43

Hand.2:39: ‘Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal’.

Mijn bezwaar tegen dit argument is dat men helemaal vergeet dat Petrus hier nog tegen Joden en Jodengenoten spreekt. God handelt met Israël idd. langs de lijn van het verbond met Abraham. Als God een Jood bekeert doet Hij dat krachtens het verbond met Abraham: Luk.19:9 En Jezus zeide tot hem: ‘Heden is dezen huize zaligheid geschied, nademaal ook deze een zoon van Abraham is’.
Maar de doop is primair voor gelovigen uit de heidenen geen verbondszaak, wij krijgen alleen door het geloof in Chr. deel aan de beloften van het N.V. Gal.3:29: 'indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen'. Want Hij is de deur. Maar voor de Joden ligt dat dus anders, dat begint wel met het verbond. Maar dat verbond is nooit op de heidenen overgegaan.
Wanneer wij dus het geloof bij de dopeling niet minstens veronderstellen ( wat Calvijn ook idd. doet in Inst.IV.hst.16.20 ) wordt de doop een sacrament van het aanbod van genade en niet van het verbond
Laatst gewijzigd door ereunao op 25 sep 2017 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 25 sep 2017 13:48

elbert schreef:Ja, en? Ik neem aan dat je het woordje "alleen" hier niet beperkend bedoelt?
Zeker wel. Denk jij dat zij, die het woord niet aannamen, wel gedoopt werden?
Dat is in tegenspraak met wat er staat, en in tegenspraak met de rede.
elbert schreef:Appels en peren. In Joh. 3:16 gaat het niet eens om een belofte, maar om een verklaring van de komst en het werk van Christus, zie de context. Gods belofte komt tot de wereld door de verkondiging van het Evangelie, waar Joh. 3:16 deel van uitmaakt. Hetzelfde Evangelie wat Petrus in Hand. 2:38 verkondigt.
Huh??? Die verklaring wordt in de vorm van een belofte geuit. Vertel mij wat het verschil is qua inhoud .....! Het gaat over dezelfde zaak, niks appels met peren!
En is dat niet genoeg? Een paar druppels water als 'watermerk ' maakt het verschil van echtheid?
Dat is niks anders dan te zeggen dat zijn woord niet genoeg is, het geloof is door het gehoor van het woord van God, niet door de doop.zeker niet voor de baby zelf.
Het enige wat kinderen van gelovige ouders mee hebben, is dat ze onder het evangelie worden opgevoed, en dat is een groot voorecht.
Ik geloof ook dat God inclusief denkt (het hele gezin) maar wel via geloof, niet via de bloedlijn.
elbert schreef:Ja, en? Het gaat in dit vers (Ef. 1:11) om de toe-eigening van die belofte, niet om de belofte zelf, zoals de kanttekeningen bij dit vers opmerken.
Precies, en alleen zij die de beloften aannamen werden gedoopt en ontvingen de H.G.
elbert schreef:Vertel eens, waar doe ik dat?
1. Ik sprak in het algemeen. 2. Ik zou even op kunnen zoeken waar je dat deed (tenminste, als jij of een ander het niet verwijderd hebt) maar je hebt me meer dan 1x verweten dat ik, als voorstander van de geloofsdoop, kleine kinderen buiten sluit. Als je behoefte hebt aan bewijs zal ik wel gaan spitten.
elbert schreef:Ah, jullie zijn bezorgd om de rekeningen van het waterleidingbedrijf? Werkelijk?
Nee hoor, ik geef maar aan dat jullie veel te veel ophangen aan een paar druppels water.
De hele inhoud is te vinden in Gods woord, niet alleen voor kinderen van gelovigen, maar voor alle mensen.
Verder een stomme opmerking, om stemming te maken?
elbert schreef:Dat bestrijd ik. Jullie zouden de doop niet aan de kinderen onthouden als er geen inhoudelijk verschil zou zijn. Dat verschil is er wel en je verliest er ook wat mee. Inhoudelijk verlies je een God die het initiatief neemt, een God die je als Zijn kind aanneemt nog voordat je dat kunt beseffen, een God die belooft dat Hij jouw God is en dat het niet aan Hem zal liggen. Je verliest een God die de doop als teken van inlijving in Zijn gemeente gegeven heeft enz. enz.
Inhoudelijk is: door geloof wedergeboren; met Christus gestorven en begraven en weer opgestaan.
Daar verliest niemand God mee die inderdaad het initiatief heeft genomen. (Dat is geen punt van discussie)
En de Bijbel leert dat God niemand als Zijn kind aanneemt, dan DOOR HET GELOOF!
Een ieder, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren.
Je verliest alleen je eigen voorbarige invulling door kinderen van gelovige ouders als wedergeboren kinderen Gods aan te nemen nog voordat ze geloven. Bijbels bewijs graag!!!
Wat uit het vlees geboren is, is vlees. Uitzondering voor kinderen van gelovigen ?
elbert schreef:Dus de keuze voor de doop is verwijtbaar??? Werkelijk? Welnu, er is niets mis met de doop (ook niet met de doop van kinderen) en de keuze voor de doop is nooit verwijtbaar. De keuze ertegen wel.
Ja, want je kunt niet voor een ander kiezen. Wel hoe je ze opvoedt.
De keuze van de doop is verwijtbaar voor wie Hem verloochent, en voor wie ten onrechte voor een ander kiest. (Beide zou nooit moeten gebeuren)
elbert schreef:Onze geloofsbelijdenis hoort onlosmakelijk bij de doop. Dus als je het vergelijkbaar vindt, is er ook niets op tegen om "die paar druppels water" zoals je dat noemt, aan de kinderen te onthouden.
Ik heb nog nooit een baby een geloofsbelijdenis horen uitspreken.
En een geloofsbelijdenis spreek je ook niet uit voor een ander.
Laatst gewijzigd door naamloos op 25 sep 2017 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 25 sep 2017 13:54

naamloos schreef:Nee hoor, ik geef maar aan dat jullie veel te veel ophangen aan een paar druppels water.

Dat is het statement van de eeuw. :lol:
naamloos schreef:En de Bijbel leert dat God niemand als Zijn kind aanneemt, dan DOOR HET GELOOF!
Een ieder, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren.
Je verliest alleen je eigen voorbarige invulling door kinderen van gelovige ouders als Gods kinderen aan te nemen nog voordat ze geloven. Bijbels bewijs graag!!!
Wat uit het vlees geboren is, is vlees. Uitzondering voor kinderen van gelovigen ?

Weet je wat je hier zegt?
Dat kindjes dus verloren gaan. Ze zijn niet gedoopt en ze spreken nog geen belijdenis uit.

Waarom worden kinderen dan wel opgedragen, als een soort alternatief voor het dopen? Moet je dan ook niet willen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 25 sep 2017 13:58

Chaya schreef:Weet je wat je hier zegt?
Dat kindjes dus verloren gaan. Ze zijn niet gedoopt en ze spreken nog geen belijdenis uit.

Waarom worden kinderen dan wel opgedragen, als een soort alternatief voor het dopen? Moet je dan ook niet willen!
Nee, dat zeg ik niet. Dat vul jij voor me in.
Eerder heb ik dat al uitgelegd, meerdere keren zelfs.
En opdragen is geen alternatief voor dopen, ook dat zijn je eigen gedachten.
Ik denk en spreek liever voor mezelf.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor GDK » 25 sep 2017 14:15

naamloos schreef:Ik heb nog nooit een baby een geloofsbelijdenis horen uitspreken.
En een geloofsbelijdenis spreek je ook niet uit voor een ander.


Als je eens een doopdienst mee maakt, dan hoor je vaak dat kinderen gaan huilen als ze gedoopt worden. Ik moet dan altijd aan psalm 8:3 denken : Uit de mond van kleine kinderen hebt U sterkte gegrondvest.
Vooruit met de geit!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 25 sep 2017 14:20

naamloos schreef:Nee, dat zeg ik niet. Dat vul jij voor me in.

Ik vul niks in, dat zeg je in je posting.
naamloos schreef:Eerder heb ik dat al uitgelegd, meerdere keren zelfs.

Kennelijk niet duidelijk genoeg.
naamloos schreef:En opdragen is geen alternatief voor dopen

Wat is het dan wel?
Ik heb het zelf maar even opgezocht:

Ouders die een kind mogen ontvangen hebben vaak de wens om met de dank van hun hart ook het kind bij God te brengen. Daarmee willen zij uitdrukken dat het kind een geschenk van God is – het is door God “gevormd” en “geweven” (Psalm 139:13). Dit “brengen” van het kind bij God in het midden van de gemeente noemen we “opdragen”.

Omdat we de woorden van de Here Jezus in Markus 10:14 als uitgangspunt nemen, leggen we geen kind een duimbreed in de weg. Alle kinderen mogen door ouders, of plaatsvervangende verzorgers, in het midden van de gemeente bij God gebracht worden.

Het spreekt voor zich dat de verantwoordelijken (maar de verantwoordelijke kan ook één ouder of verzorger zijn) trouwe bezoekers van de gemeente zijn, omdat zij hun kind geloofstrouw in alle dingen willen voorleven.
http://bgldorp.nl/kind-opdragen
Dat is wat doopouders nu ook doen. Het kindje in de Handen van de Heere leggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor ereunao » 25 sep 2017 14:37

Chaya:
Weet je wat je hier zegt?
Dat kindjes dus verloren gaan. Ze zijn niet gedoopt en ze spreken nog geen belijdenis uit.

Dat is niet waar Chaya, de verkiezing is Gods zijde van de zaak en niet afhankelijk van ons geloof. Wij moeten niet op de rechterstoel van God gaan zitten, het laatste oordeel komt Hem alleen toe.
Deut. 29:29: ‘De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet'.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 25 sep 2017 15:59

ereunao schreef:Chaya:
Dat is niet waar Chaya, de verkiezing is Gods zijde van de zaak en niet afhankelijk van ons geloof.

Ik zeg dat ook niet! Dat is op te maken uit de woorden van naamloos.
De redenen en omschrijvingen worden steeds ingewikkelder en vager.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten